آمار عجیب علیرضا بیرانوند در بسته نگه داشتن دروازه‌ تیمش فراتر از رکوردهای ثبت شده بزرگان دروازه‌بانی در لیگ برتر جزیره و لالیگاست.

علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان شماره یک تیم ملی و پرسپولیس در دیدار با ملوان به رکورد ۱۰۰ کلین شیت برای پرسپولیس رسید. این در حالی است که او در تنها ۱۷۶ بازی به این مهم رسیده است.

بیرانوند که با نفت تهران نیز سابقه حضور در لیگ ایران را در کارنامه دارد در مجموع طی ۲۴۴ بازی توانسته است ۱۳۰ کلین شیت داشته باشد. این در حالی است که او دو فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ و ۲۰۲۲-۲۰۲۱ را در بلژیک و پرتغال گذراند و اگر تصمیم به ادامه حضور در لیگ ایران می‌گرفت چه بسا خیلی زودتر می‌توانست رکوردش را بالاتر ببرد.

او امسال به اولین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد که در دو جام جهانی بازی کرده است. کلکسیون قهرمانی‌ها و کلین‌شیت‌ها نیز باعث شده شماره یک تیم ملی را به نام او بزنند و به نظر می‌رسد جایگاه او در جام ملت‌های آسیا در قطر تضمین شده است.

علیرضا بیرانوند

آمار لیگ برتر

نفت تهران: ۶۸ بازی – ۳۰ کلین شیت

پرسپولیس: ۱۷۶ بازی – ۱۰۰ کلین شیت

تعداد بازی در کل: ۲۴۴ بازی و ۱۳۰ کلین شیت. درصد کلین شیت: ۵۳.۲۷

رکورددار بیشترین کلین‌شیت در تاریخ لیگ برتر در اختیار مهدی رحمتی با ۱۹۱ کلین‌شیت است و باید دید بیرانوند در ادامه چطور اختلاف خود را با این دروازه‌بان را کم خواهد کرد.

با مقایسه آمار بیرانوند با بهترین لیگ‌های دنیا فاصله زیادی بین رکورد این دروازه‌بان ایرانی با دیگر دروازه‌بانان برتر می‌بینیم که میانگین کلین شیت کمتری نسبت به دروازه‌بان ایرانی دارند:

لیگ برتر انگلیس

پتر چک –  ۴۴۳ بازی، ۲۰۲ کلین شیت – درصد کلین شیت: ۴۵.۶۰

دیوید جیمز- ۵۷۲ بازی، ۱۶۹ کلین شیت – درصد کلین شیت: ۲۹.۵۵

مارک شوارزر- ۵۱۴ بازی، ۱۵۱ کلین شیت – درصد کلین شیت: ۲۹.۳۸

داوید دخه‌آ-  ۴۱۵ بازی، ۱۴۷ کلین شیت – درصد کلین شیت: ۳۵.۴۲

دیوید سیمن-  ۳۴۴ بازی، ۱۴۱ کلین شیت – درصد کلین شیت: ۴۰.۹۹

همچنین در تاریخ لیگ برتر انگلیس، بیشترین میانگین کلین شیت به ازای بازی در اختیار ادرسون، دروازه‌بان منچسترسیتی است که در ۴۷ درصد دیدارهای خود کلین شیت کرده که کمتر از میانگین ۵۳ درصدی بیرانوند است.

لالیگای اسپانیا

آندونی زوبی‌زارتا –  ۶۲۲ بازی، ۲۳۵ کلین شیت – درصد کلین شیت: ۳۷.۰۸

پاکو بویو- ۵۴۲ بازی، ۲۱۳ کلین شیت – درصد کلین شیت: ۳۹.۰۳

ایکر کاسیاس- ۵۱۰ بازی، ۱۷۷ کلین شیت – درصد کلین شیت: ۳۴.۰۷

ویکتور والدس-  ۳۸۷ بازی، ۱۷۳ کلین شیت – درصد کلین شیت: ۴۴.۰۷

یان اوبلاک-  ۳۰۵ بازی، ۱۵۱ کلین شیت – درصد کلین شیت: ۴۹.۰۵

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)