مرجع خبری پرسپولیس : بازگشت افشين پيرواني از آمريكا باعث شد تا فرصت خوبي براي گفت‌وگو با كاپيتان سابق پرسپوليس و تيم ملي دست دهد.

در حالي كه از روي سكوهاي پرسپوليس صحبت‌هاي جهت‌داري از سوي بعضي‌ها در مورد افشين با تعصب مي‌شود و حتي گفته مي‌شود نام او هم در ليست گزينه‌هاي احتمالي سرخ‌ها وجود دارد، شماره پنج سابق از علي دايي و تيمش قاطعانه حمايت مي‌كند.

از آمريكا چه خبر؟ خوش گذشت؟
مرسي، بد نبود. ان‌شاءا… تا دو سال ديگر كار ما تمام مي‌شود و به اميد خدا مدرك مي‌گيرم. تا چند وقت ديگر بايد به آمريكا برگردم و تحصيلاتم را ادامه دهم. فاصله كالج ما تا واشنگتن‌دي‌سي 95 مايل است و ما بايد حالا حالاها برويم و بياييم.

بعضي‌ها نوشته بودند كه مدرك دكترايت را هم گرفته‌اي!

اين ديگر از آن حرف‌ها است، مگر موتورسيكلت است كه با اين سرعت بشود كاري كرد و مدرك گرفت؟! نه آقاجان، تا دو سال ديگر بايد بروم سر كلاس.

در اين مدت خيلي‌ها در اين مورد نوشتند و حتي گفتند كه چنين دانشگاهي وجود ندارد!
به هر حال بعضي‌ها شيطنت مي‌كنند و اينجور حرف‌ها را مي‌زنند. اين دوستان نظرشان را گفتند و به همين دليل بود كه من هم مشخصات ريز اين كالج را اعلام كردم. من به اين رفقا هم احترام مي‌گذارم و اميدوارم كه از اين به بعد با دقت بيشتري در مورد مسايل خصوصي ديگران صحبت كنند.

شنيديم كه از چند تيم ليگ برتري و ليگ يكي پيشنهاداتي داري، اگر قرار باشد به يكي از اين تيم‌ها بروي، تكليف چه مي‌شود؟
فعلا دو هفته ديگر تا پايان بازي‌هاي ليگ برتر باقي مانده و من ترجيح مي‌دهم كه تا پايان بازي‌هاي ليگ و جام حذفي صحبتي در اين مورد انجام ندهم. تا آن زمان هم خدا بزرگ است و ممكن است هر اتفاقي بيفتد. من هميشه عاشق فوتبال بوده‌ام و با فوتبال زندگي كرده‌ام. حالا هم اگر شرايط طوري شود كه بخواهم كار كنم، بايد با دانشگاهم در اين مورد كنار بيايم.

به بازگشت به پرسپوليس فكر مي‌كني؟
حضور در پرسپوليس براي هر كسي يك افتخار است و من هم مثل همه پرسپوليسي‌ها دوست دارم تا در خدمت تيم محبوبم باشم، اما تا امروز هيچ صحبت خاص و رسمي در اين مورد با من نشده است.

يك شايعه ديگر هم هست كه مي‌گويند يك نفر كه احتمال دارد فصل آينده مربي پرسپوليس شود، با بازيكنان اين تيم تماس گرفته و حتي پيامك داده است.
من فكر مي‌كنم اين حرف‌ها فقط در حد شايعه است. اگر حرفي هست بايد زده شود. البته بعضي‌ها گفته‌اند كه در اين مورد مداركي در اختيار دارند و من اميدوارم كه اگر چنين چيزي هست، بيايند و شفاف‌سازي كنند. اين‌طوري خيال همه راحت مي‌شود و حداقل بساط اين حرف و حديث‌ها در فوتبال ما جمع مي‌شود. شما اين را مطمئن باشيد كه هيچ مربي چنين كاري انجام نمي‌دهد. واي به حال كسي كه چنين كاري بكند، چون در اين صورت يك عمر بايد به بازيكنان كولي بدهد.

وضعيت پرسپوليس را چطور مي‌بيني؟

به نظر من پرسپوليس مهره‌هاي لازم را جذب نكرده…! من هم بازيكن اين تيم بوده‌ام و هم مربي، مي‌دانم كه در يك تيم بزرگي مثل پرسپوليس چه اتفاق‌هايي مي‌افتد. مشكل پرسپوليس جور نبودن تيم است و شرايط طوري رقم خورده كه هر بار از روي سكوها هم اتفاقات جديدي مي‌افتد.

اما حبيب كاشاني در مصاحبه‌اي با رسانه‌ها پس از پايان يكي از بازي‌هاي پرسپوليس به صراحت اعلام كرد كه يارگيري در اول فصل با نظر دايي بوده است.
من به آقاي كاشاني و صحبت‌هاي ايشان احترام مي‌گذارم، ولي تا جايي كه من يادم مي‌آيد دايي به دنبال اين بود تا ميلاد زنيدپور و حسن اشجاري را به پرسپوليس بياورد، اما چون پرسپوليس مشكل مالي داشت، اين اتفاق نيفتاد و استيل‌آذين توانست اين دو بازيكن را جذب كند.

در مورد بقيه خريدها چه صحبتي داري؟
من در مورد بقيه صحبت خاصي ندارم چون در جريان اين مسايل نبودم ولي در مورد اين دو بازيكن مطمئن هستم چون در آن زمان من در استيل‌آذين بودم و اين دو بازيكن مورد نظر دايي به تيم ما آمدند. ضمن اينكه كريم انصاري‌فر هم در ليست دايي بود كه نگرفتند.

خيلي‌ها معتقدند كه بعضي از بازيكنان پرسپوليس درحد اين تيم نيستند و پيراهن سرخ به تن بعضي‌ها گشاد است.
به نظر من پرسپوليس آنقدر بزرگ و پراعتبار است كه هر بازيكني بايد به بازي كردن در اين تيم افتخار كند. پرسپوليس شرايط ويژه‌اي براي هر بازيكن دارد و آنقدر بزرگ است كه مي‌تواند به يك بازيكن بزرگي و شخصيت بدهد.

در زمان شما پرسپوليس اين‌طوري نبود و اين پيراهن ارزش و احترام بيشتري داشت.
اي آقا… آن موقع پرسپوليس يك ابهت ديگري داشت. يادش به خير… علي آقا (پروين) مي‌گفت: «آقاي افشين خان… اگه پنج‌تا بزنيم ولي يك گل هم بخوريم، اون برد به من نمي‌چسبه!» مي‌دانيد اين جمله يعني چه؟ يعني كه علي آقا دنبال تيمي بود كه حتي يك گل هم نخورد. مردم و هواداران پرسپوليس چنين توقعي داشتند و بازيكنان تا اين حد پاي تيم مي‌ايستادند و اين‌طوري تيم را دوست داشتند.

اما پرسپوليس 89 چنين شرايطي نداشت و ديديم كه دايي مجبور شد بارها و بارها ارنج و تركيب تيمش را عوض كند. اين نشان مي‌دهد كه سرمربي و كادر فني هنوز در مورد بعضي از پست‌ها و بعضي از بازيكنان دستش خالي است.
كاملا درست مي‌گوييد. من بازهم معتقدم كه اين تيم خوب بسته نشده است. پرسپوليس از همان اول فصل بايد پول خوب داشته باشد و تيم خوبي ببندد تا اين اتفاق‌ها نيفتد…

يعني معتقدي كه دايي تيم را خوب نبسته…
… نه، نه… حرف من اين نيست. من مي‌گويم كه دايي بهترين گزينه براي پرسپوليس است ولي ابزار لازم را ندارد. دايي از لحاظ مديريت و كارهاي فني عالي است. پرسپوليس احتياج به مربي‌اي دارد كه از لحاظ مديريتي قوي باشد. شرايط پرسپوليس با بقيه تيم‌ها فرق مي‌كند و حساس‌تر است. دايي اولين سال حضورش در پرسپوليس را سپري مي‌كند و به نظر من حالا بهتر و با تجربه‌تر از قبل مي‌تواند در خدمت اين تيم باشد. من بر اين باورم كه دايي مي‌تواند بهترين گزينه براي پرسپوليس باشد، به شرطي كه ابزار لازم را داشته باشد و مشكلات حاشيه‌اي تيم حل شود. اگر اين مشكلات پابرجا باشد، هر مربي كه به پرسپوليس بيايد با چنين مسايلي روبه‌رو مي‌شود!

فكر كنم منظورت سكوها و ليدرها باشد؟
به نظر من امسال سكوها مشكلات زيادي داشتند. حتي صحبت‌هايي عليه سرمربي تيم و مدير باشگاه به ميان آمد كه اين اصلا جالب نبود. تا وقتي كه اين مشكلات وجود داشته باشد، پرسپوليس با همين مشكلات و همين حاشيه‌ها روبه‌رو است و نمي‌شود كاري كرد.

فكر مي‌كني چطور مي‌شود از اين شرايط رها شد؟
تنها راه نجات پرسپوليس از اين وضعيت يك چيز است… پرسپوليس هميشه ببرد! اگر پرسپوليس به ميدان برود و توي هر بازي برنده شود، مشكلي وجود ندارد ولي امان از روزي كه اين تيم فقط يك بازي را ببازد. همه عليه‌تان شعار مي‌دهند و جو از اين‌رو به آن‌رو مي‌شود. البته من به همه هواداران پرسپوليس و كساني كه اين تيم مردمي را دوست دارند احترام مي‌گذارم و هرگز محبت اين عزيزان و زحمت‌كشان واقعي پرسپوليس را فراموش نمي‌كنم. به هر حال در پرسپوليس هم مديران باشگاه و دايي زحمت مي‌كشند و بدون شك همه آنها به دنبال موفقيت و سربلندي پرسپوليس هستند.

از استيل‌آذين چه خبر؟
خبر خاصي كه نيست… من هم مثل همه كساني كه بازي‌هاي اين تيم را دنبال مي‌كنند از اين وضعيت ناراحت هستم. البته فرق من با بقيه در اين است كه مربي اين تيم بوده‌ام و بدون شك وقتي چنين شرايطي را مي‌بينم، از ته دل ناراحت مي‌شوم.

فكر مي‌كني كه چرا استيل‌آذين دچار چنين وضعيتي شد؟
راستش را بخواهيد فعلا ترجيح مي‌دهم كه در مورد استيل‌آذين صحبت نكنم. توي اين مدت خيلي‌ها در مورد استيل‌آذين صحبت كردند ولي چون اين تيم وضعيت حادي دارد بهتر است كه صحبت خاصي نكنم. من فقط اميدوارم كه با اين وضعيت آدم‌هايي مثل هدايتي و بخش خصوصي از فوتبال فراري نشوند.

از دستيارانت در استيل‌آذين خبر داري؟
احمدرضا(عابدزاده) كه آمريكاست… رضا(شاهرودي) هم كه ايران است. راستش دلم خيلي براي آنها تنگ شده و هميشه سعي مي‌كنم كه حتي اگر شده با يك تماس تلفني حال‌شان را بپرسم. اينها جزو بزرگان باشگاه پرسپوليس و فوتبال ما بوده‌اند.

البته از بين شماها، رضا شاهرودي با توجه به اينكه اضافه‌وزن آورده، خيلي جالب‌تر شده!
(خنده) بله رضا كمي چاق شده و بايد تمرين كند. البته وضعيت همه ما كه فوتبال بازي مي‌كرديم بالاخره همين است. باور كنيد كه اگر من هم رژيم نگيرم و تمرين نكنم همين بلا سرم مي‌آيد.

راستي مي‌خواهي در مورد تيم ملي صحبت كني؟
چرا… در مورد تيم ملي هم خيلي حرف دارم ولي ترجيح مي‌دهم كه به وقتش در موردش صحبت كنم… فعلا پرسپوليس برايم خيلي مهم است. اين تيم، تيم مردم است. دعا مي‌كنم كه پرسپوليس در جام‌حذفي بدرخشد و به قهرماني برسد تا اينطوري دل مردم و هواداران پرسپوليس شاد شود.

براي آن بازي به استاديوم مي‌روي؟
تا آن موقع خدا بزرگ است… پرسپوليس تيم خودمان است.

 

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)