پرسپولیس نیوز : دو باشگاه پرسپوليس و استقلال بيشترين درآمد را از محل پرداختي‌هاي فوتبال به باشگاه‌هايي كه به تيم‌هاي ملي حاضر در جام جهاني بازيكن داده‌اند، خواهند داشت.

فدراسيون بين‌المللي فوتبال چندي پيش با ارسال نامه‌يي به دبيركل فدراسيون فوتبال سهم باشگاه‌ها از درآمد حاصل از جام جهاني 2014 برزيل را 70 ميليون دلار اعلام كرد. بر اين اساس مبلغ تقريبي 2800 دلار به هر باشگاهي كه بازيكن در فهرست نهايي تيم ملي دارد، اختصاص خواهد يافت.

با توجه به دستورالعمل‌هاي رسيده از فيفا و همچنين استعلام‌هاي صورت گرفته در رابطه با سهم باشگاه‌ها از درآمد حاصل از جام جهاني 2014 برزيل، كميته اجرايي فيفا مبلغ 70 ميليون دلار مورد نظر را به عنوان حق باشگاه‌هاي داراي بازيكن در فهرست نهايي تيم ملي در جام جهاني تصويب كرده است.

بعد از اين ماجرا فیفا با ارسال ايميل به كميته روابط بين‌الملل فدراسيون فوتبال، دريافت فرم‌هاي باشگاه‌ها را تاييد كرده و اين مبلغ به باشگاه‌هايي تعلق مي‌گيرد كه در فهرست نهايي تيم ملي در مسابقات جام جهاني 2014 بازيكن داشته باشند.

بر اين اساس اگر نام بازيكن در ليست نهايي تيم ملي وجود داشته باشد، باشگاه بر اساس فرمول مصوبه، درآمدي را بابت حضور بازيكن در مسابقات جام جهاني برزيل دريافت خواهد كرد.

ضمن اينكه حضور بازيكنان در مرحله انتخابي جام جهاني برزيل در فهرست تيم ملي در اين خصوص به هيچ عنوان ملاك نيست.

براساس مصوبه كميته اجرايي فيفا مبلغ 70 ميليون دلار اعلام شده به عنوان درآمد حاصل از جام جهاني به باشگاه‌ها تخصيص مي‌يابد و با توجه به اينكه 736 بازيكن (23 بازيكن ضرب در 32 تيم) در مسابقات جام جهاني حضور دارند و با احتساب كليه روزهاي مسابقات يعني دو هفته قبل از شروع مسابقات تا يك روز بعد پس از آخرين مسابقه هر تيم در جام جهاني، مبلغ تقريبي 2800 دلار به همراه هزينه‌هاي مالياتي به جهت حضور تيم‌هاي ملي در جام جهاني به هر باشگاهي كه بازيكن در فهرست نهايي تيم ملي دارد، پرداخت خواهد شد. اما نحوه پرداختي فيفا به باشگاه‌هاي فوتبال ايران با توجه به فرمول‌هاي مد نظر اعلام شده به چه شكل خواهد بود؟

به عنوان مثال اگر بازيكن A در فهرست نهايي تيم ملي حضور داشته باشد و هنگام حضور تيم ملي در جام جهاني عضو باشگاه Y باشد و در تابستان 2013 از باشگاه Y به باشگاه Z منتقل شده باشد، مبلغ 91.600 دلار (23 روز ضرب در 2800 دلار) به باشگاه‌هاي دو سال اخيرش تعلق مي‌گيرد.

بر اين اساس باشگاه‌هايي مثل پرسپوليس علاوه بر درآمدي كه از حضور چهار بازيكن فعلي خود در فهرست نهايي تيم ملي دارد، بخشي از مبلغ حضور عليرضا حقيقي و حسين خانزاده كه از اين تيم به ترتيب به باشگاه‌هاي كوويليا پرتغال و ذوب آهن اصفهان پيوسته‌اند دريافت خواهد كرد و بالطبع دو باشگاه نيز سهمي از حضور اين بازيكنان در جام جهاني خواهند داشت.

باشگاه استقلال هم از اين قاعده مستثني نيست و در مورد جواد نكونام و پژمان منتظري كه از نيم‌فصل گذشته از اين تيم جدا شده‌اند شرايطي مشابه پرسپوليس خواهد داشت و درصدي را با باشگاه‌ ام‌صلال و الكويت تقسيم خواهد كرد.

بر اساس پيش‌بيني‌ها و در بدترين حالت اگر تيم ملي نتواند از مرحله گروهي جام جهاني صعود كند، فيفا به هر بازيكن به دليل همراهي تيم ملي در جام جهاني، بيست هزار و نهصد دلار پرداخت خواهد كرد. اين مبلغ مجموع دريافتي‌ها در طول 23 روز حضور بازيكنان در اردوي تيم ملي خواهد بود.

به اين ترتيب دو باشگاه پرسپوليس و استقلال به دليل داشتن چهار بازيكن در فهرست نهايي تيم ملي در جام جهاني، به جز سهم درآمد از نكونام، منتظري، خانزاده و حقيقي، نود و يك هزار و 600 دلار درآمد خواهند داشت.

پس از اين دو تيم، باشگاه سپاهان به خاطر داشتن دو نماينده 41 هزار و 800 دلار دريافتي خواهد داشت. اما باشگاه‌هاي فولاد خوزستان، نفت تهران، ذوب‌آهن، آينتراخت برانشواك، لاس پالماس، چارلتون، نايمخن (تيم عليرضا جهانبخش كه نصف دريافتي‌اش را با داماش تقسيم خواهد كرد)، تراكتورسازي، فولام كه هر كدام يك نماينده در تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني دارند، دريافتي‌شان 20 هزار و 900 دلار خواهد بود.

با توجه به درآمد بيش از صدهزار دلاري سرخابي‌ها از حضور بازيكنان‌شان در جام جهاني بايد ديد آيا فدراسيون فوتبال بعد از دريافت مبلغ يك ونيم ميليون دلار پرداختي فيفا به باشگاه‌ها، حاضر مي‌شود پول باشگاه‌ها را به آنها پرداخت كند يا خير.

مديران فدراسيون فوتبال اواخر سال گذشته اطلاع‌رساني درستي به باشگاه‌ها بابت درآمدي كه از حضور بازيكنان‌شان در جام جهاني داشتند، انجام ندادند و اين مساله سر و صداي زيادي در محافل ورزشي ايجاد كرد.

حال بايد منتظر ماند و ديد واكنش باشگاه‌ها به دريافت حق و حقوق قانوني خود چه خواهد بود. ضمن اينكه اين مبلغ جدا از پرداختي مبلغ قابل توجه هشت ميليون دلاري فيفا به تيم ملي ايران و فدراسيون فوتبال بابت حضور در مرحله گروهي جام جهاني 2014 برزيل خواهد بود.

به اين ترتيب حضور در جام جهاني جدا از حق باشگاه‌ها درآمدي حدود 25 ميليارد توماني براي فدراسيون فوتبال به همراه خواهد داشت.
 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)