پرسپولیس نیوز : رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت که باشگاه نفت تهران در مظان دولتی بودن قرار دارد و باید اساسنامه این باشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

  علی اشرف عبدالله پوری‌حسینی در نخستین نشست آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی که در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در مورد خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: وظیفه ما در سازمان خصوصی‌سازی این است که پیگیر خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باشیم. در برخی مواقع خصوصی‌سازی این دو باشگاه را خیلی بزرگ می‌کنند به طوری که به نظر می‌رسد موضوع غیرقابل حل است اما من معتقدم این موضوع نیز قابل حل بوده و خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شدنی است.

وی افزود: خصوصی‌سازی‌ها در همه جای دنیا دارای حواشی خاص خود است به طوری که حتی شاهد بوده‌ایم خصوصی‌سازی در برخی کشورها کشته نیز داده است به عنوان مثال رئیس سازمان خصوصی‌سازی آلمان را کُشتند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: ما در سازمان خصوصی‌سازی مشکلات بسیار سختی داریم به طوری که بعضی از واگذاری‌ها به عنوان مثال واگذاری صنعت برق به بخش خصوصی مشکلاتی مراتب دشوارتری نسبت به خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال دارد. 6 یا 7 سال پیش واگذاری مخابرات به بخش خصوصی را انجام دادیم اما این واگذاری همچنان نقل محافل است و بحث‌های مختلفی در مورد آن صورت می‌گیرد. همانطور که اشاره کردم واگذاری‌های به مراتب پیچیده‌تر و دشوارتری را انجام داده‌ایم اما هیچکدام به اندازه خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال رسانه‌ای نشده است.

پوری‌حسینی خاطرنشان کرد: خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس مشکلات خاص خود را دارد اما هر مشکلی قابل حل بوده و در مجموع واگذاری این دو باشگاه موضوع غیر ممکنی نیست.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه از او پرسیده می‌شود چرا سازمان خصوصی‌سازی سایر باشگاه‌های دولتی را رها کرده و فقط پیگیر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است، گفت: تکلیف قانون سازمان خصوصی سازی این است که همه باشگاه‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند اما با استعلامی که از سایر باشگاه‌ها گرفته‌ایم نهادهای مربوط هیچ باشگاهی را دولتی اعلام نکردند.

وی افزود: فکر ‌می‌کردیم همه باشگاه‌های شرکت نفت، در مظان دولتی بودن هستند. در حال حاضر اساسنامه باشگاه نفت تهران را خواسته‌ایم اما هنوز به ما نداده‌اند در حالی که باشگاه‌های نفت مسجدسلیمان و صنعت نفت آبادان اساسنامه‌های خود را در اختیار ما قرار داده‌اند.

پوری‌حسینی گفت: درمجموع باید بگویم با استعلام‌هایی که از باشگاه‌های لیگ برتری گرفته‌ایم نتوانستیم به این نتیجه برسیم که آنها دولتی هستند. این موضوع در مورد باشگاه‌های ذوب‌آهن و سپاهان هم صدق می‌کند که با فرمولی خاص خصوصی شده‌اند. بنابراین ما نمی‌توانیم در مورد این دو باشگاه و سایر باشگاه‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شدند کاسه داغ‌تر از آش شویم. همانطور که گفتم با توجه به اینکه هنوز باشگاه نفت تهران هنوز اساسنامه‌اش را در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار نداده احتمال دولتی بودن این باشگاه وجود دارد.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود خصوصی‌سازی باشگاه‌های دولتی و به ویژه استقلال و پرسپولیس پیشنهادهایی دارد که سازمان خصوصی سازی باید آنها را در نظر بگیرد اما چرا این کار را انجام نداده تاکید کرد: باید فضایی ایجاد شود تا یک بخش دولتی که در اختیار دولت قرار دارد به زور از دولت گرفته شده و دولت در مقام داور قرار گیرد نه در مقام یک ذینفع. اگر می‌خواستیم صبر کنیم تا همه پیش شرط‌های خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تحقق پیدا کند شاید هیچگاه کار خصوصی‌سازی این دو باشگاه صورت نمی‌گرفت. در واقع خصوصی‌سازی این دو باشگاه مانند حرکت مارپیچی رو به بالاست و نمی‌توانیم صبر کنیم تا همه پیش‌نیاز آن برآورده شده و بعد خصوصی‌سازی‌ها صورت گیرد. در واقع باید یک گام برای خصوصی‌سازی برداشته شود و سپس یک گام در راه برآورده شدن پیش‌نیازها حرکت کنیم و به همین روال پیش برویم.

رئیس سازمان خصوصی سازی عنوان کرد: من از جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس دو درخواست و البته سؤال دارم، اول اینکه چرا در لب پرتگاه مزایده‌های سوم و چهارم مجلس جلوی این مزایده‌ها را گرفت. 135 نماینده مجلس با امضای طرحی دو فوریتی مانع از برگزاری مزایده چهارم شدند. در حال حاضر ما هر چقدر در مجلس می‌خواهیم این طرح دو فوریتی را در اختیار ما قرار دهند تا ببینیم خواسته نمایندگان چه بوده اما هیچ‌کس پاسخگوی ما نیست و این طرح را در اختیار ما قرار نمی‌دهند.   من نماینده مجلس بوده‌ام و همه این موارد از جمله طرح یک فوریتی و دو فوریتی را می‌دانم اما مجلس در این باره پاسخی به ما نمی‌دهد.

پوری‌حسینی ادامه داد: دو ماه در خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وقفه ایجاد کردیم و از نمایندگانی که طرح دوفوریتی را امضا کردند خواستیم هر حرفی دارند بزنند و اگر هم می‌خواهند این خصوصی‌سازی متوقف شود نیاز نیست کار خاصی انجام دهند. در یک سطر بنویسند خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تعطیل و یا متوقف شود. خود من آنقدر درگیر مشکلات و مسائل مختلف در سازمان خصوصی سازی هستم که اگر یک مقام عالیرتبه به طور قانونی به من اعلام کند واگذاری متوقف شود خوشحال هم می‌شوم. ضمن اینکه به دنبال شهرت هم نیستم. آنقدر مشهور هستم که تا زمان مرگم برایم کافی است.

وی اظهار داشت: 7 سال از تصویب واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی گذشته و تا قبل از اینکه ما اقدام کنیم، جرات قیمت‌گذاری و به مزایده گذاشتن این دو باشگاه وجود نداشت اما من به خودمان به دلیل عرضه و شجاعتی که سازمان خصوصی‌سازی در این کار داشت،‌ نمره 20 می‌دهم. نکته جالب این است که  حسن زمانی رئیس گروه نظارت بر واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در مجلس هم در یک مقطع از مزایده این دو باشگاه اعلام کرد که به شدت مخالف نحوه واگذاری دو باشگاه بوده و باید مورد بررسی قرار گیرد.

پوری‌حسینی عنوان کرد: سؤال من این است چرا طرح دو فوریتی را مطرح می‌کنید؟ آن 135 نماینده‌ای که طرح را اعلام کردند یا انصراف از امضای خود را اعلام کنند یا با نامه‌ای اعلام کنند که از تصمیم خود منصرف شده‌اند. مجلس تکلیف ما را مشخص نمی‌کند.

پوری‌حسینی تاکید کرد: مورد دومی که می‌خواهم در مورد آن صحبت کنم این است که زور ما و اهالی فوتبال به صدا و سیما نمی‌رسد. از شما (جلالی) به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس می‌خواهم این مشکل را حل کنید.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: درخواست‌های من از رئیس پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دو موضوع مهم است که یکبار دیگر به صورت جمع‌بندی شده آن را اعلام می‌کنم. اول اینکه تکلیف طرح دو فوریتی که 135 نماینده امضاکردند را مشخص کنید و دوم اینکه تکلیف حق پخش تلویزیونی را حل و روشن کنید. با قاطعیت می‌گویم سازمان خصوصی‌سازی شجاعت لازم را برای خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دارد حتی اگر در این راستا نمره 20 نگیرد.

پوری‌حسینی در مورد اینکه چرا سازمان خصوصی‌سازی بعد از مزایده چهارم مسئله اهلیت را مطرح کرده و از همان  مزایده اول روی این موضوع تاکید نداشت تصریح کرد: جا دارد در خصوص این سوال گله‌ای از فردوسی‌پور داشته باشم، اینگونه نبوده که مسئله اهلیت بعد از مزایده چهارم برای ما اهمیت داشته باشد و ما از همان مزایده اول هم تاکید داشتیم که مسئله اهلیت برای ما اهمیت زیادی دارد. مسئله اهلیت همواره همیشه موضوعی بوده که من از هراس داشتند چون به شدت مفسده‌برانگیزاست.

وی یادآور شد: در واگذاری‌های متعددی که داشتیم فقط در دو واگذاری به ناچار مسئله اهلیت مطرح شده است. خود من از وضع اهلیت به‌ شدت طفره می‌روم، به هر حال دوستان اصرار به مسئله اهلیت داشته و دارند. درمجموع امیدواریم کسانی در مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی شرکت کنند که معوقه بانکی نداشته باشند هرچند این موضوع ربطی به مسئله اهلیت نداشته و جزو شروط سازمان خصوصی سازی برای واگذاری یک بخش و نهاد دولتی به بخش خصوصی است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)