مدیرعامل اسبق پرسپولیس گفت: می‌گویند می‌خواهیم استقلال و پرسپولیس را از مالکیت دولت خارج کنیم اما اگر قرار است آن‌ها را به ایرانخودرو و سایپا تحویل بدهند، تفاوتی در اصل قضیه ایجاد نخواهد شد.

حمیدرضا گرشاسبی در گفت و گو با فارس، درمورد صحبت‌های مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال نسبت به واگذاری استقلال و پرسپولیس به 2 شرکت سایپا و ایرانخودرو و انحلال 2 باشگاه خودروساز پایتخت، اظهار داشت: این کار نشدنی است. می‌گویند می‌خواهیم استقلال و پرسپولیس را از مالکیت دولت خارج کنیم اما اگر قرار است آن‌ها را به ایرانخودرو و سایپا تحویل بدهند، تفاوتی در اصل قضیه ایجاد نخواهد شد.

وی درمورد اینکه شاید به دلیل صنعتی بودن این شرکت‌ها چنین بحثی مطرح شده است، گفت: این بحث در گذشته هم مطرح شد اما به سرعت رد شد. مثلا این دیدگاه وجود داشت خیلی از کارکنان این 2 شرکت، طرفدار پرسپولیس و استقلال هستند. به همین دلیل ممکن است اختلافاتی به وجود بیاید. حتی این طرح تا مجلس هم رفت اما بازهم رد شد.

مدیرعامل اسبق باشگاه پیکان تصریح کرد: باید دید رئیس فدراسیون فوتبال از مطرح کردن مجدد این حرف چه منظوری داشته اما استقلال و پرسپولیس که امروز به بورس رفته‌اند، نمی‌توان از بورس خارج کرد زیرا مردم سهام خریده‌اند و دیگر امکان چنین کاری وجود ندارد. باید همان بحث خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را مدیریت کرده و جلو بروند. ضمن اینکه سایپا و پیکان، 2 باشگاه سازنده هستند که در رشته‌های مختلف و در بخش آکادمی و پایه‌ها، فعالیت مستمر و کارآمدی دارند. جای اینکه چنین باشگاه‌هایی را منحل کنیم، باید فکر اضافه کردن به تعداد آن‌ها باشیم.

گرشاسبی درخصوص آیا برای رسیدن سرخابی‌ها به درآمد پایدار، راهکاری بهتر از واگذاری آن‌ها به ایرانخودرو و سایپا وجود ندارد، گفت: باید این قضیه را تعریف کنیم زیرا استقلال و پرسپولیس با وجود رقم خوردن این اتفاق، بار دیگر دولتی می‌شوند. همین فرآیند خصوصی‌سازی را به شکل بهتری پیش ببرند و از این نترسند که 2 باشگاه به دست بخش خصوصی بیفتند. باید ترس را کنار بگذارند زیرا اگر سرخابی‌ها در فرآیندی مناسب خصوصی شوند، خودشان منابع خوبی دارند و می‌توانند درآمدهای خوبی داشته باشند، استادیوم خصوصی بسازند و کارهای خیلی بزرگی انجام بدهند اما دولتی بودن دست و پای استقلال و پرسپولیس را گرفته است.

وی درمورد شرایط خصوصی‌سازی فعلی سرخابی‌ها گفت: اکنون فقط 10 درصد سهام باشگاه‌ها واگذار شده و اتفاق خیلی خاصی در بحث مالکیت نیفتاده اما اگر دست‌کم بیش از 50 درصد سهام باشگاه‌ها واگذار شود، بیشتر دل می‌سوزانند و به فکر 2 باشگاه می‌افتند. پیش از واگذاری این 10 درصد نیز الگویی نبود و مشخص نبود کجا این کار را کردند که اکنون نمونه دومش باشد. به همین دلیل اکنون باید واگذاری سهام را به بالای 50 درصد برسانند تا از مالکیت غالب دولت دربیایند. در آن حالت خود سهامداران می‌توانند آرام آرام به بحث اداره باشگاه ورود کرده، انتخابات بگذارند و هیات مدیره تعیین کنند تا استقلال و پرسپولیس به صورت مطلق از چرخه دولت خارج شوند.

مدیرعامل اسبق پرسپولیس و فولاد درخصوص نگرانی باشگاه‌ها، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ از تکرار افزایش بی‌رویه قیمت بازیکنان و مربیان در فصل آینده لیگ برتر و اینکه ظاهرا برای مقابله با این روند بحث تعیین سقف بودجه و افزایش تعداد جذب بازیکنان خارجی مطرح شده است، توضیح داد: راهکار این موضوع دست دولت است. این 2 موضوع محدودیت‌هایی برای افزایش قیمت بازیکنان داخلی ایجاد خواهد کرد و اگر هزینه‌ها را کنترل کنند، خیلی بهتر خواهد بود. سقف بودجه یک آیتم مناسب است و باشگاه در این حالت می‌داند مطابق همان سقف می‌تواند مانور بدهد. اگر 2 بازیکن با قیمت بالا هم جذب کند، باید قیمت سایر نفرات را مدیریت کند تا هزینه‌ها از آن سقف بالاتر نزند. البته اگر قرار است محدودیتی در نظر بگیرند، باید یکنواخت باشد نه اینکه یک باشگاه را کنترل کرده و به باشگاه دیگر مجوز بدهند، هرچه دلش می‌خواهد هزینه کند. باید نظام هماهنگی ایجاد کنند.

گرشاسبی تصریح کرد: هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه‌ها باید مسئولیت پاسخگویی خود را بالاتر ببرند. اکنون که لیگ تمام شده باید تمام باشگاه‌ها بررسی شوند تا میزان هزینه و درآمدشان مشخص شود. باید اثرات کار را دید که چه آینده‌ای را برای فوتبال رقم زده‌اند. یکی از مشکلات ما تغییر مداوم مدیریت‌ها است. مدیری که وسط کار عوض شود، دیگر پاسخگوی عملکردش نیست و نمی‌توان از او سوال کرد. نباید نیمه کاره او را رد کنند.

وی درمورد افزایش تعداد بازیکنان خارجی در لیگ، گفت: نباید محدودیت بگذارند و البته باید این بحث را نیز مدیریت کنند. بازیکن خارجی اگر قرار است به ایران بیاید، باید باکیفیت باشد. اگر می‌خواهند فوتبال ما را رشد بدهند، باید از نفرات باکیفیت خارجی از لحاظ رفتاری، فنی و تکنیکی استفاده کنیم. در همین لیگ امسال نمونه‌های زیادی از این دست بازیکنان دیدیم اما برخی مواقع نیز متاسفانه بازیکنانی به ایران آمدند که کیفیت نداشتند و فقط مدیربرنامه‌ها سر باشگاه‌ها کلاس گذاشتند.

مدیرعامل اسبق پرسپولیس درمورد هشتمین قهرمانی سرخ‌پوشان در تاریخ لیگ برتر، اظهار داشت: واقعا این موضوع جای خوشحالی دارد زیرا سال سختی بود. در مقطعی این تیم چند امتیاز عقب افتاد اما خوشبختانه با یکدلی و هماهنگ شدن بازیکنان و کادرفنی، بار دیگر خود را به جایگاهی که حقشان بود رساندند. این قهرمانی جای تبریک دارد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)