خبرگزاری پرسپولیس : پرسپولیس و سپاهان تاکنون 55 بار در لیگ و جام حذفی به مصاف هم رفته اند و نبرد دو تیم در سال های اخیر در جام حذفی و لیگ برتر تعیین کننده و سرنوشت ساز در قهرمانی بوده است.

از 55 بازی دو تیم برخی از بازی ها تاریخی و به یاد ماندنی شده اند.  گل 10 دیدار کلاسیک دو تیم را یادآوری می کند:

سپاهان 2- پرسپولیس 1( لیگ برتر فصل 88-89)

در روزی که بارش برف زمین فولادشهر را سپیدپوش کرده بود، پرسپولیس و سپاهان یکی از بازی های زیبای فصل را به نمایش گذاشتند. این بازی که اوج بدشانسی پرسپولیس بود، در نهایت با پیروزی سپاهان همراه بود. ابراهیم توره در دقیقه 26 سپاهان را پیش انداخت و تا قبل از پایان نیمه اول شیث رضایی از پرسپولیس اخراج شد. پرسپولیس در دقیقه 56 با ضربه سر سپهر حیدری بازی را مساوی کرد و 4 دقیقه بعد عادل کلاه کج اولین ضربه پنالتی پرسپولیس را به دستان رحمتی زد. اما دو دقیقه پایانی بازی پر از اتفاقات مهم بود: ابتدا عقیلی در دقیقه 89 از روی نقطه پنالتی دروازه پرسپولیس را گشود و یک دقیقه بعد هادی نوروزی دومین پنالتی پرسپولیس را به دستان رحمتی زد تا مهدی رحمتی یک روز به یاد ماندنی را با مهار دو ضربه پنالتی پشت سر گذاشته باشد.

پرسپولیس 3- سپاهان 2( لیگ برتر فصل 87-88)

آخرین باری که پرسپولیس موفق به شکست سپاهان در لیگ شد به روز 5 آبان 87 بازمی گردد که در یک دیدار جذاب و تماشایی با نتیجه 3-2 پیروز شد. کریم باقری در دقیقه 17 قفل دروازه سپاهان را شکست که این هزارمین گل پرسپولیس در تاریخ لیگ بود. اما عماد رضا در دقایق 28 و 34 دو گل به پرسپولیس زد تا در نیمه اول سپاهان برنده باشد. اما درخشش نیکبخت واحدی در نیمه دوم و دو گلی که زد باعث شد پرسپولیس بازی را 3-2 برنده شود. دوکارموی برزیلی که دو فرصت گل عالی را در اواخر بازی از دست داد بود، با چشمان گریان راهی رختکن شد.  پرسپولیس بعدها یک بار سپاهان را در جام حذفی از پیش رو برداشت وقهرمان این رقابت ها شد.

پرسپولیس 2- سپاهان 1( لیگ برتر فصل 86-87)

شاید هیجان انگیزترین و تاریخی ترین بازی دو تیم تا امروز نبرد سرنوشت ساز قهرمانی لیگ هفتم در 28 اردیبهشت 87 در ورزشگاه آزادی باشد. پرسپولیس باید حتماً با برد بازی را تمام می کرد تا قهرمان شود، اما سپاهان با یک تساوی هم قهرمان می شد. بازی در میان تشویق های هواداران پرشمار قرمز پوش آغاز شد و محسن خلیلی با یک ضربه تماشایی در دقیقه 17 پرسپولیس را پیش انداخت، اما احسان حاج صفی در دقیقه 30 با یک شوت از راه دور بازی را مساوی کرد. لحظات تلف شده نیمه دوم هم بدون رد و بدل شدن گلی در حال پایان بود که سپهر حیدری روی یک سانتر با ضربه سر دروازه سپاهان را فرو ریخت و 100 هزار تماشاگر را به هوا فرستاد!

پرسپولیس 1- سپاهان4 (نیمه نهایی جام حذفی 85-86)

سرخپوشان پایتخت با ضربه پنالتی دقیقه 60 فرزاد آشوبی فقط 4 دقیقه تا فینال فاصله داشتند، اما اشتباه آشکار محسن قهرمانی در اعلام پنالتی برای سپاهان باعث شد تا هادی عقیلی بازی را در دقیقه 86 مساوی کند. بازی به وقت اضافه کشید و در نیمه دوم وقت اضافی بود که محمود کریمی آتش بازی خود را شروع کرد و در فاصله 8 دقیقه یک هت تریک تاریخی را ثبت کرد تا پرسپولیس با شکست 4-1 از جام حذفی خداحافظی کند. این شکست باعث خداحافظی مصطفی دنیزلی و حتی محمدحسن انصاری فر از پرسپولیس نیز شد.

پرسپولیس 3- سپاهان 3( لیگ برتر فصل 82-83)

یکی از تماشایی ترین بازی های دو تیم و حتی لیگ برتر در 8 مهر 82 در ورزشگاه آزادی رقم خورد. پرسپولیس با مربیگری بگوویچ با ضربه سر رضا جباری پیش افتاد، اما اصغر طالب نسب بازی را مساوی کرد و دو دقیقه بعد خطای خان محمدی روی طالب نسب یک ضربه پنالتی برای سپاهان به ارمغان آورد که بزیک آن را تبدیل به گل کرد. بزیک در آغاز نیمه دوم نیز یک بار دیگر دروازه پرسپولیس را باز کرد تا پرسپولیس کهکشانی به شکست دیگری نزدیک شود. دقیقه 52 علی سلمانی روی سانتر ابراهیم اسدی نتیجه را 3-2 کرد و در نهایت شوت عیسی ترائوره در دقیقه 75 گل سرخپوشان را رقم زد تا این بازی تماشایی و هیجان انگیز با تساوی 3-3 به پایان برسد.

سپاهان 2- پرسپولیس 1(لیگ برتر فصل 81-82)

بعد از شکست استقلال در هفته دوم، این بار و در هفته نهم سپاهانی ها آمده بودند  ثابت کنند 7 برد پیاپی آنها اتفاقی نبوده و آنها قصد دارند در لیگ ایران سنت شکنی کنند. بازی در حضور تماشاگران پرشمار نقش جهان آغاز شد و ادموند بزیک برای اولین بار دروازه تیم سابقش را گشود. محرم نویدکیا کاپیتان جوان زردپوشان از روی نقطه پنالتی گل دوم را زد تا گل علی انصاریان بی اثر شود. بدین ترتیب هشتمین برد پیاپی سپاهان در لیگ برتر ثبت شد و آنها فرار خود به سوی قهرمانی را آغاز کردند که در نهایت نیز به آن دست یافتند.

سپاهان 1- پرسپولیس صفر(لیگ آزادگان فصل 77-78)

پرسپولیس بعد از بازگشت مجدد علی پروین به نیمکت این تیم راهی اصفهان شد تا دومین برد پیاپی خود را جشن بگیرد. علیرضا صادقی جو داور این بازی بود که یک پنالتی برای پرسپولیس گرفت، اما در کمال تعجب احمدرضا عابدزاده دروازه بان پرسپولیس پشت ضربه پنالتی قرار گرفت تا اولین دروازه بان گلزن تاریخ لیگ شود. ضربه پنالتی او از بالای دروازه پطروسیان راهی بیرون شد و در دقیقه 59 لئون استپانیان با یک ضربه تماشایی دروازه عابدزاده را گشود تا پرسپولیس و علی پروین دست خالی راهی تهران شوند.

سپاهان صفر- پرسپولیس 1( یک چهارم نهایی جام حذفی 77-78)

دیدار دو تیم در تهران با نتیجه 2-2 تمام شده بود و حالا سپاهان فرصت آن را داشت که با یک نتیجه تساوی دلخواه به نیمه نهایی برسد. اصفهانی ها با حضور بازیکنانی مثل مجید بصیرت ، عبدالله ویسی، احمد مومن زاده و آرمناک پطروسیان رویای صعود داشتند، اما ادموند بزیک با یک ضربه سر تماشایی دروازه سپاهان را در ورزشگاه 22 بهمن گشود تا پرسپولیس ضمن صعود به نیمه نهایی جام حذفی، پس از 25 سال سپاهان را در خانه اش شکست دهد.

سپاهان 1- پرسپولیس صفر( لیگ آزادگان فصل 72-73)

از اولین رویارویی دو تیم تا روزی که سپاهان موفق به شکست پرسپولیس شد، 22 سال فاصله بود! سپاهان که بعد از نتایج ضعیف در این فصل فیروز کریمی را برکنار کرده بود، با مربی بومی و بازیکن سابق خود امیرحسین شاهزیدی به مصاف پرسپولیسی رفت که بعد از کناره گیری پروین در بدترین روزهای خود بسر می برد. سپاهان با ضربه پنالتی بازیکن 18 ساله خود یعنی حمید مطهری دروازه پرسپولیس را گشود و به اولین برد تاریخ خود مقابل پرسپولیس دست یافت. پرویز برومند در این بازی دروازه بان سپاهان بود.

پرسپولیس 6- سپاهان صفر(لیگ ایران فصل 50-51)

در فاصله چند ساعت تا آغاز سال 1351 پرسپولیس در امجدیه سپاهان نگون بخت را گلباران کرد و با 6 گل آنها را راهی اصفهان کرد. این بهترین برد تاریخ پرسپولیس مقابل سپاهان است. همایون بهزادی مرد اول آن بازی بود که دو گل تماشایی را به سپاهان زد و محمود خوردبین، اصغر ادیبی، علی پروین و رضا وطن خواه نیز 4 گل دیگر پرسپولیس را به سپاهان زدند.


 

 

 

 

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)