نگاهی به نیم فصل گذشته لیگ دهم

مرجع خبری پرسپولیس : هفته هفدهم ليگ دهم حرفه‌اي هم اين هفته با برگزاري 9 ديدار به پايان رسيد تا رقابت‌هاي اين فصل فوتبال ايران به نيم‌فصل برسد.


جالب اينكه باوجود برگزاري بازي‌هاي هفته هفدهم كماكان قهرمان نيم‌فصل اول فوتبال ايران مشخص نيست، چرا كه در حال حاضر سپاهان دو بازي عقب‌افتاده دارد و در صورت پيروزي در اين بازي‌ها صاحب عنوان قهرماني نيم‌فصل ليگ دهم مي‌شود!

 

در حال حاضر ديگر تيم اصفهاني يعني ذوب‌آهن به صورت موقت عنوان قهرمان نيم‌فصل را در اختيار گرفته . شاهين، سايپا، شهرداري تبريز و استيل‌آذين هم چهار تيم قعرنشين نيم‌فصل اول شدند و بايد براي بقا  بجنگند. سری به آمار ليگ‌هاي 18 تيمي گذشته زديم تا ببينيم جدول مسابقات در پايان نيم‌فصل چه وضعيتي داشته است.


پيشرفت قهرمان نيم‌فصل


با وجود بازي‌هاي عقب‌افتاده سپاهان و حداكثر امتيازي كه اين تيم مي‌تواند در اين دو بازي كسب كند، در هر صورت قهرمان نيم‌فصل اول ليگ دهم 35 امتياز خواهد داشت. امتياز تيم قهرمان نيم‌فصل نسبت به دو فصل گذشته كمي پيشرفت داشته، اما نسبت به اولين ليگ 18 تيمي بدتر بوده است. بهترين قهرمان نيم‌فصل اول ليگ‌هاي 18 تيمي پرسپوليس افشين قطبي است كه با 36 امتياز در پايان هفته هفدهم ليگ هفتم به مقام اول رسيده بود. ذوب‌آهن ليگ هشتم با كسب 33 امتياز به مقام قهرماني نيم‌فصل رسيده بود كه بدترين عملكرد در بين قهرمان‌هاي نيم‌فصل ليگ‌هاي 18 تيمي بوده است. تیم قطبی یک نیم فصل را بدون شکست پشت سر گذاشت برخلاف پرسپولیس امسال که تا به اینجا 6 شکست را متحمل شده است.


استيل و سرنوشت سقوط


استيل‌آذيني كه قرار بود در اين فصل با ستاره‌هايش جزو مدعيان قهرماني باشد، در پايان هفته هفدهم با قرار گرفتن در رده هجدهم حالا جزو گزينه‌هاي سقوط به ليگ يك به حساب مي‌آيد. پگاه، پيام و ابومسلم تيم‌هاي قعرنشين ليگ‌هاي هفتم، هشتم و نهم بودند كه در پايان نيم‌فصل اول در رده هجدهم قرار گرفتند. جالب اينكه سرنوشت پيام و ابومسلم در ليگ‌هاي هشتم و نهم مشابه بوده و هر دو تيم در پايان فصل به ليگ يك سقوط كرده‌اند، حالا بايد ديد سرنوشت استيل‌آذين در ليگ دهم چگونه رقم مي‌خورد.


قهرماناني با سرنوشت متفاوت


سرنوشت قهرمان‌هاي نيم‌فصل در ليگ‌هاي 18 تيمي به هيچ عنوان مشابه هم نبوده، اما در دو فصل قهرماني‌هاي نيم‌فصل به عنوان قهرماني پايان فصل رسيده‌اند. در ليگ هفتم پرسپوليسي كه با قطبي به مقام قهرماني نيم‌فصل رسيده بود، در نيم‌فصل دوم كمي افت كرد و حتي با حكم فيفا شش امتياز را هم از دست داد، اما درنهايت به مقام قهرماني رسيد. در ليگ نهم هم سپاهان كه قهرمان نيم‌فصل شده بود، در نيم‌فصل دوم اوج گرفت و با اقتدار قهرمان فصل شد. برخلاف اين دو فصل در ليگ هشتم ذوب‌آهن در نيم‌فصل دوم نتوانست از قهرماني نيم‌فصل اولش دفاع كند و قهرماني را در هفته آخر به استقلال تقديم كرد. به اين ترتيب نمي‌توان پيش‌بيني دقيقي از سرنوشت قهرمان نيم‌فصل اول ليگ دهم داشت و بايد ديد چه اتفاقي براي سپاهان يا ذوب مي‌افتد.


تیمی که بیشتر از بارسا گل زد!


در حال حاضر تيم‌هاي استقلال، سپاهان و فولاد اهواز به صورت مشترك بهترين خطوط حمله ليگ را در اختيار دارند و با توجه به دو بازي عقب‌افتاده سپاهان، به احتمال فراوان عنوان بهترين خط حمله نيم‌فصل به زردپوشان اصفهاني مي‌رسد تا قلعه‌نويي همانند دو فصل گذشته اين عنوان را در اختيار بگيرد. قلعه‌نويي در ليگ‌هاي هشتم و نهم با استقلال و سپاهان در پايان نيم‌فصل بهترين خط حمله را در اختيار داشت. استيل‌آذيني‌ها در پايان نيم‌فصل عنوان بدترين خط حمله را به خود اختصاص دادند.


ذوب با دفاعي آهنين


تيم‌هاي ذوب‌آهن و سپاهان تا اين هفته تنها 13 گل دريافت كرده‌اند و بهترين خط دفاع ليگ را در اختيار دارند، اما با توجه به بازي‌هاي عقب‌افتاده سپاهان، احتمال دارد عنوان بهترين خط دفاع نيم‌فصل اول در اختيار ذوب‌آهن قرار بگيرد. در دو فصل گذشته تيم‌هاي قلعه‌نويي بهترين خطوط دفاعي نيم‌فصل اول را در اختيار داشتند و در ليگ هفتم هم اين عنوان در اختيار صباباتري و پاس‌همدان بود. بدترين خط دفاعي ليگ در اختيار شهرداري است و استيل‌آذين و سايپا هم در تعقيب اين تيم هستند.


ركوردي كه شكسته نشد


تا به حال در رقابت‌هاي نيم‌فصل اول ليگ‌هاي 18 تيمي، هيچ تيمي موفق نشده در طول 17 بازي بيشتر از 10 برد به دست بياورد. در ليگ دهم هم اين ركورد شكسته نشد، چرا كه ذوب‌آهن 10 برد به دست آورد و سپاهان هم در صورت پيروزي در بازي‌هاي عقب‌افتاده نمي‌تواند از اين ركورد عبور كند.


ركورد باخت‌هاي دو رقمي


در نيم‌فصل‌هاي اول ليگ‌هاي 18 تيمي تا به حال تعداد باخت‌هاي يك تيم دو رقمي نشده بود، اما در ليگ دهم پيكان با همكاري مشترك احمدزاده و علي دوستي اين ركورد را شكسته است. پيكان قزوين درمجموع از 17 بازي 10 باخت به دست آورد تا در ليگ‌هاي 18 تيمي در اين رابطه ركورددار شود.


نفت و تنفر از تساوي


صنعت نفت‌آبادان در نيم‌فصل اول ليگ دهم تنها يك مساوي داشت تا به ركوردي جالب در ليگ‌هاي 18 تيمي دست پيدا كند. نفت‌آبادان كمترين تعداد تساوي را در نيم‌فصل اول ليگ‌هاي 18 تيمي داشته كه در نوع خود يك ركورد جالب به حساب مي‌آيد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)