سرمربی پیشین تیم فوتبال منچستریونایتد که در ۲۶ سال حضورش در این تیم موفق به کسب ۳۸ عنوان قهرمانی در رقابت‌های مختلف شد رموز موفقیت خود را فاش کرد.

به گزارش تسنیم، سرالکس فرگوسن، سرمربی پیشین تیم فوتبال منچستریونایتد در مصاحبه‌ای که در شماره اکتبر نشریه «Harvard Business School» داشته رموز موفقیت خود را اینگونه فاش کرده است:

1- شروع از پایه

فرگوسن: از زمانی‌که هدایت منچستریونایتد را به عهده گرفتم یک چیز را آموختم: «باید باشگاه را از نو می‌ساختم برای همین شروع به زیرسازی کردم».

2- جرات زیرسازی داشتن

فرگوسن: معتقد بودم که چرخه موفقیت تیم 4 ساله است و بعد از آن نیاز به تغییراتی در تیم خواهد بود. برای همین سعی می‌کردیم تا 3 یا 4 سال آینده تیم را تجسم کنیم و بر اساس آن تصمیمات لازم را بگیریم. به لطف سالیان زیادی که در اولدترافورد بودم از عهده برنامه‌ریزی زودتر از موعد بر می‌آمدم.

3- وضع استاندارهای سطح بالا و موظف کردن بازیکنان برای پیروی کردن از آنها

فرگوسن: تمامی موفقیت‌هایی که ما به دست آوردیم حاصل استاندارهای سطح بالایی بود که در باشگاه وضع کردیم. این استانداردها را در ساختن تیم، آماده‌سازی تیم و گفت‌و‌گوهای انگیزشی مورد استفاده قرار دادیم. ابتدا از بازیکنان بزرگ تیم و سپس از دیگر بازیکنان انتظار داشتم که این استانداردها را رعایت کنند.

4- هرگز کنترل را از دست ندادن

فرگوسن: هرگز به کسی اجازه نمی‌دادم که از من قدرتمندتر باشد. اگر روزی می‌آمد که کنترل تیم از دستم  خارج و به دست بازیکنان منچستریونایتد می‌افتاد، اگر بازیکنان تصمیم می‌گرفتند که چگونه تمرین کنند، اگر بازیکنان تصمیم می‌گرفتند که چه روزهایی تمرین کنند یا نکنند و چه قوانین و تاکتیک‌هایی باشد آن وقت شاهد منچستریونایتدی که حالا می‌شناسید نبودید.

5- انتقال پیام با در نظر گرفتن شرایط

فرگوسن: کسی خوشش نمی‌آید که مورد انتقاد قرار بگیرد و افراد در مقابل تشویق واکنش مثبت نشان می‌دهند. در عین حال گاهی اوقات نیاز است که اشتباهات را هم گوشزد کنید. برای همین باید در زمان‌های مختلفی نقش‌های متفاوتی به خود بگیرید. گاهی اوقات باید نقش یک دکتر، گاهی نقش یک معلم و گاهی نقش یک پدر را بازی کنید.

6- آماده شدن برای پیروزی

فرگوسن: پیروزی در ذات من است و گزینه دیگری برایم وجود ندارد. آدمی اهل ریسک هستم و شما در دقایق پایانی بازی تیم‌هایم می‌توانستید این موضوع را به خوبی لمس کنید. تمامی تیم‌های من پشت‌کار بالایی داشتند و دست از تلاش نمی‌کشیدند. این ویژگی فوق‌العاده‌ای است که یک تیم باید داشته باشد.

7- تکیه بر قوه بینایی

فرگوسن: همیشه حضورم و قوه بینایی‌ام در منچستریونایتد با من بود و شما با نگاه کردن می‌توانید چیزهایی به دست آورید که خیلی ارزشمند هستند. گاهی اوقات زمانی که بازیکن فکر می‌کرد که وضعیت خوبی دارد حتی با نگاه کردن می‌توانستم بگویم که مصدوم است.

8- تطبیق‌سازی را هیچگاه متوقف نکنید

فرگوسن: زمانی‌که کارم را شروع کردم خبری از مدیر برنامه و این چیزها نبود. با وجود اینکه تلویزیون بازی‌ها را به تصویر می‌کشید ولی رسانه‌ها بازیکنان را مثل حالا در حد ستاره‌های سینما به عرش نمی‌بردند و به دنبال اخبار آنها نبودند. حالا بازیکنان خیلی جان‌دوست‌تر شده‌اند و نسبت به فوتبالیست‌های 25 سال گذشته خیلی شکننده‌تر هستند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)