اگر فدراسیون صادقانه بخواهد، مردم همه هزینه های تیم ملی را می دهند

مرجع خبری پرسپولیس : ایستاده کنار بی ام دبلیو مشکی اش، بعد از تمرین پرسپولیس. روز روز مصاحبه با اوست. یکی دو نفر پیش می روند و جادوگر حرف هایی می زند. وقتی از او تقاضای گفت و گوی اختصاصی می کنیم، مخالفتی نمی کند.

 

اینگونه گفت و گو با علی کریمی، ستاره محبوب پرسپولیس آغاز می شود. با اینکه کار دارد و ماشینش روشن است، تمام و کمال به سوالات ما پاسخ می دهد. مردم مقابل در منتظرش هستند به همین دلیل نمی شود زیاد کریمی را نگه داشت.

 

جادوگر در این گفت و گو حرف های تازه ای درباره محبوبیتش می زند و حرف هایی جالبتر درباره مشکلات مالی فدراسیون فوتبال.

*علی آقا تی شرت برزیل تن تان است. طرفدار برزیل هستید؟
مگر آدم لباس هر تیمی را بپوشد، طرفداران آن تیم است؟

*خب احساس کردیم شما طرفداران برزیل هستید.
نه، اتفاقا من آرژانتینی هستم.

*پس لباس رقیب را به تن کرده اید.
من لباس را به خاطر زیبایی می پوشم.

*لباس برزیل را دیدیم یاد جام جهانی افتادیم. دوست داریم صادقانه بگویید با این تیمی که داریم، چقدر شانس حضور در جام جهانی خواهیم داشت؟
تیم ما به اندازه بقیه تیم ها شانس دارد. ما راه سختی در پیش خواهیم داشت، مثل تیم های دیگر. باید با برنامه ریزی درست و امکانات خوب اوضاع را ساماندهی کنیم. همچنین باید بازی های تداکاتی خوبی داشته باشیم که صد در صد این موضوع مد نظر آقای کروش است و در ادامه رقابت ها انجام خواهیم داد. ما هر چقدر بازی تدارکاتی خوب داشته باشیم با تیم های قدرتمند می توانیم نقطه ضعف های خود را بیشترپیدا کنیم. اینطوری می شود که دچار دردسر و مشکل کمتر می شویم.

*اتفاقا دو بازی برای تیم ملی فیکس شده. بازی امارات و ژاپن.
کلا بازی های فشرده تر است . در مجموع هر چقدر که جلوتر برویم بازی های تیم ملی مشکلتر خواهد شد. بی شک ما در بازی های بعد از خرداد ماه کار سخت تری در پیش داریم. اگر بازی با ژاپن در مهرماه باشد، می تواند حریف خوبی قلمداد شود چون فکر کنم قبل از بازی کره جنوبی است. بالاخره بازی بزرگ خیلی می تواند کمک حال تیم ملی باشد. صد در صد فدراسیون فوتبال در این زمینه برنامه ریزی خوبی داشته و شک نکنید در روزهای «بازی های ملی» ما مسابقات بزرگی در پیش خواهیم داشتیم. در مرحله نهایی کار واقعا سخت می شود و اگر بخواهیم به جام جهانی برویم باید طبق برنامه کار کنیم. طرفداران نیز باید مانند قبل بیایند و حمایت کنند. البته نیازی به گفتن این جمله نیست چون این طرفداران همیشه کار خود را کرده اند ولی ما به حمایت بیشتری نیازی داریم چون آنجا حریفان بزرگتر هستند. امیدوارم که مثل جام جهانی 2006 بتوانیم مستقیما به جام جهانی برویم و دل همه مردم ایران را شاد کنیم. حالا چه آنهایی که در داخل ایران هستند و چه آنهایی که در خارج از ایران.

*برای علی کریمی خیلی رویایی خواهد بود که دو جام جهانی را تجربه کند، درست است؟
حالا نمی توانیم درباره این مسئله حرف بزنیم. اول ببینم تا صعود و بعد از صعود چه اتفاقاتی می افتد، بعد درباره اش بحث کنیم. به قول معروف من هم مثل بقیه دوست دارم کنار تیم ملی باشم ولی این بستگی دارد به نظر آقای کروش و طبیعتا ایشان آنقدر حرفه ای است که بداند چه کسی به درد تیم ملی می خورد و چه کسی نمی خورد. کروش خوب می داند کدام بازیکن موثر است و شک نکنید همان را به تیم ملی دعوت می کند. مطمئن باشید هر کس حقش باشد در لیست تیم ملی قرار می گیرد. فعلا مهمترین چیز برای من این است که تیم ملی بتواند در مقدماتی جام جهانی موفق باشد و به امید به خدا به برزیل برویم.

*طرفداران نسبت به علی کریمی حس ویژه ای دارند. همیشه و در هر حال شما در ورزشگاه تشویق می شوید. چه حسی دارید درباره این تشویق ها؟ واقعا سال به سال محبوبتر می شوید….
همیشه مردم به من لطف داشتند و دارند. از روز اولی که فوتبالم را به صورت حرفه ای شروع کردم تا همین امروز، همینطور بوده و ادامه هم خواهد داشت. بارها از آنها تشکر کرده ام ولی جا دارد همین جا هم از آنها تشکر کنم. دوست دارم یکجوری محبت های آنها را جبران کنم. لطفی که به من داشتند. اصلا یکی از محسنات فوتبال ایران همین طرفداران فوتبال هستند. شما نگاه کنید برای بازی ما با الشباب 84 هزار نفر آن هم در عید آمدند. بازی هم آنقدر اهمیت نداشت ولی حضور اینهمه آمد واقعا یک حسن بزرگ است. مگر برای بازی های مهم دنیا چقدر تماشاچی می رود؟ برای همان بازی بارسلونا و رئال مادرید، بیشتر از 75، 80 هزار نفر به استادیوم می روند؟ این نشان می دهد که مردم ما چقدر به فوتبال علاقمند هستند. از ته قلبم دوست دارم آنها هیمشه با خوشحالی به خانه اش بروند نه با ناراحتی، استرس و غم و قصه. این آرزوی بزرگی است که من دارم و خیلی خوشحال می شوم که ببینم همیشه دارند خوشحال و خندان از استادیوم به خانه شان می روند.

*با توجه به حرف هایی که زدید، خوب می دانید که اگر تیم ملی یک بار دیگر شکست بخورد، چه یاسی بین همین طرفداران و مردم به وجود خواهد آمد. در سال 2010 این را تجربه کردیم…
این طبیعی است بالاخره. حالا تیم ملی که جای خود را دارد، در همین رده باشگاهی هم وقتی تیم می بازد، طرفداران واقعا سرخورده می شوند. وقتی تیم نتیجه نمی گیرد مردم واقعا ناراحت می شوند. به هر حال آنها وقت می گذارند و در هر شرایطی به استادیوم می آیند و دوست دارند که تیم شان نتیجه بگیرد. البته قطعا آنها فهم و درک زیادی از فوتبال دارند و می دانند که همیشه برد نیست و تیم یک روز هم می بازد. بعضی وقت ها واقعا روز یک تیم نیست و شکست می خورد. دیگر این چیزها برای همه روشن است. خود ما همیشه به قصد برد در زمین می رویم ولی بعضی وقت ها یک چیزهایی جور در نمی آید، بدشانسی گریبانگیر تیم می شود و نتیجه ای که باید نگیرد. همانطور که گفتم به شخصه دوست دارم هر کسی می آید سر حال برگردد خانه اش. حتی آنهایی که در خانه شان نشسته اند و بازی ما را از طریق تلویزیون می بینند….

*می گویند علی کریمی مردمی است. چه نظری در این باره دارید؟ نظر سنجی خبرآنلاین هم که این را کاملا اثبات کرد. از چهره های سیاسی هم جلو زدید…
مردم همیشه من لطف داشتند و دارند. فقط می توانم از آنها تشکر کنم و امیدوارم فرصتی پیش بیاید تا بتوانم این لطف ها را جبران کنم. در همین حد می توانم درباره سوالی که پرسیدید، توضیح بدهم چون مردم من را همیشه شرمنده می کنند.

*ما به عنوان رسانه همه چیز را به خوبی می بینیم و می فهمیم. مثلا در امارات بعد از بازی اردن خوب به خاطر داریم که جلوی هتل وقتی بازیکنان از دست مردم فرار می کردند شما چطور ایستادید و با همه عکس یادگاری گرفتید.
من فکر می کنم این کوچکترین کاری است که می توانم برای مردم انجام دهم. برای آنهایی که در سرماو گرما می آیند در استادیوم از ما حمایت می کنند. شاید شما فکر کنید من کار بزرگی می کنم ولی از نظر خودم این کار خاصی نیست. این کوچکترین کاری است که من و بقیه بازیکنان می توانیم برای این طرفدارها انجام دهیم.

*درباره امکانات ایران و کشورهای دیگر کمی بحث کنیم. الان جام جهانی را در پیش داریم و کوچکترین تیم ها نیز هزینه های هنگفت می کنند ولی با خبر شدیم فدراسیون به کارلوس کروش اعلام کرده به دلیل مشکلات مالی نمی تواند زیاد برای تیم ملی اردو برگزار کند. ظاهرا کروش 9 اردو خواسته و فدراسیون گفته مشکل مالی…
سوال شما هنوز تمام نشده، ببخشید ولی باید هزینه کرد. شما ببیند قطر این همه هزینه کرد که جام جهانی را بگیرد و میزبان شود. حالا بماند که این وسط چه پول هایی رد و بدل شد و چه حرف و حدیث هایی به وجود آمد. می دانید، به خاطر این هزینه کردند که راحت بروند جام جهانی. آنها خوب می دانند ساده ترین راه برای رفتن به جام جهانی همین هزینه کردن است. آنها پول دارند ولی ما پتانسیلش را. دست اندر کاران می توانن با دادن امکانات مناسب، باعث موفقیت تیم ملی شوند. در این وضعیت اقتصادی فکر نمی کنم 15 میلیون تومان پول زیادی برای شادی کردن دل مردم باشد. هزینه زیادی نیست.

*پای 70 میلیون آدم در میان است و یاسی که شاید با شکست جامعه ما را فرا بگیرد. حرف ما هم همین است.
من مطمئن هستم اگر فدراسیون فوتبال صادقانه اعلام کند مشکل مالی دارد مردم می آیند و کمک می کنند. هر کس هم به توان خودش پول می دهد. ممکن است یکی 500 تومان کمک کند یکی 50 هزار تومان و یکی هم 100 هزار تومان. مردم اینقدر تیم ملی را دوست دارند که با یک گلریزان بیایند با جان و دل به تیم ملی کمک کنند. این کار بدی نیست. وقتی کسی نیست که به تیم ملی کشورش کمک کند، فدراسیون باید از مردم کمک بخواهد. من مطمئن هستم اگر از این راه اقدام کند خیلی زودتر به پول می رسد تا اینکه بخواهد از این و آن پول بگیرد.

*اتفاقا بودجه هست ولی به دلیل مشکلات فدراسیون فوتبال و وزارتخانه، می گویند بودجه ای در کار نیست. داستان این است که کفاشیان گفته فدراسیون استقلال دارد و وزارتخانه می گوید خب اگر استقلال دارید، خودتان پول در بیاورید…
بالاخره این تیم ملی کشور است و برمی گردد به این کشور و ممکلت و مردم. حالا درست است که بگوئیم مستقل است ولی هر جا که مشکل پیدا کرد، باید بیایند و کمک کنند. راه دوری که نمی برود برای مردم است و برای تیم ملی کشور خودمان. فدراسیون به نظر من واقعا اگر مشکل دارد باید از مردم کمک بخواهد تا جاهای دیگر.

*کمی هم درباره پرسپولیس حرف بزنیم و درباره لیگ قهرمانان که در آن کولاک کرده اید.
من که درباره این بازی حرف هایم را زده ام.

* ولی درباره بازی های خوب هر چه بگوئید کم گفته اید..
امیدوارم با این بازی های خوبی که در آسیا کردیم، حداقل بازی های بد خودمان را در لیگ و جام حذفی جبران کرده باشیم. نتایج تیم در لیگ قهرمانان خوب بوده و راضی هستیم. انشاا.. با حمایت طرفدارها بتوانیم امتیازهایی را که می خواهیم به دست بیاوریم و به عنوان تیم اول از گروه بالا برویم تا در پلی آف میزبان باشیم. این خیلی به ما کمک می کند چون در آن صورت می توانیم به جمع 4 تیم نهایی راحتر برویم.

*خیلی ها پیش بینی نمی کردند پرسپولیس بالا برود ولی الان شما در قیاس با استقلال و سپاهان بهتر کار کرده اید.
این خیلی ها را که می گویند، پس چرا من ندیده ام؟

*خب این توقع کلی بود چون استقلال و سپاهان در لیگ برتر بهتر بودند.
ولی این که ملاک نمی شود. آنها که این نظر را داشتند، نظرشان قابل احترام است ولی شک نکنید همان ها هم تا الان نظرشان را درباره پرسپولیس در لیگ قهرمانان عوض کرده اند.

*شما این روزها را پیش بینی می کردید؟
خب نه، سخت بود. همه تیم ها در لیگ قهرمانان تمام امکانات را به کار می گیرند. سرمایه گذاری می کنند، مربی خارجی و بازیکن خارجی می آورند و دوست دارند که نتیجه بگیرند. همین بازی های گروه ما هم خیلی سخت بود و هست ولی خدا را شکر تا اینجا نتایج خوبی به دست آورده ایم و امیدوارم این روند دوباره ادامه پیدا کند.

*حضور دنیزلی چقدر روی این نتایج تاثیرگذار بوده؟
به هر حال ایشان هم زحمت خودشان را می کشند. وقتی تیم نتیجه می گیرد یعنی همه اعضای باشگاه از مدیر گرفته تا تدارکات خوب عمل کرده اند و زحمت های زیاد کشیده اند که این شرایط به وجود آمده. باید بتوانیم این شرایط را ادامه دهیم.

*فکر می کنید این پرسپولیس بتواند قهرمان آسیا شود؟ انگار هدف دنیزلی همین است و می خواهد ناکامی با پاس را جبران کند.
سخت است، آسان نیست ولی غیر ممکن هم نیست. اگر بتوانیم به عنوان تیم اول بالا برویم، خیلی سخت نیست که بین 4 تیم برویم. این اتفاق هم که بیفتد باید تغییر و تحولاتی انجام بگیرد و کم و کسری ها برطرف شود. اگر اینطور باشد، چرا که نه. ولی همانطور که گفتم سخت است.

*امسال برای گرفتن سهمیه آسیا هم خیلی دردسر دارید. باید در لیگ همه را ببرید.
ما زحمت خود را می کشیم در لیگ. امیدواریم در لیگ قهرمانان هم شانس مان خوب باشد و بتوانیم قهرمان شویم. ما تمام بازی های لیگ برتر را جدی خواهیم گرفت و شاید در همین 6 هفته اتفاق های زیادی بیفتد. طرفداران در این روزهای سخت ما را تنها نگذارند و به حمایت شان بیشتر از همیشه نیاز داریم. امیدوارم جبران مافات کنیم و بتوانیم در لیگ ایران و آسیا جواب حمایت های طرفداران را بدهیم.

چرا شما در آسیا با اقتدارتر از ایران هستید؟ دلیل خاصی دارد؟
فرق آنچنانی نمی کند…حالا من نمی دانم شما فرقش را در چه می بیند. بازیکنان که همان ها هستند. شاید در آسیا تمرکزمان بیشتر باشد. ولی الان کار ما و تیم های دیگر سخت شده چون به هر حال بازی ها فشرده شده و در این شرایط بدن بازیکنان تحلیل می رود. امیدوارم با برنامه ریزی که فدراسیون فوتبال انجام خواهد داد و کمکی که به ما خواهد کرد، با آمادگی بیشتری جلو برویم.

*سوال آخر ما هم درباره دروغ 13 است. برای شما امسال خوب ساختند. اولی حضورتان در میلان بود.
من هم یک چیزهایی شنیدم.

*بعد هم کار با اصغر فرهادی..
بله، این را هم شنیدم ولی همانطور که گفتید دروغ 13 بود دیگر.
 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)