مدت زمان زیادی است که پرسپولیس در تعداد پیروزی‌های دربی از رقیب سنتی خود پیشی گرفته است. این اتفاق در دربی شماره ۹۵ روی داد.

به نقل از سایت باشگاه پرسپولیس، سرخپوشان ایران با پیروزی که دربی اردیبهشت ۱۴۰۰ به دست آوردند از جهت تعداد پیروزی در دربی از رقیب خود پیشی گرفتند.
دو تیم در جدول، آمار یکصد بار با هم مسابقه داشته‌اند که در این بین ۹۹ بار در زمین مقابل هم قرار گرفتند. یک بازی اختلاف در این بخش مربوط به مسابقه سوپرجام می‌شود که با وجود برنامه رسمی اعلام شده، استقلال حاضر نشد در مسابقه حضور پیدا کند و بازی با حکم انضباطی سه بر صفر اعلام شد.
از ۱۰۰ دربی، ۹۴ مسابقه در دیدارهای رسمی بوده است. در آمار این بخش اختلاف نظر وجود ندارد و پرسپولیس در کسب پیروزی ۲۶ به ۲۴ از استقلال پیش است. البته ملاک آمار هم بازی‌های رسمی است و بازی‌هایی که در قالب یک تورنمنت برگزار شوند. با این وجود در مورد دربی بزرگ فوتبال ایران از دیرباز به شکل سنتی بازی‌های دوستانه هم وارد آمار شده است. از ۶ بازی که به صورت دوستانه یا در قالب تورنمنت‌های غیر رسمی برگزار شده است در مورد ۴ مسابقه، بحثی وجود ندارد و فقط دو مسابقه باقی می‌ماند.
آن چه در ادامه می‌آوریم یک امر سلیقه‌ای نیست. رقابت‌های غیر رسمی بین باشگاهی اگر قرار باشد در آمار نتایج بین تیم‌ها لحاظ شود باید از یک‌سری آیتم‌ها بهره‌مند باشند و بر اساس پروتکل‌های استاندارد بازی‌های فوتبال انجام شود. مثلا رقابت تیم‌های پایه دو باشگاه در فهرست آمار قرار نمی‌گیرد. یا استفاده از بازیکنان خارج قرارداد، بازی را از وجاهت آماری خارج می‌کند. یا مثلا یک بازی پنج به پنج یا هفت به هفت در زمین هندبالی جزو آمار قرار نمی‌گیرد.
در این مطلب نیز به دو بازی دوستانه می‌پردازیم که در جریان آن‌ها پروتکل‌های یک بازی فوتبال اجرا نشد و نتایج کسب شده می‌توانست در آمار بازی‌های دو تیم لحاظ شود.
مورد یکم به دربی ششم و بازی دوستانه در سوم مهرماه سال ۱۳۴۹ مربوط می‌شود. برای این بازی یک داور خارجی برای قضاوت مسابقه حضور پیدا کرد ولی با این وجود استقلال با بازیکن غیر مجاز در زمین حضور پیدا کرد که نتیجه را از اعتبار ساقط می‌کند و در نگاه سخت‌گیرانه بازی باید سه بر صفر به سود پرسپولیس لحاظ شود که برای یک بازی دوستانه امر معمول نیست.
نیمه اول این بازی با دو گل به سود پرسپولیس پایان یافت. در نیمه دوم سرمربی استقلال عباس مژدهی را از زمین بیرون کشید و به جای او جواد قراب را به زمین فرستاد. اتفاقا قراب، گل اول استقلال را زد. در ادامه این بازی استقلالی‌های یک بازیکن را بیرون کشیدند و مژدهی که تعویض شده بود را دوباره به زمین فرستادند که در نهایت او هم گل سوم و برتری استقلال را زد. در واقع بازیکن تعویض شده که طبق مقررات نمی‌تواند دوباره به زمین برگردد، باز هم وارد زمین شد!!
دیگر مسابقه‌ای که درباره آن بحث می‌شود؛ دربی شماره ۲۳ است که یک مسابقه دوستانه برای بزرگداشت علی دانایی‌فرد به تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۵۸بود. این بازی با یک گل به سود استقلال جریان داشت که از دقیقه ۷۵ به دلیل ورود تماشاگران به زمین نیمه تمام ماند و هیچ‌گاه به پایان نرسید. طبق قواعد فوتبال هم یک مسابقه فوتبال حداکثر ۹۰ دقیقه است.
با توجه به این توضیحات حتی اگر بازی‌های دوستانه در آمار نتایج تقابل‌های دو تیم لحاظ شود، در ۹۸ مسابقه پرسپولیس در کسب پیروزی با نتیجه ۲۶ بر ۲۴ پیش است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)