چارت سازمانی باشگاه پرسپولیس، به شکل دقیق سلسله مراتب کاری در این باشگاه را نشان می‌دهد.

کمیته‌ها در باشگاه پرسپولیس چه معنایی دارند؟ معاونین مدیرعامل در چه رده‌ای از تصمیم‌گیری هستند؟ مدیران و مشاوران از چه نفراتی تشکیل می‌شوند؟ و در نهایت، روند تصمیم‌گیری در باشگاه پرسپولیس چگونه است؟ این‌ها سوالاتی است که شاید برای هواداران پیگیر و پای‌کار پرسپولیس پیش بیاید و بخواهند بدانند در ساختمان باشگاه چه اتفاقی رخ می‌دهد و چگونه تصمیمات نهایی گرفته می‌شوند.

چارت سازمانی باشگاه پرسپولیس شاید به بخشی از این سوالات پاسخ بدهد. مجمع عمومی، مهمترین رکن تصمیم‌گیر در این باشگاه دولتی فوتبال ایران است. مجمع عمومی باشگاه پرسپولیس شامل وزرای ورزش، اقتصاد و دادگستری به همراه هیئت مدیره و مدیرعامل باشگاه و البته برخی دیگر از اعضای وزارت ورزش و جوانان است که در مورد نفرات هیئت مدیره بحث و بررسی می‌کنند. البته با خصوصی‌سازی و عرضه سهام این باشگاه در بورس، به زودی سهامداران نیز وارد مجمع عمومی خواهند شد.

پس از اینکه مجمع، اعضای هیئت مدیره را معرفی کرد، روند اداره باشگاه آغاز می‌شود. پیش از ورود به ساختمان باشگاه، لازم به ذکر است که باشگاه پرسپولیس 53 کارمند رسمی دارد و 17 نفر نیز به عنوان مشاور در این باشگاه کار خود را انجام می‌دهند و به صورت حق الزحمه‌ای حقوق می‌گیرند. سه نفر کارکنان مامور از سایر ارگانها هستند.

هیئت مدیره معمولا شامل پنج عضو است که مدیرعامل از دل آنها بیرون می‌آید. البته عموما مدیرعامل چهره نزدیک به وزیر ورزش است و او تاثیر مستقیم در انتخاب این چهره دارد اما به صورت قانونی و روی کاغذ، اعضای هیئت مدیره هستند که مدیرعامل را مشخص می‌کنند و ممکن است اساسا فردی خارج از هیئت مدیره را بر راس کار بگذارند.

اعضای هیئت مدیره پرسپولیس: «رضا درویش، محمد دلبری، حسین خبیری، حسین شهریاری و مجید پوراحمدی».

مدیرعامل، نفر اول اجرایی باشگاه است. او وظیفه دارد تا مصوبات هیئت مدیره را با سبک خود اجرا کند و البته اختیار تصمیم‌گیری نیز دارد. با این حال مدیرعامل باید اعضای هیئت مدیره را در جریان تمام امور باشگاه و تصمیم‌گیری خود بگذارد. رضا درویش مدیرعامل کنونی باشگاه پرسپولیس است که پیش از این در سایپا حضور داشت و احتمالا همین حضور، آشنایی او با سجادی برای ورود به پرسپولیس را رقم زده است.

رضا درویش برای آغاز اداره باشگاه، هشت مقام یا نهاد را انتخاب می‌کند: رئیس دفتر، مشاورین، مدیر روابط عمومی، مسئول حراست، مدیر امور حقوقی، دانشگاه علمی کاربردی، کمیته‌ها و مدیر امور فرهنگی.

رئیس دفتر او پیش از این امیر هوشنگ پناهی بود اما حالا فردی به نام مجتبی احمدی این سمت را داراست. روابط عمومی پرسپولیس در اختیار مصطفی لشگری است، امور حقوقی باشگاه با تصمیمات حسین دوام به کار خود ادامه می‌دهد و مشاورانی نظیر محمود خوردبین، امیرعلی محبی و… نیز در باشگاه حضور دارند.

در پست حراست، او نقی طالبی را انتخاب کرده که کمتر در رسانه‌ها ظاهر می‌شود اما جلسات مهمی را با اعضای کانون هواداران باشگاه داشته است.

کمیته‌های پرسپولیس از جمله کمیته انضباطی، کمیته اقتصادی و… را شامل می‌شود. رئیس کمیته انضباطی پرسپولیس عباس موذن است و آخرین نفرات معرفی شده به این شرح هستند: محمود خوردبین، محمد یکرنگی، محمد کوه‌گرد و اسلام پورعظیم.

در کمیته اقتصادی نیز محمد دلبری به عنوان عضو اقتصادی هیئت مدیره، کار را در دست گرفته و به همراه مجموعه‌ای از مدیران مالی و بورسی، این کمیته را تشکیل داده است.


امیر هوشنگ پناهی معاون اداری، مالی و پشتیبانی

سپس نوبت به معاونان مدیرعامل پرسپولیس می‌رسد: معاون اداری، مالی و پشتیبانی (امیر هوشنگ پناهی)، معاون امور ورزشی (محمد محمدی) و معاون امور اقتصادی (محمد میرچولی).

معاون اداری، شاید مهمترین معاونت در باشگاه پرسپولیس باشد که شامل ذی حساب، امور مالی، نظارت بر اماکن ورزشی و منابع انسانی و پشتیبانی است که نقش پررنگی در اداره باشگاه پرسپولیس و کمک به مدیرعامل باشگاه دارند. ذی حساب سرخپوشان هم باقری صفری است که پیش از این چهره جنجالی باشگاه پرسپولیس نیز بود.

اما در بخش مربوط به تیم، این معاونت ورزشی است که شاید توجه رسانه‌ای بیشتری را متوجه خود می‌بیند. این معاونت به ریاست محمد محمدی و شامل افشین پیروانی (مدیر تیم)، امیرعلی حسینی (بین الملل) و محسن خلیلی (آکادمی فوتبال) است.

در مجموع این 73 نفر، آنهایی هستند که برای یکی از محبوب ترین تیمهای فوتبال آسیا تصمیم می‌گیرند و وظایفی را انجام می‌دهند. پنج عضو هیئت مدیره و یک مدیرعامل، مهمترین نفرات باشگاه محسوب می‌شوند اما تمام اعضای حاضر در این چارت سازمانی، به صورت روزانه یا هفتگی در ساختمان باشگاه حاضر می‌شوند و کار خود را پیش می‌برند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)