مرجع خبری پرسپولیس : در ليگ برتر يازدهم 54 فوتباليست خارجي با 15 تيم ليگ برتري قرارداد بستند و جالب اين كه تعدادي از اين نفرات هرگز براي تيم‌هاي خود به ميدان نرفتند و پس از مدت كوتاهي ايران را ترك كردند!

 

غير از سه باشگاه سايپا كرج، صبا‌قم و فجرسپاسي در ليست ساير تيم‌هاي ليگ برتري نام چند بازيكن خارجي ديده مي‌شود. بيشتر اين خارجي‌ها از كشورهاي برزيل و منطقه اروپاي شرقي هستند.

 

از ميان برزيلي‌هاي شاغل در ايران هيچ كدام حتي سابقه بازي در ليگ دسته اول برزيل را هم ندارند چه برسد به پوشيدن پيراهن تيم ملي كشورشان! به گفته سرپرست يكي از تيم‌هاي ليگ برتري فوتباليست‌هاي برزيلي كه در ليگ دسته اول بازي مي‌كنند چيزي در حدود 4 يا 5 ميليون دلار قيمت دارند كه تيم‌هاي ايران توان پرداخت چنين پولي را ندارند.

از ميان اروپايي‌هاي شاغل در ليگ برتر هم تنها آنهايي كه ارمنستاني هستند سابقه ملي دارند و سايرين كارنامه‌اي در سطح ملي ندارند. اما چهار آفريقايي كه در فوتبال ما توپ زدند غير از يك نفر، بقيه سابقه ملي دارند. ايمون‌زايد، فونيكه‌سي و ممدوتال استانداردهاي سازمان ليگ را دارند اما الونگ تنها يك بار توسط آري‌هان به تيم ملي كامرون دعوت شد و ديگر هيچ سابقه ملي در كارنامه او به چشم نمي‌خورد.

 

البته الونگ هم با توجه به بازي در ليگ يك اسلواكي مجوز بازي دريافت مي‌كند. تقريبا تمام آسيايي‌هايي كه به فوتبال ايران آمدند هم سابقه ملي دارند. البته تيم‌هاي ايراني معمولا سهميه آسيايي خود را به عراقي‌ها اختصاص مي‌دادند كه با توجه به بي‌انضباطي‌هاي مكرر و مشكلاتي كه فوتباليست‌هاي كشور همسايه، اين فصل ايجاد كردند بعيد است اين رويه براي سال بعد هم ادامه پيدا كند.

غير از سابقه ملي و حضور در ليگ سطح اول كشورها، خارجي‌ها كه چند فصل در فوتبال ايران بازي كردند و كيفيت آنها تاييد شده است هم مشكلي براي ثبت قرارداد ندارند. نفراتي مثل جانواريو و برونو سزار. اما در مورد نفراتي مثل توسي يا لوپز مشخص نيست چه كسي بايد سطح فني آنها را تاييد كند و مبناي تاييد يا رد شدن خارجي‌هايي از اين دست چيست!؟ آيا صرف فيكس بودن ملاك است يا فيلترهاي ديگري دارد و چه كسي بايد به اين نفرات نمره قبولي بدهد؟

 

تنها گلر خارجی لیگ برتری پارسال هم کسی نبود جز آسمیر آودوکیچ بوسنیایی که با توجه به داشتن دو بازی ملی و سابقه بازی در لیگ دسته اول بوسنی مانعی برای امضای قرارداد با پرسپولیس ندارد.

 

اما آنچه كه مسلم است اينكه از 54 فوتباليست خارجي كه در ليگ برتر بازي مي‌كردند دست‌كم بايد بيش از نيمي از آنها به فكر يك مقصد جديد باشند به ويژه كه ديگر به دسته اول هم نمي‌توانند كوچ كنند!

 

فقط 12 نفر از اين جمع با تيم‌هاي شهرداري تبريز، شاهين بوشهر و مس سرچشمه به دسته اول سقوط كردند. البته از اين نفرات برخي در همان نيم‌فصل و بدون انجام حتي يك دقيقه بازي، ليگ برتر را ترك كرده بودند. اما از اين پس وارد كردن فوتباليست خارجي به اين آساني‌ها نخواهد بود ولي در مورد خارجي‌هايي كه قرارداد دارند يا در فوتبال ايران پرمشتري هستند، سازمان ليگ سخت‌گيري نمي‌كند. امثال جانواريو، جواهير سوكاي، ساموئل، پتروويچ، ايمون زايد، برادران لوپز و حتي يركوويچ مشكلي براي ماندن در فوتبال ايران ندارند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)