کارشناس صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ فوتبال ایران معتقد است مشکل ورزشگاه‌های ایران به طور متوسط تا 90 درصد برطرف شده است ولی همچنان موانعی هست که باید تا پیش از حضور نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا مرتفع شود. وی همچنین تاکید کرد دو تیم استقلال و پرسپولیس نسبت به سال گذشته پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

به گزارش مهر، بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا طبق برنامه از پیش تعیین شده قرار است روز 15 مهرماه به ایران سفر کنند و حدود 10 روز امکانات باشگاه‌های لیگ برتری را مورد ارزیابی قرار دهند. حضور بازرسان AFC بر خلاف سال‌های گذشته محدود به تعیین تعداد سهمیه ایران برای حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا نیست. همانطور که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم در سال‌های گذشته بارها اعلام کرده بودند، کنفدراسیون فوتبال آسیا امسال بحث اعطای مجوز یا پروانه حرفه‌ای به باشگاه‌های آسیایی را هم دنبال می‌کند. به این ترتیب باشگاه‌های ایران علاوه بر رعایت ملاک‌های کسب سهمیه آسیا که هر سال بر کیفیت آن افزوده می‌شود، باید در بحث پروانه حرفه‌ای هم نمرات لازم و مد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا را کسب کنند.

سهیل مهدی کارشناس صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ در این خصوص گفت: «بازدید نمایندگان AFC دو منظوره است. ما مثل هر سال در بخش استادیوم‌ها مشکل داریم. البته این به معنای این نیست که تلاشی صورت نگرفته و زحمتی کشیده نشده است؛ بلکه حل این مشکلات به چند سال زمان نیاز دارد».

وی افزود: «ما در حال حاضر هفت استادیوم کلاس A داریم که استادیوم‌های آزادی، یادگار امام (ره) قم و تبریز، فولادشهر، خلیج فارس و باهنر کرمان از جمله آنهاست. امیدوارم امسال چند استادیوم دیگر هم به این سطح برسد و مورد تایید قرار بگیرد».

یکی از استادیوم‌هایی که ممکن است تا زمان حضور نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا به شرایط استاندارد نرسد، ورزشگاه غدیر اهواز است. این استادیوم سال گذشته هم به خاطر دارا نبودن استانداردهای مد نظر، باعث شد تا امتیازهای ایران به حد نصاب نرسد و یکی از سهمیه‌های مستقیم ایران در لیگ قهرمانان آسیا از دست برود. مهمترین مشکل این استادیوم نداشتن اسکوربورد است و قرار شده تا این اسکوربورد تا چند روز آینده در جای خود نصب شود.

مهدی در این‌باره هم تاکید کرد: «من روز چهارشنبه هفته گذشته اهواز بودم. ساختار استادیوم به صورت کلی مشکلی ندارد. مسئولان، تمام میزها، صندلی‌ها و وسایل مورد نظر را خریداری کرده‌اند و فقط چیدمان آنها باقی مانده است. فونداسیون اسکوربورد ورزشگاه غدیر هم ریخته شده و قرار است به محض رسیدن اسکوربورد به ایران، در جای خودش نصب شود».

کارشناس صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ در پاسخ به سئوالی مبنی بر احتمال آماده نشدن ورزشگاه غدیر و معرفی یک ورزشگاه در شهر دیگر برای باشگاه فولاد، گفت: «اینکه فولاد برای برگزاری مسابقاتش به یک شهر دیگر برود، فقط ظاهر قضیه است و حداقل ضررش این است که فولاد خارج از خانه بازی می‌کند. این مسئله تبعات زیادی دارد از جمله اینکه یکی از استادیوم‌هایی که می‌تواند در زمره استادیوم‌های کلاس A قرار بگیرد از دست می‌رود و امتیازمان کسر خواهد شد. در هر صورت ما باید بالاترین نمره را در بحث استادیوم‌ها بگیریم. البته این موضوع به اقدامات رقیبان ما در غرب آسیا هم بستگی دارد؛ از جمله کشورهای قطر، ازبکستان و …؛ اینکه این کشورها هم چقدر در ساخت و تجهیز استادیوم‌هایشان تلاش کرده باشند».

به گفته مهدی، مشکل ایران در بخش سخت افزاری و استادیوم‌ها تا اندازه زیادی حل شده است و به طور میانگین این استادیوم‌ها برای کسب حداکثر امتیاز 90 درصد آماده‌اند. ورزشگاه‌های سردار جنگل و حافظیه شیراز هم از جمله ورزشگاه‌های مد نظر سازمان لیگ هستند تا بتوانند با رفع کامل نواقص آنها را به فهرست استادیوم‌های کلاس A اضافه کنند.

با وجود این، حالا که بازدید نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا دو منظوره است، ملاک‌های کسب مجوز حرفه‌ای و کسب سهمیه آسیا چقدر با یکدیگر همپوشانی دارند؟ سهیل مهدی در این‌باره تصریح کرد: «در بخش استادیوم‌، این ملاک‌ها کاملا شبیه همدیگر است ولی در سایر بخش‌ها باید بگویم که ملاک‌ها و معیارهای کسب مجوز حرفه‌ای 50 درصد بیشتر است. باید این‌را بدانیم که AFC هر سال کیفیت و استانداردهای مد نظرش را بالاتر می‌برد و روز به روز جزئیات بیشتری را به فهرستش اضافه می‌کند».

تجاری ساختن باشگاه‌ها، شفافیت مالی، سودده بودن و خصوصی بودن آنها هم از دیگر ملاک‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور مجوز حرفه‌ای و کسب سهمیه آسیایی است. با وجود باشگاه‌های دولتی مثل استقلال و پرسپولیس و سودده نبودن آنها، احتمال می‌رود ایران نتواند حداکثر امتیازها را کسب کند.

آیا استقلال و پرسپولیس هم با این وضعیت در کسر امتیاز ایران سهیم خواهند بود؟ کارشناس صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ در پاسخ به این سئوال، تاکید کرد: «استقلال و پرسپولیس امسال نسبت به سال قبل بهتر کار کرده‌اند، هم در بخش مدیریت، هم در بخش اسناد مورد نیاز. به هر حال ما باید به سمت خصوصی بودن فوتبال برویم و تا حدودی این مشکل را با در اختیار قرار دادن سهام‌ باشگاه‌ها، تعریف کرده‌ایم. استقلال و پرسپولیس جزو سهامی خاص هستند و با این ساختار امتیازی از ایران کسر نخواهد شد. ترکیب سهامداران، استقلال در تصمیم گیری و تداخل نداشتن مدیریت‌ها در این دو باشگاه پیش از این برای کنفدراسیون فوتبال آسیا تعریف شده است».

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)