پرسپولیس نیوز : باز هم دربی و باز هم هیاهویی دیگر برای جدالی که خواب را از حالا بر هواداران دو تیم حرام کرده است.

سردبیر روزنامه پیروزی این یادداشت را در آستانه دربی 81 در اختیار پرسپولیس‌نیوز قرار داده است: باز هم دربی و باز هم هیاهویی دیگر برای جدالی که خواب را از حالا بر هواداران دو تیم حرام کرده است. جدالی که سه امتیاز آن بهانه است چرا که این بازی یعنی حیثیت و آبروی دو تیم. دو تیمی که افراط نیست اگر بگوییم هواداران شان ترجیح می دهند قهرمان لیگ نشوند اما برنده دربی باشند. از حالا استرس و لحظه شماری آعاز شده و دل توی دل هواداری که مدام به خود و اطرافیانش امید می دهد که "ما پیروزیم" نیست.

***
دربی با وجود خالی شدن دو تیم از بازیکنان اسطوره ای و دربی باز هنوز هم "دربی" است و صدهزار هوادار را به استادیوم ها می کشاند و ابتدایی ترین اتفاق آن به عنوان یک خبر ویژه مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد. دربی پایتخت یعنی ویترین و نماد فوتبال ایران. با این توصیف به نظر شما کدام تیم برنده است؟ پرسپولیس، استقلال یا هیچ کدام؟!!

***

کری ها شروع شده، قرمزها به بردهای حماسی خود می بالند اما… به راستی استقلال با آن همه بزرگی و افتخاراتی که داشته به کدام حماسه در دربی ها می تواند ببالد؟ چه سوال جالبی به ذهنم خطور کرد؟ شاید تصور کنید این همه مقدمه چینی بهانه ای بوده برای کری خوانی اما تاریخ را که نمی شود تحریف کرد. می شود؟

همین سوال که استقلال به کدام حماسه می تواند ببالد خود می تواند بیانگر یک واقیعت تاریخی باشد. حقیقتی که با زبان بی زبانی می گوید: دربی یعنی عظمت پرسپولیس و حماسه سازی سرخ ها و باخت های غیرقابل جبران آبی ها و بردهای مساله دار و نهایتا پناه بردن شان به جعل تاریخ و اعداد یا پناه بردن به بردهای حماسی ای که در خیالات هم نمی گنجد. ادامه این مطلب برگرفته از آرشیو دربی هاست. با ما همراه باشید لطفا.

***

برد شش بر صفر پرسپولیس در شانزده شهریور 52. برتری چهار بر یک سرخ ها در بهمن سال 1350، نباختن پرسپولیس نه نفره (از دقیقه سی و پنج) به استقلال در مهرماه سال 1378 و برد پرسپولیس با هت تریک ایمون زاید در سال 90 در حالی که پرسپولیس ده نفره بود و در ده دقیقه توانست باخت دو بر صفر را به برد سه بر دو تبدیل کند از جمله بردهای حماسی و تاریخ ساز قرمزها در دربی هاست، اما واقعیت این است که استقلال هرگز چنین بردهای حماسی نداشته است تا جایی که استقلالی ها برای خالی نبودن عریضه در قبال نماد شش پرسپولیسی ها به نشانه چهار برد متوالی عدد چهار را نشان می دهند در حالی که استقلال پس از پیروزی در دربی های 69 تا 71 در دربی 72 تن به تساوی دو بر دو مقابل پرسپولیس داد و هرگز چهار برد متوالی نداشت تا هواداران پرسپولییس و ما در روزنامه پیروزی لقب "چهار جعلی" را در قبال این تحریف تاریخی و آشکار بکار ببریم.

***

نگاهی به تاریخچه نتایح دربی های پایتخت نشان می دهد مهمترین، پرگل ترین و قاطع ترین برد آبی ها در دربی ها برد سه بر صفر در سال 1356 بوده که اگر بخواهیم این برد را یک حماسه کوچک هم تلقی کنیم باید این را هم بگوییم که پرسپولیس نه یکبار بلکه دو بار و در سالهای 65 و 76 توانسته بردهایی با نتیجه سه بر صفر را با سرمربیگری بزرگانی چون علی پروین و حمید درخشان جشن بگیرد. به دیگر آمارها هم اشاره نمی کنیم و فقط گذرا می گوییم رکورد بیشترین تعداد بازی و مربیگری در دربی ها در اختیار پروین است، گل زنترین بازیکن دربی ها هنوز هم زنده یاد صفر ایرانپاک است و یا اینکه فقط دو بازیکن پرسپولیس (بهزادی و زاید) در تاریخ بازی های شهرآورد توانسته اند هت تریک کنند.

***

شاید تنها برتری استقلال در تاریخ شهرآورد را بتوان 24برد آبی ها در نقطه مقابل 20برد پرسپولیس دانست اما این برتری با انواع اما و اگر همراه بوده که از جمله می توان به سه بر صفر برنده شدن استقلال در سه بازی با حکم فدراسیون فوتبال دانست.

در این سه بازی دو بار پرسپولیسی ها در واکنش به اشتباهات داوری عجیب به نفع تاج در سال 48 و 49 زمین را در حالی ترک کردند که در یک بازی تاج با یک گل از پرسپولیس پیش بود و در یک دیدار دیگر بازی با مساوی یک بر یک در جریان بود اما اشتباهات داوری آن چنان عرصه را بر سرخ ها تنگ کرده بود که ترجیح دادند در دقیقه 75 بازی را در جدالی نابرابر ترک کنند.

در سال 73 نیز استقلال در حالی به لطف حکم کمیته انطباطی سه بر صفر برنده اعلام شد که بازی تا دقیقه 88، دو بر دو مساوی بود اما هجوم تماشاگران به میدان برد را برای آبی ها رقم زد. آن هم در حالی که چند سال قبل و در دربی بیست و دوم نیز بازی بخاطر هجوم تماشاگران نیمه کاره ماند اما این بار چون استقلال یک بر صفر پیش بود بازی را با همان نتیجه در دقیقه 75 به پایان رساندند. با این اوصاف به نظر شما چهار برد بیشتر آبی ها در تاریخ دربی را می توان یک برتری تلقی کرد؟

***

دربی دیگری در راه است و با توجه به اتفاقات عجیب داوری در فصل جاری این سوال به ذهن خطور می کند که تیم تحت هدایت بهرام افشارزاده مدیر کل حوزه سرپرستی وزارت ورزش و مدیرعامل استقلال با مربیگری پرویز مظلومی همچون سایر دیدارهای فصل جاری از اشتباهات محرز داوری منتفع و پرسپولیس همچون اغلب بازی های امسال از اشتباهات داوران متضرر می شود؟ بهره بردن استقلال از این اشتباهات به اندازه ای بوده که بدون تردید می توان استقلال را صدر نشین مجازی لیگ برتر دانست چرا که طی ده هفته گذشته داورانی چون اکبریان و زرگر چهار و دو جلسه به خاطر اشتباه داوری به نفع استقلال از قصاوت در لیگ برتر محروم شده اند و در نقطه مقابل نیز داورانی چون جهانبازی و ترکی یک حلسه،فعانی و صالحی سه جلسه و زرگر چهار جلسه به واسطه اشتباه آشکار و مسلم به ضرر پرسپولیس حق قضاوت در مسابقات لیگ برتر را نداشته اند.در این شرایط آیا می توان استقلال را صدرنشین واقعی لیگ دانست؟

آیا پرسپولیسی ها حق ندارند نگران داوری این دربی باشند؟ آیا استقلال باز هم به طرز عجیبی از اشتباهات سریالی داوران در دربی های سال های اخیر بهره مند خواهد شد؟ بد نیست خیلی گذرا نگاهی بیندازیم به داوری دربی های چند سال اخیر که اتفاقا پرویز مطلومی به برد در این بازی ها همچون صدرنشینی کاذب امسال می بالد.
***

در دربی 69 استقلال با مربیگری پرویز مظلومی در حالی با یک گل پیروز میدان شد که داور گل سالم محمد نوری را با اشتباه کمک داور جنجالی مردود اعلام کرد و روزنامه علی فتح اله زاده مدیر عامل وقت هم با فتو شاپ کردن صحنه گل نوری سعی در آفساید جلوه دادن گلی داشت که همه کارشناسان داوری آن را سالم می دانستند.
در دربی هفتاد به گفته همه کارشناسان داوری پنالتی محرز روی غلامرضا رضایی نادیده گرفته شد و گلر استقلال هم در این صحنه اخراج نشد تا آبی ها با مظلومی به دومین برد متوالی دست یابند. در دربی هفتاد و سه و پس از مثبت اعلام شدن تست دوپینگ میثم حسینی و مهدی امیرآبادی تشت رسوایی آبی ها نمایان شد و با مصاحبه هایی که مربیان، بازیکنان و پزشک استقلال داشت مشخص شد که همه بازیکنان تیم از مکمل آلوده به مواد نیروزا و منجر به دوپینگ جک تری دی استفاده کرده اند و بلاشک اگر بعد از بازی از همه شاگردان مظلومی تست دوپینگ گرفته می شد آزمایش همه آنها مثبت اعلام می شد. بماند که همان دربی (دربی73) در شرایطی با تصمیم سازمان لیگ به بهانه عدم امکان برگزاری دو بازی در 48ساعت در استادیوم آزادی دو هفته زودتر برگزار شد که بواسطه تغییر زمان بازی پرسپولیس نتوانست از پنج بازیکن فیکس و اصلی خود به دلیل محرومیت و مصدومیت استفاده کند. در دربی هفتاد و پنج نیز پنالتی مسلم روی بنگر در شرایطی نادیده گرفته شد که نکونام پیراهن او را در محوطه جریمه پاره پاره کرد و از اخراج هم بواسطه عدم اشراف داور به صحنه در امان ماند. در دربی 76 اما بنا به گفته علی خسروی، سیدرضا غیاثی و نوذر رودنیل سه پنالتی مسلم پرسپولیس در تقابل گل محمدی و قلعه نوعی نادیده گرفته شد.این اشتباهات با اخراج نشدن امیرحسین صادقی و نادیده گرفته شدن پنالتی محرز روی عالیشاه در دو فصل گذشته تداوم یافته و حالا که استقلال به لطف اشتباهات سریالی داوران صدر جدول را فتح کرده جلوه دیگری دارد. آیا در این دربی سنت شکنی شده و حق به حقدار می رسد؟

***

دربی دیگری در راه است اما کاملا متفاوت با همه دربی ها. اولین دربی بدون هادی نوروزی بوی غم می دهد. ضایعه درگذشت هادی چنان اهالی فوتبال را رنجیده خاطر کرده و دل نازک کرده که حتی بنگر و حنیف هم تصمیم گرفته اند قدر فوتبالدوستان را بدانند و با کری خواندن ها دلی را به درد نیاورند.دقیقه 24 این دربی یعنی یک استادیوم اشک و حسرت. آبی ها که برای گرامیداشت یاد و خاطره "هادی گل" سنگ تمام گذاشته و برای تسلی خاطر به خانواده این عزیز از دست رفته از هیچ تلاشی دریغ نکردن در دقیقه 24 همنوا و همصدا با پرسپولیسی ها فریاد "هادی جان روحت شاد" سر خواهند داد.
هادی سفرکرده ای که در دربی ها با سه گل و سه پاس گل نام خود را در زمره تاریخ سازان شهرآورد پایتخت به ثبت رساند اما آنقدر نجیب و بی حاشیه بود که هیچ گاه برای استقلالی ها کری نخواند. او به حدی از حاشیه و مصاحبه گریزان بود که به رغم این همه درخشش در دربی ها حتی به اندازه بازیکنی که دو گل در دربی ها زده نام خودش را بر سر زبانها نینداخت. کاپیتانی که با زدن دو گل در دربی هفتاد و دو طلسم بردهای متوالی استقلال با مظلومی را شکست و بازی را به تساوی کشاند. قهرمان با اخلاقی که می خواهند روی سنگ مزارش بنویسند "ستاره ای که هرگز فراموش نخواهد شد".
و چه زیباست اگر پرسپولیسی ها هم برای جبران این همدلی و ابراز همدردی آبی دلان در دقیقه یک و 9 بازی با فریادهای خود یاد و خاطره زنده یاد ناصر حجازی دروازه بان بی بدیل فوتبال ایران و شادروان غلامحسین مظلومی که به حق به ایشان لقب "جنتلمن فوتبال ایران" دادیم را گرامی بدارند. آیا این پیشنهاد ما با استقبال کانون و هواداران پرسپولیس مواجه خواهد شد؟!

***
آری، دربی دیگری در راه است اما فارغ از همه کری خوانی ها که نمک فوتبال و یک اصل در دربی هاست امیدواریم به حرمت هادی نوروزی این شهرآورد که می تواند یکی از زیباترین و پرگل ترین شهرآوردها باشد عاری از هرگونه بی اخلاقی و جنجالی به پایان برسد و اگر این دوئل برنده ای دارد پیروز میدان آنی باشد که حقش است. دربی بدون کاپیتان انگار گمشده ای دارد. انگار این دربی هم یک حماسه است. حماسه ای در فراق 24 ابدی مان.

حسین قدوسی / اختصاصی پرسپولیس نیوز

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)