مرجع خبری پرسپولیس : رييس فدراسيون فوتبال از حل نشدن مشكل حق‌ پخش تلويزيوني ميان فدراسيون و صدا و سيما خبر داد و گفت: فعلا بازي‌هاي ليگ به طور موقتي پخش مي‌شود تا ضرغامي تكليف موضوع را روشن كند.

 

علي كفاشيان، با بيان اين كه هنوز مساله حق پخش تلويزيوني حل نشده به سوالات مختلفي در اين‌باره و موارد ديگري چون برگزاري جام حذفي، حضور تيم ملي در مسابقات غرب آسيا، جدايي ميك‌مك درموت از اين تيم، تقدير از وحيد هاشميان و غيره پاسخ داد كه در زير مي‌آيد:

 

* بالاخره تكليف حق پخش تلويزيوني چه شد؟ آيا توانستيد آنچه حق فوتبال مي‌دانيد را از صدا و سيما بگيريد؟

خير، هنوز مشكل حق پخش تلويزيوني حل نشده است. ما همچنان سر همان موضع قبلي هستيم چرا كه حق پخش اصلي‌ترين منبع درآمدزايي باشگاه‌ها است. اگر بخواهيم باشگاه‌هايمان درآمدزا بوده و به سمت حرفه‌اي شدن حركت كنند، بايد موضوع حق پخش تلويزيوني كه جزو اصلي‌ترين درآمدهاي باشگاه‌هاست كاملا حل شود. ما ادعا نداريم صداوسيما بايد از جيب خودش پول حق پخش را بپردازد بلكه معتقديم بايد بخشي از درآمدهاي صداوسيما از پخش مسابقات ليگ به فوتبال اين مملكت تعلق يابد. متاسفانه مبلغي كه در حال حاضر براي قرارداد حق پخش وجود دارد بسيار پايين است.

 

* يعني بازي‌ها به طور موقتي از تلويزيون پخش مي‌شوند؟ نتيجه چه مي‌شود؟

بله بازي‌ها كاملا موقتي پخش مي‌شود. هنوز هيچ توافقي ميان ما و صداوسيما صورت نگرفته هرچند دراين راستا مذاكراتي داشتيم؛ آخرين جلسه ما هفته گذشته بود كه قرار شد آنها گزارش را به ضرغامي بدهند تا او در اين‌باره تصميم‌گيري كند. ما هم شنبه نامه‌اي را براي ضرغامي نوشتيم و خواستيم هرچه زودتر تكليف اين موضوع را مشخص كند. اميدواريم با مديريتي كه او دارد اين قضيه هرچه زودتر حل شود تا ديگر شاهد چالش‌هاي دوباره برسر اين موضوع نباشيم. بي‌شك اگر مشكل حل نشود، كماكان همان برنامه‌هايي كه براي پخش بازي‌ها داشتيم را ادامه مي‌دهيم.

 

* براي ممانعت از پخش بازي‌ها در تلويزيون و عرضه مستقل آن در جامعه، نهادهاي امنيتي، نظارتي در جريان هستند؟

بله، با نهادهاي نظارتي مختلفي صحبت كرديم. در اين دو سه هفته كه كار به تاخير افتاد به اين خاطر بود كه بايد آنها را هم در جريان اين مساله قرار مي‌داديم. نهادهاي نظارتي حرف‌هاي ما و صدا وسيما را شنيدند و به همين علت بود كه كارها مقداري به عقب افتاد. اين كار را كرديم تا فردا نگويند با نهادهاي نظارتي، هماهنگي صورت نگرفته است. در هر حال حتي اگر در پخش تلويزيوني با صداوسيما به توافق هم نرسيم، نمي‌گذاريم مردم از جريان فوتبال ليگ برتر بي‌اطلاع باشند. با ديگر سيستم‌هاي اطلاع‌رساني تصاوير بازي‌ها را به دستشان مي‌رسانيم؛ حال از طريق دي‌وي‌دي‌، پخش در سينماها و …

 

* اختلاف مبلغ واقعي فدراسيون و صداوسيما چقدر است؟

اختلاف ما الان بر سر شيوه كار است. آنها مي‌خواهند مبلغ ثابتي را به فدراسيون بدهند اما ما نمي‌پذيريم بلكه مي‌گوييم هر چقدر درآمد از كنار پخش مسابقات ليگ حاصل شد بخشي از آن براي فوتبال باشد كه به صورت تفاهم‌نامه با صداوسيما به امضا برسد. اين مبلغ از رقم‌هاي حداقلي كه الان مطرح مي‌شود خيلي بالاتر است.

 

* تكليف برگزاري جام حذفي به كجا رسيد؟ آيا كارلوس كي‌روش با برگزاري اين رقابت‌ها موافقت كرد؟!

قرار شد سازمان ليگ جلسه‌اي با كي‌روش داشته باشد و در اين باره تصميم بگيرند. بي‌ترديد اگر جام حذفي مشكلي در اجراي برنامه‌ها و اردوهاي تيم‌ملي ايجاد نكند، آن را برگزار مي‌كنيم اما اولويت اول ما برنامه‌هاي تيم ملي است. اگر ببينم برگزاري جام حذفي باعث كسر انرژي زيادي از بازيكنان ملي‌پوش شود، جام حذفي برگزار نخواهد شد. جلسه سازمان ليگ و كي‌روش اين هفته انجام مي‌شود.

 

* درباره جدايي ميك مك‌درموت از تيم ملي چه تصميمي داريد؟

درباره جدايي مك‌درمدت نظر كي‌روش را گرفتيم. واكنش ما نسبت به اماراتي‌ها جدي خواهد بود. فدراسيون قطعا به فيفا و فدراسيون امارات بخاطر قراردادي كه اين مربي امضا كرده اعتراض خواهد كرد و ادعاي خسارت مي‌كنيم.

 

* چرا از خودش شكايت نمي‌كنيد؟ آيا كي‌روش مربي جايگزين را معرفي كرده است؟

از خودش شكايت نمي‌كنيم چون طبق قراردادش مي‌توانسته مقداري از پولش را پس بدهد و برود كه اين كار را هم كرد. اما اماراتي‌ها نمي‌توانستند بدون اجازه فدراسيون ايران با مربي كه هنوز با ما قرارداد دارد، قرارداد ببندند. قرار است مربي جايگزين او به زودي توسط كي‌روش معرفي شود.

 

* ظاهرا براساس تغييري كه در نحوه امتيازدهي AFC به كشورهاي حاضر در ليگ قهرمانان آسيا بوجود آمده، احتمال كاهش چشمگير سهميه ايران در اين رقابت‌ها وجود دارد! آيا اين موضوع در آخرين جلسه‌اي كه شما هم در آن شركت داشتيد به تصويب رسيد؟

بله، تغييرات در آخرين جلسه AFC صورت گرفت. جمع امتياز ليگ‌ها از 800 به 1000 امتياز رسيد. طبق آخرين تغييرات امتياز آيتم‌هاي مختلف به اين صورت است كه: تكنيك‌ها و استانداردها 200 امتياز، تماشاگران 100 امتياز، استاديوم‌ها 140 امتياز و كلوپ‌ها و باشگاه‌ها 200 امتياز پيدا كرد. همچنين در آخرين رتبه‌بندي سهميه‌اي براي كشورهاي غرب آسيا قرار شد كشور اول 4 سهميه مستقيم، كشور دوم 4 سهميه مستقيم، كشور سوم 3 سهميه مستقيم و يك سهميه پلي‌آف، كشور چهارم 2 سهميه مستقيم و يك سهميه پلي‌آف، كشور پنجم يك سهميه و يك پلي‌آف، كشورهاي ششم و هفتم هم هر كدام يك پلي‌آف خواهند داشت. در مجموع 14 سهميه مستقيم و 2 سهميه خروجي از بازي‌هاي پلي‌آف براي كشورهاي غرب آسيا در نظر گرفته شده است.

 

* با توجه به اينكه ما الان از نظر امتيازبندي در آسيا پنجم (يك سهيمه مستقيم و يك سهميه پلي‌آف) هستيم، آيا مي‌توانيم پس از بازرسي‌هاي نمايندگان AFC چند رتبه صعود كنيم؟

ما بايد سعي كنيم امتيازهاي بيشتري را در بازرسي‌هاي جديد كسب كنيم. در هر صورت با توجه به وضعيت كشورهاي ديگر، باشگاه‌هاي ما بايد تلاش كنند تا امتيازات زيادي به دست آوريم. معتقدم بايد در بحث تكنيك‌ها و استانداردها باشگاه هايي كه وضعيت بهتري دارند سطح‌شان را به سرعت ارتقا دهند تا از اين موضوع امتيازهاي بيشتري بگيريم. فعلا اين فرمول جديد سهميه‌بندي به تصويب رسيده و ما فقط بايد كوشش كنيم و امتياز جذب كنيم.

 

* تيم ملي در مسابقات غرب آسيا كه از 18 آذر در كويت خواهد بود شركت مي‌كند؟

به دنبال درخواستي كه براي حضور تيم ملي فوتبال ايران در مسابقات غرب آسيا در كويت شده بود، با توجه به حساسيت مسابقات تيم ملي در انتخابي جام جهاني، نظر كارلوس كي‌روش سرمربي تيم ملي را در اين باره جويا شديم و او نيز پس از بررسي‌هاي لازم موافقتش را اعلام كرد. زمان برگزاري اين بازي‌ها كه از 18 آذر در كويت خواهد بود، تقريبا همزمان با تعطيلات نيم فصل ليگ برتر است و از اين جهت زمان مناسبي براي حضور تيم ملي در اين بازي‌ها خواهد بود.

 

* روند برنامه‌هاي ميزباني ايران در مسابقات قهرماني نوجوانان آسيا رضايت‌بخش است؟

بله، كارها طبق برنامه پيش مي‌رود. تنها نگراني ما از مشكلات و برخي كمبودهاي دو استاديوم ميزبان بازي‌هاست كه اميدواريم تا شروع اين رقابت‌ها در ابتداي مهرماه، حل شود.

 

* وحيد هاشميان از فوتبال خداحافظي كرد، آيا فدراسيون قصد برگزاري بازي خداحافظي براي او دارد؟

هاشميان يكي از بازيكنان خوب و استثنايي فوتبال ايران بود. او دوره‌هاي عالي و پيشرفته مربيگري در دنيا را هم گذرانده است. ما قصد داريم ضمن تقدير از او، قطعا در آينده از تخصص فني هاشميان كه در سطوح بالاي مربيگري دوره ديده، استفاده كنيم. درباره تدارك بازي خداحافظي براي او هنوز تصميمي نگرفتيم.

 

* مشخص شد در انتخابات AFC از چه كسي حمايت مي‌كنيد؟

هيچ چيز در اين باره مشخص نيست. مسايل بن‌‌همام با فيفا و AFC همچنان وجود دارد. از طرفي هيات رييسه AFC هنوز تصميم نگرفته انتخابات را در چه زماني برگزار كند؛ بنابراين كانديدا هم همچنان تعيين نشدند. فعلا كارها در AFC روال جاري خودش را دارد.

 

* سرپرستي كميته فني را به مرتضي محصص سپرديد؛ در فدراسيون اين دوره كميته فني واقعا چه جايگاهي خواهد داشت؟ آيا مانند گذشته اكثر اعضاي آن اشخاص حقوقي شاغل در فدراسيون خواهند بود يا كارشناسان حقيقي؟

كميته فني قرار است نظارت‌ها و بررسي‌هايش درباره مسايل مختلف تيم‌هاي ملي را انجام داده و پيشنهادهايش را به ما ارايه دهد. كميته فني صرفا نظرات فني‌اش را مي‌دهد. ما فعلا براي محصص حكم سرپرستي زديم و او به زودي برنامه‌هايش را به ما مي‌دهد. قبول دارم كه سابق بر اين اعضاي حقيقي كمي در كميته فني حضور داشتند و بيشتر از مسئولان فدراسيون در آن عضو بودند اما در كميته فني جديد اين حالت تغيير پيدا مي‌كند. كميته فني از نظر ما بايد كمك‌حال تيم‌هاي ملي باشد. اين كار را با نظر خود مربيان انجام مي‌دهم. او به ما پيشنهاد مي‌داد تا ما با فدراسيون آن را اعمال كنيم. محصص قرار است چند نفري را به عنوان اعضاي اين كميته به فدراسيون پيشنهاد دهد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)