مرجع خبری پرسپولیس : رئيس سازمان ليگ حرفه‌اي فوتبال ايران گزارش كاملي از سفر به مقرر كنفدراسيون آسيا را تشريح كرد.


عزيز الله محمدي در گزارشي كاملي از سفر خود به كنفدراسيون فوتبال آسيا را تشريح كرد:

* حق پخش يك و نيم ميليارد يورويي ليگ برتر انگليس

روز دوشنبه صبح به محض رسيدن به مالزي به مقر كنفدراسيون فوتبال آسيا رفتيم و از ساعت 10:30 دقيقه جلسات شروع شد. در نخستين جلسه كه يك work shop بود روساي فدراسيون‌، روساي سازمان ليگ و مديران باشگاه‌ها حضور داشتند. در اين كارگاه گروهي، كه براي رشد و توسعه فوتبال برگزار شد ابتدا ريچارد مسترز مسئول بازاريابي ليگ برتر انگليس گزارش كاملي از روند رو به رشد اين مسابقات را تشريح كرد.
او گفت هم اكنون 95 درصد از ورزشگاه‌هاي انگليس در مسابقات ليگ برتر پر مي‌شوند و نموداري ارائه كرد كه در آن حق پخش تلويزيوني از سال 1992 تا 2010 در آن آمده بود. ليگ برتر انگليس با حق پخش زير 100 ميليون يورو آغاز شده و اكنون يك و نيم ميليارد يورو بابت حق پخش تلويزيوني دريافت مي‌كند. ميزان تماشاگر در ليگ برتر انگليس از 900 هزار نفر به حدود 13 ميليون نفر رسيده كه اين عدد شامل تماشاگران ورزشگاهي و بينندگان تلويزيوني است. متوسط تماشاگر هر بازي در انگليس 32 هزار نفر بوده كه اكنون به 12 ميليون نفر رسيده است. 70 درصد بليت‌ها نيز پيش فروش مي‌شود.البته در بخشي از آن نيز به صورت سنتي فروخته مي‌شود.

* 50 درصد از درآمد باشگاه‌ها از تماشاگران است

باشگاه‌هاي انگليسي 50 درصد از درآمد خود را از تماشاگران همانند فروش بليت،‌ فروش البسه و … كسب مي‌كنند. مدير باشگاه فولام نيز در مقر AFC وضعيتي از اين باشگاه را تشريح كرد و اعلام كرد دو سوم از درآمد باشگاه از حق پخش تلويزيوني و بليت‌ فروشي است.

*‌ ليگ ژاپن در هر مسابقه 19 هزار تماشاگر دارد

رئيس سازمان ليگ ژاپن در بعد از ظهر همان روز مسائلي را از اين مسابقات تشريح و اعلام كرد در ليگ برتر اين كشور 18 تيم حضور دارند و در ليگ دسته يك آن 19 تيم با يكديگر رقابت مي‌كنند. هر 18 تيم ليگ برتري متعلق به يك شهر هستند. متوسط تماشاگران جي ليگ ژاپن 19 هزار و 260 نفر است و متوسط تماشاگران ليگ دسته اول 6 هزار و 700 نفر است.
پس از سخنان رئيس سازمان ليگ ژاپن رئيس باشگاه اوراوردز و گامبا اوزاكا نيز وضعيت باشگاه خود را تشريح كردند. رئيس سازمان ليگ قطر نيز در اين زمينه توضيحاتي ارائه كرده اما نوبت به روساي سازمان ليگ امارات و ويتنام نرسيد. سوزوكي رئيس كميته اجرايي مسابقات نيز در پايان جلسات گفت نقش اول را در فوتبال تماشاگران بازي مي‌كنند و بايد كيفيت خدمات رساني به آنها را بالا برد و پذيرايي در ورزشگاه‌ها و تسهيلات براي آمد و شد آنها ايجاد كرد. همچنين بايد امنيت آنها را در ورزشگاه‌ها تامين كرد. بليت‌ فروشي نيز بايد آسان باشد.

* پيشنهاد ايران؛ استفاده از مربيان و بازيكنان تاثيرگذار خارجي

من به عنوان رئيس سازمان ليگ پيشنهاد دادم كه كشورهاي آسيايي از مربيان با كيفيت و آشنا به علم روز در باشگاه‌هاي خود استفاده كنند و همچنين بازيكنان خارجي‌اي را جذب كنند كه هم در جذب تماشاگر موثر باشند و هم باعث افزايش كيفيت بازي ساير بازيكنان و كيفيت مسابقات شوند.

* افزايش امتيازها براي باشگاه‌ها

در روز دوم حضور در مالزي 3 جلسه برگزار شد كه در يك جلسه روساي فدراسيون‌ها حضور داشتند. در جلسه ديگر من و ساير روساي سازمان ليگ و در جلسه سوم مديران باشگاه‌ها حاضر بودند. در جلسه‌اي كه من حضور داشتم قرار شد وضعيت امتياز دهي به باشگاه‌ها كه 500 امتياز بوده به 800 امتياز افزايش پيدا كند و برخي آيتم‌ها براي امتياز دهي به باشگاه بيشتر شود. ضمن اينكه قرار شد معيارهاي مورد نظر براي صدور پروانه حرفه‌اي به باشگاه‌ها در نظر گرفته شود. بر اين اساس قرار است از سال 2013 كليه باشگاه‌ها در آسيا پروانه حرفه‌اي از ‌AFC بگيرند. به اين ترتيب قرار است معيارهاي مورد نظر به باشگاه اعلام شود تا آنها مدارك خود را تكميل و به كنفدراسيون فوتبال آسيا ارائه كنند. در آن سال هر 18 تيم حاضر در ليگ برتر ايران پروانه حرفه‌اي دريافت خواهند كرد.

* نمايندگان غرب آسيا شرايط حضور در ليگ قهرمانان را ندارند

7 كشور در خواست كردند كه نمايندگانشان در ليگ قهرمانان آسيا حاضر شوند. از شرق آسيا سنگاپور، ويتنام و تايلند بودند كه ويتنام اين شرايط را نداشت و قرار شد شرايط سنگاپور و تايلند مورد بررسي مجدد قرار گيرد. از غرب آسيا نيز 4 كشور قرقيزستان، اردن، فلسطين و پاكستان چنين درخواستي داشتند كه هيچ كدام شرايط حضور در ليگ قهرمانان را نداشتند.

* افزايش يك تيم به ليگ استراليا

تيمي به نام ويلينگ تون از نيوزيلند درخواست داشت به طور مستقيم وارد ليگ قهرمانان آسيا شود كه اين درخواست مورد موافقت قرار نگرفت و قرار شد اين تيم در مسابقات باشگاهي استراليا شركت كند و در صورت كسب مقام به ليگ قهرمانان آسيا بيايد.

* قهرمان امارات به دسته يك سقوط كرد

يكي از تيم‌هاي اماراتي كه در جام حذفي قهرمان شده بود اكنون به ليگ دسته يك سقوط كرده كه بحث شد آيا شرايط حضور در ليگ قهرمانان را دارد يا نه. تصميم گرفته شد اين تيم در مسابقات شركت كند تا انگيزه تيم‌ها براي حضور در جام‌هاي حذفي زياد شود. تيمي از كره جنوبي شرايط نيمه حرفه اي داشت و تمام بازيكنانش سرباز هستند كه مقرر شد تيم سامسونگ نيز با همين شرايط در مسابقات حاضر شود.

* محل برگزاري ديدار نهايي ليگ قهرمانان تغيير مي‌كند

با توجه به اينكه 2 سال ديدار نهايي ليگ قهرمانان آسيا در ژاپن برگزار شده ما پيشنهاد داديم براي توسعه فوتبال اين مسابقه در غرب آسيا نيز برگزار شود و كشورهايي نظير ايران و عربستان نيز ميزبان ديدار نهايي باشند. با توجه به اينكه ليگ قهرمانان آسيا هنوز مانند ليگ اروپا فراگير نشده است و امكان دارد تماشاگران ميزبان از ديدار نهايي استقبال زيادي نكنند مقرر شد از دو تيم حاضر در فينال يكي به عنوان ميزبان انتخاب شود كه اين ميزبان بر اساس قرعه كشي انتخاب خواهد شد و از سال 2011 اين قانون اجرا مي‌شود.

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)