مرجع خبری پرسپولیس : دوازدهمين دوره ليگ برتر فوتبال ايران از 6 روز ديگر آغاز مي شود، نكته قابل توجه اين فصل از رقابت ها اين است كه بيش از نيمي از تيم هاي ليگ برتر فوتبال ايران فصل جديد را با سرمربي جديد آغاز مي كنند.

 

راه آهن، ملوان و آلومینیوم هرمزگان، تنها اين سه تيم در فصل جديد هستند كه با مربيان قبلي شان بازي مي كنند و 10 تيم كادر فني تغيير دادند و 5 تيم هم با مربياني كه در ميانه فصل گذشته انتخاب كردند در ليگ دوازدهم حضور مي يابند.

 

 

* مانوئل خوزه جاي دنيزلي را گرفت


سرخپوشان قرار بود با مصطفي دنيزلي ليگ دوازدهم را آغاز كنند اما اين مربي به دليل مسائل و مشكلات خانوادگي قيد حضور در پرسپوليس را زد و به تركيه زادگاهش بازگشت. پرسپوليسي ها بعد از رفتن اين مربي، مانوئل خوزه را براي هدايت تيمشان برگزيدند وپرسپوليس ما فصل جديد را با طعم پرتغالي آغاز مي كنند.

 


مانوئل خوزه هيچ دخالتي در جذب بازيكنان جديد پرسپوليس نداشت تنها كاري كه از دستش برآمد اين بود كه بلافاصله در تمرينات حاضر شود و عملكرد بازيكنان را در نظر بگيرد بايد ديد كه خوزه با ستاره هاي پرسپوليس چه نتايجي براي فصل بعد كسب مي كند.

* مظلومي جايش را به قلعه نوعي داد
از ابتداي فصل يازدهم گفته مي شد كه اگر پرويز مظلومي نتواند نتايج قابل قبولي با تيم كهكشاني استقلال بگيرد قلعه نوعي در پايان فصل به اين تيم بر مي گردد و در نهايت اين سناريو به حقيقت پيوست. در پايان فصل يازدهم تيم پرويز مظلومي با ارائه يك بازي ملال آور مقابل سپاهان از ليگ قهرمانان آسيا كنار رفت و پايين تر از تيم تراكتورسازي در رده سوم جدول ليگ يازدهم قرار گرفت و همه اين مسائل باعث نشد كه قلعه نوعي كار سختي براي باز پس گرفتن نيمكت آبي پيش رو نداشته باشد. قلعه نوعي سرمربي استقلال در فصل گذشته عملكرد موفقي با تراكتورسازي داشت و توانست با تراكتورسازي را براي اولين بار در تاريخ فعاليت اين باشگاه به نائب قهرماني ليگ و جواز حضور در ليگ قهرمانان آسيا دست يابد.

قلعه نوعي بازيكناني مثل شيرزاد، شريفات و عزيززاده را كنار گذاشت و برخي بازيكنان قديمي اين تيم مثل بائو، مبعلي، محمدي، بيگ زاده، اكبرپور و صادقي را آبي پوش كرد.

* قلعه نوعي رفت، اوليويرا آمد
مسئولان تراكتورسازي بعد از رفتن قلعه نوعي از اين تيم و بازگشتش به تيم سابقش استقلال خيلي زود با اوليويرا، مربي پرتغالي به توافق رسيدند و اين مربي را در نيمكتشان در فصل بعد گذاشتند. اوليويرا سابقه مربيگري در تيم هاي عربستاني به خصوص الاتحاد را دارد اين مربي همچنين با تيم الاتحاد توانست به نائب قهرماني ليگ عربستان برسد و تا نيمه نهايي ليگ قهرمانان آسيا پيش برود. اوليويرا به مانند مانوئل خوزه هيچ دخالتي در جذب بازيكنان جديد تراكتورسازي نداشت وي فقط در تمرينات تراكتور حاضر شد و عملكرد بازيكنان را در نظر دارد.

* عبداله ويسی جايش را به يحيي گل محمدي داد
عبداله ويسی مربي جواني كه توانست صبا را به مقام چهارم ليگ يازدهم برساند در آخر فصل با مسئولان اين تيم به توافق نرسيد و جايش را به يحيي گل محمدي داد. گل محمدي بيش از اين سابقه حضور در صبا به عنوان مربي- بازيكن را داشت او كه فصل گذشته دستيار علي دايي در راه آهن بود بي درنگ پيشنهاد سرمربيگري تيمي كه فصل آينده در ليگ قهرمانان آسيا هم حضور خواهد داشت را پذيرفت.

آخرين تجربه سرمربيگري گل محمدي در ليگ برتر به هفته هاي پاياني ليگ هفتم در همين تيم صبا مربوط مي شد او در اين مدت سرمربيگري تيم هايي مثل نساجي مازندران و تربيت يزد را در ليگ دسته اول تجربه كرد اما نتوانست با اين تيم ها ليگ برتري شود. گل محمدي فصل گذشته به همراه علي دايي در راه آهن موفق شد اين تيم را در هفته هاي پاياني از منطقه سقوط نجات دهد.

*استاد جاي شاگرد را گرفت
منصور ابراهيم زاده بعد از چهار امسال حضور در ذوب آهن به دليل اختلافات با مديرعامل اين تيم، اصفهان را به مقصد تهران ترك كرد و جايش را به استادش رسول كربكندي داد. شرايط مالي ذوب آهن به گونه اي بود كه فقط يك ذوب آهني قديمي مثل كربكندي كه مدتي شانس مربيگري در ليگ برتر را به دست نياورده بود مي توانست با حضور روي نيمكت اين تيم كنار بيايد. كربكندي در سال هاي اخير در راه آهن، برق شيراز و صبا عملكرد خوبي نداشت و مقطعي روي نيمكت اين تيم ها حضور پيدا كرد.

كربكندي معتقد است مي تواند امسال با ذوب آهني كه تعدادي از ستاره هايش كوچ كرده اند براي قهرماني بجنگد و با حداقل سهميه آسيا را به دست بياورد. اين مربي مهدي رجب زاده و سپهر حيدري را به عنوان دو ذوب آهني قديمي به اين تيم برگرداند. دو بازيكني كه لقب پسران كربكندي را يدك مي كشند و در سال هايي كه او در ذوب اهن بود، ستاره اين تيم به شمار مي رفتند.

* گوارديولا جاي كاظمي را گرفت
ويسی يا همان گوارديولا وطني در صبا عملكرد قابل توجهي داشت وي اولين مربي بود كه بلافاصله پس از پايان مسابقات تيم جديدش را معرفي كرد و به پيكان پيوست. ويسی در صبا با بازيكنان جوان عملكرد موفقي داشت. وي توانست با اين تيم با پنجاه امتياز بالاتر از تيم هايي مثل ذوب آهن و پرسپوليس چهارم شد و سهميه ليگ قهرمانان آسيا را به دست آورد ويس بازيكناني مثل نيكبخت، پروين و ياور زاده را از پيكان كنار گذاشت و تعدادي بازيكن ليگ يكي را جايگزين آن ها كرد بايد ديد ويسی جوان با بازيكنان جوانش مي تواند به مانند صبا تيم قبلي اش پديده ليگ دوازدهم شوند يا نه!

* فركي جايش را به ابراهيم زاده داد
پس از جدايي ناگهاني حسين فركي، نفتي ها با چند مربي مذاكره كردند اما در آخر با ابراهيم زاده به توافق رسيدند و اين مربي را به عنوان سكاندارشان براي فصل بعد انتخاب كردند ابراهيم زاده كه سالي پرحاشيه در اصفهان پشت سر گذاشته بود اين بار تصميم گرفت تيمي را انتخاب كند كه كمتر در كانون توجه عمومي است و نتايج و اتفاقاتش آنچنان زير ذره بين نمي رود.

ابراهيم زاده با ذوب آهن پس از چند سال ناكامي در فتح جام قهرماني ليگ برتر، در فصل گذشته هم نه تنها به اين تيم مدعي قهرماني نبود بلكه در كسب سهميه آسيايي هم ناكام ماند تيم ابراهيم زاده با 45 امتياز ششم شد و در جام حذفي هم به پرسپوليس باخت و از دور مسابقات كنار رفت . ذوب آهن در پلي آف ليگ قهرمانان آسيا از پس استقلال برنيامد تا سرمربي اين تيم سرانجام پس از يك فصل كاملا ناموفق راهي تهران و نيمكت نفت شود.

* هرندي جاي تارتار را گرفت
به دليل شرايط نامشخص مالي و مالكيتي داماش، هيچ يك از مربيان حاضر به كار در اين تيم نبودند و امير عابديني براي آن كه تمرينات تيم عقب نيفتد يك مربي گمنام را به عنوان سرمربي معرفي كرد. وي معمولا در تيم اول شهر رشت نقش دستيار را ايفاء كرده و طبيعي بود كه پيشنهاد سرمربيگري را با سر بپذيرد.

* كامپيوتر جايش را به فركي داد
حسين فركي به مديران نفت قول داده بود در صورتي كه انتقال اين تيم به اراك منتفي شود قراردادش را تمديد مي كند اما با اين كه نفت به اراك نرفت فركي به اهواز رفت و جاي جلالي كامپيوتر را در فولاد گرفت. فركي با نفت تهران در ليگ يازدهم بسيار خوب نتيجه گرفت و پنجم شد اگر نفت درهفته هاي پاياني روي دور ناكامي نمي افتاد مي توانست به راحتي سهميه ليگ قهرمانان آسيا را به دست بياورد.

* تار تار آمد، مهابادي رفت
شنيده ها حاكي از آن بود كه شهري ها مي خواهند با داوود مهابادي ادامه بدهند اما ناگهان مهدي تارتار سر از اين تيم در آورد به هر حال مديريت گهر با پسر اميرعابديني است و مهدي تارتار هم فصل گذشته با تمام نداري هاي عابديني در داماش ساخت و اين تيم را به عنوان هفتمي ليگ برتر رساند.

تارتار در نيم فصل دوم ليگ يازدهم و در شرايطي كه به عنوان مربي جايگزين به داماش رفته بود پس از عبور از يك دوره بحراني نسبتا دراين تيم خوب كار كرد و جايگاه آبرومندانه اي را براي داماش رقم زد.

در پايان اين گزارش بايد به نيمكت تيم فوتبال راه آهن اشاره كرد كه قرار بود يك مربي پرتغالي جاي علي دايي را بگيرد اما مالكان جديد راه آهن با نظر انصاري فرد مدير عامل سابق مخالفت كردند و دوباره دايي را در نيمكت تيمشان نشاندند اين اتفاق در راه آهن باعث ناراحتي حسن انصاري فرد مدير عامل سابق اين تيم شد و وي با اين اقدام مسئولان از سمتش استعفا داد.

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)