مرجع خبری پرسپولیس : مهاجم پرسپولیس گفت: متاسفانه پرسپولیس امسال لیگ را با تنش بسیاری شروع کرد و فشار تماشاگران و مطبوعات هم تاثیر بسیاری در نتیجه گیری این تیم داشت.

 

وحید هاشمیان در خصوص دلایل ناکامی پرسپولیس در این فصل، بازی با الاتحاد عربستان، مدیریت باشگاه پرسپولیس، وضعیت آینده خودش و شرایط تیم ملی به سوالات مختلفی پاسخ داد که مشروح این گفتگو را در ذیل می‌خوانید:

 

 

* ابتدا بهتر است در خصوص شکست تیم مقابل الاتحاد صحبت کنیم.


– وحید هاشمیان: من اول باید به این موضوع اشاره کنم که این چه قانونی است در آسیا که مسابقات این مرحله تک بازی است. شما ببینید در همه جای جهان و خصوصاً‌ اروپا مسابقات مراحل گروهی و پایانی به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود. این که در یک بازی تکلیف مشخص شود، عادلانه نیست. من نمی‌دانم آیا زمان آسیا نسبت به اروپا کمتر است که چنین تصمیم گرفته شده یا بحث‌های دیگری مطرح است؟

 

 

* یعنی شما اعتقاد دارید رفت و برگشت بودن این بازی می‌توانست به سود تیم پرسپولیس باشد؟
– بله قطعاً. در این شرایط ما با استرس کمتر در این دیدار به میدان می‌رفتیم، اگر بازی رفت در زمین حریف بود سعی می‌کردیم یک نتیجه دلخواه در آنجا به دست آوریم تا در بازی برگشت و در خانه کار را تمام کنیم و یا بالعکس در خانه کار را تمام می‌کردیم و با آرامش بیشتری در بازی برگشت به میدان می‌رفتیم و تک بازی بودن، فشار بیشتری روی تیم ما آوردند.

البته در این شرایط هم ما اگر در ابتدای بازی از موقعیت 100 درصد خود بهتر استفاده می‌کردیم، جریان بازی عوض می‌شد و یا اگر نیمه اول هم با یک گل خورده به رختکن می‌رفتیم، بازی بهتر می‌شد و کارمان تا این اندازه سخت نبود. آنها در نیمه دوم سعی در حفظ نتیجه و مدارا کردن بودن ولی متاسفانه حملات ما نتیجه نداد تا شکست تلخی را کسب کنیم.

 

* این نتیجه باعث شد پرسپولیس این لیگ بد را با یک نتیجه تلخ به پایان برساند.
– امسال فصل خوبی نبود. ما در لیگ و جام حذفی نتایج خوبی نگرفتیم اما نباید فراموش کنیم سال گذشته در مرحله گروهی آسیا حذف شدیم اما امسال توانستیم یک مرحله بالاتر بیاییم ولی از لحاظ حاشیه و فشاری که به تیم وارد شد سال بسیار سختی بود.

 

* آیا مسایل حاشیه‌ای که الاتحادی‌ها برای شما به وجود آوردند هم در این نتیجه تاثیرگذار بود؟
– ما نسبت به بار قبل که به عربستان آمدیم، معطلی کمتری در فرودگاه داشتیم. آن دفعه 5 ساعت و این دفعه 2 ساعت و نیم در فرودگاه معطل بودیم اما هتل‌مان اصلا‌ً خوب نبود. اینها نمی‌تواند دلیلی باشد که در زمین بازی نتوانیم نتیجه دلخواه را کسب کنیم و نباید این مسایل را دستاویز قرار دهیم.

 

* به نظر شما دلیل اصلی ناکامی پرسپولیس در این فصل و خصوصاً افتی که در هفته‌های پایانی داشت به خاطر چه بود؟
– متاسفانه شروع فعالیت تیم با تنش همراه شد و انتخاب سرمربی هم حاشیه‌های زیادی را به وجود آورد که این مساله روی تماشاگران و مطبوعات تاثیر بسیاری داشت و فشار مضاعفی را به تیم منتقل کرد. وقتی تیم‌های بزرگی مانند پرسپولیس امید قهرمانی را از دست بدهند، سخت است با حاشیه‌ها و فشارهایی که روی بازیکنان به وجود می‌آید انگیزه را دوباره به تیم باز گرداند.

ما از لحاظ گروهی تیم خوبی بودیم و در مقاطعی خوب پیش رفتیم اما متاسفانه برخی اتفاقات بسیار بزرگنمایی شد و تیم را بیشتر به حاشیه برد. پرسپولیس امسال هر وقت اوج می‌گرفت یک اتفاقی می‌افتاد و این تیم را از مدار موفقیت خارج می‌کرد. ضمن اینکه ما پس از شکست برابر داماش در تهران شانس گرفتن سهمیه را نیز از دست دادیم و همین مساله هم روحیه بازیکنان را در چنین شرایط به وضعیت سختی بیش از پیش پایین آورد.

 

* مشکل پرسپولیس در این فصل بازیکن بود، مربی و یا مشکلات حاشیه‌ای؟
– من برخلاف خیلی‌ها اعتقاد دارم مشکل تیم ما بازیکن نبود. ما با مشکلات روحی بسیاری مواجه شدیم. پرسپولیس یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های لیگ بود. آیا نفت و صبا از لحاظ بازیکن نسبت به ما برتری داشتند ولی در مجموع حاشیه‌ها و مشکلات بسیاری که برای تیم به وجود آمد عامل ناکامی پرسپولیس بود.

 

* اگر بخواهید تیم الاتحاد عربستان را با تیم فصل گذشته که برابر شما به میدان آمد مقایسه کنید کدام قوی‌تر بودند؟
– اصولاً الاتحاد فصل گذشته تیم قویتری بود، این اعتقاد من است. اما الهلال 100 درصد قوی‌تر از الاتحاد بود.

 

* بدترین اتفاقاتی که در این فصل برای خودتان و تیم پیش آمد چه بود؟
– طولانی شدن مصدومیت کمرم که امروز خوشبختانه به بهترین شکل خوب شد بدترین اتفاق فصل برای خودم بود. باخت‌هایی که به استقلال دادیم خصوصاً دیدار جام حذفی که به دلیل مصدومیت و محرومیت بسیاری از بازیکنان‌مان بازی را به حریف واگذار کردیم و دیدار با داماش در تهران که سهمیه آسیایی را از دست دادیم، بدترین اتفاقات این فصل و بهترین اتفاق هم تمام شدن مسابقات امسال بود.

 

* به عقیده شما عملکرد مدیریت باشگاه چقدر در ناکامی تیم تاثیرگذار بود؟
– مدیریت باشگاه خصوصاً آقای رویانیان در این مدت زحمات بسیاری کشیدند. ایشان از لحاظ سازندگی، ساختاری و برنامه ریزی کارهایی انجام دادند که فوق العاده خوب بود. مطمئنم ایشان اگر در فوتبال بمانند و تجربیات بیشتری به دست آورند می‌تواند به فوتبال ایران و پرسپولیس کمک کنند. اتفاقاتی هم که افتاد نباید به مدیریت ایشان ربط دهیم چون حاشیه‌ها عامل ناکامی پرسپولیس بود من بسیاری امیدوارم پرسپولیس با برنامه‌های ایشان آینده بسیار خوبی را در پیش رو خواهد داشت.

 

* نقش استیلی در این اتفاقات چقدر بود؟
– حمید استیلی از لحاظ فنی مربی بسیار خوبی است اما امسال شرایط بسیار سنگینی در تیم وجود داشت و هر مربی که می‌آمد وضعیتش همین قدر مشکل می‌شد. من مطمئنم استیلی در آینده در تیم‌هایی که خواهد بود عملکرد خوبی از لحاظ فنی و نتیجه گیری خواهد داشت زیرا او مربی است که شرایط مربیگری خوبی دارد.

 

* همه منتظرند بدانند وضعیت شما در پرسپولیس چه خواهد بود؟
– امسال بسیار بدشانس بودم که از ناحیه پا و کمر دچار مصدومیت شدم. این مصدومیت برای جوان‌ها هم در فوتبال رخ می‌دهد و ربطی به سن و سال ندارد زیرا حادثه بود در این شرایط که فصل بسیار سختی را سپری کردم و تازه به شرایط مطلوب بدنی نزدیک می‌شدم تقریباً سه گل زدم و دو پاس گل دادم.

من همیشه برای آینده‌ام برنامه دارم. شما ببینید هنوز فوتبالم تمام نشده مدرک A مربیگری اروپا دارم. البته بعضی از اتفاقات دست خودت نیست و عوامل خارجی در آن نقش دارند. قطعاً به زودی تصمیم مناسبی خواهم گرفت. کسی که در سال‌های پایانی فوتبالش قرار دارد با دقت بیشتری باید تصمیم گیری کند و من هم سعی دارم بهترین تصمیم را بگیرم. اگر شرایط فراهم باشد دوست دارم در پرسپولیس بمانم.

 

* امسال برنامه ریزی لیگ چگونه بود؟
– به نظرم باید مسابقات طوری برنامه ریزی شود که با تمرینات تیم ملی لیگ دچار وقفه طولانی نشود. ما باید سلسله مراتب را حفظ کنیم و تیم ملی هم حتماً‌ اولویت همه است اما تعطیلی 20-30 روزه لیگ کار مربیان را سخت‌تر می‌کند، آنها نمی‌دانند به تیم استراحت دهند، فشار بیاورند، اردو بگذارند و یا بازی دوستانه انجام دهند. این مسایل تیم‌ها را از شرایط اصلی دور می‌کند.

اینکه ابتدای لیگ با وقفه طولانی و انتهای آن تیم‌ها سه چهار روز یکبار به میدان بروند تاثیر مستقیم در کیفیت لیگ خواهد داشت. اینکه فقط قصد انجام بازی ها باشد درست نیست. این اتفاق باعث خستگی، مصدومیت و محرومیت بازیکنان تیم‌ها می‌شود و کیفیت لیگ را بسیار پایین می‌آورد و باعث فوتبال زدگی مردم می‌شود. چه بهتر است ماند کشور آلمان مسابقات ایران را برنامه ریزی کنیم که لیگ به موقع شروع و به موقع تمام شد و در تان بین تیم ملی هم دچار لطمه نشود.

 

* اما کی‌روش حتی نسبت به این برنامه هم که به نظر خیلی‌ها نسبت به گذشته بسیار بهتر بود اعتراض داشت و می‌خواست بازیکنان استقلال، پرسپولیس و سپاهان را پیش از بازی‌های مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در اختیار داشته باشد.
– شما ببینید تیم پرسپولیس تقریباً آخرین بازی فصل فوتبالی جهان را انجام داد. تیم های اروپایی چند روزی است مسابقات باشگاهی و قاره ای‌شان به پایان رسیده و استراحت می‌کنند اما ما همچنان باید بازی کنیم. باز هم تاکید می‌کنم درست است اولویت با تیم ملی است اما اگر این سه تیم بازیکنان ملی پوش خود را می‌دادند با چه نفراتی در مسابقات شان به میدان می‌رفتند. بازیکنانی مثل کریمی، فولادی، رضایی و زارع نفرات اصلی ما مقابل الاتحاد بودند البته از آن طرف هم کی‌روش حق دارد زیرا وقت زیادی برای آماده سازی تیم ملی ندارد و او هم به فکر موفقیت تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی است.

 

* پس همچنان اعتقاد دارید برنامه ریزی AFC برای مسابقات قاره آسیا مناسب نیست.
– برنامه‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا مشکلاتی را به وجود می‌آورد. این یک ضعف است که تیم‌ها در مرحله گروهی و یک هشتم با یک ترکیب و در مراحل پایانی با ترکیب دیگر به میدان می‌روند. AFC باید تقویم واحدی را برای برگزاری تمام لیگ‌ها در آسیا به وجود آورد که مسابقات داخلی و آسیایی را در یک زمان شروع و یک زمان به پایان برسد تا یک تیم با دو چهره در مسابقات آسیایی به میدان نرود.

 

* به نظر شما تیم ملی می‌تواند با کی‌روش به جام جهانی صعود کند؟
– خوشحالم امروز مربی خوبی به نام کارلوس کی‌روش در تیم ملی است، او حاشیه ندارد و به راحتی می‌توان گفت تیم ملی امروز یکی از کم حاشیه‌ترین تیم‌های ملی است. شاید برخی از برنامه‌ریزی‌ها خصوصاً بازی‌های تدارکاتی که یکی از آنها مانند دیدار با امارات به دلایل غیرورزشی لغوشد، در برنامه‌های تیم‌های تاثیرگذار باشد اما به نظرم تیم ایران با هدایت کی‌روش و مهره‌های که در اختیار دارد می‌تواند به جام جهانی صعود کند. البته هیچ حریفی ساده نیست و باید در همه دیدارها با تمام توان به میدان برویم.

 

* فکر می‌کنید پیروزی برابری ازبکستان و قطر شانس صعود ایران به جام جهانی را قطعی تر می‌کند؟
– فوتبال غیرقابل پیش بینی است ما در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا تا هفته‌های پایانی صدرنشین بودیم اما با یک مساوی و باخت سرگروهی را از دست دادیم. قطعاً هر 8 بازی ما در این مرحله مهم و حیاتی است و تا زمانی که صعودمان به جام جهانی قطعی نشده نمی‌توان مسابقه‌ای را سخت‌تر یا آسان‌تر دانست.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)