مرجع خبری پرسپولیس به نظر مي‌رسد علي دايي تركيب اصلي تيمش را شناخته است و در 7 هفته ابتدايي به مهره‌هاي توانمندي همچون محمد نوري، غلامرضا رضايي، مازيار زارع، عليرضا محمد، اميرحسين فشنگچي و حميدرضا علي‌عسگري تكيه كرده است.

 

در عوض برخي بازيكنان حضور ثابتي در تركيب نداشته‌اند و در مناطقي از زمين تغييراتي صورت گرفته است. در عين حال امروز و پس از گذشت 7 هفته از فصل تازه ليگ برتر مي‌توان بازيكناني مثل شيث رضايي، كريم باقري، سپهر حيدري، تياگو، عليرضا نورمحمدي و چند مهره ديگر را جزو كادر اصلي مدنظر دايي قرار داد كه بعضا با يك اشتباه و نمايش نه‌چندان ويژه از تركيب اصلي دور مي‌شوند و با اشتباه يا بازي بد رقيب خود در آن پست به جمع نفرات نهايي باز مي‌گردند.

 

 با اين وجود به غير از نفراتي كه دايي در تركيب تيمش مي‌چيند و به مراتب از آنها استفاده مي‌كند، عده‌اي در اين 7 هفته خيلي كم بازي كرده‌اند و انگار جايي در تفكرات سرمربي پرسپوليس ندارند.

 

اين گروه از بازيكنان را البته مي‌توان به سه دسته مجزا تقسيم كرد؛ 1) عده‌اي كه به نظر نمي‌رسد تا آخر فصل هم، دايي روي خوش به آنها نشان دهد و مي‌توان از آنها به عنوان گروه «نااميدها» نام برد. 2) دسته بعدي بازيكناني هستند كه به نظر مي‌رسد با تلاش مضاعف و يك جرقه يا اتفاقي ويژه به تركيب باز خواهند گشت، هر چند نمي‌توان زماني براي اين بازگشت تعيين كرد. 3) گروه سوم بازيكناني هستند كه باوجود دقايق كم‌حضورشان در ميدان به هفته‌هاي پيش رو كاملا اميدوارند و به نظر مي‌رسد بعد از پايان تعطيلات و شروع مجدد رقابت‌هاي ليگ برتر كم كم به تركيب برسند و قابليت‌هاي فني خودشان را نشان دهند.

تعداد بازيكنان حاضر در اين سه گروه را البته مي‌توان مثل يك سيستم فوتبال چيد به‌طوري كه انگار در بيرون از ذهن دايي يك تركيب با سيستم 1-5-4 شكل گرفته كه هنوز درباره وضعيت آينده‌شان نمي‌توان به‌صراحت نظر داد.

 

حلافی: مهاجم خوزستاني و جوان پرسپوليس كه چهره او فوتبالدوستان را به ياد ستاره‌هاي برزيلي دهه 80 مي‌اندازد در ابتداي فصل با درخواست دايي در تيم ماندني شد. هر چند كه او در فصل گذشته حتي يك دقيقه براي سرخ‌ها بازي نكرد و با درخواست كرانچار در بين دو نيم فصل به‌صورت قرضي به راه‌آهن رفت اما بعد از چند هفته سكونشيني به تركيب اصلي پرسپوليس راه يافت. دايي در مصاف با تيم‌هاي خوزستاني به حلافي اعتماد كرد و حتي مقابل فولاد او را در تركيب اصلي قرارداد. به نظر مي‌رسد در ذهن دايي، حلافي مهمترين آلترناتيو غلامرضا رضايي در نوك خط حمله است تا وقتي كه يك مهاجم خارجي بلندزن به تيم اضافه شود. حلافي كه در بازي تداركاتي با نساجي هم گل زد تا دوباره توانايي‌هايش را به رخ دايي بكشد، در مقطع تمرين‌هاي پيش فصل جزو بهترين‌هاي پرسپوليس بود.

 

 

 

بادامکی: با وجود اينكه برخلاف فصل گذشته بازي‌ها را از روي نيمكت شروع كرده در يكي دو بازي به عنوان مهره جايگزين وارد زمين شد اما خيلي اميدوار بود كه كم كم خودش را به دايي تحميل كند. براي بادامكي بازي با راه‌آهن فرصت مناسبي بود تا تبديل به مهره‌اي ثابت شود.

 

بادامكي در همان نيمه نخست جاي شيري را گرفت، پاس گل داد و فوق‌العاده بازي كرد اما دو روز بعد از آن در تمرين مصدوميت سراغش آمد تا براي مدتي طولاني از ميدان دور بماند. با اين وجود و با در نظر گرفتن اين مساله كه بازگشت بادامكي به شرايط بازي، زمان زيادي را صرف خواهد كرد از همين حالا هم مي‌توان بادامكي را جزو دسته اميدوارها قرارداد و به نظر مي‌رسد بلافاصله پس از آمادگي نسبي بادامكي او به كادر 16-15 نفره اصلي‌ها باز خواهد گشت.

 

 

 

مجتبی زارع: فصل گذشته چه در دوره مربيگري كرانچار و چه زماني كه علي دايي به كادر فني پرسپوليس اضافه شد اولين آلترناتيو حاضر روي نيمكت براي ورود به زمين براي تغيير آهنگ تيم و فشار در فاز تهاجمي بود. فصل قبل زارع در اين نقش، موثر و مفيد بود، به‌خصوص در مقاطع مياني فصل، به هر شكل با سرعت و حمل توپ خوبش تاثير خود را در بازي پرسپوليس مي‌گذاشت تا نقش‌اش را حفظ كند. امسال اما حداقل در 7 هفته ابتدايي اين اتفاق تكرار شده اما زارع همچنان اولين گزينه تعويض روي نيمكت است. زارع در بيشتر بازي‌هاي اين فصل در يك سوم پاياني مسابقه به ميدان آمده اما حركت مثبتي در تركيب تيم خود نداشته. بااين حال و در كمال تعجب او را نيز مي‌توان جزو اميدوارها قرار داد چرا كه سرعت اين بازيكن فاكتوري است كه دايي نمي‌تواند از آن به راحتي عبور كند.

 

 

 

محمد پروین:  تقريبا جزو آخرين بازيكنان بود كه در پرسپوليس ماندني شد. نيمكت‌نشيني‌ها و حضور روي سكو در فصل قبل پسر سلطان را به شدت سر خورده كرده بود تا جايي كه هرگز تصور نمي‌شد او دوباره سرخپوش بماند اما در كمال تعجب پروين در آخرين روزهاي فصل نقل و انتقالات در پرسپوليس ماند تا خودش را اثبات كند. در هفته‌هاي ابتدايي طبيعي بود كه پروين كوچك به خاطر دير ملحق شدن به تيم و مشكل بدني به جمع كادر اصلي بازيكنان راه نيابد اما در بازي هفته ششم و مقابل شاهين بوشهر، بالاخره دايي روي خوش به او نشان داد اما كادر فني در تعطيلي ليگ حسابي روي آمادگي بيشتر پروين زوم كرده‌اند و مي‌خواهند او را به كادر اصلي‌ها برسانند. پروين يكي از خوب‌هاي بازي با نساجي بود با اين حال بايد ديد شرايط بدني او اجازه حضور در تركيب اصلي يا تاثيرگذاري در بازي‌هاي پيش‌رو را مي‌دهد يا نه.

 

 

 

ابراهیم شکوری: مدافع چپ پرسپوليس با يك مصدوميت سخت فصل را شروع كرد. مصدوميت اين بازيكن باعث شد او چهار هفته ابتدايي را از ميدان دور باشد.

شكوري تمرين‌هاي آمادگي و بدنسازي پيش فصل را نيز از دست داد و به صورت جداگانه تمرين كرد اما از بازي هفته پنجم به ليست 18 نفره تيم رسيد. مدافع چپي كه پيش‌تر در سايپا سابقه بازي كنار علي دايي را داشت در مصاف با شاهين به عنوان بازيكن جانشين وارد زمين شد و مقابل فولاد با توجه به محروميت علي عسگري به تركيب اصلي رسيد.

با اين حال و با توجه به بازگشت علي عسگري، شكوري چپ پا اميدوار است تا جايگاه ثابتي در تركيب پيدا كند و به نظر مي‌رسد دايي هم خيلي سخت به او اعتماد نمي‌كند.

آقا زمانی: هافبك تدافعي جوان پرسپوليس كه فصل گذشته مقابل سپاهان و استقلال حتي در تركيب اصلي قرار گرفت و بازي‌هاي قابل قبولي نيز ارائه داد از زمان روي كار آمدن دايي خيلي سخت به تركيب تيم راه پيدا كرده‌ است.

با شروع فصل تازه شرايط براي سامان از مقطع پاياني فصل گذشته هم بدتر شد و اين بازيكن خط مياني حتي در 7 بازي گذشته به ليست 18 نفره تيم هم نرسيد.

شرايط براي آقازماني زياد جالب نيست ولي او بدون اعتراض تمرين مي‌كند اما تداوم اين شرايط شايد كاري كند كه آقا زماني حداقل به صورت قرضي در ميانه فصل راهي تيم ديگري شود.

مجتبی شیری: در چهار پنج هفته ابتدايي از اينكه بازي نمي‌كرد به شدت ناراحت بود چرا كه مي‌خواست رضايتنامه بگيرد و راهي استيل‌آذين شود. او با تقاضاي كادر فني و وعده‌هاي باشگاه در پرسپوليس ماندني شد اما روزگار بر وفق مراد او نبود. شيري اما با بدشانسي ديگري مواجه شد و با مصدوميت در تمرين‌هاي پرسپوليس در 4-3 مسابقه اخير شرايط رقابت با سه مدافع مياني ديگر تيم را از دست داد. حالا شيري آماده است و از همين ديدار با پاس هم مي‌تواند در تركيب قرار گيرد اما بعيد است دايي اين ريسك را انجام دهد. شايد از دو سه هفته ديگر اين مدافع شيرازي جزو آلترناتيوهاي اصلي باشد اما او چندان به پاك كردن خاطره تلخ فصل گذشته اميدوار نيست.

محمد منصوری: با هزار اميد و آرزو فصل تازه را شروع كرد تا بلكه بازي‌هاي خوبش در ابومسلم را بالاخره در پرسپوليس هم انجام دهد اما خيال منصوري واهي بود.

او بعد از مصدوميت در هفته دوم بعد از بازگشت سريع به تمرين‌ها هرگز در تفكرات دايي جاي نگرفت و در خوشبينانه‌ترين حالت به جمع 18 نفر و نيمكت تيم مي‌رسيد. شرايط پيش‌روي محمد منصوري هم چندان اميدواركننده نيست و با اينكه رقابت ويژه‌اي در به‌دست آوردن گوش چپ تيم وجود ندارد اما دايي به فوتبال منصوري چندان اعتقادي ندارد و اين هافبك چپ‌ پا فقط بايد منتظر جرقه‌اي در تيم يا تغيير تفكرات سرمربي تيم باشد.

جلال اکبری: فصل را فوق‌العاده شروع كرد. يك پاس گل و نمايش ويژه مقابل تراكتورسازي هواداران پرسپوليس را به تقويت جناح چپ اميدوار كرد اما اكبري در بازي دوم و مقابل صبا نمايش جالبي نداشت و از بازي بيرون رفت.

در هفته‌هاي بعد با اينكه اكبري آماده به نظر مي‌رسيد اما دايي هرگز به وي ميدان نداد تا بازگشت اين مدافع اصفهاني به تركيب كمي سخت به نظر برسد. اكبري بعد از حضور روي نيمكت، علي عسگري جوان را در جاي خود ديد و حالا با بازگشت شكوري رقابت براي رسيدن به تركيب اصلي براي او دشوارتر هم شده است. بايد ديد اكبري در ادامه فصل چگونه با اين شرايط كنار مي‌آيد.

 

اشپیتیم آرفی: خريد 800 ميليوني عباس انصاري‌فرد در فصل گذشته فقط يك گل زد و دقايق بسيار اندكي بازي كرد. آرفي يك سال ديگر با پرسپوليس قرارداد داشت و با وجود اينكه دايي او را نمي‌خواست اما در تيم ماندگار شد چرا كه باشگاه رقم سنگيني براي رضايتنامه او مي‌خواست. از آنجايي كه آرفي فصل بدي را پشت سر گذاشت هيچ تيمي پيدا نشد تا حاضر شود رقمي حدود 350 ميليون فقط براي رضايتنامه او بدهد. آرفي با اين شرايط در پرسپوليس ماندگار شد اما در 7 هفته ابتدايي تنها يك بار به ليست 18 نفره و نيمكت‌ تيم رسيد. اين مهاجم آلماني- آلبانيايي از شرايط موجود به شدت گله‌مند است اما شايد حتي در نيم فصل هم از جمع سرخ‌ها جدا نشود. به هر روي دايي اصلا به بازي او اعتقادي ندارد و آرفي فقط از پرسپوليس پول مي‌گيرد و بازي نمي‌كند.

 

منبع: ایران ورزشی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)