با این استدلال انگلیس هم باید فوتبال را تعطیل کند!

مرجع خبری پرسپولیس : مهدي مهدوي‌كيا با انتقاد از مقايسه فوتبال با ساير رشته‌ها در ايران مي‌گويد اگر اين حرفها درست باشد، انگليسي‌ها هم به دليل موفقيت دوچرخه‌سواران‌شان، فوتبال خود را تعطيل كنند!

 

كاپيتان تيم فوتبال پرسپوليس درباره شرايط اين تيم در تعطيلي‌هاي ليگ نتايج نه چندان خوب چهار هفته‌ ابتدايي ليگ و افتخار آفريني ورزشكاران ايران در المپيك صحبت كرد.

 

 

 

* اين روزها جامعه ايران درگير يك اتفاق تلخ است. اما به نظر مي‌رسد جامعه ورزش اين بار جلوتر از ساير اقشار براي كمك به زلزله زدگان پيشقدم شده است.

ـ واقعا خبر تلخي بود كه همه ما آن را شنيديم. مطمئنا هيچ چيز نمي‌تواند جايگزين كساني باشند كه در اين زلزله از دست رفته‌اند و فكر مي‌كنم كاري كه جامعه ورزش مقابل اين اتفاقات انجام مي‌دهد، كار بزرگي نيست. تنها بايد براي بازماندگان طلب صبر كنيم.

 

* سال گذشته و در فوتبال پر سر و صداي ايران شما اعلام كرديد كه مي‌خواهيد با بخشي از درآمدتان كه حاصل حضور 11 ساله در فوتبال آلمان بود، يك بنياد خيريه براي كودكان سرطاني احداث كنيد، اما اين خبر در لابه لاي اخبار زرد فوتبال ايران ديده نشد. شب گذشته رويانيان اعلام كرد كه قصد داريد كه بخشي از قرارداد امسال‌تان را به زلزله زدگان آذربايجان شرقي اختصاص دهيد.

ـ اصلا اين كار بزرگي نيست. حادثه‌اي است كه اتفاق افتاده و همه ما احساس مي‌‌كنيم كه هموطنانمان به كمك نياز دارند. اگر هر كدام از ما كار كوچكي انجام دهيم، در نهايت اين كارهاي كوچك نتيجه‌ بزرگ خواهد داشت و اين در واقع تنها كاري بود كه از دست من به عنوان يك ايراني بر مي‌آمد.

 

* شرايط پرسپوليس پس از پيروزي در دو بازي تداركاتي مقابل نيروي زميني و برق شيراز چگونه است؟

ـ اگر بازيكنان ملي‌پوش ما در اين تعطيلي كنار ما بودند، بيشتر به نفع ما بود، چرا كه هماهنگي بيشتري براي تيم حاصل مي‌شد و مربي هم شناخت بهتري پيدا مي‌كرد، اما در كل تا اينجا بد نبوده. ما تمرين‌هاي منظمي را انجام داديم و دو بازي تداركاتي هم داشتيم كه فكر مي‌كنم به آمادگي تيم ما كمك كند. اميدوارم ملي‌پوشان هم سالم برگردند و بتوانيم در بازي‌هاي آينده نتايج قابل قبولي بگيريم.

 

* فكر مي‌كنيد علت نتيجه‌ نگرفتن پرسپوليس در سه هفته‌ اخير ليگ چه بوده است؟

ـ دلايل مختلفي داشت. مربي ما دير به تيم اضافه شد و شناخت كافي از بازيكنان نداشت. همچنين بازيكنان جديدي در اين فصل به ما اضافه شده بودند كه براي هماهنگي احتياج به زمان داشتند. طبيعي بود كه ما در اوايل فصل دير هماهنگ شويم، اما ديگر خيلي بد شد و در سه بازي پشت سر هم در ورزشگاه آزادي فقط يك امتياز گرفتيم. نمي‌شود توجيه كرد. ما بد نتيجه‌ گرفته‌ايم، اما فكر مي‌كنم شرايطمان در آينده خيلي بهتر خواهد شد.

 

* چرا بازيكنان فرصت طلبي مثل كريم انصاري فرد و محمد قاضي كه در تيم‌هاي خودشان ساده‌ترين توپ‌ها را گل مي‌كردند در پرسپوليس نمي‌توانند موقعيت‌هاي مشابه را گل كنند؟

ـ به هر حال تيم پرسپوليس است و شرايط اين تيم با ساير تيم‌ها فرق مي‌كند. استرس روي بازيكنان زياد است، اما هر چه جلوتر مي‌رويم اين مسايل هم رفع خواهد شد.

 

* مانوئل ژوزه گفته بود بازيكنان پرسپوليس از باخت مي‌ترسند و تيم به روانشناس احتياج دارد.

ـ از باخت نمي‌ترسيم. ما در ورزشگاه آزادي محكوميم كه بازي‌هايمان را ببريم. هواداران هم ما را حمايت مي‌كنند، اما وقتي تيم‌هاي حريف بسته بازي مي‌كنند، تيم ما از نظر فكري خسته مي‌شود و حريف روي ضدحمله خطرناك مي‌شود كه اين كار ما را سخت مي‌كند.

 

* اين صحبت شما بدين معني است كه پرسپوليس خارج از خانه با آرامش خاطر بيشتري بازي مي‌كند؟

ـ اگر حريفان ما بازتر بازي كنند و جلوتر باشند پرسپوليس هم خيلي راحت‌تر كارش را دنبال مي‌كند.

 

* پيش از آغاز فصل با بازيكنان بزرگي كه پرسپوليس گرفته بود همه انتظارات زيادي از اين تيم داشتند.

ـ پرسپوليس هميشه همين شرايط را داشته است، يادم مي‌آيد كه يك فصل 13 ـ 14 امتياز از بهمن عقب‌تر بوديم، اما در نهايت اين پرسپوليس بود كه يك هفته‌ مانده به پايان مسابقات قهرمان شد. بايد اين سختي‌ها را پشت سر بگذاريم و هر چه جلوتر برويم، بهتر خواهيم شد. اكنون تازه سه هفته از شروع ليگ گذشته و هنوز چهره مدعيان مشخص نشده است. بارها شده كه تيمهاي صدرنشين هفته‌هاي اول در پايان ليگ براي ماندن تلاش مي‌كنند و من اميدوارم كه از بازي اين هفته روزهاي خوب پرسپوليس هم از راه برسد.

 

* كسب مدال‌هاي خوشرنگ از سوي ورزشكاران در بازي‌هاي المپيك همه را خوشحال كرد، اما از سوي ديگر باز هم انتقادها به پول‌هايي كه در فوتبال ردوبدل مي‌شود زياد شد.

ـ واقعا گرفتن مدال‌هاي المپيك افتخار بزرگي براي ايران بود. به شخصه خود من همراه با خانواده‌ام تا پاسي از شب مي‌نشستم و بازي‌ها را نگاه مي‌كردم. حتي خيلي داد و فرياد كرديم و وقتي تلويزيون شادي خانواده‌هايشان را نشان مي‌داد با آنها اشك ريختيم. اما اصلا جالب نيست كه هر اتفاقي كه مي‌افتد ورزش‌هاي ديگر را با فوتبال مقايسه مي‌كنند. در دنيا هم روال اين است كه بازيكنان فوتبال پول بيشتري مي‌گيرند و اين يك موضوع طبيعي است. در همين كشور خودمان اگر روزنامه‌‌‌ها هر روز از فوتبال چيزي ننويسند، فكر نمي‌كنم كه كسي آنها را بخرد. اگر هر شب تلويزيون فوتبال نشان دهد مردم باز هم نگاه مي‌كنند. چه فوتبال ايران باشد و چه فوتبال ليگ‌هايي مثل اسپانيا، ايتاليا و انگليس. برنامه «90» هم كه پر بيننده‌ترين برنامه تلويزيون است، روي فوتبال بحث مي‌كند. در حالي كه به نظر من اگر هر شب فينال دوي 100 متر يا پرتاب چكش يا كشتي را از تلويزيون پخش كنند، بعد از دو، سه شب مردم خسته مي‌شوند، اما اگر هر شب فوتبال پخش شود، مردم باز هم نگاه مي‌كنند. چرا كه فوتبال هيجان خاص خود را دارد و ورزش ديگري است. متاسفانه هر كس در هر رشته اي مدال مي‌آورد برخي مي‌گويند چرا فوتبال اين طوري شد. واقعا اگر همه فكر مي‌كنند كه پول فوتبال زياد است يا كسي در فوتبال پول مفت مي‌گيرد، ورزش‌هاي ديگر را رها كنند و به فوتبال بيايند! شما ببينيد شايد در ايران اصلا مردم ندانند كه ورزش بيس‌بال چگونه است و چه قوانيني دارد. اما در ليگ آمريكا بازي‌هاي بيس بال 80 هزار نفر تماشاگر دارد و فقط 500 ميليون دلار رقم جابجايي بازيكنان است. همين طور در كشورهاي ديگر ممكن است اصلا ندانند كه كشتي چه چيزي است، اما اين ورزش در ايران براي همه محبوب و شناخته شده است. هر كشوري با توجه به ورزش و توانايي‌هاي خود پول در مي‌آورد، اما فوتبال با همه ورزش‌ها فرق مي‌كند. همين كه ميلياردها نفر جام جهاني فوتبال را مي‌بينند نشان‌دهنده علاقه زياد مردم به اين رشته و تفاوتش با ساير رشته‌هاست.

 

* به نظر مي‌رسد شما خيلي از انتقادهايي كه مطرح شده ناراحت هستيد؟

ـ به نظر من رفتارهايي كه صورت مي‌گيرد درست نيست. برايتان مثالي از انگليس مي‌آورم. فوتبال ملي انگليس سال‌هاست به هيچ موفقيتي در اروپا و جهان دست نيافته ولي در المپيك اخير در رشته دوچرخه‌سواري بيشتر مدال‌ها به ورزشكاران انگليسي رسيد. بنابراين اگر قرار است آنها همين رفتاري كه در ايران با فوتبال مي‌كنند را انجام دهند، بايد بگويند فوتبال انگليس را تعطيل كنيد و در دوچرخه‌سواري سرمايه‌گذاري كنيد! در حالي كه هيچ وقت چنين اتفاقي در دنيا نمي افتد. به نظر من فوتبال با هيچ رشته اي در دنيا قابل قياس نيست. وقتي مهم‌ترين چهره المپيك يعني يوسين بولت آرزو مي‌كند در تمرينات منچستر يونايتد حضور پيدا كند، اين نشان مي‌دهد كه چقدر فوتبال بزرگ است. قصدم مقايسه نيست، اما اگر مسابقات كشتي را در تهران برگزار كنند، نهايتا 10 هزار نفر بازي‌ها را نگاه مي‌كنند و مردم در نهايت اگر تيم ايران قهرمان شود يك روز خوشحالي مي‌كنند، اما شما مي‌دانيد كه موفقيت‌هاي فوتبال چه موجي از شادي را در جامعه فوتبال ايجاد مي‌كند. واقعا نمي‌دانم چرا چنين بحث‌هايي صورت مي‌گيرد. من مخالف اين نيستم كه در رشته‌هاي مدال آور سرمايه‌گذاري انجام شود، اما اين كه چرا تا به حال اين سرمايه‌گذاري انجام نشده و كم است به جامعه فوتبال چه ارتباطي دارد؟ ورزش، وزارتخانه دارد و وزير و اگر قرار است سياستگذاري انجام شود و در رشته‌هاي مدال آور سرمايه‌گذاري انجام گيرد، آنها بايد اين كار را انجام دهند. ما نبايد براي اين كه در رشته‌هاي ديگر سرمايه‌گذاري نمي‌شود، مدام بر سر فوتبال بزنيم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)