کارلوس کي روش مي گويد روياي حضور در جام جهاني با تيم ملي ايران را با چيزي عوض نمي کند اما فدراسيون فوتبال تصميم نهايي را مي گيرد.

به نقل از بی بی سی فارسی،کي روش درباره شانس صعود ايران به جام جهاني گفت: براي ما خيلي مهم است که اعتماد به نفس خود را حفظ کنيم. هنوز هيچ چيز مشخص نيست. در ايران تماشاگران شوق زيادي به فوتبال دارند که من شبيه آن را جايي نديده بودم و شايد فقط مثل آن را بتوان در آمريکاي جنوبي پيدا کرد. بايد خود را براي بازي هاي خرداد آماده کنيم. اين آمادگي نه تنها از نظر تاکتيکي و جسماني بلکه بايد از لحاظ رواني و دوري از حاشيه ها هم وجود داشته باشد. مي توانيم با برنامه ريزي دقيق فدراسيون آماده بازي هاي مهم در اين ماه باشيم. ما فقط يک قدم تا جام جهاني فاصله داريم.

وي افزود: در فوتبال همه چيز براي تيم برنده است و تيم بازنده چيزي ندارد. همه تيم ها در يک وضعيت هستند و هر تيمي که به لحاظ روحي و تاکتيکي و برنامه ريزي برتر باشد به برزيل مي رود. ما همه امکانات را داريم و نبايد غافلگير شويم. فقط بايد اعتماد به نفس داشته باشيم. مطمئنم که بازيکنان تيم ملي هم براي اين بازي ها آماده خواهند بود و براي پيروزي به ميدان خواهند رفت.

کي روش درباره ديدارهاي تيم ملي پيش از سه بازي پاياني مرحله مقدماتي جام جهاني گفت: خوب است که در ماه هاي فوريه و مارچ چند بازي رسمي انجام مي دهيم چرا که به آمادگي بازيکنان ما کمک مي کند و باعث مي شود بازيکنان خود را براي بازي هاي بعد بشناسيم. برنامه ما اين است که در همه بازي ها پيروز شويم.

سرمربي تيم ملي درباره رقابت هاي غرب آسيا گفت: اين بازي ها خيلي براي ما مهم نبود. ما قصد داشتيم به بازيکناني که بعضي از آنها خيلي جوان بودند، بعضي هم تجربه بين المللي کمي داشتند و يکي دو نفر هم اصلا در تيم ملي بازي نکرده بودند، فرصت حضور در يک تورنمنت را بدهيم. مي توانم بگويم که آن تيم، ملي ما و حتي تيم ملي "ب" ما هم نبود. منتخبي از چند بازيکن بود که آنها را دعوت کرده بوديم تا ياد بگيرند بازي بين المللي يعني چه!

کي روش درباره علت کاهش پديده هاي جوان در فوتبال ايران گفت: يکي از مهم ترين چيزهايي که در ايران بايد برنامه ريزي شود ايجاد يک ليگ رقابتي براي جوانان و نوجوانان است. جوانان ايراني خيلي مستعد هستند و شوق زيادي براي بازي دارند اما به اندازه کافي تجربه بازي بين المللي ندارند. آنها نياز به يک ليگ رقابتي دارند تا در آن تجربه تاکتيکي و آمادگي بدني را براي يک رقابت جهاني کسب کنند. به نظر من يکي از مهم ترين اهداف ما بايد برگزاري بازي هاي بين المللي براي بازيکنان 14 تا 21 ساله باشد. همانطور که گفتم استعداد و اشتياق در ميان بازيکنان جوان ايران وجود دارد فقط بايد با مربي خوب و برنامه درست آنها را آموزش داد.

دستيار پيشين آلکس فرگوسن در منچستريونايتد در ادامه گفت: براي مثال در پرتغال ما يک سيستم رقابتي ايجاد کرديم که بازيکنان بين سن هاي 9-8 سالگي تا بيست سالگي مسابقه مي دادند. بنابراين جوانان پرتغالي بين 9-8 سالگي تا 21-20 سالگي زير نظر مربي و در سيستم رقابتي که طراحي کرده بوديم، پرورش يافتند، ضمن اينکه بازي هاي بين المللي زيادي را هم تجربه مي کردند. براي مثال بازيکني مثل فيگو زماني که 21 سالش بود و به تيم ملي بزرگسالان پرتغال آمد، دست کم 65 بازي ملي داشت و جلوي تيم هايي مثل برزيل، انگليس، اسپانيا و نيجريه بازي کرده بود. بنابراين تربيت بازيکن بدون دادن تجربه بين المللي به او به درد نمي خورد.

او افزود: اما وقتي بازيکني از ايران داريد که مثلا 19 يا حتي 23 سال دارد، وقتي براي اولين بار پيراهن تيم ملي را برتن مي کند، اين پيراهن برايش خيلي سنگين است. پيراهن تيم ملي براي بازيکني که تجربه بين المللي قبلي نداشته مانند چندين کيلو بار اضافي بر روي دوشش است.

وي در پاسخ به اين سوال که فکر نمي کنيد با رفتن به تيم ملي پرتغال و ترک منچستريونايتد اشتباه کرديد، گفت: نه، من دوران خوبي در منچستر داشتم و هيچ وقت آن روزها را فراموش نمي کنم. اما وقتش رسيده بود که از آنجا بروم و فرصت مجدد سرمربيگري در تيم ملي پرتغال برايم فراهم شده بود. وقتي براي هدايت تيم ملي کشورت دعوت مي شوي خيلي سخت است که اين پيشنهاد را رد کني. به ويژه اينکه هدايت پرتغال براي رسيدن به جام جهاني خيلي هيجان انگيز بود. آن جام جهاني در آفريقا برگزار مي شد و من هم در اين قاره به دنيا آمدم. همه چيز دست به دست هم داده بود که تصميم گيري براي من آسان شود. فکر مي کنم در آن زمان قبول هدايت پرتغال بهترين تصميم بود.

 کي روش که با بي‌بي‌سي گفت‌وگو مي‌کرد، در پاسخ به اين سوال که هنوز هم با فرگوسن صحبت مي کنيد، گفت: بله، مرتب با هم حرف مي زنيم. بيش از آن که به عنوان سرمربي به فرگوسن نگاه کنم براي من يک افتخار است که دوست او هستم.

سرمربي تيم ملي درباره حضور خود در بازي تاتنهام و ريدينگ در ليگ برتر انگليس هم گفت: اول اينکه آمدم هوايي به سرم بخورد و دوباره فوتبال انگليس را از نزديک ببينم. براي يک مربي خيلي مهم است که بازي هاي ديگر را هم ببيند. دژاگه يکي از بازيکنان من است که الان در فولام بازي مي کند. همين طور مهم است که بازيکنان بين المللي ديگري که در اين ليگ حضور دارند را هم ببينم. چرا که ممکن است روزي حريف ما شوند آن وقت شما با خصوصيات آنها آشنا هستيد.

او درباره وضعيت دژاگه هم گفت: دو سه بازي آخر او را دنبال کرده ام. در تيمش جا افتاده اما فکر مي کنم هنوز يک قدم با صددرصد توانايي هايش فاصله دارد. به نظر من يکي، دو بازي ديگر خودش را کاملا پيدا مي کند و يکي از بهترين بازيکنان خارجي ليگ انگليس مي شود. او يکي از بازيکنان کليدي ما براي صعود به جام جهاني است و شايد در حال حاضر بهترين بازيکن ايران باشد.

کي روش گفت: ما چند بازيکن خوب ديگر هم داريم. شجاعي که در اوساسونا بازي مي کند، قوچان نژاد که در اندرلشت است و نکونام که تازه از ليگ اسپانيا برگشته است. بازيکنان خوبي هم در ليگ ايران داريم اما مهمترين چيز براي ما اين است که بازيکنان اصلي مان براي بازي هاي ماه خرداد آماده باشند و مصدوم نباشند.

وي ادامه داد: يک تيم فراز و نشيب هاي زيادي ممکن است داشته باشد. متاسفانه در بازي هاي قبل مصدوميت بازيکنان ما را اذيت کرد، به طوري که 7 بازيکن اصلي خود را از دست داده بوديم. هر روز دعا مي کنم که اين اتفاق ديگر براي ما رخ ندهد. چرا که ايران کشوري نيست که چند بازيکن بزرگ داشته باشد و بتوان آنها را جايگزين کرد. نبايد با بازي هاي زياد و سفرهاي طولاني در ليگ بازيکنان اصلي را خسته کرد.

سرمربي تيم ملي درباره مشکل گلزني در تيم ملي هم گفت: با داشتن دژاگه، علي کريمي، کريم انصاري فرد، غلامرضا رضايي و رضا قوچان نژاد اميدوارم در يکي، دو ماه آينده به بازي هجومي خود برگرديم و بتوانيم بيشتر گل بزنيم. وقتي به ايران رفتم تيم ملي زياد گل مي خورد. ما تلاش زيادي کرديم که اين مشکل را حل کنيم. در حال حاضر از اين نظر بهتر شديم و ميانگين گل خورده تيم براي هر بازي شش يا هفت دهم گل است که در حد استانداردهاي بين المللي است. قابليت هاي هجومي تيم هم خوب بود تا زماني که در چند ماه گذشته چند تن از بهترين مهاجمان مان را از دست داديم. اين مصدوميت ها تاثير زيادي روي گلزني ما گذاشت. جباري، غلامرضا رضايي، انصاري فرد و قاضي مصدوم شدند و اين به ما لطمه زد.

وي در پاسخ به اين سوال که مهاجم نوک شماره يک شما در تيم ملي کيست؟ گفت: همانطور که مي دانيد کريمي، قاضي، انصاري فرد، دژاگه و قوچان نژاد بهترين مهاجمان ايران هستند. اما متاسفانه عملکرد پرسپوليس در چند ماه گذشته آن طور که انتظار داشتيم خوب نبود و باعث شده بسياري از بازيکنان ملي پوش اين تيم عملکرد هميشگي خود را نداشته باشند. من هم نمي توانم جادو کنم و هر روزي بازيکنان باکيفيت جديد توليد کنم. براي مثال در بازي با لبنان ما 7 بازيکن اصلي خود را نداشتيم. با اين حال با وجود عيبت بازيکنان اصلي مان هم بايد بهتر بازي مي کرديم و آن نتيجه دور از انتظار بود.

 سرمربي تيم ملي درباره رابطه خود با مانوئل ژوزه هم گفت: من مشکلي با او ندارم و برايم فرقي نمي کند که او از پرسپوليس رفته يا در اين تيم هست. مهم آمادگي ملي پوشان است. متاسفانه وضعيت پرسپوليس تيم ملي را هم تحت تاثير قرار داده است. وقتي به ايران آمدم تعداد بازيکن هايي که از پرسپوليس به تيم ملي دعوت مي شدند حدودا 5-4 نفر بودند. بعد از يک سال و در فصل نقل و انتقالات پرسپوليس 6-5 بازيکن جديد خريد که همه ملي پوش بودند. الان وقتي گروه قبلي را با بازيکنان جديدي که به پرسپوليس پيوستند جمع مي کنيد، مي بينيد که ممکن است 10 بازيکن تيم ملي عضو پرسپوليس باشند. اين بازيکن ها وقتي به اردوي تيم ملي مي آيند همان فرم باشگاه را هم با خودشان مي آورند و با توجه به اوضاع پرسپوليس آنهايي که قبلا روي فرم بودند الان آماده نيستند.

وي گفت: من هم الان عصاي جادويي ندارم که به آنها بزنم و بازيکنان را دوباره به اوج آمادگي برگردانم. واقعيت اين است که ما به اين بازيکن‌ها احتياج داريم چون ايران آن‌قدر از لحاظ بازيکن غني نيست که به يک باره بتوانيم تعدادي زيادي را از تيم ملي کنار بگذاريم و افراد ديگري را در همان سطح جايگزين کنيم.

کي روش درباره وجود جاسوس قطر در اردوي تيم ملي گفت: من چيزي نشنيدم. اين قسمتي از نمايشي است که روزنامه ها درست مي کنند.

سرمربي تيم ملي در پاسخ به اين سوال که آيا از کار کردن در ايرن راضي است، گفت: بله، بعد از حضور در تيم ملي پرتغال دوست داشتم در يک تيم ملي ديگر باشم. ايران انتظار دارد که سال آينده در برزيل باشد و روياي من هم همين است. با اين حال کار سختي پيش رو داريم و طوفان هاي زيادي پيش روي ما قرار دارند. سالم رد شدن از بعضي از اين طوفان ها کار ساده اي نيست.

او با توجه به ناکامي تيم ايران در دو بازي از سه بازي اخيرش در رقابت هاي انتخابي جام جهاني برزيل گفت: ما بايد ياد بگيريم که ثبات داشته باشيم. نتيجه چند بازي آخر به خصوص بازي با ازبکستان خيلي نااميد کننده بود. اما اين نشانگر واقعيتي درباره رقابت هاي آسيايي است. در آسيا براي مسابقه ها بايد سفرهاي طولاني کرد. يا اينکه شرايط آب و هوايي تغيير مي کنند، مانند مسابقه قطر. زمين عالي بود اما بايد در رطوبت بالا و دماي هواي بيش از 40 درجه بازي مي کرديم و ممکن است در بازي ديگر هوا مناسب، اما زمين بازي بد باشد. پس بايد هميشه آماده باشيم نه فقط در داخل زمين بازي خوب کنيم، بلکه شرايط خارج از زمين را هم در نظر داشته باشيم.

کي‌روش بخشي از اين مشکلات را ناشي از سياست هاي فدراسيون جهاني فوتبال، فيفا دانست و گفت: برنامه هاي فيفا بر اساس شرايط کشورهاي قدرتمند فوتبال در اروپا و آمريکاي جنوبي برنامه ريزي شده است. به همين دليل من به فدراسيون ايران گفتم که بايد برنامه ريزي خاص خودشان را داشته باشند و به برنامه فيفا توجه نکنند.

سرمربي تيم ملي گفت: تيم هاي اروپايي معمولا با پروازهاي اختصاصي مسافرت مي کنند. حتي اگر در روسيه که دورترين کشور نسبت به کشورهاي غربي اروپاست، بازي داشته باشند، بازيکنان تا روز يکشنبه در اختيار باشگاه ها هستند و بعد در چند ساعت به کشورشان بر مي گردند و دو روز تمرين مي کنند و بعد عازم مسابقه بين المللي شان مي شوند. اما در آسيا يکي، دو روز زمان مي برد که تيم را جمع کرد و بعد يکي، دو روز هم طول مي کشد تا براي بازي به کشور مقصد رسيد و با توجه به برنامه فيفا که 5 روز فرصت آماده سازي به تيم ها داده مي شود، فقط يک روز براي ما باقي مي ماند تا تيم را آماده کرد. اين ديگر اسمش مربيگري نيست بلکه جادوگري است!

وي درباره شرايط زندگي در ايران گفت: در ايران شرايط خوبي دارم. سرم با فوتبال حسابي شلوغ است، مي دانيد که من فقط براي تيم بزرگسالان کار نمي کنم و براي تيم هاي پايه هم با فدراسيون همکاري مي کنم و برنامه مي دهم. همين الان هم دوستان خوبي در تهران دارم که اوقات فراغتم را با آنها مي گذرانم. از فرهنگ ايران هم خوشم مي آيد. ايران کشوري با تاريخ غني است و من هر از چند گاهي به موزه ها سر مي زنم.

کي روش همچنين گفت: موسيقي ايراني زيباست. غذاي ايراني هم که بزرگترين مشکل ماست. چرا که آتقدر غذاها خوشمزه هستند که ما هميشه مجبوريم در حال خوردن باشيم! کباب هاي ايران فوق العاده است و شيريني هاي خوشمزه اي هم دارند. اما مهم تر از هر چيز بايد بگويم من خود کشور را خيلي دوست دارم. ايران يک کشور زيبا و دوست داشتني است. وقتي به شهرهاي مختلف سفر مي کنم تا بازي ها را ببينم منظره هاي بسيار زيبايي را مي بينم. دوست دارم با ايران به جام جهاني بروم. در حال حاضر هدف اصلي من بودن در برزيل به همراه ايران است و اين آرزو را با هيچ چيز عوض نخواهم کرد. البته تصميم نهايي هميشه با فدراسيون فوتبال است اما روياي من اين است که به جام جهاني برويم و مي خواهم آن را به حقيقت تبديل کنم.
 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)