پرسپولیس نیوز : رییس فدراسیون دوومیدانی اعلام کرد پرسپولیس و تراکتورسازی نمی‌توانند تنها با حمایت از یک ورزشکار، در لیگ دوومیدانی شرکت کنند.

افشین داوری اظهار کرد: بر اساس قوانین لیگ هر باشگاهی که بخواهد در لیگ دوومیدانی حضور یابد حداقل باید 15 ورزشکار را در ترکیب خود داشته باشد و حتی اگر یک ورزشکار تنها بخواهد از لباس یک باشگاه استفاده کند، چنین اجازه‌ای به او داده نخواهد شد.

 

وی ادامه داد: بدین ترتیب تراکتورسازی یا پرسپولیس تنها با یک ورزشکار و به عنوان اسپانسر هم نمی‌توانند در لیگ دوومیدانی حضور یابند.

 

رییس فدراسیون دوومیدانی افزود: متاسفانه ما تنها شعار می‌دهیم که باید به ورزش‌های پایه توجه شود در حالی که باید نگاه ویژه‌ای به این رشته‌ها داشته باشیم. حتی در اواخر سال گذشته مقام معظم رهبری هم اشاره‌ای جدی‌ به ورزش پایه کردند و حتی فرمودند که رشته‌هایی که در ورزش پایه مدال‌آور هستند، باید در اولویت قرار بگیرند اما هنوز در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد.

 

وی افزود: ما تنها کشوری هستیم که در زمان برگزاری لیگ، یک باشگاه تنها یک رشته ورزشی را تحت پوشش قرار می‌دهد در حالی که در سایر کشورها یک باشگاه رشته‌هایی همچون فوتبال، هندبال، بسکتبال و… را پشتیبانی می‌کند. فکر می‌کنم باید قانونی تدوین شود تا این اتفاق در ورزش ایران هم بیفتد. وقتی مجلس می‌آید و در رابطه با 16 تیمی شدن لیگ فوتبال تصمیم‌گیری می‌کند در نتیجه در رابطه با بحث باشگاه‌داری هم فراکسیون ورزش می تواند طرحی را به مجلس ارائه دهد تا در صورتی یک باشگاه بتواند در لیگ برتر حضور داشته باشد که چند رشته ورزشی را تحت پوشش خود قرار دهد و حتی تاکید شود که یکی از این رشته‌ها ورزش پایه باشد.

 

داوری ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی درستی برای باشگاه‌ها صورت گیرد، وضعیت رشته‌هایی همچون دوومیدانی هم برای هر لیگ مشخص خواهد شد. البته برخی از باشگاه‌ها همچون پیکان این موضوع را پذیرفته‌اند که در رشته‌ای همچون دوومیدانی سرمایه‌گذاری کنند.

 

وی با اشاره به حضور پرسپولیس در لیگ دوومیدانی گفت: سال گذشته با رویانیان صحبت کردم و حتی به غیر از پرسپولیس با سایر باشگاه‌های بزرگ فوتبالی رایزنی داشتم. حتی آقای رویانیان به مسابقه‌های دوومیدانی هم آمد و با بسیاری از ورزشکاران ما صحبت کرد. ما هم این موضوع را پیگیری کردیم که باشگاه پرسپولیس دوومیدانی را تحت پوشش قرار دهد اما پاسخی دریافت نکردیم.

 

داوری گفت: معتقدم که باید برای حضور باشگاه‌های بزرگ در لیگ دوومیدانی فرهنگ‌سازی صورت گیرد و این فرهنگ‌سازی بدون داشتن قوانین و مقررات امکان‌پذیر نیست. به طور مثال اگر حالا هم نگاه کنید، محمدرضا مولایی که بدنساز پرسپولیس بوده است، از دوومیدانی‌کاران ایران محسوب می‌شود. حتی افرادی همچون خواجوی و صالح‌نیا که در گذشته بدنساز تیم استقلال بوده‌اند هم از قهرمانان دوومیدانی‌کار هستند. یعنی اغلب مربیان بدنساز در تیم‌های مختلف از قهرمانان ورزش‌های پایه محسوب می‌شوند به همین دلیل باشگاه‌ها می‌توانند از پتانسیل دوومیدانی‌کاران استفاده کنند.

 

رییس فدراسیون دوومیدانی درباره وضعیت لیگ هم گفت: امسال وضعیت حضور باشگاه‌ها نسبت به سال گذشته بهتر شده است اما می‌خواهیم که قوانین مشخصی برای حضور آن‌ها در لیگ دوومیدانی وجود داشته باشد. از سوی دیگر بحث قرارداد دوومیدانی‌کاران در لیگ مطرح است. امسال کمی در این باره سخت‌گیری‌هایی صورت گرفته که به نفع ورزشکاران است چون در سال‌های پیش قراردادی وجود نداشت و اگر قراردادی هم مطرح می‌شد، بیشتر به صورت کدخدامنشی بود که حتی مبلغ آن هم در مجموع برای تمام ورزش دوومیدانی به 500 میلیون تومان هم نمی‌رسید. آیا ارزش ورزشکاران ما این است؟ سال گذشته دوومیدانی‌کاری که قهرمان آسیا بود حدود 8 تا 12 میلیون تومان از باشگاه خود پول گرفت که این رقم نمی‌تواند هیچ کمکی برایش باشد.

 

وی گفت: زمانی که رقم قراردادهای ورزشکاران وضعیت مناسبی نداشته باشد، وابستگی آن‌ها به فدراسیون هم بیشتر می‌شود و از آنجایی که فدراسیون خود با مشکلات مالی روبرو است و نمی‌تواند تمام خواسته‌های آن‌ها را برآورده کند، برای ورزشکاران نارضایتی ایجاد می‌شود و در نهایت ممکن است آن‌ها را دچار حاشیه کند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)