تصميم درست دايي در بازار مكاره نقل و انتقالات

مرجع خبری پرسپولیس : حبيب كاشاني در آخرين مصاحبه‌اش درباره ليست خريد فصل آينده پرسپوليس به نكته ويژه‌اي اشاره كرد: «ممكن است آقاي دايي نفراتي بخواهند كه جذب آنها از توان باشگاه خارج باشد، لذا با محدوديت‌هايي كه داريم امكان آن نيست كه خواسته‌هاي كلان سرمربي را اجابت كنيم.»


متعاقب اين مصاحبه علي دايي هم در آخرين اظهار نظرش درباره ليست فصل آينده تيم خود حرف‌هاي جالبي به زبان آورد كه پيش از آن نگفته بود: «در ابتداي زماني كه به پرسپوليس آمدم نظري درباره تركيب اين تيم داشتم اما اكنون اين نظر تغيير كرده است و بازيكنان روز به روز بهتر از گذشته كار كردند. مطمئن باشيد پرسپوليس براي فصل آينده تغييرات زيادي را در تركيب بازيكنانش ايجاد نخواهد كرد.»


كنار هم قرار دادن اين دو اظهار نظر به خواننده اين نكته را القا مي‌كند كه در پايان فصل،‌ خبري از خانه‌تكاني اساسي، خريدهاي درشت و جذب ستاره‌هاي گرانقيمت ليگ در كار نخواهد بود چرا كه نه پرسپوليس بودجه اين كار را دارد، نه اينكه سرپرست باشگاه و مسوول فني تيم چنين مي‌خواهند.

 

از كنار هم قرار دادن اين دو مصاحبه مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه دايي و كاشاني براي تهيه ليست خريد و اقدام درباره آن با تعامل به نتيجه رسيده و آنچه كه در ذهن دارند را عملي خواهند كرد. حال چه به خاطر محدوديت منابع مالي، خواسته حبيب كاشاني، تغيير نظر سرمربي نسبت به توانايي شاگردانش يا هر دليلي كه مي‌خواهد باشد، ظاهرا تصميم علي دايي تصميم سنجيده و عاقلانه‌اي است.

 


جمله آخر او جمله اي كليدي است كه اگر از دهان علي دايي خارج نمي‌شد، هر روز با نزديك شدن به شروع فصل نقل و انتقالات و افزايش گمانه‌زني‌ها بايد به دانش سرمربي پرسپوليس شك مي‌كرديم. علي دايي مي‌گويد مطمئنا تغيير زيادي در تيمش نخواهد داد و اين همان كاري است كه تمام مربيان بزرگ دنيا انجام مي‌دهند. آرسن ونگر، الكس فرگوسن و پپ گوارديولا بزرگترين و موفق‌ترين مربيان فوتبال دنيا در زمره اين مربيان قرار مي‌گيرند. م

ربيان فوق طي فصول اخير و در بازار مكاره نقل و انتقالات اروپايي و هول كردن برخي مديران و مربيان تجمل‌گرا با در نظر گرفتن مسائل اقتصادي باشگاه، يك ستاره و سه چهار مهره بي نام و نشان اما كارگشا جذب مي‌كنند و گاهي اوقات در پنجره زمستاني نقل و انتقالات نيز سر حرف خود مي‌مانند و به ستاره‌هاي روي دست مانده تيم‌هاي ديگر اعتنا نمي‌كنند. حال سوال اساسي اينجاست كه آيا پرسپوليس و علي دايي هم مي‌توانند اينگونه فكر كنند؟ شايد توقع عجيب هواداران و عادت زشت تيم‌هاي بزرگ فوتبال ايران، لاجرم دايي و كاشاني را در هول و ولاي بستن يك تيم پرستاره بيندازد و كاستي‌ها را پيش چشم آنها بزرگ جلوه دهد اما حداقل با اظهارنظرهاي اخير اين دو فرد مي‌توان اميدوار بود كه پرسپوليس براي رسيدن يا نزديك شدن به تفكر بزرگاني چون ونگر و فرگوسن، گام‌هاي نخست را برداشته است. علي دايي بعد از حدود چهار ماه و نيم فعاليت در پرسپوليس به اين نكته رسيده كه فقط بايد ضعف‌ها را پوشاند نه اينكه تجمل‌گرايي كرد يا وارد بازار خنده‌دار چشم و هم‌چشمي با تيم رقيب يا بزرگان ليگ برتر شد.


در اين راه محدوديت قانوني سازمان ليگ هم دخيل است اما اينكه دايي تا چه حد در عزم خود راسخ باشد و گام اول را محكم بردارد، نكته‌اي است كه بايد تا زمان اعلام ليست درخواستي وي از كاشاني به انتظارش نشست. علي دايي 29 بازيكن در اختيار دارد كه يازده نفر از آنها در پايان فصل آزاد خواهند بود. از جمع آنها كريم باقري مي‌ماند، دو بازيكن قرض داده شده به تيم‌هاي ديگر نيز بازمي‌گردند. دايي مي‌گويد ليست خروجي‌اش پر و پيمان نخواهد بود و احتمالا اتفاق دو فصل قبل در پرسپوليس تكرار نمي‌شود اما آيا او در بازار سياه نقل و انتقالات فوتبال ايراني مي‌تواند بي‌دغدغه و با سينه‌اي ستبر سياست ونگر و فرگوسن را پيش ببرد و به اهدافش اميدوار بماند؟

محمد قراگوزلو

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)