اگروضعیت بازیکنی که به بیرون حمل شد برای پنج بازیکن پرسپولیس همزمان اتفاق می افتاد،داور ناگزیر از تعطیل و تکرار مسابقه می شد.

 

گل، بررسی حوادث بازی سپاهان- پرسپولیس جای تامل داشت اما نوع برخورد برنامه نود از مجری گرفته تا پزشکان ومدیران عامل تعجب برانگیز بود:

1-  مجری برنامه برای حفظ موضع بیطرفی خود تاکید داشت سپاهان تیم برتر بود و قصد ندارد برد انها را زیر سئوال ببرد ،اما اقای مجری شما چرا؟ در فوتبال اصلی نداریم که تیم برتر در هر بازی حتما برنده بازی است وگرنه نتایج بازیها قابل پیش بینی وفوتبال لطف خود را ازدست می داد،چون حوادث فوتبال همواره بنفع تیم برتر در میدان اتفاق نمی افتد.

ابداع بازیهای رفت و برگشت در لیگ وجامهای حذفی بجز هدف ایجاد شرایط برابر وهمچنین انجام مسابقات پر شمار با همه تیمها بشکل لیگ به هدف کاهش تاثیر حوادث پیش بینی نشده در فوتبال طراحی و به اجرا درامده است تا تیم شایسته تر به جام دست یابد.پس استدلال مجری بر شایستگی برد سپاهان انهم در یک بازی خاص مبنای منطقی در فوتبال ندارد چه بسا تیم سپاهان علیرغم شایستگی،بازنده وپرسپولیس علیرغم افت فاحش کنونی برنده بازی می شد.

2- در فوتبال اصلی داریم که فوتبال رقابتی است که باید در شرایط برابر انجام گیرد،در بازی فوق الذکر اصل خدشه ناپذیر واولیه در فوتبال ((رقابت در شرایط برابر)) در نیمه دوم وجود نداشت.

 اگروضعیت بازیکنی که به بیرون حمل شد برای پنج بازیکن پرسپولیس همزمان اتفاق می افتاد،داور ناگزیر از تعطیل و تکرار مسابقه می شد گرچه تا اخر بازی داور متوجه حال و روز بازیکنانی که بی درگیری زمین میخوردند نشد که خود جای سئوال دارد. البته اینجانب اطلاعی از میزان اختیارات داور در مواجهه با چنین شرایط پیش بینی نشده ندارم. پزشکان دوتیم هم در این مورد که مربوط به حوزه پزشکی میشد،صرفا جز معاینات اولیه بالینی چیزی برای گفتن وحتی گمانه زنی نداشتند و بیننده را به نتایج حاصله از ازمایشات حواله کردند.

3-  مدیر عامل سپاهان در دفاعی بی منطق تر از هوادار عادی به دفاع کورکورانه از برد سپاهان پرداخته وسعی داشت با به کوچه علی چپ زدن ونوعی عوامفریبی وتاکید بر صبر تا اعلام نظر نهایی ازمایشات همه گمانه زنی ها در موردحوادث را بی پایه جلوه داده و همه را دعوت به سکوت می کرد در حالیکه انکار حوادثی که هر تماشاگر عادی دیده یا اگر ندیده از طریق تلویزیون در جریان قرار گرفت،کاری عبث و کودکانه  بود .گرچه اتهامی به سپاهان وارد نشده اما میزبان در قبال میهمان عاری از مسئولیت نیست .همانطور که  مدیرعامل پرسپولیس نیز بعوض دفاع کامل از تیم خود که در شرایط نابرابر مبارزه کرد به دفاعی منفعلانه رو اورده وکرداری کد خدا منشانه داشت درحالیکه چندین تن از بازیکنان پرسپولیس تحت تاثیر اتفاقاتی نامعلوم در بین دو نیمه،شرایط عادی نداشتند…ایا ایشان میتوانند مطمئن باشند در طول نیمه اول رختکن پرسپولیس تحت حفاظت عوامل تیم بود؟

4- نکته مهم این است که حالا ضعف عجیب پرسپولیس در نیمه دوم ممکن است علتی غیر فنی داشته باشد؛ اما تا قضاوت روشن در این زمینه به انتشار نرسد هواداران و البته روزنامه نگاران و کارشناسان در ارزیابی وضعیت فنی به نتیجه مناسبی نخواهند رسید که این از عناصر آشنای  فوتبالفارسی است. شاید درست مثل شکست تاریخی ایران مقابل بحرین که هرگز علت واقعی آن را متوجه نشدیم و نفهمیدیم تیمی که برای صعود اسان ترین کار را داشت چگونه مغلوب حریفی شد که همیشه با آن برد و رقص پرچمش در ذهن ما مانده است. یا آن تیتر تاریخی کشک بادمجان به خیر…!

*یحیی اهری

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)