پرسپوليس يك پله بالاتر از فصل قبل


مرجع خبری پرسپولیس : خيلى ها اعتقاد دارند كه پرسپوليسى ها خيلى آستانه تحملشان كم بود كه نتوانستند بيش از ۲۱ هفته با زلاتكو كرانچار كنار بيايند و خيلى هاى ديگر هم اعتقاد دارند اگر على دايى زودتر به پرسپوليس مى آمد، در پايان ليگ چنين سرنوشتى گريبان سرخ پوشان را نمى گرفت.


پرسپوليس كه ليگ نهم را با كرانچار شروع كرده بود، با على دايى و با كسب عنوان چهارمى به پايان رساند، عنوانى كه شايد خود پرسپوليسى ها هم به تعبيرى انتظار آن را نداشتند.


پرسپوليسى ها با دايى در جريان رقابتهاى ليگ برتر براى  آنكه سرنوشت آسيايى شدن خود را به اما و اگر نسپرده باشند، در كنار ليگ جام حذفى را بسيار جدى گرفتند و توانستند در آن به مقام قهرمانى برسند.


پرسپوليس كه با على دايى چند هفته اى را خوب نتيجه مى گرفتند، در انتهاى كار و در هفته هاى پايانى دچار مشكلات عديده شدند، مشكلاتى كه براى سرخ پوشان از بازى با ابومسلم شروع شد.

 


 

با تمام اين تفاصيل پرسپوليس نسبت به تيم فصل قبل با آن همه ستاره در جدول يك پله بالاتر ايستاد .


على دايى
اگر بخواهيم كه منصفانه به ماجراى پرسپوليس نگاه كرده و منكر تلاش هاى زلاتكو كرانچار نشويم، بايد بگوييم كه او در پرسپوليس عملكردى به مانند على دايى داشت و همين مساله باعث شد تا كمتر نوك تيز انتقادات به سوى او سرازير شود. على دايى در شرايطى كه هيچكس انتظار آن را نداشت، سكان هدايت سرخ پوشان را در دست گرفت و توانست نشان دهد كه در كار مربيگرى اندك اندك دارد به مرز پختگى كامل مى رسد.
دايى اگر چه مشتركاً با كرانچار به مقام چهارم ليگ دست يافت، اما در قهرمانى پرسپوليس در جام حذفى در كنار حاج حبيب كاشانى نقشى اساسى و تعيين كننده داشت.


همه بازيكنان پرسپوليس
سپهر حيدرى، عليرضا محمد، هادى نوروزى، حسين بادامكى، شيث رضايى، عادل كلاه كج، ميثاق معمارزاده، كريم باقرى، ميثم بائو، مجتبى زارعى، تياگو فراگا، محسن خليلى، مجتبى شيرى، عليرضا حقيقى، جلال اكبرى، هوار محمد، ابراهيم شكورى، حميدرضا على عسكرى، نبى الله باقرى ها، وستلى برازيليا، اشپيتيم آرفى، محمد منصورى، مهدى شيرى، سامان آقا زمانى، محمد پروين و اكبر صغيرى همه بازيكنان پرسپوليس در ليگ نهم بودند.


تماشاگر ميليونى
پرسپوليسى ها همراه تراكتورسازان تبريزى به لحاظ داشتن پشتوانه تماشاچى از تيم هاى پرطرفدار ليگ به حساب  آمدند، تيمى كه بيش از يك ميليون تماشاگر از بازيهايش در ورزشگاه آزادى و ديگر ورزشگاه هاى كشور ديدن كرد تا به لحاظ تعداد تماشاگر، سالى موفق را پشت سر بگذارد، يك ميليون و يكصد و بيست و نه هزار تماشاگر، همه آن تعداد تماشاگرانى بودند كه در موفقيت هاى پرسپوليس طى سال جارى و سال گذشته ليگ نقش كليدى داشتند و توانستند به بهترين شكل ممكن از تيم محبوب شان حمايت كنند.


ركورددار بازى
سپهر حيدرى مدافع ميانى سرخ پوشان ركورددار بازى در تيمى بود كه به لحاظ مهره شرايط چندان نامناسبى را نداشت.
سپهر در مجموع ليگ چيزى حدود
۲هزار و ششصد و شانزده دقيقه براى پرسپوليس بازى كرد، تا ركورددار بازى در تيم پر مهره پرسپوليس لقب بگيرد.
سپهر حيدرى به جز بازى با ذوب آهن و فولاد آن هم در دور برگشت ليگ در بقيه بازيهاى پرسپوليس در طول ليگ نهم و حذفى يكى از بازيكنان ثابت اين تيم بود.


۴ قضاوت براى مظفرى زاده

سعيد مظفرى زاده با ۴ بار قضاوت ديدارهاى تيم پرسپوليس در طول رقابتهاى ليگ نهم ركوددار قضاوت بازيهاى اين تيم بود.
پرسپوليس با سعيد مظفرى زاده در بازى سخت خود در ليگ در مقابل مس كرمان به نتيجه تساوى ۲ بر ۲ رسيد. سرخ پوشان در بازى با سايپا كه در كرج برگزار شد، با قضاوت سعيد مظفرى زاده به پيروزى ۲ بر صفر رسيدند.سعيد مظفرى زاده دربى برگشت ۲ تيم سرخابى را نيز در ورزشگاه آزادى قضاوت كردند كه با پيروزى ۲ بر يك قرمزپوشان همراه بود. بازى با تراكتورسازى هم آخرين ديدارى بود كه پرسپوليسى ها در آن به نتيجه مساوى يك بر يك رسيدند كه باز قضاوت آن با سعيد مظفرى زاده بود.


بهترين گلزن
كريم باقرى هافبك با تجربه سرخ پوشان با زدن ۱۰ گل در طول رقابتهاى ليگ نهم، عنوان بهترين گلزن پرسپوليس را به خود اختصاص داد.
باقرى ۷ گل از ۱۰ گل خود را در نيم فصل اول زد و ۳ گل ديگر خود را نيز در نيم فصل دوم به ثمر رساند.
باقرى در بازى با صباى قم، ذوب آهن، شاهين بوشهر، راه آهن، مقاومت سپاسى و ابومسلم در دور رفت و در بازى با تيمهاى پيكان، استقلال و ملوان در دور برگشت براى پرسپوليس گلزنى كرد.


خشن ترين بازيكن
حسين بادامكى خشن ترين بازيكن سرخ پوشان در طول ليگ نهم بود.
بادامكى در ديدار با تيمهاى پاس و سايپا در دور رفت و در ديدار با تيمهاى استقلال اهواز، ذوب آهن، راه آهن، پيكان، استقلال و تراكتورسازى از داوران كارت زرد دريافت داشت تا تعداد كارت زردهايش در طول ليگ نهم به عدد ۷ برسد و به واسطه آن خشن ترين بازيكن پرسپوليس لقب بگيرد.
همه گلزنان پرسپوليس
۱۰ گل: كريم باقرى
۸ گل: هادى نوروزى
۶ گل: محسن خليلى
۴ گل: هوارمحمد و سپهر حيدرى
۳ گل: ميثم بائو
۲ گل: مجتبى زارعى و وستلى برازيليا
۱ گل: اشپيتيم آرفى، شيث رضايى، محمد پروين و تياگو فراگا
۴ گل، ۴ بازى
كريم باقرى كاپيتان تيم پرسپوليس در نيم فصل اول ليگ ركوردى را در گلزنى از خود بر جاى گذاشت كه هيچ بازيكنى در اين تيم پرطرفدار موفق به تكرار آن نشد.
باقرى در ۴ بازى متوالى پرسپوليس در مقابل تيمهاى صباى قم، ذوب آهن، شاهين بوشهر و راه آهن براى سرخ پوشان گلزنى كرد كه ۲ گل آن از روى نقطه پنالتى بود.پرسپوليس با گلهاى كريم باقرى به يك پيروزى يك بر صفر و ۳ تساوى دست يافت.


مغضوب هر ۲ مربى
محمد پروين از جمله مغضوبين تيم پرسپوليس در ليگ نهم بود. پروين كه در دوران زلاتكو كرانچار كمتر مورد توجه اين مربى قرار داشت و كمتر به بازى گرفته مى شد، با آمدن على دايى ديگر فراموش شد و به روى سكوها تبعيد گشت. پروين در ۱۵ هفته پايانى ليگ هرگز براى سرخ پوشان به ميدان نرفت و فينال رقابتهاى جام حذفى كه با قهرمانى سرخ پوشان به پايان رسيد را هم از روى سكوهاى سيمانى ورزشگاه آزادى به تماشا نشست.


اُفت آقاى گل اسبق

محسن خليلى در طول ليگ نهم هرگز آن گلزن مورد انتظار نبود و به لحاظ فوتبالى نيز با افت شديدى روبرو بود.
خليلى اگر چه در تيم فصل اول به دليل ضعف هايش كمتر به بازى گرفته شد، اما با آمدن على دايى يك بار ديگر اين فرصت را پيدا كرد تا به ميادين فوتبال برگردد، بازگشتى كه متاسفانه همراه با موفقيت هم براى او نبود.خليلى  فرصت هاى طلايى بسيارى را در مقابل دروازه حريفان براى پرسپوليس از دست داد و باعث شد تا برخى از رسانه هاى گروهى به عملكرد او انتقاد كنند.


مرد سرعت
مجتبى زارعى بازيكن فصل گذشته تيم راه آهن كه در ليگ نهم براى نخستين بار بازى در تيم بزرگى چون پرسپوليس را تجربه مى كرد، يكسال ناموفق را پشت سر گذاشت.
زارعى نه آن تكنيك مورد نياز يك مهاجم را داشت و نه قدرت گلزنى يك بازيكن ششدانگ را. او تنها در زمين مى دويد و به دليل همين دوندگيهاى بى دليل خود گاهى از اوقات به دليل اشتباهات مدافعان تيمش را صاحب موقعيت مى كرد . زارعى در واقع مرد سرعت پرسپوليسى ها بود.


عملكرد دروازه بانان
ميثاق معمارزاده در نيم فصل اول و از مجموع ۱۷ بازى اين تيم در ۱۴ بازى تيمش شركت داشت. اما در نيم فصل دوم تنها در ۶ بازى توانست پيراهن سرخ پوشان را به تن كند و در ۱۱ بازى هم به عنوان ذخيره حقيقى بر روى نيمكت  ذخيره ها نشست.
ميانگين
ميانگين برد: ۶/۲
ميانگين مساوى: ۴/۲
ميانگين باخت: ۸/۴
ميانگين گل زده: ۳۵/۱
ميانگين گل خورده: ۱۷/۱
ميانگين امتياز: ۵۵/۱

برزيلى ناموفق
وستلى برازيليا مهاجم تكنيكى تيم پرسپوليس كه در دوران سرمربيگرى كرانچار در زمره بازيكنان مورد اعتماد اين مربى صرب بود با آمدن على دايى به پرسپوليس تقريباً فراموش شد، بطورى كه صحبت از انتقال او به تيمهاى ديگر ليگى نيز در برهه اى از زمان مطرح گشت.وستلى در پرسپوليس ماند و تمريناتش را انجام داد تا بتواند با كسب آمادگى لازم اعتماد على دايى را هم بدست آورد كه اين اتفاق نيفتاد. وستلى در نيم فصل دوم ليگ تنها در بازى آخر سرخ پوشان در مقابل سپاهان ۲۵ دقيقه به ميدان رفت، تا به نوعى سنت شكنى كرده باشد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)