مرجع خبری پرسپولیس : رييس اتحاديه باشگاه‌هاي كشور مي‌گويد تنها ورزشگاه‌هاي چهار شهر اصفهان، تهران، تبريز و كرمان با معيارهاي كنفدراسيون فوتبال آسيا مطابقت دارند و ساير استاديوم‌ها نتوانسته‌اند نظر AFC را برآورده كنند.

 

عزيز الله محمدي، رييس اتحاديه فوتبال در رابطه با فاكتورهايي كه AFC براي حرفه‌اي‌سازي باشگاه‌ها تعيين كرده توضيح داد: تعدادي از باشگاه‌هاي ليگ برتري مشكلاتي دارند كه اين مشكلات در قوانين AFC هم اشاره شده و با اساسنامه سازمان ليگ مشترك است.

 

در زمينه زيرساخت و استاديوم‌ها به جز شهرهاي تهران، تبريز، اصفهان و كرمان، مابقي شهرها با مشكل مواجهند كه در صورت حل نكردن‌شان، از نظر AFC حرفه‌اي نخواهند بود. به اعتقادم اين مشكلات با هزينه بين 100 تا 500 ميليون تومان قابل حل است كه ديگر به شركت توسعه و تجهيز برمي‌گردد و اين‌ها بايد با استانداري‌ها و ارگان‌هاي مربوط هماهنگ كنند.

 

رييس اتحايه فوتبال در ادامه با بيان اينكه بحث تراز مالي و سوددهي باشگاه‌ها مهم‌ترين مورد حرفه‌اي‌سازي است، تصريح كرد: از نظر كنفدراسيون فوتبال آسيا باشگاه‌ها بايد داراي تراز مالي مثبت باشند و تمام بدهي‌هايشان نيز صفر شود. براي اين منظور، دولت و مجلس محترم بايد در كميسيون تلفيق قانوني را مصوب كنند و با توجه به اينكه امسال آخرين سالي است كه پروانه حرفه‌اي را براي باشگاه‌ها صادر مي‌كنند، حتما بايد بدهي‌ها صفر شود. از بين باشگاه‌هايمان نيز در حال حاضر پرسپوليس، استقلال، ذوب آهن و تراكتورسازي كه جزو باشگاه‌هاي بزرگ‌مان هستند، بدهي دارند كه اگر بدهي صفر نشود، در گرفتن پروانه حرفه‌اي دچار مشكل مي‌شوند.

 

محمدي در ادامه با اشاره به اينكه دولت بايد در راستاي اجراي اين امور كمك كند، بيان كرد: دولت بايد به عنوان مثال 5 ميليارد در سال اول، چهار ميليارد در سال دوم، سه ميليارد در سال سوم، دو ميليارد در سال چهارم و يك ميليارد در سال پنجم بدهد و در نهايت بگويد كه روي پاي خودتان بايستيد. به هر حال دولت بايد چنين كاري را بكند. ضمن اينكه استاديوم‌ها را بايد در اختيار باشگاه‌ها بگذارد و همچنين برندشان مصوب شود تا كسي نتواند از آن‌ها كپي‌برداري كند.

 

وي همچنين با اشاره به ديگر فاكتورهاي AFC براي حرفه‌اي سازي باشگاه‌ها گفت: در مورد حق پخش تلويزيوني مسابقه‌هاي ليگ، نياز است تا مجلس شوراي اسلامي مصوبه‌اي داشته باشد. در حال حاضر حق پخش تلويزيوني 13.5 ميليارد است و سال بعد به 17.5 ميليارد افزايش پيدا مي‌كند اما اين مقدار كم است و حداقل بايد 60 ميليارد باشد. اين را بايد از بودجه مصوب كنند يا اينكه بگويند صداوسيما لازم نيست پولي به سازمان ليگ بدهد و در عوض، پول تبليغات قبل و بعد از بازي را براي فوتبال اختصاص دهد كه ما اين را قبول مي‌كنيم و همين بس است. ما از همين راه مي‌توانيم حق پخش را استخراج كنيم. به هر حال اين كار بايد انجام شود تا بخش خصوصي هم رغبت كند و در فوتبال سرمايه‌گذاري كند.

 

رييس اتحاديه فوتبال همچنين در رابطه با خصوصي‌سازي باشگاه‌ها كه از ديگر معيارهاي AFC براي حرفه‌اي سازي باشگاه‌هاست، گفت: در حال حاضر بيشتر باشگاه‌ها زير نظر اساسنامه رفتند و در راستاي خصوصي‌سازي، كارهاي قانوني را انجام داده‌اند كه تنها بحث كمك دولتي مانده تا باشگاه‌ها روي پاي خودشان بايستند. الان راه آهن خصوصي شده ولي درآمدزايي ندارد و همه هزينه‌ها را مالكان از جيب خودشان داده‌اند و ممكن است اين مالكان سال آينده بگويند كه ديگر اين تيم را نمي‌خواهيم. ما بايد آن‌ها را راغب كنيم و كمك برسانيم تا درآمدزايي كنند و مخارجشان را برسانند.

 

محمدي در پايان نيز خاطرنشان كرد: به جز موارد گفته شده، يك سري اشكالات كوچك هم در باشگاه‌ها وجود دارد كه قابل حل است. راه‌اندازي آكادمي و تيم‌هاي پايه نيز صورت گرفته است اما به هر حال مهم‌ترين مشكل همان مثبت كردن تراز مالي و بحث استاديوم‌هاست.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)