قطبی با این روند قهرمان جام ملت ها می شود / دربی بازهم مساوی می شود

مرجع خبری پرسپولیس : علي پروين بالاخره تصميم گرفته بيايد تلويزيون. البته سلطان قرمزها از كسي طلب ندارد و دنبال حقانيت خودش هم نيست. او مي‌خواهد درددل فوتبال را بيان كند. فعلا كه فرصت نشستن پاي درددل تلويزيوني پروين نيست به همين دليل مصاحبه نسبتا مفصل كه از هر دري در آن سخن گفته شده اكتفا كنيد.

 

حالا که 64 ساله شديد بازهم مثل سابق فوتبال را دنبال مي‌کنيد؟

مگر مي‌شود دنبال نکنم. بازي بحرين را سه بر صفر برديم. حتي مي‌دانم عقيلي دو گل زد و اولادي گل ديگر. اين دو بازيکن از شاگردان خوبم بوده‌اند.

 

خبر داريد يکي از شاگردان شما در زندان گرفتار شده است؟

خوشبختانه توانستيم 50 درصد مشکل ايشان را برطرف کنيم. قرار بود قاضي اين پرونده که جا دارد از او تشکر کنم، او را بياورد و به من هم زنگ بزند تا برويم صحبت کنيم.

 

چرا بايد ورزشکاران ما به بيراهه بروند؟

 

چون از آنها استفاده نمي‌کنيم. پنجعلي در يک مصاحبه گفت که همه منتظرند ما بميريم و در امجديه با جنازه ما دور بزنند و بعد ما را در بهشت زهرا دفن کنند و تمام. مگر خدابيامرز شيرزادگان اين طور نشد. الان بهزادي هم حال خوبي ندارد و کسي سراغش را نمي‌گيرد. منتظريم خداي ناکرده همايون بهزادي يک طوري بشود و دوباره اين برنامه را پياده کنيم. البته يک چيزي هم هست بايد فوتباليست‌هاي ما جنبه داشته باشند و اگر دوروبر فوتبال باشند به اين راه‌ها کشيده نمي‌شوند.

 

چرا به برنامه‌هاي تلويزيوني نمي‌رويد؟

فايده‌اي ندارد. مگر از علي پروين بالاتر در اين فوتبال هست؟ نهايت بروم از من به عنوان کارشناس سوال کنند. من اهل اين کارها نيستم. مي‌رويم 10 دقيقه در برنامه مي‌نشينيم و مي‌گويند وقت نداريم و خداحافظ. به من اگر وقت يکي دو ساعته بدهند مي‌روم تا درد و دل اين فوتبال را بگويم و قشنگ موضوع را بشکافم که در اين فوتبال چه مي‌گذرد.

 

مثل وقتي که به علي دايي دادند؟

آن قضيه فرق مي‌کرد. مشکل دايي و کفاشيان خاص بود و نبايد در تلويزيون مطرح مي‌شد. آنها با هم کار دارند. بالاخره ممکن است دايي روزي دوباره سرمربي تيم ملي شود.

 

چرا اين قدر درگيري‌ها در فوتبال زياد است؟

اگر کسي مصاحبه مي‌کند نبايد طرف مقابل جوابش را بدهد البته روزنامه‌ها هم مقصرند و بيشتر به آن دامن مي‌زنند. به عنوان مثال اگر حجازي عليه من صحبت کند جوابش را نمي‌دهم. حجازي که دوست عزيزماست از او کوچکتر هم عليه من حرف بزند صحبتي نمي‌کنم. مگر محرمي‌چند بار عليه من مصاحبه نکرد، مگر جوابش را دادم؟

 

فکر مي‌کنيد قضيه فتح‌ا…زاده و روشن ختم به خير شود؟

روشن و فتح‌ا…زاده هم اشتباه مي‌کنند. آخر اين دعواها آشتي است. بالاخره اين قدر مصاحبه مي‌کنند تا خسته شوند. مگر مايلي‌کهن نبود چند بار او را به دادگاه بردند، آخرش چه شد؟ بالاخره اين قضيه هم ختم به خير مي‌شود.

 

ارزيابي شما از 9 هفته‌اي که از ليگ دهم گذشته چيست؟

ليگ به نظرم دو، سه سال است که منظم و مرتب برگزار مي‌شود. اميدوارم که همين جوري ادامه پيدا کند. تيم‌ها هم کم‌کم جا مي‌افتند و ليگ جذاب‌تر و بازي‌هاي باکيفيت‌تري هم خواهيم ديد.

 

مدعيان ليگ دهم چه تيم‌هايي هستند؟

پرسپوليس، استقلال، استيل آذين، سپاهان و ذوب‌آهن. اين پنج تيم شانس قهرماني دارند.

 

وقفه‌هاي ليگ به ضرر باشگاه‌ها نيست؟

اين بازي‌هاي فيفا و غرب آسيا است که بايد تيم ملي شرکت کند. حالا باشگاه‌ها متاسفانه مي‌نشينند و انتقاد مي‌کنند. شما مي‌دانيد که فوتبال مملکت را با تيم ملي مي‌شناسند و تيم اول هرکشوري تيم ملي است بعد باشگاه‌ها. شما نمي‌توانيد بگوييد تيم نرود يا چرا بازي‌ها اين طور بوده يا آن طور. بالاخره بازي است و بايد بروند. تيم ملي بايد براي جام ملت‌ها 10 بازي تدارکاتي انجام دهد. به نظرم غرب آسيا براي تيم ملي بازي تدارکاتي است. چه نتيجه بگيرند چه نگيرند. فکر و نيت ما جام ملت‌هاست بايد اين راه‌ها را برويم.

 

داربي هم نزديک است و همه منتظر اظهارنظر شما.

هميشه اين دو تيم رقيب هم هستند و رقابت پا به ‌پا دارند. هيچ کس هم نمي‌تواند پيش بيني کند. من که هميشه گفته‌ام بازي مساوي است و اين بار هم مي‌گويم که مساوي مي‌شود.

 

فکر مي‌کنيد اگر اين بازي برنده داشته باشد چه تيمي‌است؟

پرسپوليس و استقلال را هيچ موقع نمي‌تواني پيش‌بيني بکني. هرموقع پرسپوليس قوي بوده، استقلال برده است، هرموقع استقلال قوي بوده، پرسپوليس برنده شده. هيچ زماني نشده که اين بازي را پيش بيني کني. پنج سال قبل که علي دايي در پرسپوليس بود همه مي‌گفتند پرسپوليس چهار تا مي‌زند اما دو بر يک باخت. يک زماني پرسپوليس بد بود مي‌گفتند استقلال چهار تا مي‌زند اما پرسپوليس برد.

 

نظر قلبي شما که برد پرسپوليس است؟

اين که ديگر معلوم است. مگر مي‌شود پروين و پرسپوليس را از هم جدا کرد؟ اين که چيز واضحي است.

 

تيم دايي چطور تيمي‌است؟

پرسپوليس دوم جدول است و بد کار نکرده منتها يک گل که مي‌زنند براي حفظ آن تلاش مي‌کنند. يک گل هم که مي‌دانيد در فوتبال خطرناک است و نمي‌توان روي آن حساب کرد. متاسفانه دو بازي است که در دقايق تلف شده گل مي‌خورند و امتياز از دست مي‌دهند.

 

پرسپوليس بهتر از اين مي‌توانست نتيجه بگيرد؟

فکر مي‌کنم مي‌توانست بهتر از اين نتيجه بگيرد اما باز هم خوب بوده است. بالاخره قهرماني بين اين چند تيم است که گفتم.

 

عملکرد فدراسيون فوتبال خوب بوده است؟

فدراسيون هم يواش يواش دارد روي غلتک مي‌افتد. يک سري مشکلات را گذرانده اند و حالا الحمدا… جوانان، اميد و بزرگسالان دارند نتيجه مي‌گيرند و انشاءا… اگر همين طور ادامه دهند فکر مي‌کنم فوتبال ما کمي‌به آن سطحي مي‌رسد که بايد باشد. يعني حداقل قهرمان آسيا بشود.

 

مي‌شود به تيم ملي اميدوار بود؟

فکر مي‌کنم مي‌شود اميدوار بود که نتيجه بگيرد.

 

انتقاداتي که از قطبي مي‌شود را درست مي‌دانيد؟

شما قطبي را آورديد هنوز بازي نکرده دنبال اين هستيد که او را بکوبيد و چوب لاي چرخ او بگذاريد. آقا چرا اين کار را مي‌کنيد؟ حداقل بگذاريد چهار بازي بکند و بعد بکوبيدش. الحمدا… الان دارد خوب نتيجه مي‌گيرد. کره و چين را بردن کار آساني نيست. پيروزي با همين بحريني که هميشه براي ما مشکل‌ساز بود و ما را از رسيدن به جام جهاني انداخت که بد نيست. ديديد که بچه‌ها به راحتي آب خوردن سه گل به آنها زدند اگر اين طور پيش برود مي‌تواند قهرماني جام ملت‌ها را بگيرد.

 

پس با اين تفاسير عملكرد تيم ملي را تأييد مي‌كنيد.

من هميشه تيم ملي كشورم را تاييد مي‌كنم چون عاشق ايران هستم. اين را بر و بچه‌هايي كه تا حالا با من كار كردند مي‌دانند. خدايي در چند وقت اخير تيم ملي ما در آرامش نتايج خوبي گرفته است.

 

بازي‌هاي غرب آسيا را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

فقط زمان كمي‌از بازي اول تيم ملي را به دليل مشغله كاري ديدم اما نتيجه خوب بود. چون بازيكنان تأثيرگذار ما هم نبودند و با همين بر و بچه‌هاي جوان به نظرم مسابقات غرب آسيا نيز يك محك جدي براي ما است.

 

قهرمان مي‌شويم؟

بازي‌هاي تداركاتي عيار تيم ما را مي‌سنجد. بايد هدف‌دار وارد شويم. قهرماني هم جاي خودش را دارد اما به كادر فني تيم ملي زياد فشار نياوريد تا كارش را انجام دهد.

 

در جريان ديدار ايران و برزيل هستيد؟

بله. واقعا اين اتفاق را به فوتبال ايران تبريك مي‌گويم. خوشبختانه كم‌كم با برنامه‌ريزي‌هاي خوبي كه داريم بستر لازم را براي موفقيت تيم ملي مهيا خواهيم كرد. من به آينده اميدوارم.

 

ما حتما بازنده اين مسابقه هستيم؟

ببينيد اين يك بازي تداركاتي براي ما است اما اي كاش در ايران برگزار مي‌شد تا 120 هزار هوادار و ميليون‌ها ايراني لذت بيشتري مي‌بردند. باز هم اشكالي ندارد و بازي با برزيل در امارات هم ارزش زيادي دارد. با اين شرايط پاي تيم‌هاي ديگر براي بازي دوستانه با ما به ايران باز مي‌شود.

 

نتيجه بازي چه مي‌شود؟

خوب، سوال خوبي پرسيديد. مردم فكر مي‌كنند برزيل برابر ما قرار مي‌گيرد و بچه‌هاي ما كت بسته هستند يا هنوز دقيقه 20 بازي نشده پنج گل مي‌خوريم، نه؛ اين طور نيست. اگر بچه‌ها دقت كنند نتيجه خيلي خوبي مقابل برزيل و ستاره‌هايش به دست مي‌‌آيد.

 

اين كار سختي نيست؟

من با تجربه‌اي كه دارم مي‌گويم اگر دقت كنيم مقابل برزيل بازنده نيستيم. قول مي‌دهم بازيكنان ما با انگيزه‌اي كه دارند آنقدر خوب بازي مي‌كنند تا برزيل و مردمانش خودشان درخواست كنند با تيم ملي ايران بازي كنند. اما باز هم مي‌گويم اي كاش اين ديدار در ورزشگاه آزادي برگزار مي‌شد.

 

آيا تصور مي‌كرديد يك روز تيم ملي ما مقابل برزيل به ميدان برود؟

هميشه اعتقاد دارم فوتبال ما پتانسيل خوبي دارد. 20 سال پيش بعد از قهرماني در پكن گفتم و الان هم مي‌گويم كه اگر به بچه‌هاي ما بيشتر توجه شود و بازي‌هاي تداركاتي قدرتمندي مثل برزيل مهيا شود، پتانسيل موفقيت در آسيا را داريم. حتي مي‌توانيم در بازي‌هاي دوستانه تيم‌هاي بزرگ را متوقف كنيم.

 

اما قبول داريد كه بازي تداركاتي با برزيل دردسرهاي فراواني داشت تا برگزار شود؟

بله اما اگر قهرماني آسيا را مي‌خواهيم بايد كار بزرگ انجام دهيم. ما آنقدر داد و فرياد زديم كه آقايان، قطبي را نكوبيد. مگر براي من دخل و خرجي دارد؟ فقط به خاطر تيم ملي گفتم اما باز هم هرچه ما مي‌گوييم قطبي را مي‌كوبند كه اميدوارم دست از اين كارها بردارند تا اين آقا هم كار خودش را با قدرت دنبال كند.

 

روند فوتبال ما رو به موفقيت است؟

خدا را شكر ما كم‌كم مشغول اين هستيم تا به جاي حركت با موتور گازي در دنياي بزرگ فوتبال با هواپيما حركت كنيم. اين حرفي بود كه چند وقت پيش برعكسش را زدم اما امروز مي‌بينيم كه كارهاي خوبي در فوتبال ما در حال انجام شدن است.

 

شما براي ديدن بازي به امارات نمي‌رويد؟

نه، من مثل ميليون‌ها هوادار ايراني پاي تلويزيون مي‌نشينم و اين بازي را نگاه مي‌كنم. اميدوار هستم بر و بچه‌هاي باغيرت ما مقابل بازيكنان باتكنيك برزيل مبارزه‌اي زيبا و خوب را به نمايش بگذارند تا انشاءا… در جام ملت‌هاي آسيا جشن موفقيت بگيريم.

 

راستي نقاط ضعف تيم ملي را در كدام قسمت‌ها مي‌بينيد؟

به نظر من هر روز نقاط ضعف ما در حال برطرف شدن است. در خط دفاعي مشكلاتي داشتيم كه خوشبختانه كم‌كم در حال از بين رفتن است. نمي‌خواهم الان مشكلات را بگويم كه به تيم ملي ضربه بخورد. هر موقع موردي بود مطمئن باشيد هر كمكي از دستم بربيايد براي موفقيت فوتبالمان انجام مي‌دهم. مردم بدانند كه ما برابر برزيل از قبل بازنده نيستيم و حتي مي‌توانيم اين تيم را متوقف كنيم. فقط اميدوارم بچه‌هاي ما دچار استرس نشوند و به اين بازي به چشم يك بازي معمولي نگاه كنند. براي تيم ملي كشورم آرزوي موفقيت و اعلام مي‌كنم دست آقايان در فدراسيون فوتبال درد نكند كه در حال بسترسازي لازم براي موفقيت تيم ملي هستند.

 

صعود ذوب‌آهن به نيمه‌نهايي آسيا را چطور ديديد؟

صعود ذوب آهن هم به نفع فوتبال ماست. اين تيم‌ها نتيجه بگيرند، از چهارمي‌‌آسيا به اول، دوم آسيا مي‌رسيم. بايد اول آسيا بشويم بعد برويم اروپا. چون هميشه اول آسيا بوديم و زماني که من بازي مي‌کردم 25 تا 30 سال قهرمان آسيا بوديم. يواش يواش داريم مي‌رويم پايين‌تر اما با اين نتايجي که گرفتيم کم‌کم به رتبه سومي‌و دومي‌نزديک مي‌شويم و بعد هم انشاءا… قهرمان آسيا شويم.

 

ذوب‌آهن شايستگي قهرماني در آسيا را دارد؟

چرا نداشته باشد؟ انشاءا… که اين تيم هم موفق شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)