چهل و یکمین دوره رقابت‌های لیگ فوتبال ایران به پایان رسید و این در حالی است که پرسپولیس حاکم بلامنازع مجموع این ۴۱ دوره با توجه به تعداد جام‌ها و پیروزی‌ها و میزان امتیازات، به حساب می‌آید.

به نقل از سایت باشگاه پرسپولیس، تا کنون ۴۱ دوره رقابت‌های لیگ سراسری فوتبال تحت عناوین مختلف در ایران برگزار شده است. قبل از همه این‌ها رقابت‌های جام قهرمانی فوتبال ایران نیز در ادواری برگزار شد که با توجه به مشخصاتی که داشت از جمله حضور تیم‌های منتخب در ادواری از آن، هر چند مسابقات رسمی بود و افتخارات باشگاه‌ها در آن در آمار رسمی آن‌ها لحاظ می‌شود ولی در ردیف مسابقات تحت عنوان لیگ قرار نمی‌گیرد. از ۴۱ دوره رقابت‌ها هم یک دوره ناتمام ماند که این دوره به سال ۱۳۵۷ و آخرین دوره جام تخت جمشید باز می‌گردد.

*پرسپولیس تنها تیم راه یافته به همه ادوار
نیازی به یادآوری نیست که پرسپولیس با ۱۵ جام قهرمانی سرآمد باشگاه‌ها در تمام این ادوار بوده است. پرسپولیس همچنین تنها باشگاه ایران است که جواز حضور در هر ۴۱ دوره لیگ را به دست آورد. البته جدا از ششمین دوره جام تخت جمشید که نیمه تمام ماند، سرخپوشان ایران در چهارمین دوره مسابقات جام آزادگان و به دلیل ملی‌پوشان زیادی که در اختیار تیم ملی ایران و اردوهای بلند مدت آن برای جام جهانی ۹۸ فرانسه گذاشته بودند، ناچار به کناره گیری از لیگ شدند تا فدراسیون فوتبال بتواند رقابت‌ها را به پایان برساند.

*گلات قهرمانی در دهه ۷۰
پرسپولیس در حالی از مسابقات کنار گذاشته شد که در دو دوره قبلی مسابقات قهرمان شده بود. استخوان‌بندی یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین تیم‌های ملی فوتبال ایران از پرسپولیس بود و به این ترتیب آن‌ها شانس اول قهرمانی بودند. سرخپوشان در دو دوره بعدی لیگ که پس از جام جهانی برگزار شد، باز هم به قهرمانی رسیدند و در واقع اولین هت‌تریک، پوکر و گلات قهرمانی می‌توانست توسط پرسپولیس در دهه ۷۰ و در جام آزادگان یک که آن زمان به بالاترین سطح مسابقات فوتبال ایران گفته می‌شد، رقم بخورد.

*۶بازی تا هزار و صدمین مسابقه لیگی
پرسپولیس در کنار بیشترین شرکت در رقابت‌ها، بیشتری تعداد بازی، پیروزی ، گل زده و امتیاز را به نام خود ثبت کرده است. با احتساب دو دوره نیمه تمام و همچنین لحاظ کردن احکام انضباطی که منجر به نتیجه ۳ بر صفر شد، سرخپوشان تا کنون در ۱۰۹۴ مسابقه لیگ به میدان رفته‌اند و در جریان آن به ۵۶۱ پیروزی، ۳۵۱ تساوی، ۱۸۲ باخت، ۱۶۴۰ گل زده و ۸۸۲ گل خورده رسیده‌اند.

نزدیک‌ترین رقیب پرسپولیس یعنی استقلال نیز، ۱۰۹۰ بازی، ۵۵۲ پیروزی، ۳۴۱ تساوی، ۱۹۷ شکست، ۱۹۰۹ گل زده و ۹۰۸ گل خورده به ثبت رسانده است.
اگر برای هر پیروزی به روال ۲۸ دوره گذشته، سه امتیاز در نظر بگیریم بدون احتساب کسر امتیازهایی که اتفاق افتاد، پرسپولیس اکنون ۲۰۳۴ امتیازی است و اگر لیگ‌هایی که دو امتیازی بودند را همان‌گونه در این آمار قرار بدهیم، باز هم سرخ‌ها صدرنشین هستند و ۱۸۸۹ امتیاز را تا کنون به دست آورده‌اند.

*پرسپولیس سرآمد ادوار مختلف لیگ
لیگ منطقه‌ای، لیگ تخت جمشید، جام قدس، لیگ آزادگان و لیگ برتر خلیج فارس ادوار مختلف لیگ در فوتبال ایران بوده‌اند. از این بین، لیگ منطقه‌ای تنها دو دوره و جام قدس (به صورت لیگ)، فقط یک دوره برگزار شد. لیگ تخت جمشید، لیگ آزادگان و لیگ خلیج‌فارس رقابت‌هایی بودند که تناوب داشتند و نکته قابل تامل این که پرسپولیس در هر سه این‌ها از جهت کسب قهرمانی و افتخار در صدر و سرآمد بوده است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)