پیرمرد دوست داشتنی « نوستالژی» شد؟

مرجع خبری پرسپولیس : مصطفی دنیزلی 63 ساله که با سه تیم گالاتاسرای ، فنرباغچه ، بشیکتاش ترکیه قهرمان شده بود و در سال 2000 از طرف فدراسیون تاریخ و آمار فوتبال به عنوان “یازدهمین مربی برتر دنیا ” انتخاب شده بود در ایران قهرمانی کسب نکرد.

 

نتایجش گاهی بسیار خوب و گاهی بد بود ، اما تیم هایش زیبا بازی میکردند و محبوب بود . او پس از سه دوره حضور در ایران به خاطر مشکلات شخصی از ایران رفت تا « تریلوژی » حضور او در ایران کامل شود .

* دنیزلی و پاس

افندی برای اولین بار در سال 1384 پا به فوتبال ایران گذاشت ، او جانشین مجید جلالی شده بود که نتوانست موفقیتهای قبل را تکرار کند . پاس با سرمربیگری دنیزلی نتایج در خشانی گرفته بود و حتی در لیگ رقابت نزدیکی با تیم استقلال برای کسب عنوان قهرمانی داشت تیم او استقلال را در بازی رفت لیگ برتر برد و در بازی برگشت به تساوی رسید . اما سرمربی ترکیه ای پاس بر سر مشکلات مالی با آجورلو(مدیر عامل وقت پاس) و خودداری این مدیرعامل از پرداخت حق بازیکنان تیم به اختلاف خورد و حاضر نشد در بازی آخر برابر ذوب آهن به همراه پاس به اصفهان برود. افندی نرفت و پاس بازی را واگذار کرد و به این ترتیب استقلال بازی آخر خود را برد و با اختلاف 1 امتیاز نسبت به پاس قهرمان لیگ شد .

 

دنیزلی در لیگ قهرمانان آسیا نیز با پاس نتایج خوبی گرفته بود و موفق شد در آن سال برای نخستین مرتبه در لیگ قهرمانان آسیا یک تیم ایرانی را به مرحله یک چهارم نهایی هدایت کند ، ولی در روزی تلخ و پس از تساوی 4 بر 4 برابر العین امارات از راهیابی به مرحله نیمه نهایی این مسابقات باز ماند . کارنامه او با یک ” نایب قهرمانی لیگ ” و ” حضور در یک چهارم نهایی آسیا ” در تیم پاس به پایان رسید .

 

* دنیزلی و حضور در پرسپولیس

26 مرداد ماه 1385 دنیزلی مجددا به ایران برگشت و به عنوان جانشین « آری هان » هدایت تیم «پرسپولیس» را بر عهده گرفت . آری هان پیش از ترک ایران قرمزهای پایتخت را به فینال جام حذفی رسانده بود که دنیزلی وارث آن شد . پرسپولیس و سپاهان پس از بازی زیبایی که در فینال حذفی با هم داشتند اما در نهایت در رفت و برگشت به تساوی رسیدند تا در ضیافت پنالتی ها نتیجه را به سپاهان واگذار کند و نایب قهرمان شود . پرسپولیسی ها مدعی بودند که در دقیقه 119 خطای هادی عقیلی روی احسان خرسندی پنالتی بوده اما مسعود مرادی آن را نادیده گرفت البته بعد از بازی مسعود مرادی این اشتباه را پذیرفت !

پیرمرد دوست داشتنی اما با پرسپولیس در لیگ ، خوب ظاهر شد و مانند حضور در پاس ، استقلال را در دربی رفت شکست داد و در دربی برگشت هم با توجه به بازی خوب پرسپولیس یک تساوی را گرفت . هواداران فوتبال بازیهای زیبای تیم پرسپولیس را در نیم فصل دوم آن لیگ فراموش نکردند . در بازی های هفته آخر آن فصل پرسپولیس برد و با یک بازی بیشتر از رقبا ، موقتا صدر نشین شد . اگر فردای آن روز حریفان پرسپولیس متوقف می شدند صدر نشینی قرمزها تداوم پیدا میکرد و دنیزلی هم قهرمانی لیگ را تجربه می کرد اما این گونه نشد تا پرسپولیس دنیزلی در نهایت سوم شود .

کارنامه او با یک ” نایب قهرمانی جام حذفی ” و ” مقام سوم لیگ برتر ” در پرسپولیس به پایان رسید . او بعد از ترک ایران و پذیرفتن سرمربی گری « بشیکتاش » آن تیم را قهرمان لیگ ترکیه کرد و در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا حضور پیدا کرد .

* دنیزلی و بازگشت به پرسپولیس

هواداران پرسپولیس که ار نتایج پرسپولیس با « حمید استیلی » بسیار ناراحت و عصبانی بودند دست به اعتراض زدند آنها همگی دنیزلی را بهترین گزینه پرسپولیس می دانستند و سردار رویانیان مدیرعامل پرسپولیس به پیشنهاد آنها لبیک گفت و دنیزلی را راضی به حضور مجدد در پرسپولیس کرد . دنیزلی در مصاحبه هایش بارها تاکید کرد که آخرین سال مربیگری اوست و دوست دارد با پرسپولیس قهرمان آسیا شود .

حمید استیلی در لیگ موفق نبود ، در جام حذفی تیمش حذف شده بود و حتی دربی رفت را از رقیب دیرینه اش استقلال شکست خورده بود از پرسپولیس کنار گذاشته شد و مربیگری پرسپولیس به دنیزلی سپرده شد او تیمی که خودش نبسته بود را تحویل گرفت در قدم اول دربی برگشت را در حالی که تیمش با 2 گل عقب افتاده بود و حتی 10 نفره شده بود ، در 10 دقیقه طوفانی و با هت تریک «ایمون زاید »از استقلال برد تا هواداران دیگر سر از پا نشناسند و او را ناجی پرسپولیس بدانند .

دنیزلی در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد خوبی داشت و حریفان را با 6 گل و 3 گل از پیش رو بر می داشت تا اینکه بازی آخر مرحله گروهی برابر یکی از قدرتهای آسیا « الهلال عربستان» شکست خورد تا به عنوان تیم دوم صعود کند اما در مرحله بعدی مغلوب دیگر قدرت عربستانی یعنی « الاتحاد عربستان » شد و حذف گردید . تیره روزی های پرسپولیس در اواخر لیگ هم بیشتر شد و پرسپولیس در نهایت دوازدهم شد. دنیزلی بعد از حذف پرسپولیس در یک شانزدهم لیگ قهرمانان آسیا به ترکیه رفت و دلایل شخصی و به خاطر مشکلاتش دیگر حاضر به بازگشت به ایران و مربیگری نشد و اینگونه شد که مصطفی دنیزلی خداحافظی تلخی با فوتبال ایران و پرسپولیس داشت..

 

* نوستالژی «دنیزلی »و «لب خندهای » فراموش نشدنی اش

شخصیت مصطفی دنیزلی با آن لبخندهای معروفش و با اینکه در فوتبال ایران جامی را بالای سر نبرد محبوب و ماندگار است . شاید برای طرفداران پاس و پرسپولیس که فصل قبل در رده نهم جدول بود نایب قهرمانی یا سومی “کمتر از قهرمانی نبود ” ، او تلاش را معنایی جاودانه بخشید تیم هایش زیبا و تماشاگر پسند بازی میکردند در دربی ها هیچ گاه شکست نخورد ، بدون اینکه در کلامش از واژه ( من ) بهره جوید همیشه خود را در ضمیری ناپیدا گم نمود تا هوادارانش برای تمامی دقایقی که بود ، لحظه لحظه حضور او را در” محرمانه ترین حریم درونی خود ” به یادگار نهند..

این روزها فضای مجازی پرشده است از گفتگوها و اظهار نظرات آن چنانی با برخی که تمام اعتبارشان همین اندازه است یعنی به اندازه طول و عرض یک صفحه مجازی ، یعنی به اندازه یک صبح تا ظهر ، یعنی به تعداد کلیک هایی که ثبت میشود و فردا گم می شود میان هیاهویی که خود آفریده اند !

ایرانیان را باید سرآمد نوستالژی دانست . نوستالژی های بی حد و مرز ! اصلا اگر نوستالژی را از ما بگیریند دیگر برای هرگونه واکنش روحی و درونی خود بهانه ای نداریم . در فوتبال ما نیز نوستالژی های فراوانی بوده و مربیانی که نوستالژی شده اند ؛ امثال : پرویز دهداری ، ناصر حجازی ، افشین قطبی و مربیان خارجی مثل : استانکو ، ایویچ ، برانکو و دنیزلی هیچ گاه فراموش نمی شوند اینها با تاریخ فوتبال ایران گره خورده اند ، اینها نوستالژی شده اند .

سعید علیپور/انتهای گزارش اختصاصی مرجع خبری پرسپولیس

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)