مهاجم اسبق پرسپولیس و تیم ملی با اشاره به گلی که به قطر 34 سال قبل و در افتتاحیه جام ملت‌ها زده بود، اظهار کرد که هرگز تصور چنین پیشرفتی در دوحه برای کسب میزبانی جام جهانی را نداشته است.

در شرایطی که انتظار می‌رفت قطر با توجه برنامه‌ریزی که انجام داده بود، در اولین گام از جام جهانی در خانه‌اش به نتیجه مطلوبی دست یابد، یک شکست دور از انتظار در کنار نمایش غیرقابل توجه آنها، از این تیم یک بازنده بزرگ ساخت.

آنها همانند نهمین دوره جام ملت‌های آسیا که در خانه برگزار کردند و در گام اول مقابل ایران با دو گل شکست خوردند، اینبار در بزرگترین رقابت فوتبالی هم نتوانستند کاری از پیش ببرند و افتتاحیه جام جهانی را با دو گل به اکوادور واگذار کردند. این موضوع باعث شد تا به سراغ فرشاد پیوس گلزن اسبق تیم ملی و پرسپولیس برویم. مهاجمی که در آن جام و در دیدار افتتاحیه جام ملت‌ها در قطر، موفق شده بود در یک روز خوب، با یک گل و یک پاس گل ستاره ایران لقب گیرد.

11 آذر 67 و نهمین دوره جام ملت‌ها با حضور میشل پلاتینی فرانسوی در قطر افتتاح شد و تیم ملی ایران توانست با دو گل میزبان را شکست دهد. فرشاد پیوس در خصوص آن دیدار اینطور می‌گوید: بعد از استعفای دسته جمعی ما بود. سه سال بعد دوباره به تیم ملی برگشته بودیم. مرحوم دهداری گفت به تیم ملی برگردم. گفت الان که در پرسپولیس خوب گل می‌زنی باید به تیم ملی بیایی.

وی در ادامه با اشاره به بازی با قطر در افتتاحیه گفت: یک پاس گل در همان دقایق اول به کریم باوی دادم. کرنر را ارسال کردم و باوی هم با ضربه سر توپ را به گل تبدیل کرد. قطری‌ها خیلی خشن بازی می‌کردند و با توجه به میزبانی به دنبال نتیجه در این بازی بودند. با این حال ما خیلی بهتر بودیم. از نظر فوتبالی اختلاف خوبی با حریف داشتیم و به همین ترتیب هم توانستیم بازی را ببریم.

پیوس درباره اینکه گل دوم بازی که به ثمر رسید، اینقدر آرام زده شده که تصور می‌‌شد شاید به خط دروازه هم نرسد، گفت: بله، دروازه‌بان جلو آمده بود و توپ را لایی انداختم که در ادامه ضربه بدی هم به من زد و باعث شد آسیب ببینم. توپ هم آرام آرام رفت و رفت تا تبدیل به گل شود.

مهاجم اسبق پرسپولیس و تیم ملی به پیشنهاد قطری‌ها بعد از این بازی هم اینطور واکنش نشان داد: بعد از همین بازی بود که قطری‌ها آمدند و صحبت کردند تا با الاهلی قرارداد ببندم. همان فردایش خواستند تا قرارداد ببندیم و رفتم. آقای گل هم شدم. گفتم که بعد از سه سال دوری از تیم ملی بابت امضای آن نامه و محرومیتی که برای ما در نظر گرفته بودند، برگشته بودم. خیلی حیف شد و سه سال از بهترین دوران فوتبالی‌ام از بین رفت و واقعا پشیمان هستم. الان که فکر می‌کنم می‌گویم کاش آن کار را نمی‌کردم تا هم بازی ملی و هم گل ملی بیشتری داشتم. در آن سه سال فقط پرسپولیس بازی می‌کردم.

پیوس درباره اینکه اکنون بعد از گذشت 30 سال از آن رقابت، تصور این را داشته که قطر روزی بتواند میزبان جام ملت‌ها بشود گفت: نه، واقعا فکرش را نمی‌کردم هرگز این اتفاق بیفتد. فکر نمی‌کردم این کشور به چنین عظمتی از حیث سخت افزار و امکانات برسد که بتواند میزبان جام جهانی باشد. البته این را بگویم که همان موقع که ما آنجا بازی می‌کردیم مشخص بود که در مسیر حرفه‌ای هستند. همان موقع مربیان آلمانی و برزیلی را به خدمت گرفته بودند و آداب حرفه‌ای را هم از تیم نوجوانان تا بالا دنبال می‌کردند.

وی درباره عملکرد قطر در افتتاحیه و مقابل اکوادور گفت: خیلی دور از انتظار بازی کردند، حتی می‌توانستند گل‌های بیشتری نیز دریافت کنند. استادیوم را دیدید؟ واقعا آدم را ذوق زده می‌کند که چطور این امکانات فراهم شده و چه مسیری را دنبال کرده‌اند. هرچقدر که ما از نظر فوتبالی سر هستیم، آنها توانسته‌اند از حیث امکانات و سخت افزار پیشرفت کنند. قطر در بازی با اکوادور بیش از تصور ضعیف بود. واقعا در حد تیم محلات برای افتتاحیه ظاهر شد. هم در دفاع و هم حمله ساختار ضعیفی داشتند و بی‌برنامه نشان دادند. شاید هم افتتاحیه و دیدن این همه تماشاگر باعث ترس و وحشت آنها شده بود. برخلاف بازیکنان ما که برای آنها این موضوع عادی و حتی مایه انگیزه بیشتر هم هست. قطر نتوانست از این موقعیت استفاده کند و کارایی خودش را نشان نداد و واقعا از این تیم چیز زیادی در بازی با اکوادور از حیث فنی ندیدم و شاید ضعیف‌ترین تیم جام هم لقب بگیرد.

پیوس در پایان درباره بازی ایران مقابل انگلیس نیز گفت: خب الان خیلی از مردم ناراحت و غمگین هستند. این فاصله نباید بین تیم ملی و مردم باشد، این تیم مردم است و باید باعث غرور آنها شود. از نظر فوتبالی کار سختی مقابل انگلیس خواهیم داشت و آنها در دوره قبلی در جمع چهار تیم حاضر بودند و امسال هم قطعا مدعی هستند. با این حال کی‌روش بیش از هشت سال است که تیم ملی را در اختیار داشته و بیشتر نفرات کنونی نیز زیر نظر وی کار کرده‌اند و با استراتژی او کاملا آشنا هستند. قطعا می‌شود انتظار این را داشت که یک نتیجه مناسب در اولین بازی کسب کنند. بازیکنان شایسته‌ای داریم. مهدی طارمی خطرناک‌ترین بازیکن ما برای حریف است و از هوش بالایی برخوردار است و شاید در لحظه‌ای که انتظارش را نداریم یک اتفاق ویژه را شکل دهد. امیدوارم هر اتفاقی می‌افتد دل مردم شاد باشد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)