اشک ها و لبخندها

مرجع خبری پرسپولیس : دهه 80 را می توان کم فروغ ترین دهه در تاریخ باشگاه پرسپولیس دانست. سه قهرمانی در طی ده سال ضعیف ترین کارنامه را برای پرافتخارترین تیم ایران در دهه 80 رقم زد. مروری داریم به مهمترین وقایع دهه 80 برای باشگاه پرسپولیس:


قهرمانی شگفت انگیز 81

7 خرداد ماه سال 81 یک اتفاق غیرمنتظره در فوتبال ایران رخ داد. در هفته بیست و ششم و آخرین روز از نخستین دوره لیگ برتر ایران، پرسپولیس برای قهرمانی نیازمند یک معجزه بود. سرخپوشان پایتخت تنها در صورتی جام قهرمانی را بالای سر می بردند که موفق به شکست فجر شهید سپاسی می شدند و در عین حال استقلال در انزلی هر سه امتیاز را به ملوان واگذار می کرد.


آبی های پایتخت با این خیال که کسب یک تساوی منجر به قهرمانی این تیم در لیگ خواهد شد با خیالی آسوده پا به انزلی گذاشته بودند و شاگردان پروین در تهران تلاش بسیاری برای محقق کردن این معجزه انجام دادند.


سرخپوشان پایتخت پیش از برگزاری نخستین دوره لیگ برتر مهره های شاخصی چون علی کریمی، احمدرضا عابدزاده، رضا شاهرودی و ادموند بزیک را از دست دادند و با جوانانی چون علی انصاریان و اصلانیان پا به این مسابقات گذاشتند. معجزه بزرگ اما با تعویض طلایی علی پروین و بازی درخشان ملوان در انزلی محقق شد. ابراهیم اسدی بازیکن جوان پرسپولیس در آن روز برای نخستین بار به عنوان یار تعویضی برای پرسپولیس به میدان رفت و اولین توپش را به تور دروازه فجر سپاسی رساند. در انزلی استقلال مقابل ملوان تن به شکست داد تا نوستالژی قهرمانی پرسپولیس در لیگ اول حرفه ای شکل بگیرد. سرخپوشان پایتخت در فاصله سال 74 تا 81 پنج عنوان قهرمانی در لیگ را به کارنامه افتخارات خود افزودند.

 

پرسپولیس – بایرمونیخ؛ روزی که عقاب از قلعه اش پر کشید

جمعه 23 دی ماه سال 84 یک روز پر شکوه در تاریخ باشگاه پرسپولیس. سرخپوشان پایتخت که در جریان مسابقات لیگ روزهای خوبی را سپری نکرده بودند در این روز در ورزشگاه آزادی تهران میزبان پرافتخارترین تیم آلمان بودند. محمد حسن انصاری فرد مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس پس از مذاکرات فراوان رضایت مدیران بایرن را برای حضور در تهران و برگزاری بازی خداحافظی احمدرضا عابدزاده جلب کرد. عقاب پس از سپری کردن دوران سخت بیماری سرانجام 23 دی ماه 84 در میان تشویق هوادارانش و در یک بازی با شکوه از قلعه آزادی پر کشید و وارد عرصه مربیگری شد. بایرمونیخ با تمام ستارگانش به تهران سفر کرد و در یک بازی نزدیک مقابل پرسپولیس به پیروزی 2-1 دست یافت. احمدرضا عابدزاده اسطوره فوتبال ایران در آغوش الیور کان و با چشمانی اشک بار دستکش هایش را آویخت تا تن خسته این فوتبال در فراغ آخرین ستاره از نسل طلایی اش بماند.


آنهایی که رفتند

بسیاری از بزرگان باشگاه پرسپولیس در دهه 80 کفش ها را آویختند با پیراهن پرسپولیس وداع کردند. علی دایی، یحیی گل محمدی، افشین پیروانی و کریم باقری مهمترین بزرگان تاریخ باشگاه بودند که در این دهه از فوتبال خداحافظی کردند. کریم باقری در سال 81 به پرسپولیس برگشت و تا ماه های پایانی سال 89 روزهای پر شکوهی را در پرسپولیس پشت سر گذاشت اما در آخرین ماه های سال 89 ، مرد اخلاق یک دهه اخیر فوتبال ایران هم کفش ها را آویخت تا به جمع رفقای سابقش بپیوندد. باقری از سال 83 تا 89 کاپیتان اول پرسپولیس بود و یک قهرمانی لیگ و یک قهرمانی در جام حذفی را با پیراهن این تیم به کلکسیون افتخاراتش اضافه کرد.


همه دعواهای دایی و پروین

علی دایی هم در سال 82 به پرسپولیس بازگشت اما خیلی زود اختلاف عمیقی میان او و علی پروین رخ داد که موجب جدایی دایی از پرسپولیس و حضور کاپیتان سابق تیم ملی در صبای قم شد. اختلاف این دو به مصاحبه های پیاپی دو اسطوره باشگاه در تلویزیون علیه یکدیگر منجر شد. محمد دادکان یکبار برای این دو نفر مراسم آشتی کنان به پا کرد اما علی دایی هرگز در قامت بازیکن به پرسپولیس بازنگشت. دایی در سال 88-89 به عنوان سرمربی سکان هدایت پرسپولیس را به عهده گرفت و قهرمان جام حذفی شد.


سقوط آزاد

پرسپولیس تا سال 81 هرگز از دایره سه تیم برتر مسابقات لیگ و باشگاه های تهران خارج نشده بود. اتفاقی که اولین بار در سال 82 و در زمان مدیریت اکبر غمخوار رخ داد. پرسپولیس در آن سال تا رتبه پنجم سقوط کرد. سقوط آزاد پرسپولیس تا سال 84 و قرار گرفتن این تیم در رتبه نهم لیگ ادامه یافت.


بدترین باخت تاریخ

پرسپولیس در بهار سال 88 سنگین ترین شکست در تاریخ این باشگاه را متحمل شد. سرخپوشان پایتخت در آن سال با 5 گل مقابل الغرافه قطر شکست خوردند تا سنگین ترین شکست این در جریان یک مسابقه رسمی رقم بخورد. هواداران پرسپولیس هیچگاه تلخی این شکست را فراموش نخواهد کرد.


قهرمانی نوستالژیک لیگ هفتم

بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال 87 قطعا از یاد هواداران پرسپولیس پاک نخواهد شد. پرسپولیس در آن روز با وجود کسر 6 امتیاز از مجموع امتیازاتش در واپسین ثانیه ها قهرمانی را از چنگال سپاهان در آورد روزی با شکوه در تاریخ باشگاه رقم زد. گل دقیقه 97 سپهر حیدری قطعا هرگز از یاد هواداران پرسپولیس نخواهد رفت. پرسپولیس در این روز برای دومین بار قهرمان لیگ حرفه ای شد.


خداحافظ سلطان…

علی پروین بدون شک نقش عمده ای در موفقیت های پرسپولیس در دهه 60 و 70 ایفا کرده است. سلطان سرخ ها که 35 سال از عمرش را در پرسپولیس سپری کرده بود در دهه 80 به حضورش در این تیم خاتمه داد. هر چند خداحافظی پروین با پرسپولیس با تلخی رقم خورد و سلطان پس از کسب نتایج ضعیف با پرسپولیس در سال 1384 از تیم محبوبش جدا شد. این جدایی تا امروز ادامه داشته و پروین پس از سال های متوالی حضورش در باشگاه پرسپولیس این روزها موفقیت را در تیم دیگری جست و جو می کند.


پویا نوایی

انتهای گزارش اختصاصی مرجع خبری پرسپولیس

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)