از عذرخواهي شما ممنونيم آقاي رويانيان

مرجع خبری پرسپولیس : راه يافتن منابع مالي قابل توجه به فوتسال،‌رفته‌رفته دنياي اين رشته ورزشي را هم مثل فوتبال دستخوش تغيير و تحول كرد و طعم دلنشين سادگي و صداقت آن را از بين برد.

 

سال‌هاي نه چندان دور، تنها تصويري كه از فوتبال سالني در ذهن علاقه‌مندان به ورزش وجود داشت، به مسابقات «جام رمضان» مربوط مي‌شد كه از فضايي پرشور و هيجان‌انگيز بهره مي‌برد.

 

حالا سالهاست كه خبري از آن جو صميمي و بي‌آلايش نيست و فوتسال براي خودش به يك ورزش لوكس و پرحاشيه تبديل شده است. شايد به خاطر همين «معصوميت» از دسته رفته هم باشد كه هر روز حرف و حديثي تازه و آزار دهنده در اين حوزه به گوش مي‌رسد و مخاطبان را زجر مي‌دهد. اگر تا ديروز گمان مي‌كرديم اين فقط «ادبيات» فوتسالي‌هاست كه كم‌كم به شيوه گفتار طلبكارانه و غيرصادقانه بسياري از اهالي فوتبال نزديك مي‌شود، حالا بايد رفتار متقلبانه و ناخوشايند برخي از سالني‌ بازها را هم به اين مشابهت بيفزايم و طبق معمول حسرت روزهايي را بخوريم كه هنوز پاي پول به معادلات اين عرصه باز نشده بود. آخرين پرده از اين تئاتر حسرت‌بار، ماجراي زدوبندي بود كه در هفته آخر مسابقات ليگ برتر فوتسال رخ  داد و پرسپوليسي‌‌ها با تحمل يك شكست سنگين در برابر گيتي‌پسند، مقدمات قهرماني اين تيم را فراهم كردند. «تباني» آن هم در علني‌ترين و قبيح‌ترين شكلش ظاهرا آخرين برگ نااميدكننده‌اي بود كه فوتسال براي هوادارانش رو كرد.

آنچه در مسابقه پرسپوليس و گيتي‌پسند رخ داد، چنان آشكار و غيرقابل بحث بود كه حتي كم‌اطلاع‌ترين مخاطبان ورزش هم از كم و كيف پشت پرده آن آگاه شدند. با اين وجود تصاوير مستند پخش شده از اين فاجعه در برنامه 90، جاي هيچ گفت‌وگويي را باقي نگذاشت و حجت را بر وجدان‌هاي بيدار تمام كرد. پس از اين داستان بود كه بحث تكراري تشكيل كميته‌هاي حقيقت‌ياب و كارشناسي به ميان آمد و مديران و مسوولان گرد هم نشستند تا موضوع را بررسي كنند. حقيقت آن است كه واكنش‌هاي يكساني كه در همه اين سال‌ها نسبت به انبوه ابهامات اين‌چنيني وجود داشته، مخاطبان را از وقوع يك برخورد قاطعانه و منطقي نااميد كرده بود. با اين وجود عكس‌العمل متفاوت باشگاه پرسپوليس، بسياري از علاقه‌مندان به فوتبال را شوكه كرد. محمد رويانيان در مصاحبه‌اي قابل تحسين، از مسجل شدن تباني تعدادي از بازيكنان پرسپوليس براي اين باشگاه خبر داد و جسورانه از آسيب‌ديدگان اين ماجرا عذرخواهي كرد. اين «عذرخواهي»، از آن دست مفاهيم بنياديني است كه جزو حلقه‌هاي مفقوده ادبيات مديريتي در ايران به شمار مي‌آيد. در مملكتي كه تقريبا هيچ مسوولي در پي هيچ فاجعه‌اي، كوتاهي خودش را نمي‌پذيرد و لب به تقاضاي بخشش نمي‌گشايد، بدعت رويانيان را بايد به فال نيك گرفت!

مديرعامل باشگاه پرسپوليس – كه دست بر قضا از يك فضاي كاملا غيرورزشي به فوتبال آمده – قطعا در كار خودش عيب و ايرادات زيادي دارد، اما فارغ از همه اين بحث‌ها، بايد از او و مجموعه‌اش تشكر كرد كه شعور مردم را به بازي نگرفتند و در يك اتفاق نادر، سر تسليم مقابل مفهوم مقدس «حقيقت» فرود آوردند. بسياري از آنها كه اخبار حوزه ورزش را پيگيري مي‌كنند، خودشان را آماده كرده بودند يكبار ديگر با توجيهات نخ‌نماشده‌اي مثل «يك سوءتفاهم بود» يا «هنوز چيزي محرز نيست» روبه‌رو شوند و بعد از مدتي هياهو، شاهد فراموش شدن موضوع باشند؛ اما دست‌اندركاران باشگاه پرسپوليس همه معادلات را به‌هم زدند و ضمن صدور حكم اخراج براي خاطيان، گناه زيرمجموعه‌شان را به گردن گرفتند. شايد اين‌قبيل كارها در سرزمين‌هاي ديگر، بخشي از «وظايف» مديران و صاحب‌منصبان تلقي شود، اما ما در ايران به اين قبيل رفتارها عادت نداريم و بنابراين بايد تشكر كنيم از رويانيان كه پتك خشمش را بر سر رسانه‌ها نكوفت، آنها را مزدور، متوهم، كج‌خيال و خيانتكار نخواند و نخواست به مردم بقبولاند كه همه آنها دسته‌جمعي در اشتباهند! ما اينجا بازيكناني را داشته‌ايم كه در مقابل تيم‌هاي فلان مربي ناپديد شده‌اند و فصل بعد سر از تيم همان آقا درآورده‌اند، اما پاي حرف و ادعا كه وسط آمده، همه آنها خودشان را در زمره طاهرين روزگار جا زده‌اند. خيلي ممنون آقاي رويانيان كه بالاخره «مردم» را ديديد!

اميدواريم دست‌كم در مورد همين يك پرونده، روال روشنگري پديد آمده كماكان ادامه پيدا كند و مسوولان كميته انضباطي يا كميته فوتسال هوس نكنند دوباره يك خروار ماست به صورت ماجرا بمالند. در حاشيه اين اتفاق تلخ اما، نكته زجرآور ديگري وجود دارد كه نمي‌توان ناگفته باقي‌اش گذاشت؛ وقتي تيم ملي فوتبال ايران به عنوان مهم‌ترين گروه ورزشي كشور به آن شكل نه چندان جالب تن به تساوي خانگي برابر قطر مي‌دهد و خيلي‌ها ناشيانه از اين بابت ابراز خوشحالي مي‌كنند، بايد حق داد به فلان فوتساليست كه آشكارا به حريفش راه بدهد و تازه از فاش كردن موضوع برابر دوربين‌هاي تلويزيوني ابا نكند؛ اين‌طور نيست؟
رسول بهروش

اشاره سایت : در هر مجموعه فعال و پویایی وجود چند عنصر ناسالم اجتناب ناپذیر است اما آنچه که حائز اهمیت است این است که برخلاف برخی تیم ها که در آن دوپینگ ، زد و بند ، تبانی ،  و دلالی تبدیل به رویه ای عادی شده است، این اعمال در مجموعه پرسپولیس نه تنها به شکل سازماندهی شده صورت نگرفته و نمی گیرد بلکه با اولین نشانه های تخلف افراد در آن به شدیدترین شکل ممکن برخورد می شود. در هر صورت قهرمانی هایی که با روابط نامشروع و پیدا شدن نمونه های jack3d به دست بیاید از حافظه فوتبالی مردم بیرون نخواهد رفت.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)