گفت و گوي 27 دقيقه اي با او تبديل به يكي از خاص ترين مصاحبه هايش با رسانه هاي فارسي زبان شد

محمد قراگزلو – گل ؛  يازده فصل حضور در فوتبال آلمان از مهدي مهدوي كيا  يك بوندس ليگايي تمام عيار ساخته؛آنقدر كه با تعصب و شور و اشتياق خاصي درباره اين ليگ مهيج و پرتماشاگر حرف مي زند و از آخرين اتفاقات و اخبار تيم ها و چهره هاي شاغل در فوتبال آلمان باخبر است.

 كيا  كه به نوعي يكي از اسطوره هاي باشگاه هامبورگ به حساب مي آيد  درباره بايرن و گوارديولا، دورتموند و تيم هاي كوچك  و بزرگ اين ليگ  با جزئيات  و با حوصله  صحبت مي كند تا گفت و گوي 27 دقيقه اي با او تبديل به يكي از خاص ترين مصاحبه هايش با رسانه هاي فارسي زبان باشد.

  پارسال قبل از شروع فصل  با هم صحبت كرديم و به مسائل كلي مثل تماشاگران و ورزشگاه ها و مقايسه بوندس ليگا با ساير ليگ ها پرداختيم.امسال مي خواهيم كمي جزئي تر و درباره تيم ها و اشخاص هم حرف بزنيم.البته باز هم با يك سوال كلي شروع مي كنيم؛اينكه با توجه به فيناليست شدن دو تيم آلماني در ليگ قهرمانان اروپا ، از فصل قبل تا امسال چه تغييراتي در نگاه به بوندس ليگا  رخ داده؟
    خب طبيعتا نگاه كلي فوتبال نسبت به بوندس ليگا با درخشش اين تيم ها در اروپا  عوض شده.البته بايرن كه در طول سه فصل به فينال مي آمد اما آمدن دورتموند به فينال همه نگاه ها را به فوتبال آلمان متوجه كرد و اين نشان مي دهد بوندس ليگا كارش را خوب جلو مي برد  و يكي از منظم ترين ليگ هاي فوتبال اروپاست.حالا اگر نگوئيم بهترين مي توانيم  بگوئيم يكي از بهترين ها هم هست چرا كه از نظر ورزشگاه  و تماشاچي بهترين است.ميانگين 48 هزار تماشاگر در هفته اول بازي هاي اين فصل  و اينكه ورزشگاه ها در هر بازي تقريبا پر مي شود نشان دهنده استقبال جالب آلماني ها از بازي هاست و آنها در اين بخش حرف اول را مي زنند.مثلا ديروز در همين بازي بايرن و اينتراخت ديديد كه ورزشگاه پر از تماشاگر بود.

    بايرن هم كه طبق معمول برد.
    با توجه به دو بازي اول فصل بايرن كه من ديدم  ديگر خبري از بردهاي پرگل فصل قبل نيست .ديروز هم با يك گل بردند كه مقتدرانه نبود .با توجه به بازي اي كه من ديدم بايد منتظر آينده اين تيم بود.البته من بازي سوپر جام آلمان را در ورشگاه بودم و از نزديك ديدم  و مي توانم با توجه به آن بازي بگويم بايرن كار راحتي  در اين فصل ندارد.

    يعني به دورتموند اميدواريد كه تيم گوارديولا را پائين بكشد؟
    خب دورتموند درآن بازي 4 بر 2 برنده شد  و البته نشان داد تيمش حتي خيلي بهتر از  تيم سال قبل شده.دورتموندي ها تقريبا تيم فصل قبل شان را حفظ كرده اند  و يكي دو مهره جديد هم اضافه كرده اند كه بازيكنان خوبي هستند بنابراين امسال بيشتر از قبل مي شود روي اين تيم حساب كرد.

 

    يعني  ديگر از آن حالت تك قطبي فصل قبل  خبري نيست و دورتموند مي تواند با بايرن رقابت كند؟
    قطعا نمي شود از دورتموند غافل شد.فصل قبل براي بايرن خيلي ويژه بود.آنها سه جام را بردند و تمام ركوردها را جابه جا كردند  اما امسال يك مقدار طول مي كشد كه  تفكرات  سرمربي جديد جا بيافتد  اما چيزي كه مشخص است  اينكه افتخارات  سال گذشته تكرار نمي شود ؛اتفاقاتي كه شايد هر چند سال يك بار براي يك تيم بيافتد.من مي گويم بايرن احتياج به زمان دارد  اما دورتموند راه گذشته را مي رود .با بازي اي كه من از نزديك ديدم  به اين تيم اميدوارم به خصوص كه دو بازيكن جديد  هم گرفته اند.

    كه اوباميانگ بازيكن با كيفيتي به نظر مي رسد.
    بله اين بازيكن در هفته اول سه گل زد .آنها ميختاريان ارمني را هم گرفته اند  و در كل يك تيم يكدست و جوان دارند كه اسكلت فصل گذشته اش را حفظ كرده  و بايد ديد در هفته هاي اول چه كار خواهد كرد.

    ظاهرا شما الان دورتموند را بيشتر از هامبورگ يا اينتراخت دوست داريد؟
    خب فوتبالي كه اين تيم ارائه مي دهد قابل احترام است .چيزي كه من از نزديك ديدم  نوع بازي كردن  آنهاست كه مورد توجه قرار مي گيرد .آنها ريتم اين نوع بازي را به مدت 4-3 سال حفظ كرده اند  و اين نشان دهنده هنر يك مربي جوان است.

    ديروز ورزشگاه اينتراخت پر از تماشاگر بود.چطور اين تيم هاي كوچك و متوسط هميشه اينقدر تماشاگر دارند؟
    خب با همين برنامه ريزي هاست كه بوندس ليگا به اينجا رسيده.نوع ورزشگاه ها ،امكاناتي كه آنها به تماشاگران شان مي دهند ،تبليغات و آن پولي كه تبديل به درآمد مي شود يا هزينه مي كنند برآيندش مي شود اين.ميانگين 48 هزار نفر در هر بازي نشان مي دهد بوندس ليگا يك ليگ حرفه اي تمام معناست.جايي كه تماشاچي از فوتبال لذت مي برد و اصلا بايد هم اينطور باشد.

    مثلا در مورد همين اينتراخت كه شما هم برايش بازي كرده ايد  چطور اين تيم كه نه به ليگ هاي اروپايي مي رسد يا در بوندس ليگا رتبه شاخصي به دست نمي آورد هميشه اينقدر حامي پرشور و دو آتشه دارد؟
    بالاخره مردم در اين شهرها به تيم هايشان تعصبات خاصي دارند .اصلا در آلمان نسبت به ورزش هاي ديگر  چنين اشتياقي وجود ندارد اما بوندس ليگا براي مردم اعتبار ويژه اي دارد .همه ورزشگاه ها هم بعد از جام جهاني  جديد  و مدرن شده حتي در دسته دوم  و تماشاچي هم زياد مي آيد.البته با حضور بايرن در هر شهري استاديوم پر مي شود و در بازي تيم هاي ديگر مقابل بايرن مثل ديدار تيم هاي ديگر با همين  استقلال و پرسپوليس خودمان است  و هواداران مي آيند و از تيم شهرشان حمايت مي كنند.

    بليت فروشي كل فصل هم وجود دارد اما مي خواهم بدانم با باخت هاي متوالي يا نتايج ضعيف هواداران اين تيم ها نااميد نمي شوند؟
    بله برخي هواداران  بليت هاي كل فصل را مي خرند اما با يكي دو تا باخت فوتبال از زندگي آنها بيرون نمي رود.تازه اين در بازي هاي خانگي است و معمولا همه تيم ها در بازي هاي خارج از خانه شان هم 5 هزار تماشاگر دارند.

    صحبت از اينتراخت شد.تيمي كه آرمين فه را بالاي سر خود مي بيند .او يك قهرماني بوندس ليگا در كارنامه دارد.آيا مي تواند اينتراخت را متحول كند؟
    نتايج اينتراخت در فصل گذشته خيره كننده بود .آنها از دسته دوم آمده بودند  اما عالي كار كردند.با اين حال امسال باخت 6-1 در بازي اول مقابل هرتا شوك بزرگي به آنها بود.در بازي دوم هم باخت يك بر صفر مقابل تيم بزرگ بايرن و قهرمان بوندس ليگا قابل توجيه بود  ضمن اينكه آنها مي توانستند تا دقيقه 90 بازي را مساوي كنند.با اين حال اينتراخت شروع بدي در فصل جديد داشته  و معمولا اين شروع هاي بد تبعاتي براي تيم ها دارد .معمولا مي گويند آن تيمي در بوندس ليگا موفق است كه شروع خوبي داشته باشد.با اين حال بايد ديد اينتراخت در بازي هفته بعدش چه كار مي كند.

    يكي از قديمي هاي اين تيم الكساندر ماير است كه با شما هم همبازي بوده و ديروز گل صحيحش را داور آفسايد اعلام كرد.
    ماير با من در هامبورگ هم همبازي بود.او از سن پائولي به هامبورگ آمد  و با هم در فرانكفورت هم بازي كرديم.بازيكن خيلي قابلي است هم سرزن است هم شوتزن و الان 8-7 سالي هست كه براي اينتراخت بازي مي كند.

    برسيم به برمن كه دچار تغيير مهمي شده.
    بله آنها بعد از 14 سال توماس شاف را بركنار كردند  و اتفاقات بزرگي در تيم شان افتاد.الان هم يك مربي جديد آمده  و دو تا برد آورده در حالي كه نزديك بود برمن در فصل گذشته به دسته پائين تر سقوط كند.برمن يكي از قطب هاي فوتبال آلمان است اما پارسال خطر سقوط را احساس كرد  تا مديران اين باشگاه تصميم به بركناري شاف بگيرند.

    و حالا رابين دوت به اين تيم آمده و جايگزين شاف شده.
    دوت در فرايبورگ خوب نتيجه گرفت و بعد به لوركوزن رفت كه در اين تيم خوب كار نكرد.بعد از آن يك پست در فدراسيون فوتبال آلمان گرفت و حالا دربرمن كارش را با دو برد شروع كرده كه براي اين تيم خيلي خوب و مهم بود چون باعث آشتي تماشاگران  با تيم شان شده و اميدوارشان كرده.

    در بازي خانگي برمن هواداران اين تيم براي شاف سنگ تمام گذاشتند.
    بالاخره در فوتبال هميشه بحث نتيجه گرفتن مهم بوده  اما همان طور كه مي دانيد شاف برمن را متحول كرد.در حالي كه اين تيم چند سال مشكل مالي داشت او كه دستيار ماگات بود هدايت تيم را بر عهده گرفت و در اين 14 سال نتايج خوبي گرفت.او با اين تيم قهرمان شد  ،تيم را به چمپيونز ليگ برد و آنجا هم خوب نتيجه گرفت  و هميشه جزو سه تيم برتر بوندس ليگا بود به غير از اين دو فصل آخر .فكر مي كنم شاف شايسته اين تشكر بود  چون تمام وقتش را براي موفقيت برمن گذاشت.

    از بين دو تيمي كه  از دسته پائين تر بالا آمده اند فكر مي كنيد به كداميك شان مي توان اميدوار شد؟
    هرتا كه تكليفش روشن است .آنها سال ها در بوندس ليگا بازي كرده اند  و تيم پايتخت هستند كه هر وقت خوب بازي كنند  بالاي 50 هزار تماشاگر به ورزشگاه مي آيند  اما امسال هيچ بازيكن جديدي را نگرفته اند  و تقريبا تيم پارسال را حفظ كرده اند  اما مربي خيلي خوبي دارند.

    همان لوهوكاي كه در گلادباخ خوب كار نكرد.
    بله يك مربي هلندي است كه تخصصش آوردن تيم ها از دسته دو به دسته اول است  اما فكر مي كنم كار خيلي سختي داشته باشد.

    و اينتراخت برانشوايگ؟
    تكليف اين تيم هم روشن است .آنها تيم تازه واردي به بوندس ليگا هستند  و بعد از باخت در بازي اول امروز هم با دورتموند بازي مي كنند(با خنده) و  در 2 مسابقه اول كار دشواري داشتنند .بنابراين فكر نمي كنم بتوان به اين تيم اميدوار بود مگر اينكه شگفتي ساز شوند.

    درباره لوركوزن چه فكر مي كنيد.آنها فصل قبل هم نتايج خوبي گرفتند و امسال در ليگ قهرمانان حاضرند و البته دو بازي اول شان را هم برده اند.
    لوركوزن در دو دهه گذشته نوسان زيادي داشته .يك زماني آنها در بين دو سه تيم اول آلمان بودند و با تاپ مولر به فينال سه جام رسيدند  اما نوسان زيادي داشتند.با اين حال اخيرا لوركوزن ثبات داشته  و در بين 5 تيم اول جدول بوده است.ورزشگاه آنها هم ورزشگاه كوچكي بود كه 22500 تماشاگر را در خود جاي مي داد  اما الان دو سال است كه بزرگتر شده .خود تيم هم ثبات پيدا كرده  و  امسال هم كه خوب شروع كرده اند.اين نشان مي دهد مي توان روي اين تيم حساب باز كرد.

    اشتوتگارت هم تيم پرطرفداري است اما در دو سه سال اخير دور از انتظار بوده.
    اشتوتگارت دوباره با دو باخت كار را شروع كرده  و امروز كه من مجله كيكر را مرور مي كردم  ديدم تماشاچي هاي اين تيم شلوغ كرده اند  و مي گويند بايد لاباديا را بيرون كنند.اين تيم هم نوسان زياد داشته  و پارسال فقط به فينال جام حذفي رسيد  اما فكر مي كنم بعد از اين دو باخت پشت سر هم مربي با تماشاگرها به مشكل بر بخورد .
    برسيم به شالكه.انگار روي اين تيم هم حسابي نمي شود باز كرد.البته آنها هم هواداران وحشتناك و متعصبي دارند.
    شالكه در نيم فصل دوم فصل گذشته به مربي جواني به نام ينس كلر اعتماد كرد كه تجربه حضور در بوندس ليگا را نداشت .اين مربي در زمان بازيگري مدافع چپ اشتوتگارت بود و من  بارها مقابل او بازي كرده ام.آنها امسال هم با اين مربي كارشان را شروع كردند  اما نوسان زيادي دارند وهمين ديروز 4 گل خوردند  و اين باخت خانگي نشان مي دهد با اين مربي بي تجربه كار شالكه هم سخت خواهد بود.البته تيم هايي مثل شالكه و دورتموند هر جاي جدول كه باشند ورزشگاه شان پر از تماشاگر است .آنها هواداران متعصبي  دارند كه هميشه از تيم شان حمايت مي كنند  اما بايد ديد در مرحله پلي اف ليگ قهرمانان مقابل  مربي سابق شان چه مي كنند.

    يعني مقابل چه كسي؟
    هوب استيونس.بعد از آن اتفاقاتي كه براي تيم اوكرايني افتاد يوفا تيم يوناني را جايگزين آنها كرد و اتفاقا سرمربي اين تيم هم هوب استوينس است.سرمربي قرن شالكه كه حالا بايد مقابل اين تيم بازي كند .استوينس محبوبيت زيادي در بين هواداران شالكه دارد و برخورد او با اين تيم داستان جالبي را به وجود آورده.(با خنده)

    واقعا استيونس يكي از تاثيرگذارترين مربيان بوندس ليگا بود.
    براي خود من يكي از بهترين مربيان بوده كه در هامبورگ چيزهاي زيادي از او ياد گرفتم.او در هامبورگ تيم را در رده هفدهم تحويل گرفت و با كسب 15 امتياز به رتبه هشتم آورد.قطعا  گرفتن 15 امتياز براي  يك مربي در بوندس ليگا كار بزرگي است  و استيونس يكي از منظم ترين و بهترين ها بود.

     و اما بپردازيم به تيم شما هامبورگ كه ظاهرا امسال هم حال و روز خوشي ندارد.
    (با خنده تلخ و آه بلند)هامبورگ كه متاسفانه حاشيه هايش زياد  است.آنها در دوران آماده سازي پيش فصل افتضاح بودند  و در بازي هاي تداركاتي به يك تيم دسته دومي 4-صفر و يك تيم دسته دومي يا سومي ديگر دو بر صفر باختند .بعد از آن منيجر جديد باشگاه كه در كارلسروهه بود به نام كرويتسه به بازيكنان حمله شديدي انجام داد و گفت شما هم دنبال لباس ماركدار و اين مسائل هستيد كه تبعات اين حرف ها همين باخت 5 بر يك اين هفته در خانه بود آن هم مقابل تيمي كه نزديك بود فصل قبل سقوط كند .واقعا اگر فصل براي هامبورگ اينطوري پيش برود كار براي فينك و تيمش دشوار خواهد شد.

    چرا طي دو سه سال اخير هامبورگ براي  خريد بازيكن باكيفيت اقدام جدي نمي كند؟از نظر مالي مشكل دارند يا…؟
    نه اين باشگاه اصلا از نظر مالي مشكل ندارد  و اتفاقا از آن دست باشگاه هايي است  كه تمام بازيكنانش پول خوبي مي گيرند  اما ظاهرا سياست هاي باشگاه مبني بر اين است كه در اين حوزه اينطور عمل كنند.اما خوردن 5 گل در ورزشگاه خانگي خيلي تلخ است و الان من مي دانم آنجا چه جوي وجود دارد(با خنده تلخ).

    آنجا هم حاشيه هاي بعد از باخت مثل اتفاقات رختكن و … وجود دارد؟
    وحشتناك است.همه چيز را پوشش مي دهند.مطمئن باشيد تا الان هم همه اطلاعات را دارند و نوشته اند.

    شما درباره بايرن حرف زديد اما حضور گوارديولا در بوندس ليگا اتفاق ويژه اي بود.فكر مي كنيد او چه كيفيتي به اين بايرن اضافه خواهد كرد؟
    طبيعتا آمدن چنين مربي موفق به آلمان اتفاق مهمي بود  .البته طبيعي است كه پياده كردن آن تيكي تاكاي معروف در بايرن پروسه زمانبري است  و به خاطر بردن هر سه جام در فصل گذشته توسط هاينكس  فشار عجيبي روي او وجود دارد.اتفاقي كه تا حالا فقط براي چند تيم رخ داده  و شايد كار ويژه اي كه گوارديولا مي تواند انجام دهد اين است كه مي تواند يكي دو جام ديگر  به اين جام ها اضافه كند.البته الان فشار زيادي روي او و تيمش وجود دارد  و شايد اين فشار در ماه هاي آينده به بايرن ضربه بزند .اما شما ببينيد  تا حالا نشده بود  كه تيمي مقابل بارسلونا درصد مالكيت توپ بيشتري داشته باشد اما بايرن با رهبري گوارديولا اين كار را انجام داد.اين اتفاق در بازي پيش فصل دو تيم در مونيخ رخ داد  و اين نشان مي دهد گوارديولا روي اين مساله تمركز كرده چون وقتي توپ را در اختيار داشته باشي  و از دست ندهي خطري روي دروازه ات ايجاد نمي شود  و شرايط بازي به نفع شماست.با اين حال دورتموند در بازي سوپر جام بر اين تفكر غلبه كرد  و با تاكتيك ضد حمله هاي سريع   اين تيم را از هم پاشاند.الان يك مشكلي كه بايرن دارد اين است كه  برعكس پارسال كه هاينكس از دو هافبك دفاعي بهره مي برد گوارديولا از يك هافبك دفاعي و دو بازو استفاده مي كند .البته اسكلت اين تيم تغييري نكرده  و با جذب دو سه بازيكن خوب ديگر تقويت هم شده اما  زمان مي خواهد تا تحت اين فشار برنامه هايش را پيش ببرد.البته بازيكنان بايرن هم اينقدر حرفه اي هستند كه ممكن است به سرعت يافتن اين جريان كمك كنند.

    اما فكر نمي كنيد برخي بازيكنان خوب در اين تيم پشت خط بمانند و افت كنند.ديروز گوتزه يك نيمه گرم كرد  و آخر هم به ميدان نرفت  و به همين خاطر بود كه گوستاوو  هم به ولفسبورگ رفت.
    خب  وقتي اين همه بازيكن  داري  اين به هنر مربي برمي گردد  كه با ستاره هايش  چطور كار كني.يك وقتي مربي اي  مثل هاينكس مي آيد كه همه چيز را طوري مي چرخاند كه هيچ اتفاقي نمي افتد  و بازيكنان هم با همه داستان ها كنار مي آيند .اين مربي است كه مي تواند با هنرش بازيكنان را ساكت نگه دارد و طوري از همه آنها استفاده كند كه در نهايت به تمام خواسته هايش برسد .

    حالا كه حرف از هاينكس به ميان آمد فكر نمي كنيد حيف باشد كه اين مربي شاخص را ديگر روي نيمكت تيم هاي آلماني نبينيم؟
    خب بالاخره اين مربي از نظر شرايط سني  وضعيت ايده آلي نداشت  و به نظرم تصميم درستي گرفت.من با مدير برنامه هاي او رابطه خوبي دارم  و وقتي با او صحبت مي كردم مي گفت هاينكس پارسال خيلي براي بايرن زحمت كشيد و شبانه روز براي اين تيم كار مي كرد .معلوم شد كه اين افتخارات و بردن سه جام در سال بيخودي و شانسي نبوده  اما در كل به نظر من او به اين استراحت ويژه  نياز داشت .او زحمت بسياري براي بايرن كشيد  و مدام فكر مي كرد كه چطور با اين مساله كنار بيايد .بازيكنان بزرگ زيادي را هم هدايت كرد و تيم بزرگي ساخت اما بايد مي رفت تا استراحت كند.

    فكر مي كنيد امسال تيم هاي آلماني در ليگ هاي اروپايي نتايج خوبي خواهند گرفت؟
    خب فوتبال كه قابل پيش بيني نيست  اما ثبات بايرن و دورتموند باعث مي شود امسال هم به آنها نگاه جدي اي وجود داشته باشد  و آنها امسال هم حتما كانديداي قهرماني هستند  اما تيم هاي ديگر مثل لوركوزن و شالكه در سال هاي گذشته ثبات لازم را ندارند.بايد ديد اول اين تيم ها در بوندس ليگا چه كار مي كنند  و آن ثبات لازم را دارند يا نه و بعد درباره شان قضاوت كرد.فعلا بايد چند هفته ديگر از فصل جديد بگذرد.

    درباره تيم ملي آلمان هم سوال دارم و اينكه بعد از تساوي مقابل پاراگوئه نگاه ها به اين تيم و خط دفاعي اش با نگراني توام شده.
    آلمان در آن بازي غافلگير شد  و با خوردن دو گل در ده دقيقه يك مقدار شيرازه اش از هم پاشيد  اما دوباره به كار برگشت  و با تغييري  كه در خط دفاعي اش داشت بازي را در اختيار گرفت ولي جدا از اين مسائل آلمان پشتوانه قوي اي به لحاظ بازيكن دارد  و در هر پست  سه چهار بازيكن خوب  ويك سطح وجود دارند كه جوان و با انگيزه اند.همه آنها زير 25 سال سن دارند  و الان هر مربي اي دوست دارد سرمربي تيم ملي آلمان باشد.

    اما اين تيم در دفاع مياني مشكل دارد و مرته ساكر در سطح بقيه نيست؟
    خب شايد يك مقدار كند باشد  اما در آن پست بواتنگ مي تواند كمك كند .اينقدر بازيكن خوب  وجود دارد  كه مشكلي نيست و زمان كافي براي تست كردن آنها هم در اختيار سرمربي هست.

    اما با باخت مقابل ايتاليا در يورو 2012 و همين بازي اخير هواداران تيم ملي آلمان بابت ادامه راه با لوو ترديد هايي به ذهن شان راه داده اند و نگران جام جهاني هستند.
    فعلا اين مربي هست و در جام جهاني هم تيم را هدايت خواهد كرد .پتانسيل تيم ملي آلمان خيلي بالاست .البته اتفاقاتي كه در بازي با ايتاليا در يورو افتاد غافلگير كننده بود  اما تيم ملي آلمان هميشه در تورنمنت هاي بزرگ خوب كار كرده است.

    يعني مي توان روي قهرماني آلمان در جام جهاني حساب باز كرد؟
    خيلي سخت است چون بازي ها در كشور برزيل برگزار مي شود و تيم هاي امريكاي جنوبي خطرناكند اما آلمان قطعا يكي از مدعيان قهرماني است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)