کمیته انضباطی رفتار کاپیتان، سرمربی و پزشک ذوب آهن در اتفاقات مربوط به قبل از دیدار با پرسپولیس را مشمول جرایم تیمی ندانسته و از صدور حکم سه بر صفر برای این بازی اجتناب کرده است.

به نقل از ایسنا، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بعد از گذشت حدود یک ماه از اتفاقات مربوط به لغو دیدار تیم‌های پرسپولیس و ذوب آهن از هفته ششم لیگ برتر ایران، حکم این بازی را صادر و سرمربی، کاپیتان و پزشک ذوب آهن را ۲۰ میلیون تومان جریمه کرد.

این رای در شرایطی صادر شده که پرسپولیسی‌ها خواستار سه بر صفر شدن بازی بودند اما کمیته انضباطی به دلایلی تیم اصفهانی را از قصور تیمی مبری دانسته است. با این حال همچنان ابهاماتی درباره دلایل این کمیته و همین‌طور بررسی پرونده بعد از برگزاری مسابقه وجود دارد.

موضوع اصلی این پرونده مربوط به قاسم حدادی‌فر، کاپیتان ذوب آهن است که در ابتدا طبق فرم خوداظهاری، اعلام می‌شود که به ویروس کرونا مبتلا شده اما در ادامه مسئولان این تیم، ابتلای حدادی‌فر به کرونا را یک اشتباه قلمداد می‌کنند. مطابق قانون آن‌ها باید در فاصله ۴۸ ساعت دو بار از این بازیکن تست کرونا می‌گرفتند تا در صورت منفی بودن هر دو مورد، این بازیکن به تمرینات اضافه شود.

اما بعد از اینکه تست نخست حدادی‌فر منفی می‌شود، این بازیکن در تمرینات ذوب آهن شرکت می‌کند و با کاروان این تیم به تهران می‌آید ولی در تست کرونای دوم، آزمایش او مثبت می‌شود تا این بازیکن از اردو خارج شود اما درباره سلامت سایر بازیکنان این تیم ابهاماتی به وجود آمد و در نهایت بازی به علت وضعیت حساس پرسپولیس برای فینال لیگ قهرمانان آسیا لغو شد.

*ذوب آهن مرتکب اشتباه تیمی شد یا انفرادی؟

کمیته انضباطی می‌گوید ذوب آهن به علت قصور انفرادی سه نفر، متحمل جرایم مربوط به اشتباهات تیمی نخواهد شد. استدلال این کمیته این است که بازگشت حدادی‌فر به تمرینات با وجود مثبت شدن تست دوم کرونا، یک قصور انفرادی از سوی حدادی‌فر، رحمان رضایی و پزشک این تیم بوده است.

اما چطور ممکن است بازیکنی بدون اجازه ارکان اجرایی باشگاه به تمرینات بازگردد؟ در حال حاضر رفتار کاپیتان، سرمربی و پزشک این تیم به یک تخلف تیمی تشبیه می‌شود اما کمیته انضباطی معتقد است این سه مرتکب قصور انفرادی شده‌اند و همانند عمل دوپینگ یک بازیکن که شامل تنبیه انفرادی است، با این موضوع برخورد کرده‌اند.

* سازمان لیگ؛ مقصر اصلی ماجرا

در بیانیه این کمیته آمد که لغو بازی پرسپولیس و ذوب آهن بنا بر احتیاط و به منظور حفاظت از سلامت بازیکنان دو تیم از سوی سازمان لیگ و بنابر اختیارات این سازمان صورت پذیرفته است.

پیش از لغو بازی در آذر ماه، پرسپولیس اصرار بر برگزاری بازی داشت و ذوب آهن انجام این مسابقه را تهدیدی برای نماینده ایران در آسیا می‌دانست ولی در نهایت این تیم اصفهانی راهی تهران شد. در آزمایشات مشخص شد که حدادی‌فر با وجود نمونه مثبت، در تمرینات حضور یافته و از این لحظه نگرانی‌ها درباره سلامت بازیکنان به خصوص پرسپولیسی‌ها که قرار بود در فینال آسیا شرکت کنند به وجود آمد.

در نتیجه سازمان لیگ که نمی‌خواست مقصر ابتلای بازیکنان پرسپولیس نامیده شود و فرصت حضور در فینال آسیا را از این تیم بگیرد، دستور به لغو این مسابقه داد. نمونه این اتفاق درباره بازی پرسپولیس و نساجی هم صورت گرفت و سازمان لیگ به علت وضعیت پرسپولیس، حکم به لغو آن مسابقه هم داد.

بعد از این جریان‌ها و مماشات سازمان لیگ با برخی از تیم‌ها، اعتراض‌هایی از سوی تیم‌های لیگ برتری به خصوص درباره برابر نبودن بازی‌های برخی تیم‌ها از جمله پرسپولیس صورت گرفت که ناشی از سوء مدیریت سازمان لیگ بود.

*چرا حکم کمیته انضباطی قبل از برگزاری مسابقه اعلام نشد؟

یکی از مسائل عجیب در این پرونده، اقدام کمیته انضباطی در اعلام حکم این بازی بود. در شرایطی که سرخپوشان قبل از برگزاری بازی درخواست سه بر صفر شدن نتیجه بازی به سود تیمشان را داده بودند، کمیته انضباطی صبر کرد تا بازی این دو تیم برگزار شود و سپس حکم را اعلام کرد!

وقتی تیمی چنین درخواستی را مطرح می‌کند و موضوع هم دارای ابعاد پیچیده‌ای نیست، چرا کمیه انضباطی به برخی مسائل دامن می‌زند؟ در واقع به علت اعلام حکم بعد از برگزاری بازی، مشخص است کمیته انضباطی ذوب آهن را مستحق باخت سه بر صفر نمی‌دانست اما همین موضوع را قبل از برگزاری بازی اعلام نکرد که از اتفاقات عجیب در این پرونده است!

*بدعت‌های جدید در برگزاری لیگ

اقدام ذوب آهن در قرار دادن یک بازیکن مبتلا به کرونا در جمع سایر بازیکنان و ایجاد شک و شبهه در سلامت بازیکنان این تیم، زمینه‌ساز لغو مسابقه شد. با این حال کمیته انضباطی به این جمع‌بندی رسیده که رفتار کاپیتان، سرمربی و پزشک ذوبی‌ها جزو تخلفات تیمی نبوده است. حال تصور کنید از این پس تیم‌های مختلف لیگ برتری یا در سایر سطوح فوتبال، در هنگام داشتن مشکلاتی از این دست، چنین سناریویی را طراحی کنند و به غلط، ادعای مسئولان ذوب آهن را به زبان بیاورند. در این صورت می‌توان حکمی جز این را صادر کرد؟

در صورتی که کمیته انضباطی در اعلام آرا و سازمان لیگ در لغو یا برگزاری بازی‌ها در این قبیل موارد مماشات کنند، قطعا نمی‌توان این فصل از مسابقات را به سلامت به پایان رساند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)