خبر سرخ: ترکیب اولیه پرسپولیس در بازی قهرمانی لیگ بیستم فقط یک بازمانده از تیم قهرمان لیگ شانزدهم داشت.

از طعنه‌ها و اتهامات بی‌اساسی که با بهانه دخالت وزیر و وکیل به قهرمانی‌های پرسپولیس زده می‌شود که بگذریم، در محافل رسمی‌تر و منطقی‌تر بیشترین کیلدواژه‌ای که در تعریف علت قهرمانی پرسپولیس استفاده می‌شود ثبات است و از نبود آن در سایر تیم‌ها گله می‌شود.

البته که این تعریف بیراهی هم از علت اصلی قهرمانی پرسپولیس نیست اما مصداق‌هایی که به آن نسبت داده می‌شود با واقعیت نزدیک نیست. پرسپولیس در این سال‌ها هرگز در زمینه مدیریت، کادرفنی و بازیکنان ثبات نداشته و بسیاری از سرمایه‌های ارزشمند خود را از دست داده است.

تیمی که دیروز برای پنجمین بار متوالی جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر برد در ترکیب اصلی خود تنها یک بازیکن مشابه با تیم قهرمان لیگ شانزدهم داشت و ۱۱ بازیکن از فهرست ۲۲ نفره آن اولین جام خود را با پرسپولیس به دست آوردند.

در طول همین ۵ سال، پرسپولیس ۶ مدیرعامل به خود دید، مربی پرافتخار خود برانکو را از دست داد و جانشین او کالدرون هم به دلیل عدم پرداخت دستمزد قراردادش را فسخ کرد و جایش را به یحیی گل محمدی داد و بهترین ستاره‌هایش با رقم‌های چندین میلیون دلاری در لیگ‌های عربی و اروپایی خرید و فروش می‌شوند، اما توانست از نیروهای داخلی بهترین بازیها را بگیرد و بازیکنان تیمهای میانه جدولی را به تیم خود بیاورد و با تزریق همین تفکر حرفه‌ای از آنان قهرمان بسازد.

هواداران تیم‌های رقیب نداشتن ثبات را علت ناکامی تیم‌های خود می‌دانند اما نمی‌خواهند باور کنند با حیاکن رهاکن گفتن علیه مربی برنده، بستن راه بر اتوبوس تیم مدعی قهرمانی، پرتاب گلوله برفی به سمت کاپیتان‌های تیم و… خودشان یکی از عوامل بی‌ثباتی تیم‌هایشان بوده‌اند.

در سمت مقابل اما هواداران پرسپولیس حتی به یک دندان پزشک ناشناس ۸ ماه فرصت دادند تا خودش را اثبات کند و تا وقتی بی کفایتی‌اش را کف خیابان فریاد نزد علیه‌اش شعار ندادند و با ماه‌ها گل نزدن و ناکامی بازیکنان خود هم کنار می‌آیند.

آن چه که در پرسپولیس این سال‌ها ثبات داشته تفکر قهرمانی و میل به پیروزی بوده، تیمی که چند روز قبل جام با اعتباری مثل سوپرجام فوتبال ایران را به چنگ آورده بلافاصله جشن و پایکوبی را فراموش می‌کند و تشنه‌تر از قبل سراغ جام بعدی را می‌گیرد و در کمال قدرت به آن دست پیدا می‌کند. در نمونه‌های مشابه اما کسب یک جام حذفی یا برد در یک مسابقه حساس دربی به سقف آرزوی تیم‌های رقیب تبدیل شده و تا مدتها مشغول گیتار زدن و حواشی قبل و بعد آن می‌شوند.

پرسپولیس ۲۰ سال دیرتر از رقیب دیرینه تاسیس شده اما ۱۴ بار لیگ سراسری ایران را به دست آورده و حتی پس از سالها ناکامی تا قبل از این پنچ گانه تاریخی با برتری ۹ بر ۸ مقابل استقلال در لیگ‌های سراسری همواره پرافتخارترین تیم ایران بوده و بدیهی است همیشه به قهرمانی‌های بیشتر فکر کند و از کسب افتخار سیر نشود.

*حسن مهدوی

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)