مرجع خبری پرسپولیس : پيشكسوت فوتبال ايران معتقد است كه پول‌هاي فراواني كه در فوتبال ايران وجود دارد باعث هجوم افراد فرصت‌طلب به بازار نقل و انتقالات شده است.

 

ابراهيم آشتياني با انتقاد شديد از اداره شدن باشگاه‌هاي فوتبال ايران توسط دولت اظهار كرد: در هيچ جاي دنيا سراغ نداريد كه دولت فوتبال را اداره كند. متاسفانه ليگ ما سال به سال ضعيف‌تر مي‌شود كه اين مسئله به دليل وجود پول‌هاي زيادي است كه در فوتبال رد و بدل مي‌شود.

 

پول‌هايي كه به فوتبال ما تزريق مي‌شود باعث هجوم افراد فرصت‌طلبي شده است كه به عنوان دلال،‌ واسطه و حتي مديرعامل تيشه به ريشه فوتبال مي‌زنند و آن را نابود مي‌كنند، به همين دليل است كه فوتبال پايه ما در حال نابودي است.

 

وي ادامه داد: نگاه كنيد چه بدبختي بر سر فوتبال ما آمده است! فوتبال يك صنعت است و اگر قرار باشد دولت فقط در آن هزينه كند و هيچ درآمدي نداشته باشد، ديگر صنعت معنا پيدا نمي‌كند. فوتبال بايد خرجش را خودش دربياورد نه اينكه دولت در آن هزينه كند. دلال‌ها چندين بازيكن پا به سن گذاشته را از اين باشگاه به باشگاه ديگر جابه‌جا مي‌كنند و اجازه بروز استعداد جوان‌ها را نمي‌دهند.

 

آشتياني در ادامه با بيان اين كه بازار نقل و انتقالات بازيكنان تحت تاثير رفتار دلالان قرار مي‌گيرد، گفت: شنيدم كه يك بازيكن تا قراردادش را در هيات فوتبال ثبت كند، با شش باشگاه مذاكره كرده است. اين فاجعه است! در همه جاي دنيا بازيكن مدير برنامه رسمي دارد و طبق اصول و قواعد حرفه‌اي با باشگاهي قرارداد مي‌بندد و سهم باشگاه مبدا و فدراسيون فوتبال را مي‌پردازد، ولي اوضاع در ايران به قدري آشفته است كه برخي بازيكنان تا لحظه آخر نمي‌دانند به كدام باشگاه خواهند رفت، چون دلال‌ها اجازه نمي‌دهند كه بازار سروسامان بگيرد.

 

وي درباره بازارگرمي عده‌اي از بازيكنان در فصل نقل و انتقالات نيز گفت: خودم طرفدار بازيكنان هستم اما برخي از ارقامي كه پرداخت مي‌شود اصلا درست نيست و برخي بازيكنان در حد رقم‌هاي بالا نيستند. متاسفانه دلال‌ها به آشفته بازار نقل و انتقالات دامن مي‌زنند و برخي بازيكنان هم دانسته يا ندانسته در دام آن‌ها مي‌افتند. اين افراد پس از دوران بازي غالبا به سمت انحراف و اعتياد و مشكلات عديده ديگر سوق پيدا مي‌كنند و بيشتر آن‌ها به دليل مسائل غير اخلاقي در زندگي زناشويي خود شكست مي‌خورند.

 

بازيكن اسبق تيم فوتبال پرسپوليس در ادامه به بحث تباني در فوتبال ايتاليا و متهم شدن چندين بازيكن و مربي فوتبال در اين كشور اشاره و خاطرنشان كرد: ممكن بود فدراسيون فوتبال ايتاليا قيد حضور در مسابقه‌هاي يورو 2012 را بزند اما در اين جا برخي افراد كه حتي نمي‌دانند فوتبال چيست به خاطر كسب درآمدهاي هنگفت وارد بازار مي‌شوند. ايران بالاترين استعدادها در كل آسيا را در اختيار دارد و بايد براي سازندگي اقدام كند. زماني كه دلال‌بازي در فوتبال ايران نبود پديده‌هاي ما بسيار زياد بودند.

 

آشتياني ادامه داد: ما بايد بهترين نوجوانان و جوانان فوتبال آسيا را داشته باشيم اما چرا اين گونه نيست و ما به المپيك صعود نمي‌كنيم؟ يك نوجوان علاقه‌مند به فوتبال در ايران، حتي اگر مانند “مسي” هم توانمند باشد براي ثبت نام در مدرسه فوتبال يك باشگاه بايد چند ده ميليون تومان پول بپردازد! متاسفانه ريشه فوتبال ما فاسد شده است. من نمي‌خواهم كسي را محكوم كنم اما به نظرم سازمان ليگ هيچ كاري در جهت بهبود ليگ ما نمي‌كند. به عنوان نمونه همين قانون سقف قراردادها كه اجرايش هم كاري ندارد چرا اجرا نمي‌شود؟

 

وي ادامه داد: قانون سقف قراردادها راحت عملي مي‌شود اما مافيا و دست‌هاي پشت پرده به خاطر منافع شخصي جلوي اجرايش را مي‌گيرند. حرف اين است كه بازيكن، پولش را از باشگاه مي‌گيرد و باشگاه بودجه خود را از دولت دريافت مي‌كند، بنابراين به راحتي مي‌توان جلوي تخطي از قانون سقف قرارداد‌ها را بگيرند اما عواملي در كار هستند كه دوست دارند بي‌نظمي در كار وجود داشته باشد.

 

آشتياني در پايان اظهار كرد: بخش خصوصي براي خرج كردن در فوتبال سنجيده‌تر عمل مي‌كند. اگر باشگاه‌هاي دولتي ما به بخش خصوصي واگذار شوند، جلوي انحراف‌ها، دزدي‌ها و كلاهبرداري در فوتبال گرفته مي‌شود و تيم ملي ما به سطح اول آسيا و جهان نزديك مي‌شود، چون باشگاه‌هاي خصوصي ناچار هستند در برابر سرمايه‌گذاران باشگاه پاسخگو باشند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)