مرجع خبری پرسپولیس : پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در حالی امشب در ورزشگاه آزادی به هم رسیده اند که چاره ای جز بردن ندارند و هر نتیجه ای غیر از این برای ادامه کار دو مربی جالب نیست.

 

داور بازی محسن ترکی است. نفر اول لیست بین المللی در اردو و امتحان پیش فصل غایب بود و 4 هفته اول را از دست داد . ترکی هفته قبل در رشت تست داد و حالا به لیگ بر می گردد.

 

غلام پیروانی و حمید استیلی زیر فشار هوادارانشان هستند. پیروانی خیلی زود برابر فشارها  کمر خم کرد و پس از 30 دقیقه شنیدن شعار استعفا داد اما موافقت نشد.

 

دو تیم از آغاز مسابقات لیگ در کشور یعنی سال 50 تا به حال با رنگ قرمز و زرد با هم رقابت کرده اند. فصل قبل دایی هر دو بازی رفت و برگشت در تهران و آبادان را برابر برزیلی های ایران برد.

 

حميد استيلي و تيمش از چهار بازي ابتداي فقط 2 امتياز گرفته‌اند و اين براي هوادار پرسپوليس يعني فاجعه! حال اگر قرار باشد اين فاجعه همچنان برقرار باشد پس گمانه‌زني‌هاي شائبه برانگيز این روز ها چندان هم بيراه و غيرمنطقي تلقی نمی شود. حميد استيلي امشب روي يك صندلي داغ و متزلزل خواهد نشست تا شايد با اولين برد  پس از 5 بازی شرايط كمي بهبود يابد اما در نقطه مقابل اگر پرسپوليس در اين مصاف هم نتيجه نگيرد همه چيز به‌هم مي‌ريزد و بحران به بالاترين حد ممكن خود خواهد رسيد. وعده گاه همان 5 بازی که استیلی در ابتدای فصل فرصت خواست حالا امشب در ورزشگاه آزادی فرا رسیده است و استیلی با بیشترین هزینه ممکن و کمترین امتیاز به این روز رسیده است.

 

جالب اينكه اين وضعيت- و حتي شايد كمي بدتر از اين وضعيت- در مورد مرد اول نيمكت حريف امشب پرسپوليس هم وجود دارد و غلامحسين پيرواني با وجود كسب 5 امتياز از چهار بازي، از سوي هواداران نفت تحت فشار عجيبي است و شايد اين فشار روي تصميمات مديريت باشگاه آباداني تاثير مي‌گذارد.

با وجود اين چالش‌ها به‌خاطر فاصله مناسب بازي قبل دو تيم تا اين مصاف و همچنين انگيزه عجيب دو تيم براي پيروزي، پيش‌بيني مي‌شود فوتبال امشب ديدني و هيجان‌انگيز باشد هر چند شايد مثل بازي‌هاي قبلي پرسپوليس 70-60 هزار نفر به ورزشگاه نيايند.

 

کریمی نیست تا بقیه به امیدش بایستند

ترس برادر مرگ است. ناقوس رفتن مایلی کهن هم بیشتر چنین جوی را رقم زده است . بعد از انتشار این خبر می پرسند خبر بعدی چیست؟ نوبت به کی می رسد؟ ترس دیگر بازیکنان دلیل دیگری هم دارد. تیم روبرو نفت آبادان است . تیم های شاغلام کم پرسپولیس را در آزادی اذیت نکرده اند. زمانی که در فجر بود کاری کرد که پرسپولیس ها علی پروین را هو کنند.

 

اما دلیل اصلی چیز دیگری است. تیمی که در این 4 هفته فقط و فقط به یک نفر اتکا داشته است این هفته او را در اختیار ندارد . بلکه! علی کریمی نیست و کریمی در لیگ یازدهم تا به امروز ستون فقرات پرسپولیس بوده است. اما هیچ بعید نیست “تیم” استیلی در غیاب کریمی بهتر بازی کند!

همه می دانند کیفیت بازی ، سبک و تکنیک شماره 8 سرخ یک سر و گردن بالاتر از بازیکنانی است که در کنارش توپ می زنند. سرعت پاس های علی حتی سریع تر از سرعتی های پرسپولیس است. هوش او در بازی خوانی نیز فراتر از هوش تیمی پرسپولیس است. بنابراین تا وقتی کریمی در زمین باشد سایر بازیکنان در زمین می ایستند به امید جادوی جادوگر. تا وقتی جادوگر در زمین باشد کسی به خودش زحمت نمی دهد بدود ، تکل بزند ، کسی خلاقیت به خرج نمی دهد و حتی هم تیمی های کریمی نیز مسخ بازی او می شوند.

با بودن شماره 8 تیمی که بتواند او را از کار بیندازد هم نتیجه می گیرد و سوژه رسانه ها می شود . امثال کریمی بازی واقعی شان را در تیم ملی می توانند انجام دهند که کسی به امید دیگری نمی ایستد و به قدری بازیکن با کیفیت به میدان می رود که بار روی دوش یک نفر سنگینی نکند.

در این پرسپولیس اما همه بازیکنان چهارچشمی علی را می پایند تا به اون پاس بدهند جایشان گل بزند ، به جایشان تکل برود و آن قدر عرق بریزد تا از فرط خستگی یا تعویض شود یا نتواند فاصله توپ و بازیکن را محاسبه کند و به جای توپ پای بازیکن حریف را بزند و اخراج شود.

پس کاپیتان که نباشد بقیه مجبور می شوند بدوند ، نوری پاس می دهد ، رضایی و نوروزی بیشتر می دوند و «تیم» انرژی بیشتری خرج می کند و این معنای آن است که پرسپولیس بدون کریمی دیگر به یک نفر متکی نمی شود.

به قول سرمربی مالدیو «او می تواند حتی در منچستریونایتد فیکس باشد.» او اعجوبه است اما دورانی که اعجوبه ها می توانستند “به تنهایی” کارساز باشند سال هاست که به رسیده است. الان مسی که در بارسا یک سوپراستار تمام عیار است در تیم ملی آرژانتین آن کارایی فوق العاده را ندارد و این بدان خاطر است که در آرژانتین یک تیم یکدست با بازیکنانی مثل ژاوی و اینیستا در کنارش نیستند. کریمی هم در پرسپولیس تنهاست و وجودش در پرسپولیس به تنهایی باعث تنبلی دیگرانی می شوند که امیدوارند جادوی جادوگر همه کاستی ها را پر کند. بدون او اما پرسپولیس حداقل باید به اندازه فصل قبل عرض بریزد و بازی کند تا حداقل از قعر جدول بتواند فاصله بگیرد.

همه این ها را نگفتیم که امیدواری بی مورد بدهیم! بدون شک پرسپولیس بدون کریمی «یک چیزی» وسط زمین کم دارد. دیگر کسی نیست که در بحرانی ترین شرایط پشت ضربه آزاد بایستد و امیدهای تبدیل به یأس شده را زنده کند . کسی نیست که وقتی همه از بازی دست کشیده اند دقیقه 90 به اضافه یک مثل جوانی 18 ساله بدود تا یکی از گل ها را جبران کرده و مرحمی بر زخم ها بزند. کریمی نیست ولی باید به «بی علی» بودن هم عادت کرد چراکه محرومیت ها و مصدومیت ها جزئی جدایی نشدنی از فوتبال است.

 

بازگشت شماره 14

در غیاب علی کریمی مقابل صنعت نفت محمد نوری به عنوان هافبک طراح به میدان خواهد رفت . پستی که بسیار مورد علاقه این بازیکن است و فصل گذشته از جمله خوب های تیمش بود . شماره 14 پرسپولیس در فصل جاری لیگ نتوانسته حتی 50 درصد بازی فصل قبل خود را تکرار کند و خیلی ها این مساله را به ختم شدن همه توپ ها به جادوگر در میانه میدان ربط می دهند. حالا که جادوگر محروم است نوری این فرصت را دارد که مجددا به عنوان طراح حملات تیمش به میدان برود. استیلی برای بازی حساس امشب روی میدان داری نوری حساب ویژه ای باز کرده است و این مورد وظیفه این بازیکن را سنگین تر می کند.

 

چهره های ویژه

 

مازيار زارع
بعد از سكونشيني و خط خوردن از ليست 18 نفره بازي با مس سرچشمه حالا قرار است مازيار، بازيكن فيكس پرسپوليس مقابل نفت آبادان باشد. زارع كه به‌خاطر نيمكت‌نشيني‌ها و كم‌توجهي استيلي به او بسيار دلخور و عصباني بود حالا تبديل به فرد معتمد سرمربي در ميانه ميدان شده. احتمالا استيلي مي‌خواهد روش خوش خودش را به مازيار نشان دهد اما بايد ديد زارع جواب او را چطور در ميدان مي‌دهد. به خصوص اینکه دوباره از سوی کی روش پرتغالی به تیم ملی هم دعوت شده است.

روح‌ا… عرب
در روزهايي كه بازيكنان نفت تحت فشار زيادی وارد ميدان مي‌شوند باز هم روح‌ا… عرب گل مي‌زند. مهاجم مازندراني آباداني‌ها كه طي 5-4 سال اخير چهره اول خط حمله صنعت بوده باز هم می خواهد امید اول تیمش باشد حتي در ورزشگاه آزادي، مقابل چشم 60- 50 هزار پرسپوليسي. او سابقه گل زدن به پرسپوليس را دارد و مهمترين تهديد مقابل دروازه سرخ‌ها است.

 

 

ترکیب احتمالی

 

اولين و قطعي‌ترين تغيير حضور ميثاق معمارزاده درون دروازه است كه جاي حقيقي را در تركيب مي‌گيرد. اين اولين بازي گلر شماره 22 سرخ‌ها در ليگ يازدهم خواهد بود و اگر معمارزاده هم براي پرسپوليس بازي كند در بين 25 بازيكن تيم فقط 3-2 جوان به علاوه شيري تا اينجا به ميدان نرفته‌اند.

در خط دفاع ظاهرا شيث رضايي باز هم نيمكت‌نشين خواهد بود و تركيب 4 نفره شكوري، نصرتي، نورمحمدي و محمد امتحان مي‌شود. پرسپوليس با سيستم 1-3-2-4 به مصاف نفت خواهد رفت و براي دو هافبك تدافعي تيم زوج مازيار – بادامكي كنار هم قرار مي‌گيرند.

جالب اينكه بالاخره استيلي راضي شده آقازماني هافبك تدافعي مورد علاقه خود را بيرون بنشاند و مازيار را در تركيب اصلي قرار دهد؛ اتفاقي كه در چهار بازي قبلي فقط يك بار رخ داد.

براي چيدمان خط سه نفره جلو دست استيلي بازتر است اما او قصد دارد از چپ به راست از كاظميان، نوري و علي‌عسگري استفاده كند كه اين آخري از آمادگي صددرصد هم برخوردار نيست.

با مصدوميت اولادي و نوروزي و همچنين عدم بهبودي كامل هاشميان، غلامرضا رضايي تنها گزينه مورد اعتماد استيلي است و با اينكه در چهار بازي قبلي گل نزده اما باز هم در تركيب اصلي قرار مي‌گيرد.

ذخيره‌هاي پرسپوليس در اين بازي هم حقيقي، ممدوتال، شيري، منصوري، فشنگچي، سيف‌اللهي و آقازماني خواهند بود مگر اينكه هاشميان شرايط نيمكت‌نشيني را داشته باشد.

 

تركيب احتمالي ميزبان

دروازه‌بان: ميثاق معمارزاده- مدافعان مياني: عليرضا نورمحمدي و محمد نصرتي- مدافعان كناري: ابراهيم شكوري و عليرضا محمد- هافبك‌هاي تدافعي: مازيار زارع و حسين بادامكي- هافبك‌هاي تهاجمي: حميدرضا علي عسگري، محمد نوري و جواد كاظميان- مهاجم: غلامرضا رضايي

تركيب احتمالي ميهمان

دروازه‌بان: حبيب دهقاني- مدافعان مياني: مصطفي صبري و ميثم اميري- مدافعان كناري: ‌عباس مرداسي و هدايت شهرياري (والري الكسانيان)- هافبك‌هاي مياني: اميد شريفي‌نسب و سيامك كوهنورد- هافبك‌هاي كناري: علي ممبيني (هادي رمضاني) و لئون پاچاچيان- مهاجم: فونيكه سي و روح‌ا… عرب

 

/ هفته پنجم لیگ یازدهم

/ چهارشنبه 2 شهریور 90 ساعت 22:20

/ ورزشگاه آزادی تهران

/ داور: محسن ترکی کمک ها: داود رفعتی-مسعود فرح نیا

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)