فیلم “سلطان” اکران شد

مرجع خبری پرسپولیس : مراسم اکران فیلم “سلطان” سه‌شنبه شب با حضور علی پروین، خانواده وی و جمعی از ورزشکاران و هنرمندان در تالار ایوان شمس برگزار شد.


مراسم اکران فیلم “سلطان” ساخته مجید توکلی که اختصاص به نمایش گوشه‌ای از زندگی علی پروین بازیکن و مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس داشت، ساعت 19:30 سه‌شنبه با تاخیری 90 دقیقه‌ای در تالار ایوان شمس و در غیاب بازیکنان و مربیان و مسئولان فدراسیون فوتبال برگزار شد.

 

به غیر از علی پروین، کاظم اولیایی، قاسم پناهگر، محمد فنایی، هوشنگ نصیرزاده، مسعود مرادی، سعید مظفری‌زاده از چهره‌های ورزشی و محمدرضا شریفی نیا (تهیه کننده فیلم سلطان)، لیلا بلوکات، ژیلا صادقی و لیندا کیانی از هنرمندان در این مراسم حضور داشتند.

 

در ابتدای این مراسم مجری برنامه به انتقاد از وضعیت کنونی فوتبال کشور پرداخت و حتی اعلام کرد در یکی از جلسات اتحادیه فوتبال که حاضر بوده، از 90 دقیقه بحث مطرح شده در آن حتی یک دقیقه هم به فوتبال اختصاص نداشته است.

 

انتقاد از عدم توجه به مسائل فرهنگی در فوتبال کشور مورد دیگری بود که مجری برنامه بدان اشاره کرد و در مورد دلیل حضور نیافتن مسئولان فدراسیون فوتبال در این مراسم جمله “همه مسئولان فدراسیون در سفر هستند” را به کار برد.

 

همچنین وی در بخش دیگری از مراسم اعلام کرد برای دعوت از مایلی کهن و دادکان پیغام‌های متعددی برای آنها گذاشته است اما هیچکدام پاسخش را نداده‌اند.

 

پس از صحبت‌های برخی از میهمانان و شرکت کنندگان در این مراسم، فیلم “سلطان” برای حاضران پخش که در این فیلم محمد مایلی‌کهن عامل موفقیت علی پروین را پشتکار و تمرین بسیار دانست.

 

وی که یکی از منتقدان علی پروین است، با بیان اینکه دوست ندارد یک خار به پای پروین برود، در مورد خصوصیات فنی وی اظهار داشت: “پروین در تمرینات به دروازه‌بان‌های بزرگ ایران می‌گفت توپ را می‌خواهم به فلان زاویه بزنم و در نهایت هم توپ را در همان زاویه به گل تبدیل می‌کرد. این مسئله میسر نمی‌شود مگر با تمرین بسیار”.

 

در بخشی از این فیلم از علی پروین در مورد آینده محمد پسرش در فوتبال پرسدیدند و او گفت: “محمد فوتبالیست بزرگی می‌شود اگر تن به کار و تمرین بدهد”.

 

پروین در فیلم سلطان با بیان اینکه اگر من توی والیبال به محمد ببازم تا صبح خوابم نمی‌برد اما بعضی‌ها در فوتبال غیرت و تعصب را فراموش کرده‌اند، تصریح کرد:” مربی تیمش چهار تا گل می‌خورد و می‌‎بازد و بعد از آن به تیم مقابل تبریک می‌گوید، من بمیرم به تیم مقابل پیروزی‌اش را تبریک نمی‌گویم”.سرمربی پیشین تیم ملی در فیلم زندگی خود خاطراتی را بیان کرد که یکی از جالب ترین آنها در مورد همایون بهزادی است. او گفت: “همایون بهزادی بعد از مساوی تمام وسائل رختکن امجدیه را خرد می‌کرد چه برسد تیم ببازد اما امروز خیلی راحت تیم‌ها نتیجه نمی‌گیرند و بازیکنان عین خیالشان نیست”.

 

در فیلم سلطان مسعود کیمیایی، عبدالعلی چنگیز، حسین کلانی، علی انصاریان و تنی چند از پیشکسوتان در مورد علی پروین صحبت کردند اما جای خالی نفراتی همچون ناصر حجازی، امیر قلعه نویی و … در این فیلم خالی بود. ضمن اینکه در بخشی از آن به احترام مادر مرحوم علی پروین “مامان نصرت” حاضران یک دقیقه سکوت کردند. پخش آهنگ “پروین پا طلایی” پایان بخش این مستند 38 دقیقه‌ای بود.


در پایان اکران فیلم مجید توکلی روی صحنه آمد و با تشکر از دختر علی پروین، محمدرضا شریفی نیا (تهیه کنندده فیلم سلطان) و محمدزمان وفاجویی، آنها را عامل اصلی ساخت این فیلم دانست که مراحل ساخت و تدوین آن 2 سال طول کشیده است. وی همچنین از تمام منتقدانش تشکر کرد.

 

در نهایت علی پروین در میان تشویق فراوان حاضران روی صحنه آمد و در ابتدا با تشکر از خانواده‌اش به خصوص برادر بزرگترش محمود پروین گفت: “باید از همه شما تشکر کنم زیرا من فوتبالم را به عشق شما مردم شروع و به عشق شما هم به پایان رساندم”.وی با بیان اینکه خودش نمی‌خواست در فیلم “سلطان” بازی کند اما دخترش وی را وادار به حضور در این فیلم کرد، افزود: “وقتی مقابل هنرمندان بازی خودم را در این فیلم می‌بینم خجالت می‌کشم. هر کسی را برای کاری ساخته‌اند و من ورزشکار هستم و نمی‌توانم فیلم بازی کنم”.


پخش کلیپی از علی پروین و تقدیر از مسعود مرادی و سعید مظفری‌زاده بخش پایانی این مراسم بود. اظهارنظر مرادی در مورد پروین جالب بود که گفت: جامعه داوری کشور هم مدیون علی پروین است زیرا وی زمانیکه مظفری داور هرمزگانی به دلیل تصادف دچار مصدومیت شدید شد، تیم استیل آذین را برای برگزاری دیدار دوستانه به شهر محل زندگی آن داور برد تا مبلغ قابل توجهی برای درمان وی جمع شود. امروز این داور صحیح و سالم است و باید به همین دلیل از پروین قدردانی کرد.

 


 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)