مذاکره با مانوئل در تهران و ترکیه

مرجع خبری پرسپولیس : سرگيجه و سرگرداني انتخاب سرمربي پرسپوليس درست مثل بسياري از سال‌هاي گذشته در آستانه فصل جديد ادامه دارد.

 

در فاصله 24 روز تا شروع ليگ برتر با وجود يارگيري نسبتا خوب و اسم‌هاي دهان‌پركني كه هر روز تمرين تيم را خوشرنگ و لعاب‌تر جلوه مي‌دهند، هنوز پرسپوليس سرمربي‌اش را نمي‌شناسد.

 

تمرين‌ها توسط يك مربي (عاشوري) و يك بدنساز (چيذري) طرح‌ريزي، اداره و اجرا مي‌شود كه خود اينها هم نمي‌دانند با آمدن مربي خارجي و شروع رسمي كارش اصلا در كادر فني فصل آينده جايي خواهند داشت يا نه.

محمد رويانيان مديرعامل باشگاه كه به هواداران قول داده در انتخاب سرمربي جديد نهايت وسواس و دقت را در نظر مي‌گيرد و البته به سليقه و نظر آنها هم احترام مي‌گذارد همچنان مشغول مذاكره با سه گزينه مدنظر خويش است. وي بعد از مذاكره پر سر و صدا با متسو در تهران و صحبت با كالدرون در استانبول قصد دارد با گزينه سوم يعني ژوزه مانوئل دخسوس پرتغالي باز هم در تهران مذاكره كند.

رويانيان كه كلا به دموكراسي در انتخاب سرمربي علاقه دارد مثل زمان انتخاب دنيزلي كه از بين پنج شش گزينه او را طبق نظر هواداران انتخاب كرد، اين بار نيز سه گزينه در دسترس‌اش را در نظرسنجي گذاشته و البته نتايج نظرسنجي مشخص نيست. با اين حال گفته مي‌شود رويانيان كه ديروز براي تفاهم‌نامه فسخ قرارداد به تركيه سفر كرده بود در اين كشور با مانوئل ديدار خواهد كرد و ادامه مذاكرات امروز در تهران پيگيري خواهد شد.

در عين حال مخالفت‌هاي حضور متسو در تهران، قيمت بالاي اين مربي و البته مسائلي كه معلوم نيست از كجا منشأ مي‌گيرد باعث شده مسوولان باشگاه پرسپوليس با وجود موافقت كلي با متسو سراغ گزينه‌هاي دوم و سوم بروند.

حتي برخي اعتقاد دارند شانس مانوئل پرتغالي از متسو و كالدرون بيشتر است چراكه هم قيمت كمتري دارد و هم اينكه وقتي مذاكره با گزينه اول و دوم جواب نداده و مديران پرسپوليس سراغ گزينه سوم رفته‌اند در گزينه جديد دنبال مسائل ديگري مي‌گردند. در عين حال گفته مي‌شود قيمت پيشنهادي متسو نسبت به كالدرون و مانوئل بسيار بيشتر است و برخلاف آنچه اخيرا اعلام شده اين مربي فقط 800 هزار دلار براي يك فصل مي‌خواهد، شنيده شده او از الغرافه 2.5 ميليون دلار پول گرفته و بعيد است حاضر شود با نيمي از مبلغ الغرافه سرمربيگري پرسپوليس را بپذيرد.

برونو متسو كه هم‌اكنون در فرانسه به سر مي‌برد و منتظر OK نهايي رويانيان است با حضور يك مربي ايراني در كادر فني خود موافقت كرده اما چنانچه او با باشگاه قرارداد ببندد حداقل دو دستيار را با خودش به تهران خواهد آورد.

اهالي فوتبال حتي كالدرون آرژانتيني را به مانوئل كه در مصر چهره‌اي شناخته شده است ترجيح مي‌دهند اما ظاهرا شانس مانوئل از كالدرون بيشتر است.

نكته جالب ديگر اينكه فردي كه رابط متسو و باشگاه پرسپوليس بوده، مانوئل ژوزه را به اين باشگاه معرفي كرده اما خودش اين مساله را تكذيب مي‌كند. اين فرد شناخته شده كه اخيرا هجمه‌اي عليه او راه افتاده تا باشگاه موكدا اعلام كند مدير برنامه‌هاي متسو يك تونسي است نه او، هيچ اطلاعاتي درباره مانوئل نمي‌دهد، در صورتي كه خودش پروفايل پيرمرد پرتغالي را جلوي رويانيان گذاشت. در اين بين اين سوال پيش مي‌آيد كه با سرمربيگري متسو در پرسپوليس اين فرد به پول خوبي خواهد رسيد يا مانوئل؟

در هر صورت مديريت باشگاه پرسپوليس كه اعلام كرده امروز سرمربي تيم را معرفي خواهد كرد شايد در اين موعد از پيش اعلام شده هم نتواند تصميم نهايي‌اش را بگيرد و شايد سرگيجه پرسپوليس يكي دو روز ديگر ادامه داشته باشد.

 

در جست وجوي افتخار

از زبان مديرعامل شنيده بوديم كه او نزديك‌ترين گزينه است به نيمكت پرسپوليس؛ برونو متسوي فرانسوي كه نيمه دوم عمر مربيگري‌اش را در فوتبال آسيا گذرانده و اميدوار است كه شانس ياري‌اش كند و او را برساند به تيم پرستاره پرسپوليس. اين مربي 58 ساله تنها فصل نخست مربيگري‌اش را به عنوان نفر دوم گذرانده و بعد هم براي 4 سال نشسته به جاي سرمربي بئاوايس كه پيش‌تر دستيار او بود. ليل، والنسينه و سدان فرانسه ديگر تيم‌هايي بودند كه متسو سرمربيگري‌شان را به عهده داشته و البته هرگز افتخاري را با آنها تجربه نكرد.

در سال 2000، برونو متسو فصل بي‌سرانجامي را با تيم ملي گينه آغاز كرد و بعد از آن سرمربي سنگال شد.

العين امارات هم براي دو سال در اختيار متسوي فرانسوي بود كه يك قهرماني در ليگ قهرمانان آسيا و دو قهرماني در ليگ امارات حاصل همين همكاري بود. متسو البته در تيم ملي قطر هم سرمربي بوده و همين فصل اخير را هم در الغرافه سرمربيگري كرده بي‌آنكه مقامي به دست بياورد.

با اين همه پرسپوليس از جمع گزينه‌هايش او را برگزيده و چه بسا او همين امروز به عنوان جانشين دنيزلي معرفي شود.

 

مربي 66 ساله پرتغالي كه شايد به لحاظ سن و سال گزينه مناسبي به نظر نرسد اما پرونده سنگين افتخارهايش كمبودي را در خود احساس نمي‌كند. پرونده‌اي باتجربه مربيگري در سه قاره اروپا، آفريقا و آسيا كه 34 سال از آن مي‌گذرد. نخستين تجربه سرمربيگري را مانوئل در 32 سالگي و با تيم اسپورتينگ اسپيونيو مال خود كرد و بعد از 4 سال راهي ويتوريا گيمارش شد. پورتيموننزه، اسپورتينگ ليسبون، اسپورتينگ دبراگا، بوآوشيتا، مارتيمو، بنفيكا و اونيائو دليريا هم ديگر تيم‌هاي اروپايي هستند كه مانوئل ژوزه در آنها سرمربيگري كرده و البته همگي پرتغالي هستند. بعد از 21 سال فعاليت در فوتبال پرتغال كه همگي در قامت سرمربي بود، مانوئل ژوزه راه آفريقا را در پيش گرفت تا قرن 21 را با تجربه‌اي تازه آغاز كند. تجربه سرمربيگري الاهلي مصر كه پر بود از افتخار. يك مقام سومي در جام باشگاه‌هاي جهان، 4 قهرماني و يك نايب قهرماني در ليگ قهرمانان آفريقا و همچنين 4 بار قهرماني در سوپر كاپ همين قاره، 6 بار قهرماني و 2 نايب قهرماني در ليگ برتر مصر، 2 قهرماني و يك نايب قهرماني در جام حذفي مصر و 4 قهرماني در سوپركاپ اين كشور همه افتخاراتي است كه در كارنامه مانوئل به چشم مي‌خورد و او بعد از گذشتن از آنها راهي آنگولا شد براي هدايت تيم ملي اين كشور. الاتحاد عربستان و الاهلي هم ديگر تيم‌هايي هستند كه مانوئل در دو سال اخير سرمربي‌شان بوده. در كارنامه اين مربي افتخارهاي ديگري هم قيد شده، قهرماني اسپورتينگ و بوآويشتا در پرتغال كه سه بار تكرار شده و يك مقام دومي با بوآويشتا. مانوئل همچنين مربي سال آفريقا در سال 2006 و بهترين مربي پرتغال در 2009 هم بوده و بابت افتخارهايش با الاهلي، مدالي هم از رييس جمهور وقت مصر گرفت.

 

كالدرون آرژانتيني وقتي 37 سال داشت براي نخستين بار سرمربيگري را تجربه كرد؛ در تيم كائن فرانسه. 6 سال بعد از آن هم به ليگ سوييس رفت و شد سرمربي لائوسان اسپورتس. اين مربي 52 ساله اما نشستن روي يك تيم از كشورش يا حتي ديگر كشورهاي آمريكاي لاتين را هنوز تجربه نكرده و حضورش در فوتبال اروپا هم در پايان همكاري يكساله‌اش با تيم سوييسي به آخر رسيد تا او راهي قاره‌كهن شود و تيم ملي عربستان.

كالدرون، عربستان را به جام جهاني 2006 آلمان رساند اما خودش به خاطر ناكامي در رقابت‌هاي غرب آسيا در سال 2005 بركنار شد تا عربستان با ماركوس پاكتي به جام جهاني سفر كند.

افتخاري اما در اين تيم براي او حاصل نشد و گابريل كالدرون آرژانتيني كمتر از يك سال بعد سرمربيگري الاتحاد عربستان را پذيرفت.

دو سال حضور روي نيمكت اين تيم كافي بود تا مربي آرژانتيني نخستين قهرماني‌اش را تجربه كند؛ قهرماني در ليگ برتر عربستان با شكست دادن الهلال كه انتخاب بعدي كالدرون لقب گرفت.

او با اين تيم هم قهرمان ليگ برتر عربستان شد، بدون تجربه حتي يك شكست و توانست اين قهرماني را در جام وليعهد هم تكرار كند. آخرين تيم كالدرون هم بن‌ياس امارات بود كه با آن تیم ضعیف هم به مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان هم صعود كرد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)