آیا کنفدراسیون فوتبال آسیا نقشی در حذف احتمالی استقلال و پرسپولیس نداشته و این دو تیم از داخل ایران از لیگ قهرمانان کنارگذاشته شده‌اند؟!

این روزها سوژه اصلی فوتبال ایران حذف دو تیم پرطرفدار کشور از لیگ قهرمانان آسیاست که به نظر می‌رسد بیشتر از AFC از داخل کشور این اتفاق رقم خورده باشد. گزارش زیر شاید بتواند موجب رفع برخی ابهامات شود

هشدار کنفدراسیون فوتبال آسیا

کنفدراسیون فوتبال آسیا با توجه به نامه‌هایی که از شاکیان داخلی و دریافت اطلاعات مبنی بر مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس روی این موضوع دریافت کرده است روند حرفه‌ای سازی آنها را زیر ذره بین برده است. این نهاد بین‌المللی در نامه‌های ارسالی خود پس از معرفی اعضای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال خواستار شفافیت در ارسال مدارک باشگاه‌های لیگ برتری شده بود.

نامه سازمان لیگ به استقلال و پرسپولیس

روز ۳۱ شهریورماه گذشته بود که سایت رسمی فدراسیون فوتبال نوشت: سازمان لیگ فوتبال با ارسال نامه‌ای به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال درخصوص ارسال مدارک مرتبط با مجوز حرفه‌ای باشـگاه در سامانه CLAS تذکر داد.

در نامه سازمان لیگ فوتبال به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس آمده است: باتوجه به پیگیری‌ها و تماس‌های متعـدد و تذکرات لازم در امر ارسال مدارک مرتبط با مجوز حرفه‌ای آن باشـگاه در سامانه CLAS، نواقص و اصـلاحات مورد نیاز در طی هفته گذشـته برای مسئولین صدور مجوز آن باشگاه ارسال شده است. از آنجایی که گزارش نواقص تنها قسـمتی از موارد ممیزی شـده تا تاریخ فعلی بوده و با توجه به حجم مدارک مورد نیـاز که تـا این لحظه هنوز از سوی آن باشـگاه ارسـال نشده است، به نظر می‌رسـد کوشـش‌های باشـگاه در رابطه با موضوع فوق متناسب با برنامه زمانبندی تعیین شـده نیست. بنابر این عـدم تسـریع آن باشـگاه در ارسال مدارک می‌تواند منجر به ایجاد پیامدهای ناخوشایندی در صدور مجوز آن باشگاه شود که لازم است به قید فوریت و متمرکز کردن نیروهای کافی درحداقل زمان باقیمانده ترتیبی اتخاذ شود تا از مشـکلات آتی ممانعت بعمل آید.

کمیته بدوی رأی منفی داد!

کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های ایران که به عنوان نهادی مستقل یکی از ارکان قضائی و حقوقی زیر مجموعه فدراسیون فوتبال است خواستار تسریع در حل مشکلات باشگاه‌های استقلال تهران، پرسپولیس، فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان به عنوان نمایندگان فوتبال باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیا شد.

این کمیته، حل پرونده‌های مربوط به بدهی‌های داخلی و بین‌المللی این باشگاه‌ها را به همراه ابهام در ثبت حقوقی آنها در اولویت قرار داد و با توجه به نامه شفاف AFC مبنی بر زیر نظر گرفتن تمام مسیر مربوط به صدور مجوز حرفه‌ای از هرگونه اغماض در برابر این باشگاه‌ها چشم‌پوشی کرد.

ژست برخورد قاطعانه با دستور رئیس!

ظاهرا دلیل برخورد قاطع کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای با دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دستور رئیس فدراسیون بوده است. شنیدیم شهاب الدین عزیزی خادم به کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای دستور داده برخورد قاطعانه‌ای با این دو باشگاه پرطرفدار داشته و در صورت عدم رفع مشکلات موجود هیچ مجوزی صادر نکنند! رئیس فدراسیون فوتبال قصد داشت ژست برخورد قاطعانه با دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بگیرد غافل از آن که این برخورد می‌تواند تبعات سنگینی برای این دو باشگاه داشته باشد.

کمیته تجدید نظر هم رأی منفی داد

با توجه به دستور رئیس فدراسیون قابل پیش بینی بود که کمیته تجدید نظر نیز در صدور مجوز حرفه‌ای با دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مدارا نکند! این در حالی است که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سال‌های گذشته به مراتب از لحاظ بدهی و عدم شفاف سازی مالی مشکلات بیشتری داشتند اما فدراسیون وقت کمک کرد در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشند.

فدراسیون فکرش را نمی‌کرد AFC حساس شود!

شاید فدراسیون فوتبال و عزیزی خادم کم تجربه (!) فکرش را نمی‌کردند کنفدراسیون فوتبال آسیا حساس شده و دو باشگاه ایرانی در خطر حذف از آسیا قرار بگیرند. جالب آن که حسین شریفی درباره حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ آسیا گفت: به هیچ وجه در جریان جزئیات مربوط به کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها نیستیم!

مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال با تاکید روی این موضوع اظهار داشت: طبق ماده ۵۸ اساسنامه فدراسیون فوتبال، صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها از دو مسیر کمیته بدوی و استیناف پیگیری می‌شود. هرگونه حضور و تأثیرگذاری این نهاد مستقل از سوی فدراسیون فوتبال تبعات سنگینی به همراه دارد. از این رو با آگاهی از این موضوع هیچ گونه دخل و تصرفی در روند این نهادها نداشتیم.

شریفی در خصوص اینکه احتمال دارد باشگاه‌های دیگری غیر از استقلال و پرسپولیس راهی ACL۲۰۲۲ تاکید کرد: باید تاکید کنم فدراسیون فوتبال اصلا در جریان جزئیات آرای اعضای کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای نیست. نهادهای حرفه‌ای سازی کاملا مستقل هستند. آنها با پانل‌های شخصی کاربری خود در AFC و همچنین پانلی که در اختیار رئیس کمیته قرار دارد آرای محرمانه خود را صادر می‌کنند!

دو تیم عربستانی هم از آسیا حذف می‌شوند!

برخی دوستان تلاش می‌کنند ماجرا را سیاسی کرده یا به مسائل دیگری ربط دهند در حالی که این طور نیست. به طور مثال پس از رأی کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال عربستان در خصوص عدم صدور مجوز دو باشگاه النصر و الاتحاد به همراه سایر باشگاه‌هایی که نتوانستند این مجوز را در فصل جاری دریافت کنند، دو باشگاه الاتحاد و النصر نسبت به تکمیل مدارک و رفع نواقص اعلام شده اقدام کرده و خواستار بازنگری در این رأی از سوی کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای شدند. این کمیته اما اعلام کرد درخواست تجدید نظر دو باشگاه عربستانی پذیرفته نخواهد شد و مجوز حضور دو باشگاه النصر و الاتحاد در فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا (۲۰۲۲) صادر نمی‌شود.

این در حالی است که باشگاه الاتحاد نسبت به پرداخت بدهی‌های معوق خودش نیز اقدام کرده اما طبق اعلام کمیته مربوطه پرداخت بدهی و تکمیل مدارک در مهلت تعیین شده صورت نگرفته است.

تعجب AFC از درخواست جدید فدراسیون

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که پس از انتشار خبر حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال به شدت تحت فشار قرار گرفتند. وزارت ورزش رایزنی کرد مجوز حرفه‌ای صادر شود و باشگاه پرسپولیس نیز این موضوع را اعلام کرد! از آن طرف فدراسیون فوتبال وقتی دید اوضاع وخیم است از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست مهلت برای دو باشگاه ایرانی کرد!

AFC هم مات و مبهوت شد که فدراسیون فوتبال ایران خودش مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس را باطل کرده و حالا چرا تقاضای مهلت می‌کند؟!

هدف فدراسیون فوتبال چه بود؟

پرسش اینجاست؛ هدف فدراسیون فوتبال از برخورد قاطعانه و عدم مماشات با دو باشگاه استقلال و پرسپولیس چه بوده است؟ اگر عزیزی خادم و دوستانش به دنبال حرفه‌ای کردن واقعی فوتبال هستند (که نه توانش را دارند و نه می‌توانند!) چرا حالا پشیمان شده و دنبال مهلت برای این دو باشگاه هستند؟ چنانچه فدراسیون عزیزی خادم چنین قصدی نداشته پس چه دلیلی داشت این دو باشگاه را به دردسر بیندازد؟ آیا نمی‌شد مثل فدراسیون‌های قبلی باز هم مجوز فعالیت حرفه‌ای برای استقلال و پرسپولیس صادر شود؟

حذف استقلال و پرسپولیس به سود تیم‌های صنعتی!

آنچه مشخص است حذف تیم‌های استقلال و پرسپولیس بیشتر از همه به سود تیم‌های صنعتی است. در صورتی که این دو تیم حذف شوند گل گهر سیرجان باشگاه متمول کشورمان جایگزین دو تیم پرطرفدار کشور خواهند شد! حالا با این تفاسیر خودتان پیدا کنید پرتقال فروش را!

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)