تراکتور                  پرسپولیس     __

جمعه 27/1/89، هفته سي و يكم از نهمين دوره ليگ برتر، ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز،

داور: سعيد مظفري‌زاده، كمك‌ها: حسن كامراني‌فر، مرتضي كريمي


مرجع خبری پرسپولیس : در دربی سرخای ایران پرسپوليس مي‌خواهد برنده باشد تا شانس 10 درصدي براي قهرماني و بخت كسب سهميه آسيايي را همچنان زنده نگه دارد اما حريف فرداي اين تيم، حريف سرسختي است كه در خانه و مقابل هواداران پرتعدادش خيلي سخت تسليم مي‌شود.


چهره ها: محسن خليلي

اگر كريم باقري براي مصاف تبريز آماده نشود، پرسپوليس فرمانده خود را از دست خواهد داد اما شايد بتوان در آخرين قسمت از زمين قرمزهايي كه فردا سفيد مي پوشند، اميدواري ديگري را پيدا كرد. محسن خليلي كه در نيم‌فصل دوم متحول شده و در ديدار پاياني سال 88 در همين ورزشگاه يادگار امام (ره) دو گل به پتروشيمي زده، بعد از ناكامي عجيب در ديدار با سايپا براي درخشش دوباره، اين بار در حساس‌ترين بازي هفته انگيزه مضاعفي دارد.


فرهاد خيرخواه


فرهاد خيرخواه همان مهاجمي است كه دو سال طعم گس نيمكت‌نشيني در پرسپوليس را چشيد اما امسال در تراكتورسازي فصل نسبتا موفقي را پشت سر گذاشت. خيرخواه كه در بازي رفت و پس از چند دقيقه حضور در زمين، تك گل تيمش را به ثمر رساند،
در غياب محمد حسن ابراهيمي، اميد اول گلزني تراكتورسازان به حساب مي‌آيد. البته او مثل ديدار با سپاهان در اين ديدار سرنوشت‌ساز نيز براي اين مهم انگيزه دارد.

 

تركيب احتمالي ميهمان

دروازه‌بان: ميثاق معمارزاده- مدافعان مياني: سپهر حيدري، مجتبي شيري- مدافعان كناري: جلال اكبري، عليرضا محمد- هافبك‌هاي تدافعي: تياگو فراگا، حسين بادامكي- هافبك‌هاي تهاجمي: هادي نوروزي، هوار ملامحمد و مجتبي زارع (كريم باقري)- مهاجم: محسن خليلي

 

 

پرسپوليس و تراكتورسازي تيتر بازي رفت «قرمز عليه قرمز» را در ذهن تداعي مي‌كند اما خب به خاطر حساسيت و فشردگي بازي‌ها در چهار هفته مانده تا پايان كار، اين «عليه هم بودن» شدت بيشتري يافته است.


با اين وجود شايد سابقه رويارويي دو تيم در ليگ برتر حكم به برتري پرسپوليس بدهد چرا كه اين تيم تا به حال يك بار با نتيجه يك- صفر، و دوبار با نتيجه 2- يك حريف تبريزي را شكست داده كه يك بار آن در تبريز رخ داده است. از طرفي هواداران پرسپوليس در تبريز شكست تيم محبوبشان مقابل نمايندگان فوتبال آذربايجان شرقي را سخت به ياد مي‌آورند.


هرچند مسائلي مثل چالش تراكتورسازان با فدراسيون و نيمي از تيم‌هاي ليگ برتري، غيبت احتمالي باقري در اين بازي، احتياج پرسپوليس به سه امتياز اين ديدار بعد از شكست مقابل سايپا و چندين و چند موضوع ديگر، مسابقه امروز را تحت تاثير قرار مي‌دهد اما با توجه به حضور سيل هواداران تراكتورسازي در ورزشگاه و جوي كه تبريزي‌ها به راه مي‌اندازند، شايد از اين مسابقه بتوان به عنوان یکی از سخت‌ترين بازي های نيم‌فصل دوم پرسپوليس ياد كرد.


قبل از ديدار با ملوان، هواداران پرسپوليس و غالب كارشناسان اعتقاد داشتند تازه بازي‌هاي سخت پرسپوليس شروع شده و شايد اين موضوع باعث عقب ماندن سرخ‌ها از ساير مدعيان شود. پرسپوليس از انزلي به دشواري با يك امتياز بيرون آمد و در اولين بازي سال جديد به سايپا باخت. ديدار با تراكتورسازي البته دشوارتر از هر دو بازي قبلي است. آيا پرسپوليس همچنان مدعي مي‌ماند؟


تراكتور مي‌خواهد طلسم را بشكند
غيبت كريم، دغدغه بزرگ دايي

بزرگ‌ترين مشكل پرسپوليس براي جدال بزرگ هفته قطعا عدم آمادگي كريم باقري خواهد بود، چه اگر او در لحظه آخر مهياي بازي شود به خاطر تمرين نكردن با تيم در سه چهار روز اخير احتمالا از شرايط آرماني دور خواهد بود. به اين ترتيب چالش بزرگ علي دايي، به غير از رو در رويي با تيم تر و فرز تراكتور، انگيزه‌هاي مضاعف اين تيم و مقابله با جو وحشتناك ورزشگاه، پيدا كردن جانشين مناسب و تركيبي آرماني براي عبور از اين خوان دشوار است. محروميت ابراهيم شكوري، تداوم مصدوميت شيث رضايي و عدم آمادگي ميثم بائو و عادل كلاه‌كج مهمترين مشكلات دايي براي چيدمان تركيب 11 نفره اين تيم است اما همه اينها را مي‌توان طوري جبران كرد، به غير از پيدا كردن جانشيني براي كاپيتان باقري.

 

در سوي مقابل تراكتورسازي بعد از بازي نيمه‌تمام مقابل ابومسلم و رويارويي با ياوري، تيم‌هاي پايين جدول و فدراسيون فوتبال، براي قد علم كردن دوباره به شكست پرسپوليس مي‌انديشد. فراز كمالوند براي اين بازي تنها محمد حسن ابراهيمي مهاجم اصلي خود را در اختيار ندارد و احتمالا بعد از مدت‌ها به عرفان اولروم بازي خواهد داد. جدا از اين تغيير، تراكتورسازي با سيستم هجومي 3-3-4 و تركيبي نسبتا آشنا به مصاف حريف نامدارش مي‌رود تا طلسم 3 شكست متوالي در ليگ برتر و مقابل پرسپوليس را بشكند.


نگاهي به بازي رفت پرسپوليس- تراكتورسازي

دوشنبه چهارم آبان سال 88، حدود 60 هزار نفر به استاديوم آزادي آمده بودند تا تماشاگر بازي دو تيم پرسپوليس- تراكتورسازي به قضاوت هدايت ممبيني و كمك‌هاي تقي‌پور و فرح‌نيا باشند. در اين مطلب وضعيت دو تيم را قبل از بازي، در جريان مسابقه و شرايط فعلي بررسي مي‌كنيم.


تركيب دو تيم در بازي رفت:
پرسپوليس: معمارزاده، مجتبي شيري، عليرضا محمد، سپهر حيدري، باقري‌ها، بادامكي (بائو 46)، تياگو، كلاه‌كج (مهدي شيري 69)، وسلي (نوروزي 54)، زارع، هوار
تراكتورسازي: رودباريان، نصرتي، ميرشفيعيان، اكرامي، ترشيز، كياني، پولادي، ابراهيمي (خيرخواه 77)، محبي (ابراهيم‌زاده 89)، پيمنتا، اولروم (جاسم كرار 70)


پرسپوليس با دو گل زارع (67) و هوار (85) بازي را يك-2 برد و تك گل ميهمان را هم فرهاد خيرخواه در دقيقه 4+90 زد. زارع، وسلي و هوار اخطاري‌هاي ميزبان بودند و از تراكتورسازي هم اكرامي و محبي اخطار گرفتند. پرسپوليس پس از پيروزي در بازي رفت، جايگاهش در جدول تغيير نكرد اما تراكتورسازي دو پله سقوط داشت و به رده دوازدهم جدول رفت. از تيم بازي رفت تراكتورسازي محمد نصرتي جدا شده و مهمترين تغيير پرسپوليس نسبت به آن بازي حضور علي دايي به جاي كرانچار است.

 


دایی برای اولین بار مقابل تراکتور

علی دایی سرمربی سرخپوشان پایتخت برای اولین بار در طول دوران مربیگری خود مقابل تیم تراکتورسازی تبریز قرار می گیرد.

در دوران مربیگری دایی در سایپا، تیم تراکتورسازی در لیگ برتر نبود. دایی در دوران بازیگری اش در پرسپولیس نیز فقط یک بار مقابل تراکتور قرار گرفته بود که ان بازی در فصل 73 با تساوی یک – یک خاتمه یافت. تراکتورسازی از معدود تیمهایی است که دایی موفق به گلزنی مقابل ان نشده است.


سرخپوشان بدنبال چهاردهمین برد تاریخ در تبریز

تیم پرسپولیس تاکنون 27 بار در طول تاریخ خود در مسابقات لیگ و جام حذفی در تبریز به میدان رفته است و با تیمهای تراکتور سازی، ماشین سازی، شهرداری و پتروشیمی روبرو شده است.

پرسپولیس یک بار نیز در لیگ 79 با سپاهان در تبریز روبرو شده است که آن بازی به علت اماده نبودن ورزشگاه آزادی در تبریز برگزار شد. در مجموع سرخپوشان در تبریز 13 برد، 10 تساوی و 4 باخت کسب کرده اند. پرسپولیس مقابل تراکتورسازی، ماشین سازی و شهرداری در تبریز یک بار شکست خورده است. پرسپولیس در اخرین حضورش در تبریز، اسفندماه گذشته مقابل پتروشیمی در جام حذفی به میدان رفت و 2-1 پیروز شد.

این تیم  در طول تاریخ خود تاکنون 3 بار در ورزشگاه یادگار امام تبریز به میدان رفته است. سرخپوشان اولین بار در سال 75 در ورزشگاه یادگار تبریز مقابل تراکتورسازی قرار گرفتند و به تساوی یک – یک دست یافتند. در همان فصل پرسپولیس مقابل ماشین سازی در این ورزشگاه 2-1 باخت. آخرین بازی پرسپولیس در ورزشگاه یادگار امام نیز دیدار سال گذشته مقابل پتروشیمی تبریز بود که این بازی را 2- یک برد.

همچنین اخرین شکست پرسپولیس در تبریز مقابل تیمهای تبریزی به سال 76 برمی گردد که پرسپولیس از شهرداری تبریز شکست خورد. سرخپوشان پایتخت با رکورد 13 سال بدون باخت در تبریز، در هفته سی و یکم لیگ برتر در تبریز به مصاف تراکتور سازی می روند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)