مرجع خبری پرسپولیس:فدراسيون فوتبال براي فصل جديد رقابت‌هاي فوتبال قصد برخورد جدي‌تر با آنچه كه ناپاكي‌هاي فوتبال خوانده مي‌شود را دارد

 

بحث منشور اخلاقي بدون ترديد يكي از جنجالي‌ترين موضوعات فوتبال ايران در چند سال اخير بوده است. اگر چه پيدايش طرحي كه به منشور اخلاقي مشهور شده به زمان حضور محمد دادكان در فدراسيون فوتبال باز مي‌گردد اما در آن دوره به دليل حضور تيم ملي ايران در جام جهاني 2006، اجراي اين منشور مسكوت ماند اما با استقرار هيات رئيسه جديد در سال 87 بحث منشور اخلاقي بر سر زبان‌ها افتاد.

تاكيد مسوولان فدراسيون فوتبال بر آنچه كه پاكسازي فوتبال از شر ناپاكي‌ها مي‌خواندند، سبب شد كه فصل گذشته تعدادي از مربيان و بازيكنان مجال حضور در ليگ برتر را نيابند اما حضور آنها در تيم‌هاي دسته يكي بزرگترين علامت سوال را ايجاد كرده بود.


 

 مخالفان اجراي اين چنين منشور اخلاقي در همان زمان مي‌گفتند كه يا نبايد بدون مدرك محروميتي را براي اين افراد در نظر گرفت، يا اگر مدرك و سندي وجود دارد افراد خاطي بايد به طور كل از فعاليت در فوتبال محروم شوند.

البته حاميان منشور اخلاقي هم در پاسخ مي‌گفتند كه اگرچه انتقادهايي به نحوه اجري آن وارد است اما با كمي اصلاحات مي‌توان اميدوار بود كه فوتبال از شر ناپاكي‌ها خلاص شود.

با اين حال اين انتقادها چيزي نبود كه سازمان ليگ و ستاد منشور اخلاقي را وادار به عقب‌نشيني كند. حمايت‌هاي فدراسيون فوتبال هم تعيين كننده حركت‌هاي سازمان ليگ بود و البته مخالفت‌هاي حتي برخي از نمايندگان مجلس هم نتوانست مانع از پاكسازي فوتبال شود. با ادامه اعتراض‌ها، فدراسيون فوتبال كه همچنان براي از بين بردن ناپاكي‌ها مصر بود، شكل و نحوه كار را عوض كرد تا هم حساسيت‌هايي كه روي ستاد منشور اخلاقي وجود داشت از بين برود هم اينكه نظر منتقدان برآورده شود و افراد خاطي كه جزويي از ناپاكي‌هاي فوتبال ايران هستند از حضور در كليه مسابقات و فعاليت‌هاي فوتبالي محروم شوند، نه مثل سابق كه تنها از حضور در ليگ برتر محروم مي‌شدند.

بر همين اساس فدراسيون فوتبال در آغاز فصل نقل و انتقالات از تمامي باشگاه‌ها خواسته بود كه پيش از امضاي قرارداد با بازيكنان و مربيان از سازمان ليگ استعلام كنند كه آيا مربيان و بازيكنان مورد نظرشان مشكلي دارند يا خير. پس از اينكه باشگاه‌ها اسامي بازيكنان و مربيان مورد نظرشان را به سازمان ليگ اعلام كردند، اين اسامي به “هيات رسيدگي به تخلفات اخلاق حرفه‌اي فوتبال” رفت. هياتي كه براي برآورد كردن نظرات منتقدان به نحوه اجراي منشور اخلاقي شكل گرفته بود. بررسي‌هاي اين هيات درباره اين مربيان و بازيكنان كه به نوعي ستاره‌دار بودند با استعلام فدراسيون فوتبال از مراجع ذي صلاح آغاز شده، مربياني همچون پ.ص، م. ب، س.الف، ن. د، ف. ك و ر. م از جمله افرادي هستند كه منتظر پاسخ استعلام مراجع ذي‌صلاح خواهند بود. استعلامي كه آينده كاري آنها را روشن مي‌كند.

به هر حال نبايد از ياد برد كه ناپاكي در فوتبال ايران مانند هر جاي ديگري كه پول در آن وجود دارد يك واقعيت است و برخورد با ناپاكي‌ها حقيقتي است كه بايد تمام جامعه اعم از رسانه‌ها، مردم و مسوولان از آن حمايت كنند. حقيقتي كه فوتبال ايران را مي‌تواند يك گام به پيش برد.

در كنار مربيان كه وضعيت روشني ندارند، اسم يك داور هم مطرح است. هيات رسيدگي به تخلفات اخلاق حرفه‌اي فوتبال درباره تخلف اين داور به جمع‌بندي نهايي رسيده است.

همچنين نام يكي از مديران باشگاه‌ها نيز در فهرست بررسي هاي هيات رسيدگي به تخلفات اخلاق حرفه‌اي فوتبال وجود دارد.

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)