خریدار سهام تراکتور در آستانه مالکیت دوگانه/ميلياردر مرموزي كه چيزهاي زيادي درباره اش مي‌گويند


مرجع خبری پرسپولیس : شكست مقابل سپاهان نوين و نااميدي كامل استيل‌آذين از راهيابي به جمع تيم‌هاي حاضر در هشتمين دوره ليگ برتر حرفه‌اي، پايان بلندپروازي‌هاي آقاي ميلياردر نبود.

 

سوت پايان مسابقه كه به صدا درآمد علي پروين با چشماني سرخ و چهره‌اي برافروخته ورزشگاه را ترك كرد و هوادارانش هم «سلطان، سلطان»گويان پشت‌سر او راه افتادند. در بعدازظهر گرم و سوت و كور ورزشگاه دستگردي، حسين هدايتي ماند و تيم گرانقيمتي كه روي چمن‌ها ولو شده بود. علي پروين رفت، درست مثل زماني كه قيد سرخپوشان و آذربايجان را زد و پس از آن ديگر نامي از اين تيم‌ها نشنيديم.

ريسك سرمايه‌گذاري در فوتبال ايران و قوانين مالي نامتعارف حاكم بر آن معمولا در حداقل زمان ميلياردرهايي را كه مدت‌هاست با پديده‌اي تحت عنوان ضرر مالي مواجه نشده‌اند، فراري مي‌دهد اما حسين هدايتي انگار يك استثناست. هوك كشنده علي پروين، ميلياردر تازه‌وارد را از رينگ خارج نكرد. او در ميانه‌هاي شمارش معكوس داور از جا برخاست و براي تصاحب عنوان «سلطان رينگ» زياد انتظار نكشيد.

كنكاش در زندگي حسين هدايتي با صيد نكات دندان‌گيري همراه نمي‌شود و هرچه در اين عرصه مطرح است ده‌ها اما و شايد و اگر را شامل مي‌شود.

 

آنچه چهره مرموزتري را از مرد همه‌كاره اين روزهاي فوتبال ايران مي‌سازد، مردي كه وقتي دستش را به جيب فرو مي‌برد حتي كورترين و سرسخت‌ترين گره‌ها را هم باز مي‌كند.

روزنامه‌هاي تركيه‌اي روزهای گذشته نوشتند مذاكره فدراسيون فوتبال ايران با فاتح تريم توسط شخصي به‌نام حسين هدايتي راهبري مي‌شود و صحبت از رد و بدل شدن چهار ميليون يورو در ميان است. هنوز سرگيجه ناشي از اين خبر به پايان نرسيده بود كه شركت استيل‌آذين ايرانيان 34 درصد سهام تراكتورسازي را خريد تا ثابت شود جاه‌طلبي‌هاي هدايتي را نبايد تنها در مالكيت يك باشگاه پر زرق و برق ليگ برتري خلاصه كرد. سرنخ اكثر پول‌هاي درشتي كه در فوتبال ايران جابه‌جا مي‌شود در دست حسين هدايتي است و به‌نظر مي‌رسد حساب شخصي او از ارگان‌ها و سازمان‌هايي كه سالانه ميلياردها تومان بودجه دولتي دريافت مي‌كنند پر و پيمان‌تر است.

استيل‌آذين كارخانه كوچك و جمع‌و‌جوري بود كه ميله پرده توليد مي‌كرد و چرخ امرار معاش خانواده هدايتي را مي‌چرخاند. هدايتي بزرگ پسرش حسين را در نوجواني وارد كارخانه كرد تا به اصطلاح كار را ياد بگيرد و در آينده راه پدر را ادامه بدهد. حسين 22ساله بود كه پدر از دنيا رفت و پسر تصميم گرفت سر و شكلي تازه به استيل‌آذين بدهد. او روابط عمومي فوق‌العاده‌اي داشت و فراز و نشيب‌هاي تجارت و سرمايه‌گذاري را خوب مي‌شناخت.

هنوز از 25 سالگي عبور نكرده بود كه ساختمان‌سازي را هم وارد برنامه شغلي‌اش كرد و چند سال بعد از سودهاي كلان به‌دست آمده تاسيس يك كارخانه توليد فولاد را در دستور كار قرار داد. حسين هدايتي با سرعتي باورنكردني به سمت ميلياردر شدن پيش مي‌رفت اما كسي تصور نمي‌كرد او در آينده‌اي نزديك به يكي از تصميم‌گيرندگان اصلي فوتبال ايران تبديل شود.

قبل از هدايتي مديراني مثل علي شفيع‌زاده و ناصر شفق با پشتوانه مالي قابل‌اعتنا وارد فوتبال شدند اما گردوخاكي كه آنها به‌پا كردند خيلي زود فرو نشست و دوران كاسه چه‌كنم؟ چه‌كنم؟ به‌دست گرفتن و فرار از تعهدات مالي فرا رسيد. امروز علي شفيع‌زاده به‌دليل كثرت بستانكار، زندگي در آن سوي مرزها را ترجيح مي‌دهد و ناصر شفق اصول كسب شهرت، كم‌خرج كردن و زياد به‌دست آوردن در فوتبال ايران را فرا گرفته است.

حسين هدايتي اما شبيه هيچ‌كدام از اينها نيست. وقتي علي پروين از همكاري با تيم آذربايجان استعفا داد، قرباني، مالك متمول اين تيم ضرر مالي هنگفتي را متحمل شد و بعدها در اظهارنظري گفت: «پروين كاري كرد كه ديگر حتي فوتبال تماشا نمي‌كنم.» چند سال بعد علي پروين سقوط مالي به‌مراتب سنگين‌تري را متوجه استيل‌‌آذين و هدايتي كرد اما او برخلاف آنچه در ظاهر اتفاق افتاده بود به اهداف موردنظر خود از همكاري با پروين رسيد. حالا همه فوتبال ايران حسين هدايتي را مي‌شناختند و آقاي ميلياردر خوب مي‌دانست چاه عميق و سيري‌ناپذير اين فوتبال نياز شديدي به جيب جادويي او دارد.

عدم‌صعود استيل‌آذين به ليگ برتر ناكامي ديگري را به كارنامه علي پروين اضافه كرد تا معدود تلاش‌هايي كه براي بازگرداندن او به پرسپوليس در جريان بود ناخودآگاه متوقف شود. در اين فضا حسين هدايتي آرام‌آرام به هيات‌مديره پرسپوليس نزديك شد و نقش مرد ولخرج و عاشقي كه علاقه وحشتناكي به قرمزپوش كردن ستاره‌هاي گرانقيمت دارد، ظاهر شد.

علي كريمي، رحمان رضايي، ابراهيم توره، ايوان پتروويچ و خيلي‌هاي ديگر با چك‌هاي سخاوتمندانه او پرسپوليسي شدند و رفته‌رفته فرياد زدن نام عضو متمول هيات‌مديره به عادت‌هاي سكوهاي سرخ اضافه شد. در تب‌و‌تاب دعواهاي مديريتي باشگاه پيروزي در ليگ هشتم، حسين هدايتي كه رابطه نزديكي با حاج‌اسماعيل وفايي – صاحب برند پرسپوليس- دارد تلاش كرد با تشكيل مثلث هدايتي، وفايي و مهندس عابديني تيمي به‌نام پرسپوليس را به ليگ برتر ايران برگرداند اما اختلاف‌نظرهايي كه ميان اين سه نفر ايجاد شد او را مجاب كرد كه فعلا با پيروزي ادامه بدهد.

در همين اثنا استيل‌آذين با نادر دست‌نشان در ليگ دسته اول روزهاي خوبي را سپري مي‌كرد و در آستانه صعود به ليگ برتر قرار داشت. در پرسپوليس هر اتفاق مثبتي رخ مي‌داد به‌پاي حساب بانكي هدايتي نوشته مي‌شد و حوادث نگران‌كننده سهم ساير مديران بود. آنچه اختلاف‌نظر شديد مديران باشگاه با هدايتي را موجب شد و سرانجام پس از صعود استيل‌آذين به ليگ برتر در حالي كه چك‌هاي برگشت‌خورده و مورددار سازمان تربيت‌بدني را به دوربين‌هاي تلويزيوني نشان مي‌داد از پرسپوليس كنار كشيد.

حسين هدايتي قريب به اتفاق رجزخواني‌هاي اين فصل را از همتايان پرسپوليسي خود برد. سرآمد اين پيروزي‌ها انتقال علي كريمي به استيل‌آذين بود. مردي كه مي‌گويند يك ميليارد تومان از هدايتي دريافت كرده و با پسر او در راه‌اندازي نمايندگي يكي از كمپاني‌هاي ساعت‌سازي شريك است. مالك متمول استيل‌آذين كم حرف مي‌زند، معمولا لبخند كمرنگي به لب دارد و اصول فرار از پاسخگويي به پرسش‌هاي دردسرساز را مي‌داند.

درباره او مي‌گويند براي توهين به مصطفوي ماهي 400 هزار تومان به ليدرهاي پرسپوليس حقوق مي‌داده، درباره او مي‌گويند از نظر گرايشات سياسي تابع جو سياسي بازار است و با همصنفانش همصدا مي‌شود، مي‌گويند سابقه حضور در جبهه دارد و سري در ميان سرهاي بنيانگذاران گروه‌هاي مختلف سپاه پاسداران داشته است، درباره او مي‌گويند با توجه به تمكن مالي‌اش برخي از سياستمداران تلاش كردند وارد گروه‌هاي سياسي شود اما نپذيرفت، مي‌گويند در جواني بازيكن تيم جوانان رز شهرري بوده و با فوتبال بيگانه نيست. درباره او مي‌گويند با شكست بيگانه است و ولع سيري‌ناپذيري در پول خرج كردن و سرمايه‌گذاري دارد، مي‌گويند بدهي‌هاي بزرگي به سيستم بانكي دارد اما قدرت مالي او در چرخاندن باشگاه استيل‌آذين نشاني از بدهكاري و ضعف مالي بروز نداده است.

درباره او مي‌گويند هنوز بسياري از ملاكان قديمي مشتاقند زمين‌هايشان را به حسين هدايتي بفروشند، همان مردي كه براي خريدتيم شناخته‌شده انگليسي پورت موث دورخيز كرده، به وفاداري به كساني كه به آنها همكاري مي‌كند اعتقادي ندارد و ساعت 120 ميليون توماني مي‌بندد. مردي كه مامور است فاتح تريم را جانشين دوست قديمي‌اش، افشين قطبي كند.

تهران امروز

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)