ضعف هایی که به چشم دایی نیامد

مرجع خبری پرسپولیس : پرسپولیس در حالی مقابل شهرداری تبریز به نتیجه مساوی رضایت داد که به نظر می رسید در عمده دقایق این مسابقه، پرتاب های بلند اوت و سانتر از جناحین جدی ترین تاکتیک شاگردان دایی برای گذر از دفاع چند لایه شهرداری بود.


سرخپوشان پایتخت برای سومین هفته متوالی طی فصل جاری پیروزی را با نتیجه تساوی و تقسیم امتیازات عوض کردند. پرسپولیس پیش از این مقابل فولاد خوزستان و پاس همدان نیز چنین شرایطی را تجربه کرده بود اما به نظر می رسد کادرفنی این تیم تدبیری برای حفظ برتری تیمش ندارد.


شاگردان دایی که در نخستین دقایق مسابقه تنها به ارزیابی حریف تبریزی خود پرداخته بودند، رفته رفته تلاش خود را برای ایجاد موقعیت گل روی دروازه حریف آغاز کردند.

 

اضافه شدن علی عسگری و محمد از جناحین به موج حملات پرسپولیس برتری نفری را در میانه میدان برای پرسپولیس حفظ کرده بود اما تجمع بازیکنان شهرداری در یک سوم دفاعی رفته رفته پرسپولیسی ها را به سمت و سوی دیگری کشاند.


در بخش اعظمی از نیمه اول، سانتر از جناحین با وجود عدم حضور مهاجم هدف در میدان به تاکتیک اصلی پرسپولیس تبدیل شده بود. حضور سعید حلافی در نوک پیکان خط حمله و تبحر ویژه ای که این بازیکن آبادانی در بازی روی زمین دارد عملا شانس استفاده از ارسال های بعضا بی هدف محمد پروین و امیرحسین فشنگچی را از پرسپولیس گرفت.


پرتاب های بلند اوت توسط سپهر حیدری بارها و بارها در نیمه نخست دیده شد آنهم در حالی که در میان تمام این پرتاب ها تک موقعیت گلزنی شیث رضایی با بی دقتی مدافع پرسولیس از کنار دروازه شهرداری تبریز به بیرون رفت.

 


با آغاز نیمه دوم، شاگردان اکبر میثاقیان با تجمع چند لایه در باکس دفاعی، فرصت بازیسازی را از هافبک های کم فروغ پرسپولیس گرفتند. کریم باقری تنها سایه ای از کاپیتان با صلابت سابق پرسپولیس در زمین مسابقه بود و امیرحسین فشنگچی از انجام ساده ترین حرکات درمانده بود.


حضور محمد نوری به عنوان هافبک دفاعی و در کنار مازیار زارع؛ توام با بازی نه چندان دلچسب کریم باقری عملا فرصت بازیسازی را از پرسپولیس گرفت. به این ترتیب پرسپولیسی ها همچون نیمه نخست به بازی مستقیم روی آورند.


سرخپوشان پایتخت تا دقیقه 60 مسابقه تنها دو شوت به سمت دروازه شهرداری تبریز زدند که هیچکدام آن در چهارچوب نبود. آماری که در قیاس با سطح اول فوتبال جهان، همچون آنچه چهارشنبه شب و در جدال رئال مادرید با آژاکس دیدیم بسیار ناامید کننده است. در مسابقه مذکور، قوهای سپید مادرید تا همین دقیقه از مسابقه 25 شوت به سمت دروازه آژاکس زدند که 21 شوت از این تعداد در چهارچوب دروازه بود!


در حالی که پرسپولیس در نیمه دوم تمایل بیشتری به آغاز حمله از جناح چپ نشان داد ، سرمربی این تیم با فرستادن محمد منصوری بجای امیرحسین فشنگچی و ورود اشپیتیم آرفی به زمین مسابقه جان تازه ای به فاز هجومی تیمش بخشید.


حضور آرفی در خط آتش پرسپولیس، فرصت بیشتری را برای استفاده از ارسال های پیاپی هافبک های این تیم به محوطه جریمه حریف در اختیار این تیم قرار داد. مهاجمی که تا واپسین دقایقی مسابقه بارها خود را در وقعیت گلزنی قرار داد یا برای هافبک های تیمش خلق موقعیت کرد.


با این حال مدعی عنوان قهرمانی همچنان در مقابل دفاع فشرده حریف دچار استیصال شده بود تا اینکه محمد منصوری با یک حرکت انفرادی و شلیک به طاق دروازه شهرداری تبریز، سه امتیاز را موقتا به حساب پرسپولیس واریز کرد.


عدم تمرکز هافبک های دفاعی، خستگی مفرط سپهر حیدری که حاصل از رفت و آمد های پیاپی این بازیکن برای پرتاب های بلند اوت و استفاده از ضربات ایستگاهی بود با اشتباه مهلک کریم باقری همراه شد تا سرخ ها یکبار دیگر در واپسین ثانیه ها به تقسیم امتیازات رضایت دهند.

{xtypo_rounded_left1}دایی باید چاره ای برای بهبود عملکرد خط حمله و القای جاه طلبی و فزون خواهی در میان شاگردانش جهت عدم اتکا به حداقل نتیجه پیدا کند{/xtypo_rounded_left1}تعطیلی 20 روزه لیگ فرصتی است تا دایی فکری برای ضعف مفرط تیمش در گلسازی و گلزنی، ناتوانی مردانش در مقابله با دفاع فشرده، و یافتن تاکتیک های جدید برای رسیدن به دروازه حریف پیدا کند.


عادت زیان آور سرخها به پیروزی با حداقل نتیجه برای سومین بار پیاپی کار دست این تیم داد و تا زمانی که سرمربی پرسپولیس حاضر نشود ضعف های تیمش را بپذیرد باز هم از این ناحیه ضربه خواهد خورد.


دایی باید چاره ای برای بهبود عملکرد خط حمله و القای جاه طلبی و فزون خواهی در میان شاگردانش  جهت عدم اتکا به حداقل نتیجه پیدا کند و با یافتن ترکیب ثابت خط دفاعی جهت حفظ نتایج ما را نسبت به سرنوشت پرسپولیس برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا امیدوار کند.


ضمن آنکه ضعف خط دفاعی پرسپولیس در جناحین، افت فاحش نفراتی چون محمد و فشنگچی نیز نباید از نگاه کادرفنی پرسپولیس دور بماند.

پویا نوایی

انتهای گزارش اختصاصی / امانت داری ، استفاده از این خبر با ذکر نام مرجع خبری پرسپولیس مجاز است

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)