مرجع خبری پرسپولیس : كارشناس كميته‌ صدور مجوز سازمان ليگ فوتبال شرايط باشگاه‌هاي فوتبال براي دريافت مجوز حرفه‌اي AFC را بررسي مي‌كند.

 

به گزارش مرجع خبری پرسپولیس؛ كميته‌ صدور مجوز سازمان ليگ حرفه‌اي فوتبال به پيشنهاد علي كفاشيان و تصويب هيات رييسه فدراسيون فوتبال از ارديبهشت 90 رسما فعاليتش را آغاز كرد.

 

اعضاي اين كميته‌ كه افراد متخصص در زمينه‌هاي مختلف‌ هستند، پيش از تشكيل آن در كميته‌‌هاي فني و توسعه، بين‌الملل و مسابقات حضور داشتند، اما بنا به الزام صدور مجوز در كميته‌اي گردهم آمدند. وظايف كميته‌ صدور مجوز پيگيري و مميزي استانداردهاي AFC در باشگاه‌هاي فوتبال است. اين كميته‌ پس از ارزيابي‌هايش در نهايت باشگاه‌هاي واجد شرايط را به AFC معرفي مي‌كند تا مجوز باشگاه حرفه‌اي را بگيرند.

 

خبرنگاری سراغ يكي از اعضاي كميته‌ صدور مجوز رفت تا وضعيت باشگاه‌هاي ايراني در فاصله چهار ماه مانده به پايان ضرب العجل نتيجه‌ را جويا شود.

 

سهيل مهدي كارشناس كميته‌ صدور مجوز AFC در گفت‌وگو با ايسنا با تاكيد بر اين كه ناظران AFC از ابتداي مهر مميزي به باشگاه‌هاي ايران را آغاز مي‌كنند، گفت: كنفدراسيون فوتبال آسيا پنج دسته اصلي را براي كشورهاي آسيايي در نظر گرفته‌ كه براي اخذ جواز حرفه‌اي بايد آن‌ها را رعايت كنند. اين معيارها شامل معيارهاي ورزشي، زير ساختي ، مالي ، حقوقي و كاركنان است.

 

وي در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه وضعيت باشگاه‌هاي ايراني در حال حاضر در مهيا كردن اين معيارها چگونه است؟ بيان كرد: طبق بازديدهايي كه طي ماه‌هاي گذشته از باشگاه‌ها داشتيم، وضعيت برخي از آن‌ها در تعدادي از معيارها بحراني است و براي رسيدن به استانداردها AFC زمان بيشتري نياز دارند.

 

وي افزود: باشگاه‌هاي ما در بحث زير ساخت‌ها كه مهم‌ترينش فراهم كردن استاديوم استاندارد است بايد از طريق بودجه و داشتن زمان مناسب حل شود. در اين ميان ورزشگاه‌هاي بوشهر، آبادان، دستگردي تختي اهواز، قم ، ملوان و حتي آزادي نقص‌هايي را دارند. تبريز و البرز هم به تازگي كارشان را شروع كرده‌اند كه اميدوارم برسند. همچنين تيم پيكان كه به تازگي ليگ برتري شده، ورزشگاه خاصي را معرفي نكرده و گهر درود هم كه هيچ امكاناتي ندارد و نمي‌دانم مي‌‌خواهند چه كار كنند. ورزشگاه‌ اصفهان نيز در گذشته توسط ناظران AFC تاييد شده‌اند و جزو استاديوم‌هاي درجه يك محسوب مي‌شوند، اما لازم است تغييراتي را انجام دهند تا در بازديد مجدد ناظران مشكلي رخ ندهد.

 

وي در در پاسخ به اين پرسش كه اوضاع باشگاه‌ها به لحاظ مالي براي كسب مجوزهاي AFC چطور است؟ گفت: در حال حاضر تمام باشگاه‌ها را مجبور كرديم تا گزارش‌هاي حسابرسي كه به تاييد موسسه حسابرسي رسمي رسيده را به صورت سالانه در اختيار كميته‌ صدور مجوز قرار دهند كه اين كار عملا در قالب كنترل مالي قرار مي‌گيرد. پس از گزارش‌هاي حسابرسي بند بدهي‌هاي ناشي از نقل و انتقالات مي‌ماند كه اگر باشگاهي آن را صفر نكند، نمي‌تواند مجوز را بگيرد. ما حتي در اين زمينه از كميته‌ انضباطي استعلام گرفتيم و تيم‌هايي كه بدهي داشتند به ما معرفي شدند. ما نيز به باشگاه‌هاي مربوطه نامه زديم تا اين موارد را بررسي و حل و فصل كنند، اما در حال حاضر اكثر باشگاه‌ها با اين مشكل دست به گريبانند.

 

وي همچنين در خصوص معيارهاي تيم‌هاي پايه و آكادمي‌هاي فوتبال، عنوان كرد: باشگاه‌ها در اين زمينه كم و بيش جلو رفته‌اند، چون بحث تيم‌هاي پايه و آكادمي‌ها از دو سال قبل و به خاطر گرفتن سهميه ليگ قهرمانان مطرح بوده و باشگاه‌ها از آن زمان كار را آغاز كرده‌اند. در حال حاضر سه، چهار تيم اين موارد را رعايت نكرده‌اند كه اميدوارم شروع كنند و بحث ساختار آكادميك را شكل دهند.

 

كارشناس كميته‌ صدور مجوز در ادامه از باشگاه‌هايي در زمينه فوتبال پايه پيشرفت داشته‌اند، نام برد و افزود: تيم‌هاي فولاد خوزستان، سپاهان اصفهان، سايپاي البرز، تراكتورسازي و شهرداري تبريز كارهاي خوبي را در اين زمينه انجام داده‌اند. پرسپوليس و استقلال هم اخيرا تيم‌هاي پايه را شكل داده‌اند. بقيه باشگاه‌ها نيز اين پتانسيل را دارند، اما هنوز ساختار لازم را شكل نداده‌اند.

 

سهيل مهدي با اشاره به معيارهاي حقوقي AFC براي تيم‌هاي فوتبال، خاطر نشان كرد: بحث بدهي‌ها يكي از آيتم‌هاي حقوقي است. همچنين در اين زمينه بايد مواردي مثل اسناد مالكيت و اجاره نامه زمين تمرين و مسابقه، قراردادهاي معتبر با بازيكنان و كادر فني يك به يك مورد بررسي قرار گيرد.

 

وي افزود: آخرين معيار AFC معيار كاركنان باشگاه‌هاست كه بايد يكسري افراد به صورت تمام وقت در باشگاه فعال باشند. از جمله افسر امنيتي، مدير رسانه‌اي، نماينده حقوقي باشگاه، سرمربي و كادر فني كه بايد قرارداد تمام وقت داشته باشند و ما نيز در كميته‌ صدور مجوز اجبار كرديم تا اين موارد انجام شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)