پرسپولیس نیوز : جام ملت های آسیا مهم ترین تورنمنت فوتبال ملی در قاره آسیا محسوب می شود و تیم ملی ایران نیز با 3 قهرمانی و 4 مقام سومی یکی از تیم های پرافتخار این مسابقات است.

به گزارش سایت باشگاه پرسپولیس، ستاره‌های سرخپوش در همه ادوار جام ملت‌های آسیا نقش مهمی در تیم ملی ایران داشته‌اند و نکته جالب اینکه در هر 3 دوره ای که ایران فاتح جام ملت های آسیا شده است، بازیکنان پرسپولیسی در فینال گلزنی کرده اند. اما در ادوار مختلف جام ملت های آسیا چه بازیکنانی از تیم پرسپولیس در فهرست نهایی تیم ملی بوده اند:

1968 (قهرمان)

تیم ملی ایران در اولین حضور خود در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا قهرمان شد. مسابقات در تهران برگزار شد و در بین 18 بازیکن تیم ملی، 5 پرسپولیسی حضور داشتند. در آن روزها تیم پرسپولیس فعالیت خود را تازه آغاز کرده بود و عزیز اصلی، محراب شاهرخی، جعفر کاشانی، حسین کلانی و همایون بهزادی پرسپولیسی های تیم ملی در جام ملت‌های 1968 بودند. هر 5 بازیکن پرسپولیس در ترکیب ثابت بودند و همایون بهزادی با 4 گل آقای گل چهارمین دوره جام ملت‌های آسیا شد. بهزادی گل مهمی را در بازی پایانی به تیم رژیم صهیونستی زد که نقش مهمی در قهرمانی ایران داشت.

 1972(قهرمان)

در پنجمین دوره جام ملت‌های آسیا که در تایلند برگزار شد، 7 بازیکن از پرسپولیس انتخاب شدند که علی پروین به دلیل مصدومیت فرصت حضور در میدان را نیافت و رضا وطن خواه نیز موفق به حضور در میدان نشد. اما جعفر کاشانی، ابراهیم آشتیانی، حسین کلانی، صفر ایرانپاک و همایون بهزادی در ترکیب تیم ملی به میدان رفتند. کلانی با گل دقیقه 108 خود در فینال مقابل کره جنوبی موجب قهرمانی ایران در این دوره شد. کلانی همچنین با 5 گل آقای گل شد تا برای دومین بار عنوان آقای گلی جام ملت‌های آسیا به پرسپولیسی ها برسد.

1976(قهرمان)

در دومین باری که ایران میزبان جام ملت‌های آسیا شد، برای سومین دوره متوالی قهرمان شد و البته آخرین بار. در این دوره بازیکنان از تیم های مختلفی انتخاب شده بودند و از پرسپولیس علی پروین، علیرضا عزیزی و بیژن ذوالفقارنسب در ترکیب 18 نفره تیم ملی حضور داشتند. عزیزی در بازی مقابل یمن 2 گل زد و علی پروین نیز در بازی فینال مقابل کویت در ورزشگاه آزادی، با ضربه آزاد خود در دقیقه 71 ایران را قهرمان کرد.

1980(سوم): محمد پنجعلی و حمید درخشان

1984(چهارم): بهروز سلطانی، محمد پنجعلی، ضیا عربشاهی، حمید درخشان، ناصر محمدخانی و غلامرضا فتح آبادی

1988(سوم): مرتضی فنونی زاده، محمدحسن انصاری فرد، ضیا عربشاهی، مرتضی کرمانی مقدم و فرشاد پیوس.

1992: محمد خاکپور، حمید استیلی، مجتبی محرمی و فرشاد پیوس.

1996(سوم): احمدرضا عابدزاده، مجتبی محرمی، مهرداد میناوند، نعیم سعداوی، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا

2000: داود فنایی، بهروز رهبری فرد، علیرضا امامی فر، حمید استیلی، علی کریمی، حامد کاویانپور، اسماعیل حلالی 2004(سوم): یحیی گل محمدی و علی دایی .

2007: مهرزاد معدنچی، صلاح حسن (عراق)

2011: محمد نوری و غلامرضا رضایی

البته در این آمار تیم باشگاهی بازیکنان در زمان حضور آنها در جام ملت‌های آسیا مد نظر بوده است چرا که در غیر این صورت تعداد پرسپولیسی های تیم ملی بیش از این تعداد است، مثلاً علی دایی و افشین پیروانی در جام ملت های 1996 عضو تیم السد قطر بودند و  . . .

عزیز اصلی، محراب شاهرخی، جعفر کاشانی، حسین کلانی، همایون بهزادی، علی پروین، رضا وطن خواه، ابراهیم آشتیانی، صفر ایرانپاک، علیرضا عزیزی، بیژن ذوالفقارنسب، محمد پنجعلی، حمید درخشان، بهروز سلطانی، ضیا عربشاهی، ناصر محمدخانی، غلامرضا فتح آبادی، مرتضی فنونی زاده، محمدحسن انصاری‌فرد، مرتضی کرمانی، فرشاد یپوس، محمد خاکپور، حمید استیلی، مجتبی محرمی،احمدرضا عابدزاده، مهرداد میناوند، نعیم سعداوی، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا، داود فنایی، بهروز رهبری فر، علیرضا امامی فر، علی کریمی، اسماعیل حلالی، حامد کاویانپور، یحیی گل محمدی، علی دایی ، مهرزاد معدنچی، محمد نوری و غلامرضا رضایی بازیکنانی هستند که در زمان حضورشان در تیم پرسپولیس موفق به قرار گرفتن در فهرست تیم ملی در جام ملت‌های آسیا شده‌اند.

کاشانی، کلانی، بهزادی، پروین، درخشان، پنجعلی، عربشاهی، پیوس، استیلی و محرمی نیز 10 بازیکن پرسپولیس هستند که هر کدام دو بار سابقه حضور در جام ملت‌های آسیا را دارند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)