مرجع خبری پرسپولیس : «جريمه، محروميت، كميته انضباطي». تقريبا بعد از هر بازي حساسي كه پرسپوليس پشت‌سر مي‌گذارد بايد منتظر ورود كميته انضباطي و جريمه‌هايش به اتفاقات آن مسابقه باشيم.

انگار محروميت با نام پرسپوليس عجين شده است و چهره‌ اين تيم درست مثل شاگردان پرجنب و جوش مدرسه، جان مي‌دهد براي فراخوانده شدن به پشت در اتاق مدير!

اگر تنها محروميت پرسپوليس از حضور تماشاگران را در نظر بگيريم سرخپوشان با 6 بار محروميتي كه از حضور تماشاگران خود داشته‌اند، رتبه نخست را در ميان باشگاه‌هاي ليگ برتري به خود اختصاص داده‌اند.

تازه‌ اين 6 محروميت در شرايطي است كه هنوز يك جلسه محروميت ديگر باشگاه در حالت تعليق در انتظار پرسپوليسي‌ها است.همين يك مورد كافي است تا به اوج حساس بودن رابطه كميته انضباطي با پرسپوليسي‌ها پي ببريد اما اگر محروميت تماشاگران را كنار بگذاريم، موارد بسياري از احكام سنگين صادر شده عليه پرسپوليس وجود دارد كه -جدا از به حق يا ناحق بودن آن- مي‌تواند هواداران را بابت حكمي كه قرار است درباره اتفاقات دربي 75 صادر شود، تا حدودي نگران كند.

 

 

سيلي عزيز اصلي، بازي را 3- صفر كرد

نخستين حكم سنگين فدراسيون فوتبال عليه پرسپوليس مربوط مي‌شود به دربي سال 1348؛ مسابقه‌اي كه 82 دقيقه بيشتر طول نكشيد اما همان 82 دقيقه كافي بود تا بازي با يك سيلي، 3- صفر به سود استقلال تمام شود. پرسپوليس كه در اين بازي يك- صفر عقب بود، مي‌خواست زمين مسابقه را به نشانه اعتراض به نحوه قضاوت یکجانبه داور ترك كند كه با درگيري دروازه‌بان پرسپوليس با داور مواجه شد. عزيز اصلي با سيلي محكمي كه به صورت داور نواخت نسخه تيمش را پيچيد و كميته انضباطي هم در نهايت بازي را 3- صفر به سود استقلال اعلام كرد! عزيز اصلي طي اين حكم يك سال از حضور در بازي‌ها محروم شد اما سه ماه بعد  محروميت او بخشيده شد.

دومين 3- صفر بودار عليه پرسپوليس!
هنوز يك سال از دربي جنجالي سال 48 نگذشته بود كه پرسپوليسي‌ها در دي ماه سال 49 باز هم مغضوب فدراسيون شدند و يك بار ديگر با حكمي كه دربي را 3- صفر به سود استقلال اعلام مي‌كرد مواجه شدند! اين بار  مي‌توان گفت كه تا حدودي اتفاقات سال 48 در صدور اين حكم دخيل بود و حق واقعي پرسپوليس نتيجه 3- صفر نبود! اين راي كه گفته مي‌شد به خاطر فحاشي حسين كلاني و مهراب شاهرخي به داور مسابقه صادر شد، اين دو بازيكن را نيز يك سال از فوتبال محروم اعلام كرد. هرچند كه 10 ماه بعد آنها بخشيده شدند اما حتي داور مسابقه هم بعد از بازي اعلام كرد كه هيچ ناسزايي به او نگفته بودند! اين مسابقه در حالي 3-صفر به سود استقلال اعلام شد كه مسابقه با نتيجه تساوي بين اين دو تيم تمام شد…

تعويض 2-5 پرسپوليس با 3-صفر فدراسيون!
خيلي زور دارد كه يك تيم مسابقه حساس خود را با نتيجه 5-2 برده باشد و به خاطر حكم فدراسيون شاهد بازنده شدن در همان بازي، آن هم با نتيجه 3-صفر باشد! تغيير نتيجه‌اي كه باعث شد پرسپوليس قهرماني را از دست بدهد و شاهد قهرمان شدن استقلال باشد! اين موضوع مربوط مي‌شود به مسابقه پرسپوليس مقابل شاهين در سال 1362 كه بعد از پايان مسابقه هيأت فوتبال استان تهران بنا به دلايلي حكم به تكرار بازي داد و از آنجا كه پرسپوليسي‌ها به نشانه اعتراض در بازي تكرار حاضر نشدند، كميته انضباطي نتيجه مسابقه را 3-صفر به سود شاهين اعلام كرد. پرسپوليسي كه با 3 امتياز همين مسابقه قهرمان شده بود به دليل اختلاف امتياز كمي كه با استقلال داشت، قهرماني را از دست داده و آن را به استقلال تقديم كرد.

دربي 73 و 132 ماه محروميت پرسپوليسي‌ها
نقطه اوج احكام سنگين كميته انضباطي عليه باشگاه پرسپوليس مربوط به دربي سال 73 مي‌شود. همان دربي معروف و جنجالي كه آراي كميته انضباطي بعد از آن، ركورد همه محروميت‌ها را شكست! بعد از جنجال‌هاي اين بازي بود كه مجتبي محرمي 3 سال، ‌احمدرضا عابدزاده 2 سال و رضا شاهرودي يك سال از بازي در مسابقات فوتبال محروم شدند و با احتساب محروميت‌هاي پنج شش ماهه ساير بازيكنان و محروميت يكساله امير عابديني، مديرعامل باشگاه، پنجعلي سرپرست و همچنين محروميت پزشك تيم مدت كل محروميت‌هاي پرسپوليس به 132 ماه رسيد. با اين احكام مي‌توان گفت مجتبي محرمي سنگين‌ترين محروميت تاريخ فوتبال را به خود اختصاص داد و با وجود اينكه اين مسابقه 2-2 مساوي تمام شده بود اما رأي كميته انضباطي نتيجه آن را 3-صفر به سود استقلال اعلام كرد.

محروميت به خاطر دوپينگ يا گوشت هتل؟!
سال 1375 ماجراي صدور احكام سنگين كميته انضباطي از فدراسيون فوتبال قدري فراتر رفته و در ابعاد وسيع‌تري ظاهر شد. وقتي پرسپوليسي‌ها براي مرحله نيمه نهايي جام باشگاه‌هاي آسيا در مالزي مسابقه داشتند تست دوپينگ نعيم سعداوي و فرشاد فلاحت‌زاده مثبت اعلام شد و هر دوي آنها به مدت يك سال محروم شدند. علاوه بر اين باشگاه هم چندين هزار دلار جريمه نقدي شد. البته آنها مدعي بودند كه مثبت اعلام شدن تست دوپينگ اين دو بازيكن به خاطر گوشت مصرفي در هتل محل اقامت تيم در مالزي بوده است و به نوعي معتقد بودند كه در حق آنها اجحاف شده است.

مصطفوي عاشق 3-صفر علیه پرسپولیس/ مي‌خواست محرمي را اعدام كند!
‌‌‌داريوش مصطفوي را مي‌توان مرد حكم‌هاي 3 بر صفري كه عليه پرسپوليس صادر شد دانست. اصلا خود او بود كه در طول مدت حضورش در فدراسيون فوتبال به عنوان دبيركل و رييس فدراسيون اين نوع احكام را باب كرد و بارها آن را درباره پرسپوليس به اجرا درآورد. او در طول مدتي كه در سمت دبيركل فدراسيون فعاليت مي‌كرد به نوعي همه كاره فدراسيون به حساب مي‌آمد تا توانست مقدمات احكامي را عليه پرسپوليس فراهم كرد! حتي محروميت سنگين مجتبي محرمي در دربي سال 73 در شرايطي رقم خورد كه مصطفوي رياست فدراسيون را برعهده داشت. به گفته يكي از نزديكانش چند ماه قبل او مي‌خواست محرمي را به طور مادام‌العمر محروم كند كه با تعهد اين بازيكن و وساطت سايرين از نظرش منصرف شده بود. حتي مصطفوي به محرمي گفته بود: «اگر دست من بود با كارهايي كه مي‌كني اعدامت مي‌كردم اما چون به تو نياز داريم هيچ كاري نمي‌كنيم.»

‌‌ كسر 6 امتياز و قهرماني در همان سال!
كسر 6 امتياز از پرسپوليس كه به دليل بدهي باشگاه از سوي كميته انضباطي فيفا صادر شد يكي از سنگين‌ترين آرايي بود كه عليه سرخپوشان صادر شد و در حالي كه مسير قهرماني براي آنها هموار شده بود، كار را حسابي براي پرسپوليس قطبي سخت كرد. با اين حال اما پرسپوليس در همان سال قهرمان شد تا تلخي آن حكم را با شيريني قهرماني جبران كند.

‌‌‌ داماش براي پرسپوليس بديمن بود
داماش در فصل يازدهم ليگ برتر براي پرسپوليس خيلي بديمن بود چون هم در بازي رفت و هم در بازي برگشت پرسپوليس مقابل اين تيم، احكام سنگيني براي سرخپوشان صادر شد. در بازي برگشت به دليل فحاشي تماشاگران به داور، بازي 3 – صفر به سود داماش اعلام شد و در بازي برگشت هم ماجراي محروميت جنجالي شيث و نصرتي گريبانگير پرسپوليس شد كه يكي از ماندگارترين احكام كميته انضباطي براي پرسپوليس را رقم زد. فدراسيون در ابتدا محروميت 2 ساله را براي هر كدام از آن دو در نظر گرفته بود اما طي مراحلي اين محروميت به 6 ماه كاهش يافت.

 

* میرمطهریان

 

***

رای بازی برگشت پرسپولیس و داماش در لیگ یازدهم را می توان یکی از بدیمن ترین و دردسازترین آرای چند دهه اخیر پرسپولیس عنوان کرد. محمود رفیعی داور مسابقه ابتدا در اقدامی بی سابقه به دلیل شعارهای تماشاگران مسابقه را نیمه تمام رها کرد. در ادامه کمیته انضباطی در حکمی بی سابقه تر رای شکست سه بر صفر پرسپولیس ، کسر دو امتیاز از این تیم و جریمه نقدی را صادر کرد.

 

پرسپولیس در ادامه لیگ را با بازی های تشریفاتی به پایان رساند و زمانی که بازی های  این تیم در لیگ یازدهم به پایان رسید این بار کمیته استیناف وارد صحنه شد. این کمیته کسر دو امتیاز از پرسپولیس را لغو کرد و رای به دو جلسه محرومیت تماشاگران این تیم در لیگ دوازدهم داد! محرومیتی که می توانست در مسابقات تشریفاتی پایانی لیگ یازدهم اعمال شود اما نشد. به این ترتیب پرسپولیسی ها افتتاحیه لیگ یازدهم را بدون حضور تماشاگران خود برگزار کردند. آنها ابتدا به آبادان رفتند و در هفته دوم بدون حضور تماشاگران به مصاف فجرسپاسی رفتند. در هفته سوم میهمان گهر دورود بودند و به دلیل آماده نبودن ورزشگاه این تیم بازی خود را در آزادی برگزار کردند. پرسپولیس تا به این جای کار به صورت رسمی میزبانی هیچ مسابقه ای را با حضور تماشاگرانش در لیگ دوازدهم تجربه نکرد که کمیته استیناف دومین جلسه محرومیت این تیم را شش ماه به حالت تعلیق در آورد و مسابقه هفته چهارم برابر صبا هم در آزادی با حضور تماشاگران برگزار شد. هفته پنجم پرسپولیس به ورزشگاه داماش در رشت رفت و هفته ششم نیز با حضور توأمان تماشاگران پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی برگزار شد.

 

درست یک روز بعد از برگزاری دربی هفتاد و پنجم کمیته انضباطی اعلام کرد به دلیل اهانت تماشاگران پرسپولیس به داور در مسابقه برابر صبای قم در هفته چهارم یک جلسه محرومیت تعلیقی این تیم بار دیگر به حالت اجرا در می آید! نکته جالب این جاست که فدراسیون مدت ها صبر کرد تا دربی 75 به میزبانی پرسپولیس برگزار شود و یک روز پس از آن حکم مسابقه با صبا و حکم جریمه 4 میلیون تومانی پرسپولیس و به جریان افتادن محرومیت تعلیقی را اعلام کند. مسابقه ای که در آن اشتباه داوری بزرگی رخ نداد و تماشاگران نیز بدون جنجال خاصی ورزشگاه را ترک کردند اما گویا در مسابقات پرسپولیس کوچکترین تخلفی زیر ذره بین کمیته انضباطی گم نمی شود. احتمالا فریادهای احساسی چند نفر تماشاگران در اطراف جایگاه ویژه ورزشگاه آزادی در 5 دقیقه پایانی مسابقه به گوش رئیس این کمیته رسیده تا ادله کافی برای جریمه نقدی و محرومیت پرسپولیسی ها را به دست آورد.

 

به این ترتیب و طی نگاهی اجمالی می توان گفت با اجرای محرومیت تعلیقی تیم فوتبال پرسپولیس در هفته نهم برابر نفت تهران و سفر این تیم به اصفهان برای برگزاری مسابقه هفته دهم با سپاهان،  این تیم 11 هفته از لیگ جاری و چیزی در حدود یک سوم مسابقات را درگیر حاشیه های مسابقه فصل قبل با داماش و جدال با فدراسیون سپری کرده است.

 

از کمیته انضباطی و فدراسیون فوتبال باید پرسید آیا برخوردی که با هواداران پرسپولیس پس از یک مسابقه این تیم با داماش شد با رفتار این کمیته با سایر تیم های لیگ برتری و تخلفات صورت گرفته برابر است؟ رای این کمیته در خصوص مسابقه فصل گذشته تراکتورسازی و استقلال و 60 دقیقه پرتاب گلوگه برفی و صندلی شکسته و اهانت به محسن ترکی چه شد؟ 6 ماه محرومیت تعلیقی تیم فوتبال استقلال در انتهای فصل گذشته چرا هیچ گاه به اجرا گذاشته نشد؟ فحاشی های تماشاگران این تیم به داور در مسابقه با ذوب آهن و علیه محسن خلیلی در مسابقه مس کرمان کافی نبود؟ اهانت ها به قدری شدید بود که مسئولان مس کرمان برای ناسزاگویان تقاضای مجازات اعدام کرد اما انگار نه انگار… رای نود دقیقه فحاشی تماشاگران داماش به سیدجلال حسینی بازیکن پرسپولیس در هفته پنجم چه شد؟ خون محمود رفیعی از جلال حسینی رنگین تر است؟ برخوردهایی که صورت می گیرد با رفتارهای تماشاگران تیم هایی چون داماش ، ملوان ، سپاهان و… متناسب است؟ سپاهانی ها در دو شکست پیاپی هفته های اخیر خود برابر سایپا و پیکان لازم بود چه کار دیگری بکنند تا محروم شوند؟ شعارشان هم همان شعار معروف بود ، داوره…! پرسپولیس ها تا کی باید چوب پخش مستقیم مسابقاتشان را بخورند؟

 

* مرجع خبری

 

http://www.etemaad.ir/Released/90-11-11/861.jpg

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)