مرجع خبری پرسپولیس : باشگاه پرسپولیس در راستای حرکت به سمت خوداتکایی مالی، مطالعه روی پروژه های اقتصادی و اجرای آنها در مراحل بعدی را در دستور کار قرار داده است.

 

در همین راستا کمیته اقتصادی باشگاه پرسپولیس پروژه های مختلفی را در دست بررسی و اجرا دارد. 

 

 

بر همین اساس سراغ دکتر فرهاد بیاشاد، معاون اقتصادی و رئیس کمیته اقتصادی و بازرگانی رفتیم تا گزارشی از اقدام های صورت گرفته یا در دست اقدام ارایه کنیم.

 

یک ظرفیت بکر اقتصادی

در وهله اول باید بگویم این باعث افتخار است که در باشگاه بزرگی مثل پرسپولیس برای دل هواداران گام بر می داریم. ضمن آنکه پرسپولیس یک ظرفیت بکر و فرصت ایده آل برای سرمایه گذاری و انجام فعالیت های اقتصادی و تجاری است. در یک برآورد سرانگشتی این باشگاه حداقل 30 میلیون هوادار دارد. این هوادار سرمایه غنی و منبع بزرگ در جهت پیشبرد اهداف باشگاه است و می توانند کمک های شایان توجهی بکنند.

 

هواداران دیده نشده اند

این هواداران از روز اول بوده اند، اما آنطور که باید دیده نشدند. متاسفانه هیچ پل ارتباطی بین باشگاه و آنها وجود نداشته است. نهایت امر این بوده است که هواداران در استادیوم حضور داشته اند. در حالی که سالها است مفهوم باشگاه داری در دنیا عوض شده است و باشگاه ها در تمام ابعاد زندگی هواداران خود حضور دارند. باشگاه پرسپولیس و شخص سردار رویانیان با چنین تفکری معاونت و کمیته اقتصادی خود را فعال کرده است.

 

درآمد با تعداد هواداران سازگار نیست

هدف ما ایجاد یک زیربنای نوین اقتصادی همپای سایر باشگاه های دنیا است. امروز در مقوله ورزشی از اصطلاح صنعت باشگاهداری استفاده می شود و دیگر فقط بازی نیست. مجموعه هایی مثل پرسپولیس  نهادهایی فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و اقتصادی است. باشگاه ها در سطح دنیا با بودجه های کلان و عمدتا با پشتیبانی هواداران خود اداره می شوند. بعضی از این باشگاه ها تا 480 میلیون یورو بود  و گردش مالی دارند اما باشگاهی مثل پرسپولیس باید با 10، 12 میلیارد تومان پاسخگوی 30 میلیون هوادار باشد. ارقامی که اصلا با هم سازگار نیستند و تازه این در حالی است که در دریافت همین بودجه به خاطر مسائل دولتی با مشکل مواجه هستیم.

 

باید مردم پای کار بیایند

در این شرایط ما به دنبال آن هستیم که باشگاه را بر اساس تعریف معقول و منطقی صنعتی ببینیم. صنعت باید درآمد داشته باشد. صنعتی که فقط از سوی منابع دولتی تغذیه شود و مصرف کننده باشد، موفق نیست.

ما مردمی داریم که وقتی به ریشه های تاریخ آنها نگاه می کنیم می بینیم اگر به درستی توجیه شوند و پای کار بیایند می توانند یک صدا و همدل کارهای بزرگی را انجام بدهند. باید بتوانیم کمک های مردمی را به گونه ای جذب کنیم که هم خواسته های آنها برای داشتن یک تیم قدرتمند برآورده شود و هم نیازهای آنها به عنوان یک هوادار بر آورده شود، موفق خواهیم بود. در واقع ما اگر می گوییم هواداران صاحبان تیم مردمی پرسپولیس هستند باید این امکان را داشته باشند که در اداره آن مشارکت کرده و حضور تیم محبوب خود را در زندگی خود احساس کنند.

 

با نسبت یک به 25 نمی توان خواسته ها را برآورد کرد

در حال حاضر ما در همین آسیا با لیگ هایی رقابت می کنیم که خیلی جلوتر از ما هستند. طبق اعداد و ارقامی که ارایه می شود؛ لیگ ژاپن بودجه ای 25 برابر لیگ ایران دارد. با این تناسب یک به 25 چگونه می توان، تعادل برقرار کرد.

پرسپولیس هوادارانی دارد که باید گفت به معنای واقعی جان بر کف هستند. اگر بستر مناسبی فراهم باشد، این هوادار می تواند به تیمش کمک کند و البته با ادامه شرایط فعلی و زیاد شدن فاصله روزافزون با سایر باشگاه های دنیا پاسخگویی به انتظارات هواداران دشوار تر می شود چون باشگاه دست بسته است و نمی تواند امکانات لازم را ایجاد کند. با این شرایط لزوم ایجاد تغییرات بیش از پیش احساس می شود.

 

پرسپولیس با حق عضویت هواداران بی نیاز می شود

اگر نگاهی به تاریخ کشورمان بیندازیم، می بینیم هر جایی مشکلی در کار بوده است با حضور مردم برطرف شده است. از انقلاب گرفته تا جنگ اینطور بوده است

پرسپولیس 30 میلیون هوادار دارد و آنها با خریدن ارزانترین کارت هواداری، پرسپولیس را بی نیاز خواهند کرد. البته این مساله با توجه به مشکلاتی که در گذشته وجود داشته است و لزوم جلب اعتماد هواداران یک پروژه زمانبر است. به عنوان مثال هواداری که کارت عضویت دریافت می کند، می تواند با استفاده از یک خدمت ارایه شده، هزینه پرداختی را جبران کند.

 

هواداران، رایگان کارت می گیرند

هواداران در واقع با دریافت کارت هواداری نه تنها به عضویت رسمی بدل می شوند بلکه یکسری خدمات و مزایا را خریداری می کنند. آنها در واقع با این اقدام فقط صاحب یک تیم کهکشانی و ایده آل نمی شوند، بلکه در زندگی شخصی از آن استفاده می کنند.

به عنوان مثال با قراردادی که در شرف انعقاد آن با بیمه ایران هستیم. هواداران می توانند با تخصیصی که برای دریافت خدمات بیمه ای مورد نیاز خود دریافت می کنند. تمام هزینه پرداختی برای حق عضویت را جبران خواهند کرد. در واقع این یک همکاری بوده است در واقع هیچیک از طرف ها هزینه ای نمی کند، اما همه سود می برند اما جا انداختن این مساله در فوتبالی که با این مباحث غزیبه است، آسان نیست.

این تازه یکی از خدماتی است که ارایه می شود و اقدامات دیگری مثل عقد قرارداد با مراکز پزشکی در دست انجام است که برای هواداران تخفیف های پزشکی را به همراه خواهد داشت.

در واقع وقتی این پروژه تکمیل شود. دارنده کارت هواداری با صرفه جویی در هزینه ها در طول سال از ناحیه شرکت های طرف قرارداد با باشگاه در واقع درآمدی خواهد داشت.

 

دفاتر بازرگانی پرسپولیس در خارج از مرزها

فعالیت های کمیته اقتصادی فقط به این بخش محدود نمی شود. تیمی که 30 میلیون هوادار دارد، می تواند مخاطبان خود را در عرصه های نامحدودی پیدا کند. یکی از اقدامات باشگاه در بخش خدمات بازرگانی و اقتصادی خواهد بود. کمیته بازرگانی و اقتصادی در اربیل عراق و مالزی دفاتری به عنوان ارایه دهنده خدمات بازرگانی در نظر گرفته است. تاجران و بازرگانان پرسپولیس که برای انجام فعالیت های خود نیاز به شریک معتبری در خارج از مرزها دارند، می توانند از امکانات باشگاه مورد علاقه خود استفاده کنند.

 

درخواست های بسیار برای همکاری با پرسپولیس

این فعالیت ها در آینده گسترش می یابد هر روز با پیغام هایی از سوی نهادهای خدماتی، بازرگانی و صنعتی روبرو هستیم که برای همکاری اعلام آمادگی می کنند و این نشان دهنده شروع موج تازه ای در فوتبال و ورزش ایران است که البته با حمایت هواداران از باشگاه محبوبشان محقق می شود.

در همین راستا ما ثبت نام برای راه اندازی دفاتر نمایندگی باشگاه در شهرستان ها و حتی خارج از کشور را آغاز کرده ایم که هدف از آن ایجاد ارتباط بهتر با هواداران و همچنین کانال های قابل اطیمنان با باشگاه برای انتقال خواسته ها و نظرات هواداران، گسترش فعالیت های باشگاه و بهبود خدمت رسانی است.

 

به حمایت های قانونی نیاز داریم

یکی از درخواست های هواداران باشگاه های محبوب این است که بتوانند محصولاتی اختصاصی را خریداری کنند. باشگاه پرسپولیس با فعال کردن بخش فروشگاه ها آمادگی این را پیدا می کند که چنین خدماتی را ارایه نماید. از سوی دیگر هواداران با خرید کالاهای عرضه شده، ضمن به دست آوردن هدایا و کالاهای مورد نیاز از تیم محبوب خودشان حمایت می کنند.

باشگاه های معتبر دنیا سالانه 40 تا 50 میلیون دلار از این ناحیه درآمد دارند. البته برای اجرای چنین برنامه هایی نیاز به حمایت های قانونی داریم. قانون مالکیت معنوی یا همان کپی رایت از نیازهای تجارت و اقتصاد ما، بویژه در حوزه فوتبال است.

 

درآمد کم از حق پخش تلویزیونی

از دیگر موانع افزایش درآمد در ورزش فوتبال بحث حق پخش تلویزیونی است. این حرکت تازه آغاز شده است و باید بطور جدی روی آن کار کرد. درآمد باشگاهی مثل پرسپولیس از حق پخش تلویزیونی با توجه به مخاطبانی که ارایه می کند باید به مراتب بیش از این باشد. همین حالا درآمد سازمان آگهی های صدا و سیما از محل پخش بازی های پرسپولیس به مراتب بیشتر از مجموع بودجه سالانه باشگاه پرسپولیس است. در این راستا به حمایت های بیشتری نیازمندیم و روی کمک های وزارت ورزش حساب کرده ایم.

 

کمک به پرسپولیس به جای مالیات

یکسری ظرفیت های قانونی هم داریم که مورد توجه قرار نگرفته است. در حال حاضر پروژه ای را با وزارت دارایی و امور اقتصادی دنبال می کنیم. برنامه این است که کمک های مالی فعالین پرسپولیس در حوزه اقتصاد، صنعت و تجارت به باشگاه پرسپولیس به عنوان مکانی عام المنفعه با ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی در قالب هزینه های قابل قبول در صورت های مالی پذیرفته شود.

طبق قانون در صورتی که فرد یا افرادی اعم از حقیقی و حقوقی به باشگاه های فرهنگی و ورزشی مبالغی را اهدا کنند با ضرایب مشخص جز و هزینه های قابل قبول برای وزارت دارایی به حساب می آید. احیای این قانون تلاش می کنیم تا زمینه ای فراهم شود که هواداران ضمن کمک به باشگاه مورد علاقه خود از مزایای مالی آن بهره مند شوند.

به هر حال طرح ها و ایده های بسیاری وجود دارد که امیدواریم مرحله به مرحله آنها را اجرایی کنیم. البته تردیدی نیست که این موارد فقط با پشتیبانی هواداران و حمایت نهادهای بالادستی امکان پذیر خواهد بود تا روزی که آرزوی دیرینه خود اتکایی باشگاه های بزرگ عملی شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)