مرجع خبری پرسپولیس : با اعلام استعفای تلفنی مصطفی دنیزلی از سرمربی گری پرسپولیس که در نوع خود کم نظیر است این باشگاه رسما گزینه های خود برای تصدی سکان هدایت تیم فوتبال پرسپولیس را اعلام کرد.

محمد رویانیان عصر جمعه با اشاره به گزینه های جانشینی دنیزلی از مذاکره با برونو متسو ، گابریل کالدورن و مانوئل خوزه برای قبول هدایت این تیم صحبت کرد.

با این حال و در شرایطی که پرسپولیس مدت هاست به دنبال یک مربی جدید است و این باشگاه رسما اعلام کرده مصطفی دنیزلی دیگر برای حضور در این تیم باز نخواهد گشت ، سایت این باشگاه همچنان در بخش کهکشان سرخ مصطفی دنیزلی را به عنوان سرمربی کهکشانی ها معرفی کرده است. لقبی که رویانیان مدیرعامل باشگاه به شدت نسبت به آن آلرژی پیدا کرده و به خاطر گذاشتن نام آن روی پرسپولیس بارها عذرخواهی کرده است.

پرسپولیسی ها که فکر می کردند این با از معدود دفعاتی است که مربی فصل آینده خود را می شاسند طبق معمول باید به دنبال پیدا کردن مربی باشند. نگاهی می اندازیم به عملکرد و خصوصیات این مربیان در سال های گذشته:

 

* برونو متسو را باید مرد سال 2002 لقب داد! وی متولد 28 ژانويه 1954 در فرانسه است كه بعد از ورود به امارات نام خود را به برونو عبدالكريم متسو تغيير داد! او مربيگري را از سال 1992 لیگ فرانسه آغاز كرده و سال 1993 به لیل این کشور نقل مکان کرد.

* وی متولد شهر نور(نورد) در فرانسه است ، هم نام شهر محل تولد رویانیان در مازندران!

* همگان از برتری برابر فرانسه در جام جهانی همراه با سنگال به عنوان بزرگترین موفقیت او نام می برند. به همین خاطر یک روز در سال در سنگال به نام متسو ثبت شده است!

 

* هتریک قلعه نویی برابر متسو! امیرقلعه نویی که امسال سرمربی استقلال شده و همه منتظر مسابقه دربی او برابر پرسپولیس هستند با وجود ناکامی های متعدد آسیایی سه بار برابر متسو با تیم های مختلف برنده شده است! متسو توانسته یک بار یک صفر قلعه نویی را شکست دهد و سه بار تن به شکست داده است.

 

* فصل 94-93: با تيم والنسین در دسته دوم فرانسه حضور داشت كه با این تیم به دسته سوم سقوط کرد!

* 1998- 1995: بعد از یك سال بیکاری 3 سال با تيم سدان همراه بود و موفقيت خاصي كسب نكرد. جالب اين که تیم بعد از رفتن متسو نایب‌قهرمان فرانسه شد.

* 1999-1998 : با تيم ولانس در ليگ فرانسه بین بیست تیم هجدهم شد.

* سال  2000 : سرمربی تیم ملی  گينه بود و در راه صعود به جام ملتهای آفریقا ناكام ماند.

* 2000 تا 2002 : سرمربي تيم ملي سنگال بود و بزرگ‌ترين موفقيت‌هاي ملي را در دوران مربيگري‌اش كسب كرد. متسو با سنگال به نایب‌قهرماني آفریقا رسيد و با شكست فرانسه شگفتی‌ساز جام جهانی شد.

* 2002 تا 2004 : بعد از جام جهاني به خاورميانه آمد و شروعي موفقيت‌آميز در اين منطقه داشت. طي اين سال‌ها با تيم العين دو بار پياپي قهرمان امارات شد و با همين تيم به قهرماني آسيا رسيد.

* 06- 2005 : از امارات به قطر رفت و با الغرافه به مقام ششم لیگ قطر رسيد.

* سال 2006 : به تيم الاتحاد پيوست اما فقط يك ماه در اين تيم بود. ناگهان سمت خود را ترک کرد و جای خود را به نفر بعدی داد.

* 2006 تا 2008 : سرمربی تیم ملی امارات بود. با اين تيم يك بار به قهرماني جام کشورهای خليج‌فارس رسيد  اما در نهايت از اين تيم اخراج شد.

* 2008 تا 2011 : سرمربی تيم ملي قطر بود و باز هم اخراج شد. در جام ملت‌های 2011 دوحه تیم ميزبان را از گروه خودش بالا آورد اما در مرحله حذفي طي يك بازي نزديك به ژاپن باخت و حذف شد.

* 12- 2011 : بعد از بركناري از تيم ملي قطر به باشگاه الغرافه پيوست كه باز هم در میانه‌های راه اخراج شد. حضور محمدرضا خلعتبري در الغرافه و اخراجش از اين تيم در همين دوران و توسط متسو اتفاق افتاد.

 

 

 

* مانوئل خوزه متولد 9 آوریل 1946 در پرتغال است. مربی گری خود را در سال 1978 در لیگ پرتغال آغاز کرده و در سال 1982 به تیم ویتوریا گیمارش پیوسته است.

 

* وی در تیم هایی چون بنفیکا ، براگا ، بواویشتا ، بلننزس و آنگولا مربی کرده و بیشتر افتخارات خود را با تیم الاهلی در مصر کسب کرده است.

 

* در سال 1992 با بواویشتا یک قهرمانی لیگ و یک قهرمانی جام حذفی پرتغال کسب کرده است.

 

* در فاصله سال های 2005 تا 2011 شش بار لیگ و 2 بار جام حذفی مصر را تصاحب کرده است. در این فاصله چهار بار قهرمان جام باشگاه های آفریقا شده و یک بار با صعود به جمع 4 تیم برتر جهان عنوان سوم جام باشگاه های جهان را کسب کرده.

 

* جدی ترین رقیب تیم وی الزمالک مصر بوده است که نتوانسته مزاحم قهرمانی این تیم شود.

 

* پس از آن پس از حادثه مرگبار ورزشگاه و کشته شدن تماشاگران در مصر در بازی الاهلی برابر المصری به دلیل نبود امنیت جانی از تیم الاهلی کناره گیری کرده و از مصر خارج شده است.

 

* یک بار بهترین مربی آفریقا در سال 2006 شده.

 

* تیم فوتبال الاهلی تا به حال 36 بار قهرمان لیگ برتر باشگاه های مصر شده است!

 

 

 

* گابريل كالدرون 52 ساله متولد هفتم فوريه 1960 در آرژانتين است و مربيگري را از سال 1997 با تيم كان فرانسه آغاز كرد.

 

* در دوران بازیگری برای اينديپندنته و راسينگ كلاب آرژانتين و رئال بتيس اسپانيا بازی کرده و در 23 بازي ملي براي آرژانتين يك گل به ثمر رسانده است.

 

* دوران كاري خود در خاورميانه را از سال 2004 آغاز کرد كه به عنوان سرمربي تيم ملي عربستان برگزيده شد. از سال 2004 تا 2005 سرمربي عربستان و از 2007 تا 2008 سرمربي تيم ملي عمان بود.

 

* سپس راهی تیم های باشگاهی شد و با حضور در الاتحاد از سال 2008 تا 2010 يك مقام قهرماني در ليگ برتر عربستان (2009) براي اين باشگاه كسب كرد.

 

* او فصل 11-2010 را در الهلال سپري كرد كه با قهرماني در ليگ عربستان و جام پادشاهي اين كشور بهترين دوران مربيگري خود در آسيا را سپري كرد. او به همراه الهلال در سال 2011 بدون حتي يك شكست به قهرماني عربستان رسيد.

 

* سرمربي آرژانتيني بعد از جدايي از الهلال به تيم بنياس امارات پيوست و با اين تيم به قهرماني جام حذفي و عنوان سومي در ليگ امارات دست يافت. بني‌ياس آخرين تيمي است كه كالدرون در آن مربيگري كرده است و پس از صعود به عنوان تیم دوم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا با شکست برابر الهلال در مرحله یک چهارم پایانی حذف شد.

 

* وی از معدود مربیانی است که در هر دو تیم مطرح عربستانی الهلال و الاتحاد به موفقیت رسیده است.

 

 

*******************

 

* در نوبت قبلی انتخاب سرمربی پرسپولیس انتخاب های این تیم گستردگی بیشتری داشت و از دونادونی ایتالیایی گرفته تا اریکسون سوئدی و بوناچیچ کروات و لوپز کارو در میان گزینه های هدایت این تیم حضور داشتند. این بار سه نام مطرح شده دو تای آنها اروپایی است و یکی اهل آمریکای جنوبی و هر سه سابقه کار در خاور میانه را دارا می باشند.

 

* ویژگی مشترک این سه مربی هدایت تیم فوتبال الاتحاد عربستان بوده است!

 

* مانوئل مربی گری را حدود 34 سال پیش و از سال 1978 آغاز کرده و نقطه آغاز مربی کالدرون نیز قبول هدایت تیم کان فرانسه در سال 1997 بوده است.

 

* سابقه مربی گری مانوئل بیشتر به دو کشور پرتغال و مصر محدود می شود. وی متولد 1946 است و سن نسبتا بالای 66 سال از دیگر مشکلات وی برای آغاز یک تجربه جدید می باشد.

* از بین سه گزینه محدود موجود می توان گفت گابریل آرژانتینی و مانوئل پرتغالی ویژگی های موجه تری برای نشستن روی نیمکت این تیم داشته باشند اما فردی که شانس بیشتری از این دو برای تصاحب این پست دارد نفر سوم است!

* برونو متسو که با انگیزه ای مضاعف و البته مدیربرنامه ای قوی(!) شبانه به تهران هم آمده و تا درفشی فر و درکه هم رفته است از بیشترین شانس برای تصاحب این پست برخوردار است و گفته می شود برای قبول مربی گری پرسپولیس پیشنهاد مالی خود را نیز کمتر کرده است.

* از دیگر وِیژگی های امضای قرارداد این مربی با پرسپولیس مشکل شخصی محمدرضا خلعتبری با وی و منتفی شدن حضور آخرین ملی پوش نقل و انتقالات در پرسپولیس و کاهش ترافیک در خط حمله این تیم است!

 

* در نظرسنجی خبرآنلاین پس از متنفی شدن حضور مصطفی دنیزلی که همچنان با 31 درصد آرا اول است، گابریل کالدرون با 28 درصد دوم است و پس از وی علی دایی با 27 و متسو با 13 در رده های سوم و آخر قرار دارند و خبری از نام مانوئل در آن نیست.

 

* در نظرسنجی مرجع خبری تا این لحظه گابریل کالدرون با 39 درصد اول است و مانوئل خوزه و مربی بزرگ دیگر خارجی با 23 و 21 درصد دوم و سوم هستند. مربی داخلی با 10 درصد چهارم است و برونو متسو با 6 درصد در رده پنجم و پایانی جای گرفته است.

 

ایرنا در این خصوص نوشته متسوی فرانسوی که با توافق اولیه با پرسپولیس کشور را ترک کرده ، پس از پیشنهاد مالی بالای کالدرون شانس بیشتری پیدا کرده و روز یکشنبه مجددا برای امضای قرارداد به کشور باز خواهد گشت.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)