پرسپوليس امسال، نتيجه نقل و انتقالات پارسال

مرجع خبری پرسپولیس : پرسپوليس در فصل 89-88 هيچ‌گاه نتوانست خود را در كورس قهرماني مطرح كند و دليل اين مساله را بايد در اتفاقاتي جست‌وجو كرد كه ابتداي فصل رخ داد.

پرسپوليس در فصل نقل و انتقالات موفق ظاهر نشد و داستان‌هاي امضاي قرارداد در يك توليدي پوشاك و مسائلي كه در مطبوعات و رسانه‌ها مطرح مي‌شد، امروز آثار سوء خود را نشان داده است.


وقتي به ليست بازيكنان جدا شده از پرسپوليس توجه مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه مديران سابق پرسپوليس نه فقط در جذب يار جديد بلكه در حفظ بازيكنان خوب و با كيفيت اين تيم هم ضعيف عمل كردند تا به يكباره پرسپوليس خالي از بازيكن خوب و باتجربه شود چرا كه شرايط بازي در پرسپوليس متفاوت با ساير تيم‌ها است و بازيكنان اين تيم سواي توانايي فني بايد توانايي تحمل جو پرسپوليس، حاشيه‌ها و مسائل مربوط به تماشاگران را داشته باشند؛ مساله‌اي كه در جذب بازيكنان جديد به آن توجه نشد تا سرانجام كار به اينجا برسد.


وقتي سياهه بلند بازيكنان جدا شده از پرسپوليس را ملاحظه مي‌كنيم، نكات جالبي برايمان روشن مي‌شود. علي كريمي، پژمان نوري، ابراهيم توره، ايوان پتروويچ، مازيار زارع، نيكبخت، رحمان رضايي، بهادر عبدي، فرهاد خيرخواه، فرانك آتسوي و مهدي واعظي 11 بازيكن جدا شده از پرسپوليس بودند.
مديران سابق پرسپوليس هرگز به اين مساله توجه نكردند كه در قبال از دست دادن اين نفرات، فقط و فقط مجاز به جذب 6 بازيكن ليگ برتري هستند و براي پر كردن خلأ تيم بايد از ليگ دسته اول بازيكن بخرند.
پرسپوليس در وهله اول چوب نداشتن يك هافبك دفاعي مقتدر را خورد؛ با جدايي پژمان نوري و مازيار زارع، خط هافبك پرسپوليس در تمام بازي‌ها آسيب‌پذير بود و زلاتكو كرانچار هرگز نتوانست اين مشكل بزرگ را حل كند. بعدها عادل كلاه‌كج هم دردي از پرسپوليس دوا نكرد و معلوم شد كه اين بازيكن هم توانايي بازي در اين پست را ندارد. در واقع استفاده از كلاه‌كج در اين پست نه تنها مفيد نبود بلكه پرسپوليس را از داشتن يك بازيكن خوب در فاز هجومي محروم مي‌كرد.
ابتدا شايد تصور مي‌شد مشكل پرسپوليس صرفا در كادر فني خلاصه مي‌شود اما با رفتن كرانچار و حضور علي دايي مشخص شد كه اين تيم به لحاظ نفري پتانسيل مقابله با مدعيان قهرماني را ندارد.
پرسپوليس در ابتداي فصل و در قبال از دست دادن مهره‌هاي تاثيرگذارش بي‌توجه به فضاهاي خالي و پست‌هاي بدون بازيكن، دست به خريد بازيكن زد و بازيكناني را جذب كرد كه از ابتدا معلوم بود حضورشان چندان منطقي نيست.
وقتي مديران پرسپوليس با جلال اكبري قرارداد امضا كردند، پر واضح بود كه اين بازيكن از كيفيت مناسبي برخوردار نيست چرا كه اگر اينگونه بود، باشگاه سپاهان به سادگي از كنارش عبور نمي‌كرد.
پرسپوليس در ابتداي فصل علي‌رغم اينكه محسن خليلي و هادي نوروزي را در خط حمله داشت، سراغ آرفي رفت و بعد وسلي برزيليا را خريد و براي جذب اين دو بازيكن هزينه زيادي هم پرداخت اما در عمل ثابت شد كه آنها قواره بازي در پرسپوليس را ندارند. وسلي در مجموع 13 بار براي پرسپوليس بازي كرده كه جمع دقايق بازي او 624 دقيقه است. به عبارتي او فقط در 7 بازي كامل (90 دقيقه‌اي) براي پرسپوليس به ميدان رفته است و با توجه به رقمي كه در ابتدا براي قراردادش وجود داشت، معلوم مي‌شود كه مديران پرسپوليس مرتكب چه اشتباهي شده بودند؛ بعدها توسط كاشاني قرارداد او فسخ شد و سرانجام با قرارداد جديدي در حدود 60-50 ميليون به كارش ادامه داد.
از وسلي بدتر، وضعيت آرفي است كه او هم با 569 دقيقه بازي، انگار فقط در 6 بازي به طور كامل به ميدان رفته كه آماري جالب است. پرسپوليس بائو و هوار را در قبال از دست دادن كريمي و پتروويچ خريد. بائو پيش از اين در استقلال نشان داده بود نمي‌تواند در تيم‌هاي سرخابي بازيكن مطرحي باشد و هوار هم با حاشيه‌هايي كه درست كرد، در مواقع حساس و بسياري از بازي‌هاي مهم در خدمت پرسپوليس نبود و به لحاظ حاشيه‌سازي دست كمي از كريمي نداشت و از بعد فني هم كه با علي كريمي قابل مقايسه نيست.
به هرحال اين نگاهي بود به اتفاقاتي كه در فصل نقل و انتقالات براي پرسپوليس رخ داد تا امروز كه در فاصله 3 هفته مانده به پايان فصل 89-88 قرار گرفته‌ايم، اين تيم نه تنها شانسي براي قهرماني ندارد چه بسا در گرفتن سهميه آسيايي هم ناكام بماند.
اين 3 هفته هم با اتفاقات آن مي‌گذرد و پرسپوليس و علي دايي بايد براي نقل و انتقالات دست‌به‌كار شوند. آنها بايد بدانند كه براي ترميم تيم خود فقط و فقط اجازه جذب 6 بازيكن را دارند و چنانچه سرمايه‌هاي فعلي را هم از دست بدهند، در فصل جديد باز هم با مشكل مواجه مي‌شوند. پرسپوليسي‌ها بايد بدانند در چه پست‌هايي با مشكل مواجه هستند و براي يك پست، چند بازيكن به خدمت نگيرند كه پست‌هاي ديگر خالي بماند. اين نكته‌اي است كه علي دايي بهتر از همه ما به آن اشراف دارد و به‌طور حتم براي فصل جديد با توجه به نيازها و مطالبات پرسپوليس در پست‌هاي مختلف، اقدام به جذب بازيكن مي‌كند تا توازن در تمام خطوط برقرار شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)